Putkirunko saab Turbo Evo2 (kuulumiset ja uutta ahdinta)
Putkirunko saab Turbo Evo2 (kuulumiset ja uutta ahdinta)
Moro!
Katotaan kelpaako tämä hieman erillainen projekti tänne teidän foorumille
Elikkäs alotetaan. Ensimmäiseksi pahoittelen huonoa kuvanlaatua. Nyt saatiin kunnon kamera joten laadun pitäis alkaa parantumaan ::)
Eli alkutilanne on 1 kpl Saab merkkistä autoa, josta erotettiin kaikki tärkeä korista. Saabissa on se hyväpuoli että kone makaa laatikon päällä ja vetarit sijaitsevat ihan koneen takana joten käytännössä tämä on nyt sitten keskimoottori putkis. Mainitaan viellä että kone on 2.0 K-jetillä.
Ja tietenki pitää heti päästä mallailemaan osia "paikoilleen". Etu-akselina toimii kuplan etu-akseli.
Projekti jatku Saabin etupään nykyisen takapään karsinnalla, eli kaikki turha pois. Kuva1, Kuva2, Kuva3. Samalla hitsattiin väliaikainen tuki iskari/jousitolppien väliin, että mitään pahaa ei pääsisi tapahtumaan.
Seuraava vaihe oli tietenkin rungon tekeminen. Samalla mallailtiin etu-akselistoa kiinni. Ja siinä sama kiinitettynä kiinnitettynä +pääkaari ja takatuet. Takapään tuenta alkaa olee valmis.
Sitten alettiin vääntämään etupäätä, kuvassa projektin vaiken putken vääntely. Eli onko tämä nyt sitten se "etukaari" vai mikä lienee. Ja sama takaa.
Seuraavaksi oli luvassa etupään loput putket. Pohja panssari tulee viellä vaihtumaan alumiiniseen kuva1, kuva2, kuva3, kuva4.
Ohjaus toteutettiin suoraan simpukkaan mutta tuntui turhan hitaalta. Ohjaus päästä päähän oli 3.75 kierrosta, joten tehtiin ohjauksen nopeutus. tuloksena 2 kierrosta päästä päähän.
Sitten viellä pieni kurkistus seuraavaan vaiheeseen.
Seuraavana on vuorossa hiekkapuhallus, maalaus tankki, sähköt, jarrut ja pedalit nje..
Alkuperäinen projektikertomus on härvelit.com foorumilla
Katotaan kelpaako tämä hieman erillainen projekti tänne teidän foorumille
Elikkäs alotetaan. Ensimmäiseksi pahoittelen huonoa kuvanlaatua. Nyt saatiin kunnon kamera joten laadun pitäis alkaa parantumaan ::)
Eli alkutilanne on 1 kpl Saab merkkistä autoa, josta erotettiin kaikki tärkeä korista. Saabissa on se hyväpuoli että kone makaa laatikon päällä ja vetarit sijaitsevat ihan koneen takana joten käytännössä tämä on nyt sitten keskimoottori putkis. Mainitaan viellä että kone on 2.0 K-jetillä.
Ja tietenki pitää heti päästä mallailemaan osia "paikoilleen". Etu-akselina toimii kuplan etu-akseli.
Projekti jatku Saabin etupään nykyisen takapään karsinnalla, eli kaikki turha pois. Kuva1, Kuva2, Kuva3. Samalla hitsattiin väliaikainen tuki iskari/jousitolppien väliin, että mitään pahaa ei pääsisi tapahtumaan.
Seuraava vaihe oli tietenkin rungon tekeminen. Samalla mallailtiin etu-akselistoa kiinni. Ja siinä sama kiinitettynä kiinnitettynä +pääkaari ja takatuet. Takapään tuenta alkaa olee valmis.
Sitten alettiin vääntämään etupäätä, kuvassa projektin vaiken putken vääntely. Eli onko tämä nyt sitten se "etukaari" vai mikä lienee. Ja sama takaa.
Seuraavaksi oli luvassa etupään loput putket. Pohja panssari tulee viellä vaihtumaan alumiiniseen kuva1, kuva2, kuva3, kuva4.
Ohjaus toteutettiin suoraan simpukkaan mutta tuntui turhan hitaalta. Ohjaus päästä päähän oli 3.75 kierrosta, joten tehtiin ohjauksen nopeutus. tuloksena 2 kierrosta päästä päähän.
Sitten viellä pieni kurkistus seuraavaan vaiheeseen.
Seuraavana on vuorossa hiekkapuhallus, maalaus tankki, sähköt, jarrut ja pedalit nje..
Alkuperäinen projektikertomus on härvelit.com foorumilla
Viimeksi muokannut Gorak_, Ke Kesä 02, 2010 19:13. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: Putkirunko saab
Noniin ja tarina jatkuu sain kuvia tapahtuma paikalta
Eli tankki valmistu ja paikkaa mallailtiin. voi olla että se tosta viellä muuttaa paikkaansa. Toinen kuva tankista. Samalla suojattiin ohjauksen nopeuttimen ketju.
Takaa jäykistettiin takarenkaat oikeille paikoille. tossahan on viellä pyöränkulman säätö Tuosta jäykistys tangosta tuli pois pultattava että koneen saa tosta takaa taikaisin paikalleen, ja tuota taka rhs putkea muokataan silleen että se on pois pultattava kanssa.
Niin ja tossa on viellä vähän kuvaa noista etuvaloista kuva1 kuva2
Sen jälkeen oli luvassa apinahäkin hiekkapuhallus. siinä samalla saatii ekat testiajot. takajousitusta joutuu pehmentää aika huomattavasti. Päitä ainaski saatiin kääntymää ku hinattiin tuo apinahäkki perille.
Muutama kuva taphtuneesta. kuva1, kuva2
Eli tankki valmistu ja paikkaa mallailtiin. voi olla että se tosta viellä muuttaa paikkaansa. Toinen kuva tankista. Samalla suojattiin ohjauksen nopeuttimen ketju.
Takaa jäykistettiin takarenkaat oikeille paikoille. tossahan on viellä pyöränkulman säätö Tuosta jäykistys tangosta tuli pois pultattava että koneen saa tosta takaa taikaisin paikalleen, ja tuota taka rhs putkea muokataan silleen että se on pois pultattava kanssa.
Niin ja tossa on viellä vähän kuvaa noista etuvaloista kuva1 kuva2
Sen jälkeen oli luvassa apinahäkin hiekkapuhallus. siinä samalla saatii ekat testiajot. takajousitusta joutuu pehmentää aika huomattavasti. Päitä ainaski saatiin kääntymää ku hinattiin tuo apinahäkki perille.
Muutama kuva taphtuneesta. kuva1, kuva2
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: Putkirunko saab
Jep Taas jatkuu ;D
Eli vuorossa oli putkiksen pesu kaikesta paskasta klik. Harmi että itsepuhalluksesta kuvat ei onnistunnut mutta täs olis muutama huonolaatunen. Kuva1 ja kuva2. Ja sitten viellä kotiin kuljetus talliin.
Seuraavana olikin sitten vuorossa ruostevaurioiden toteaminen "lähinnä näistä Saabin jousitolpista" Iskarin Ympäristö ja jousitolppa. Toinen puoli oli kunnossa mutta toinen maatunnut lähes olemattomiin. Mielessä kävi että tekis kaikki uusiks ihan kunnon putkesta/raudasta. Mutta kokeillaan korjata nuo 3mm pellistä ja katsoa mitä tulee.
Eli seuraavana oli vuorossa kaikesta pahasta pois/irti pääseminen ;D Klik. Kuvaa jo ensimmäisitä paikoista. kuten huomaa peltiä joutuu vaihtaa aika rankasti. Paikkauksesta saan varmaan viellä illalla lisää kuvia.
Tässä olis viellä kuvaa siitä taka rhsputkesta Klik Klik minkä saa pultattua pois että moottorin saa liutettua paikoilleen kivttomasti. Myös tuo takarenkaiden lukitus on pois pultattava.
Eli vuorossa oli putkiksen pesu kaikesta paskasta klik. Harmi että itsepuhalluksesta kuvat ei onnistunnut mutta täs olis muutama huonolaatunen. Kuva1 ja kuva2. Ja sitten viellä kotiin kuljetus talliin.
Seuraavana olikin sitten vuorossa ruostevaurioiden toteaminen "lähinnä näistä Saabin jousitolpista" Iskarin Ympäristö ja jousitolppa. Toinen puoli oli kunnossa mutta toinen maatunnut lähes olemattomiin. Mielessä kävi että tekis kaikki uusiks ihan kunnon putkesta/raudasta. Mutta kokeillaan korjata nuo 3mm pellistä ja katsoa mitä tulee.
Eli seuraavana oli vuorossa kaikesta pahasta pois/irti pääseminen ;D Klik. Kuvaa jo ensimmäisitä paikoista. kuten huomaa peltiä joutuu vaihtaa aika rankasti. Paikkauksesta saan varmaan viellä illalla lisää kuvia.
Tässä olis viellä kuvaa siitä taka rhsputkesta Klik Klik minkä saa pultattua pois että moottorin saa liutettua paikoilleen kivttomasti. Myös tuo takarenkaiden lukitus on pois pultattava.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: Putkirunko saab
Noniin jatkoa ;D
Eli oli se jousituen paikkaus kesken. Nyt on koko jousijalan alapuoli hitsattu uusiksi ja pitäisi kestää kuvia: klik klik klik.
Sitten ku saatiin tuo jousijalka korjattua niin alettiin maalaamaan putkista ruostepohjamaaliin. Jeps ja sit kuvia eri kuvakulmista. Klik klik klik klik klik. Ja tästä kuvasta tarkka silmäset näkee jo toisen päävärin mikä tulee putkikseen.
Eli toinen puoli saatii hitsattua ja oikean värin päälle. Klik.
Seuraavaksi oli luvassa toinenpuoli, mikä olikin sitten melkeen yhtä huonossa kunnossa kun toinenpuoli. Eli tässä kaikki mätä leikattuna pois. Ja sitten metallin liimailua. klik klik klik.
Nykyhetkellä tuohon on jo tehty vetarille reikä ja vkl pääsee jatkamaan. Eli koneen takaisin laitto + benstankki sun muut vivustot.
Eli oli se jousituen paikkaus kesken. Nyt on koko jousijalan alapuoli hitsattu uusiksi ja pitäisi kestää kuvia: klik klik klik.
Sitten ku saatiin tuo jousijalka korjattua niin alettiin maalaamaan putkista ruostepohjamaaliin. Jeps ja sit kuvia eri kuvakulmista. Klik klik klik klik klik. Ja tästä kuvasta tarkka silmäset näkee jo toisen päävärin mikä tulee putkikseen.
Eli toinen puoli saatii hitsattua ja oikean värin päälle. Klik.
Seuraavaksi oli luvassa toinenpuoli, mikä olikin sitten melkeen yhtä huonossa kunnossa kun toinenpuoli. Eli tässä kaikki mätä leikattuna pois. Ja sitten metallin liimailua. klik klik klik.
Nykyhetkellä tuohon on jo tehty vetarille reikä ja vkl pääsee jatkamaan. Eli koneen takaisin laitto + benstankki sun muut vivustot.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: Putkirunko saab
Tidii! osa 34267.
Niin eli vihdoin saatiin takapää maalattua et saatii ripustukset paikalleen. välivaiheista ei ole kuvia, mutta maalattusta putkiksesta muutaman napsin. Eka ulkoilu Klik Klik Klik. Noista eturenkaista ei kandee välittää jos on vähä maalissa ne menee vaihtoon, en meinaan sen verran vanhat ja saabista jai 2 ylimääräseks
Niin ja pitihän tässä jo vähä fiilistellä ja laittaa lamput paikalleen Ei voi muuta sanoa et näyttää ihan ravulta. Ja muutama fiilistelu kuva klik klik klik.
Seuraavaksi oli koneen aiheena koneen takaisin pulttaaminen Eli juttu alkaa takatukien irrotuksella, jotta saadaan kone takaisin paikalleen ilman ylimääräisiä tappeluita. Sitten oli vuorossa koneen siirtämiinen tunkille. Sen jälkeen kone tökätään takapäähän ja pienellä sovitelulla paikalleen ;D Kuulostaa yksin kertaiselta ja sitä se olikin. Sen jälkeen takatuet takaisin paikalleen klik.
Sitten viellä muutama yleiskuva kun moottori on paikallaan. Klik klik klik. Ei oll paha rasti vaikka yksin ton tonne sähläsinkin
Niin eli vihdoin saatiin takapää maalattua et saatii ripustukset paikalleen. välivaiheista ei ole kuvia, mutta maalattusta putkiksesta muutaman napsin. Eka ulkoilu Klik Klik Klik. Noista eturenkaista ei kandee välittää jos on vähä maalissa ne menee vaihtoon, en meinaan sen verran vanhat ja saabista jai 2 ylimääräseks
Niin ja pitihän tässä jo vähä fiilistellä ja laittaa lamput paikalleen Ei voi muuta sanoa et näyttää ihan ravulta. Ja muutama fiilistelu kuva klik klik klik.
Seuraavaksi oli koneen aiheena koneen takaisin pulttaaminen Eli juttu alkaa takatukien irrotuksella, jotta saadaan kone takaisin paikalleen ilman ylimääräisiä tappeluita. Sitten oli vuorossa koneen siirtämiinen tunkille. Sen jälkeen kone tökätään takapäähän ja pienellä sovitelulla paikalleen ;D Kuulostaa yksin kertaiselta ja sitä se olikin. Sen jälkeen takatuet takaisin paikalleen klik.
Sitten viellä muutama yleiskuva kun moottori on paikallaan. Klik klik klik. Ei oll paha rasti vaikka yksin ton tonne sähläsinkin
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: Putkirunko saab
Osa 482,52
moro, täs olis tarinaa/kuvatusta yhdeltä illalta
Elikkäs polkimet olisi ekana aiheena. Homma alkoi kulmaraudan hitsauksella etupäähän ja siihen sitten sai kiinitettyä carina2 polkimet. Kiinnitettynä paketti näyttää tältä. Seuraavana oli vuorossa tukiputki poljinasetelmalle. Harmikseni en saanut kuvaa taltioitua kaasupolkimen asennuksesta :'(
Klik.
Seuraavana vuorossa akkutelineen kyhääminen. Tuotos valmiina Seuraavaksi oli luvassa telineen kiinittäminen autoon. Klik. Ja sitten toinen tuki ylhäällä olevaan kulmarautaan.
Seuraavaksi oli luvassa tankin kiinitys. Ja hyvin se siihen omalle paikalleen mahtu ;D
Siinä vähän yleiskuvaa, Tarkimmat huomaa, että eteen on jo vedetty jarruputket.
Takapäähän saatiin hyvin rakennettua pois pultattava syylärin alatuki. Syyläri kiinni alatuessa. Enään pitää rakentaa syylärille ylätuenta. Niin ja voin sanoa että on mielenkiintoinen sielunelämä noilla saabin jarruilla, tuli nekin tuossa rempattua.
Ja sitten vielä muutama yleiskuva +kehon sovittelu autoon Klik klik. Ja muutama ulkoilukuva. Klik klik.
Seuraavana on taas luvassa paljon maalausta
Niin ja kritiikkiä saa antaa, ja kysymyksiin vastaan mielellään
Edit: loput kuvat tapahtumasta
moro, täs olis tarinaa/kuvatusta yhdeltä illalta
Elikkäs polkimet olisi ekana aiheena. Homma alkoi kulmaraudan hitsauksella etupäähän ja siihen sitten sai kiinitettyä carina2 polkimet. Kiinnitettynä paketti näyttää tältä. Seuraavana oli vuorossa tukiputki poljinasetelmalle. Harmikseni en saanut kuvaa taltioitua kaasupolkimen asennuksesta :'(
Klik.
Seuraavana vuorossa akkutelineen kyhääminen. Tuotos valmiina Seuraavaksi oli luvassa telineen kiinittäminen autoon. Klik. Ja sitten toinen tuki ylhäällä olevaan kulmarautaan.
Seuraavaksi oli luvassa tankin kiinitys. Ja hyvin se siihen omalle paikalleen mahtu ;D
Siinä vähän yleiskuvaa, Tarkimmat huomaa, että eteen on jo vedetty jarruputket.
Takapäähän saatiin hyvin rakennettua pois pultattava syylärin alatuki. Syyläri kiinni alatuessa. Enään pitää rakentaa syylärille ylätuenta. Niin ja voin sanoa että on mielenkiintoinen sielunelämä noilla saabin jarruilla, tuli nekin tuossa rempattua.
Ja sitten vielä muutama yleiskuva +kehon sovittelu autoon Klik klik. Ja muutama ulkoilukuva. Klik klik.
Seuraavana on taas luvassa paljon maalausta
Niin ja kritiikkiä saa antaa, ja kysymyksiin vastaan mielellään
Edit: loput kuvat tapahtumasta
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: Putkirunko saab
Tyylikkään näköinen peli.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Putkirunko saab
Moro!
Noniin tässä ollaan muutaman vkl päästy testailee jääradalla oikein kunnolla tuota putkista. Pukmu:n järjestämillä jääratapäivillä. Hauskaa oli ja päästiin ajamaan oikein olan takaa
Täällä kuvat tapahtuneesta.
Kokeilujen jälkeen saatiin uusia ideoita ja parannus ehdotuksia. Elikkäs seuraavana on edessä lukon tekeminen (kemppikymppi). Uudet takakumit pitää tehdä, jäärata söi viimesetki pultit renkaista. Vaihevivusto viellä vähän tarttee pientä hienosäätöä. Niin ja toinen takalokari otti hieman siipeensä ja hajosi atomeiski. joten se pitää uusia jossain vaiheessa. Pieniä moottori päivityksiä samalla mietittiin mutta kerrotaan niistä sitten lisää kun on sen aika
Noniin tässä ollaan muutaman vkl päästy testailee jääradalla oikein kunnolla tuota putkista. Pukmu:n järjestämillä jääratapäivillä. Hauskaa oli ja päästiin ajamaan oikein olan takaa
Täällä kuvat tapahtuneesta.
Kokeilujen jälkeen saatiin uusia ideoita ja parannus ehdotuksia. Elikkäs seuraavana on edessä lukon tekeminen (kemppikymppi). Uudet takakumit pitää tehdä, jäärata söi viimesetki pultit renkaista. Vaihevivusto viellä vähän tarttee pientä hienosäätöä. Niin ja toinen takalokari otti hieman siipeensä ja hajosi atomeiski. joten se pitää uusia jossain vaiheessa. Pieniä moottori päivityksiä samalla mietittiin mutta kerrotaan niistä sitten lisää kun on sen aika
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: Putkirunko saab
Sitten yksi kiperä kysymys saab tietäjille. Elikäs nyt ollaan kohta poltettu 2 sarjaa tulppia. Aluksi luultiin että on venttiili vika, mutta kun polttaa kaikista 4 pytystä. Vaihoin suuttimien tiivistekumit ja nyt on turbon tulpat paikallaan. Saa nähä et kestääkö niillä.
Onko kellään tullut vastaavaa onglemaa vastaan?
Onko kellään tullut vastaavaa onglemaa vastaan?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: Putkirunko saab
Mahtavan näköinen.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Putkirunko saab
Piristävän erilainen saab projekti.
Re: Putkirunko saab
Mitä mahtaa tuo koko rakennus painaa? Tyylikkään näkönen laitos tuo täytyy myöntää T16 motti olis kyl aika poikaa
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Putkirunko saab
Painosta ei ole viellä tietoa veikkan et johonki 500-600 tienoille menee
Muuta mittaa sitten on tässä:
Kokonais pituus: 2700
Akseliväli: 2070
Raideväli edessä: 1300
Raideväli takana: 1400
Ahdettua tekniikkaa täs ollaan itekkin ajateltu. Näkee nyt mitä aika tuo tullessaan. Asiasta viidenteen paljos tos motissa on vääntöä tehoa vissiin se 116hp. Onkos noissa koneissa paljonki eroja. tuossa meidän moottorissa näyttää ainaskii peltisarja olevan paikallaan
Muuta mittaa sitten on tässä:
Kokonais pituus: 2700
Akseliväli: 2070
Raideväli edessä: 1300
Raideväli takana: 1400
Ahdettua tekniikkaa täs ollaan itekkin ajateltu. Näkee nyt mitä aika tuo tullessaan. Asiasta viidenteen paljos tos motissa on vääntöä tehoa vissiin se 116hp. Onkos noissa koneissa paljonki eroja. tuossa meidän moottorissa näyttää ainaskii peltisarja olevan paikallaan
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: Putkirunko saab
Hieno rakennelma. Vanhaa hitsaria ilahduttaa parissa kuvassa nähty varsin asiallinen työn jälki. Tankin vaihtaisin turvallisempaan vaihtoehtoon.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Putkirunko saab
Luulis et tommonen rosteritankki olisi turvallisempi kuin peltinen tai muovinen tankki? Tosin voin olla väärässäkinZomm kirjoitti:Hieno rakennelma. Vanhaa hitsaria ilahduttaa parissa kuvassa nähty varsin asiallinen työn jälki. Tankin vaihtaisin turvallisempaan vaihtoehtoon.
Viimeksi muokannut Gorak_, Su Maalis 22, 2009 08:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo