oFFi^ ja 900c purkupäiväkirja melkeimpä..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
oFFi^
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 19:32
Paikkakunta: Rautjärvi/Ruokolahti
Viesti:

oFFi^ ja 900c purkupäiväkirja melkeimpä..

Viesti Kirjoittaja oFFi^ »

Iltapäivää,

otin viikonlopun projektiksi irottaa tutun 900 saabista taka-akselin + takajouset (ja kaikkea pientä), niin minkähänlainen tehtävä tuo on irrottaa? Mihin kaikkeen on loppujenlopuksi varauduttava? Saan kaveria ja traktoria lainaan, että kipataan auto kyljelleen, irrotetaan kaikki pultit, jne, ja saadaan akseli irti. Jousethan saa irti pelkästään siten, että ottaa yläpäästä irti ja antaa olla alhaalla kiinni, että lähtevät suoraan akselin mukana?
Viimeksi muokannut oFFi^, Su Huhti 05, 2009 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Seat Ibiza MK1 1.5GLX -87 (projekti)
Suzuki PV -88 (käyttis)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei oo jouset yläpäästään kiinni.
Iskarit irti, panhard-tanko ja pitkittäiset tuet auki ja sitten vielä kässärivaijerit(jos on uudempaa mallia) ja jarruputket poikki. tukivarret on kahdella pultilla per puoli kopassa kiinni.
Kannattaa kääntää katolle asti.
Laikkakone on näppärä, saa noi tuet tai niiden pultit poikki.
Kaveria kannattaa pyytää panttaamaan tukivartta pultteja irroitellessa ettei näpäytä sormille.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
oFFi^
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 19:32
Paikkakunta: Rautjärvi/Ruokolahti
Viesti:

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja oFFi^ »

tetammi kirjoitti:ja sitten vielä kässärivaijerit(jos on uudempaa mallia)
.
Se saabbi on vm. -88, en sitten tiedä, käsittääkö se tuota "uudempaa mallia"?
Kiitos avusta, nyt on vähän varmempi olo taas käydä purkamaan tuota saabbia.
Seat Ibiza MK1 1.5GLX -87 (projekti)
Suzuki PV -88 (käyttis)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja Svc »

oFFi^ kirjoitti:
tetammi kirjoitti:ja sitten vielä kässärivaijerit(jos on uudempaa mallia)
.
Se saabbi on vm. -88, en sitten tiedä, käsittääkö se tuota "uudempaa mallia"?
Kiitos avusta, nyt on vähän varmempi olo taas käydä purkamaan tuota saabbia.
Jos rälläkkä on käytettävissä, eikä tarvitse ns. hienostella, niin helpointa on sipaista kaikki korvakkeet irti korista ja iskarit poikki yläpäästään. Sen jälkeen pulttien aukominen on todella helppoa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
oFFi^
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 19:32
Paikkakunta: Rautjärvi/Ruokolahti
Viesti:

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja oFFi^ »

No akseli ja jouset pitäis saada mahdollisimman ehjänä pois sieltä, että tutun kaveri laittaa ne omaan saabbiin ja nuo kys. jouset on jostain madallussarjasta tietääkseni.

No, kuhan katsotaan ja onneks saan itse irrottaa siitä kaikkee tarpeellista omaan saabbiini. 8)
Seat Ibiza MK1 1.5GLX -87 (projekti)
Suzuki PV -88 (käyttis)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muutamasta autosta on otettu taka-akseli auton ollessa katollaan silleen, että pulttimopolla ekana ne alatukivarren etupään pultit/mutterit (riippuu vuosimallista) korista irti. Jousi ponksauttaa jonkinverran, mutta ei se minnekään karkaa, kun iskari pitää kiinni tukivartta. Jousi ei ole kiinni millään, vaan se on "pänningissä" siinä korin ja tukivarren välissä. Sitten vaan järjestyksessä panhard-tanko korista irti (yleensä helpommin irtoaa korista kuin akselista. Reaktiotangot (taaksepäin) aukeaa helpommin akselin puolelta, mutta yleensä myös ne takapäänpultit saa kyllä auki ilman mitään ihmeellisyyksiä. Iskarin pultit korinpäästä on yleensä helpoin vaan katkaista rälläkällä poikki. Ne harvemmin aukeaa. Jos kuitenkin on tarvis kierrättää iskarit, niin kaasupilliä voi tarvita apuun. Iskarin alapultti voi joskus olla ruostunut kiinni iskarin alapään metalliholkkiin. Kaikista tiukimpaan tarttuneen irroitin laittamalla teräsputken lattiaa vasten ja koko taka-akseliston pystyyn siten, että pultti pääsi menemään tuohon putkenpätkän sisään. Käytännössä siis tukivarren reikään teräsrassi ja lekaa perään. :wink:

Toivottavasti tästä oli jotakin iloa.

ps. jarruletkut kannattaa irroittaa sieltä takapenkin alta olevasta liitoksesta. Se on muuten varmiten aukeava kohta koko hommassa. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oFFi^
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 19:32
Paikkakunta: Rautjärvi/Ruokolahti
Viesti:

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja oFFi^ »

Mitenhän muuten jarruputkien vaihto 900:seen? Mitä kautta ne kiemurtelee siellä pohjassa? Käytössä on kyllä hallitunkki, että saa nostettua tarpeeks ylös ja saa hyvät pukit alle (renkaat poikittain renkaiden alle, jos joku ymmärtää?)

Onnistuisko se helpommin jäärata-autoon, että ottaa siitä säiliöltä suoraan takajarruletkut irti ja laittaa pultit, jotka menee suoraan siihen kierteille? Eikös sillon käsijarru jää vähän toimettomaksi kyllä.
Seat Ibiza MK1 1.5GLX -87 (projekti)
Suzuki PV -88 (käyttis)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jarruputket kulkee autossa sisällä

minkäs vuotinen saab siellä teillä on se 88? vai mikä?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
oFFi^
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 19:32
Paikkakunta: Rautjärvi/Ruokolahti
Viesti:

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja oFFi^ »

nalleolut kirjoitti:jarruputket kulkee autossa sisällä

minkäs vuotinen saab siellä teillä on se 88? vai mikä?
-88, mistä tutkin ekana miten ne menee, ja taitaa olla samaa mallia tuo jäärata-saabbikin.
Seat Ibiza MK1 1.5GLX -87 (projekti)
Suzuki PV -88 (käyttis)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuskin puolen oviaukosta ku otat kynnyslistan pois ni siellä maton alla ne kulkee..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, siis näissähän on kaksipiirijarrut siten, että ristikkäiset pyörät on samassa jarrupiirissä. Putket menee sisätiloissa, joten ne on yleensä hemmetin hyväkuntoiset. Taka-akselissa on oikeastaan ainoat muhivat jarruputket, mitä voi joutua uusimaan. Taka-akselin vaihdossa tuskin mitään ongelmia odotettavissa, kun vaan avaa jarruletkun liitoksen siitä takapenkin alta. Liitoksen avaaminen letkun taka-akselinpäästä voi olla hyvin haastava. Ite olen kyllä senkin onnistunut avaamaan -78:n taka-akselista. Ei se mikään mahdottomuus ole, kun on malttia mukana.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oFFi^
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 19:32
Paikkakunta: Rautjärvi/Ruokolahti
Viesti:

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja oFFi^ »

Joo, no eiköhän tässä oo tullu tarpeeks neuvoja ja vinkkejä tuohon irrotukseen, nyt vaan nähdään, onnistuuko se ilman väkivaltaa :roll:
Pitää ottaa kamera mukaan kanssa, niin saa napsittua kuvia tuosta kapistuksesta ja tapahtumien kulusta.

Kiitokset kaikille auttaneille.

Epäilen vähän, kun otan itselleni varaosia tuosta, niin autosta ei välttämättä jää äkkiä kuin pelkkä kori ja jotain sisustan osia jäljelle.. :lol:
Seat Ibiza MK1 1.5GLX -87 (projekti)
Suzuki PV -88 (käyttis)
ari71
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 18:00

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja ari71 »

Moi,

Itsellä on esillä taka - akselin irroitus käyttöautosta.

Varaosa - autosta sen jo irroittelinkin.

Aion vaihtaa samalla muunmoassa kaikki takapään jarruletkut.

Miten olette estäneet jarrunestesäiliön tyhjenemisen jarrunesteestä eli toisin sanoen jarrujen ilmauksessa olisi tarkoitus päästä vähän helpommalla.

Kyseessä on siis jarruletkut mitkä lähtee auton takapenkin alta taka - akseliin jossa ne on kiinni jarruputkessa.

Itsellä on käynyt mielessä hankkia 3 kappaletta lukkopihtejä joista 1 on valmiina uudessa jarruletkussa ja 2 on jo akselin puoleisesta päästä irroitetuissa letkuissa.

Toinen tapa on ottaa ne letku(t) irti takapenkin puolelta ja laittaa uusiin letkuihin ne lukkopihdit niin että letkut saa pujotettua läpimenoreiästä ja sitten vaihtaa lukkopihdit auton ulkopuolelle ja samalla valuttaa hieman jarrunestettä niin eipä olisi ilmaa niin paljon siinä välissä.

Lukkopihteihin laitan kumiletkun pätkät ettei uudet letkut ota siipeensä.

Onko muita ideoita?

Terkuin,

Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en näe jarrujen ilmaamista ongelmana jos käytössä paineilmaa ja jarrujen ilmaustyökalu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ari71
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 18:00

Re: 900:sen taka-akselin irrotus

Viesti Kirjoittaja ari71 »

Jos luit tekstin niin ehkäpä huomasit kohdan missä mainitsin että olisi tarkoitus päästä helpommalla.

Anteeksi kun kirjoitin niin epäselvästi ettei mennyt jakeluusi.

Terkuin,

Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Vastaa Viestiin