saabini Puimuri?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Leeloo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 16:03

saabini Puimuri?

Viesti Kirjoittaja Leeloo »

moi,

Olen uusi jäsen ja omistan saab 9000i, -88v. Nyt on sellainen onkelma että kaksi pakoventiiliä pitää sellaista meteliä että on kuin puimuri. Mikä voisi olla syy meteliin. Ajoin jonkin aikaa vähällä öljyllä. Joten oletan että kone on saanut "turpiinsa". Muuten todellakin pieni janoinen edelleen. ja starttaa todella hienosta jopa kylmässä ilman lämmitystä, niin eka kerralla käyntiin.
cayman
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 28, 2006 15:49
Paikkakunta: Rautalampi

Re: saabini Puimuri?

Viesti Kirjoittaja cayman »

Leeloo kirjoitti:moi,

Olen uusi jäsen ja omistan saab 9000i, -88v. Nyt on sellainen onkelma että kaksi pakoventiiliä pitää sellaista meteliä että on kuin puimuri. Mikä voisi olla syy meteliin. Ajoin jonkin aikaa vähällä öljyllä. Joten oletan että kone on saanut "turpiinsa". Muuten todellakin pieni janoinen edelleen. ja starttaa todella hienosta jopa kylmässä ilman lämmitystä, niin eka kerralla käyntiin.
voisi olla venttiilin nostimen vika,ota venakoppa pois ja katso onko nokka-akselissa huomattavaa kulumaa ja pystytkö paikallistamaan mitkä kaksi pakovenaa raksuttaa,ei vähillä(riippuu kuinka vähillä)öljyillä ajaminen vielä välttämättä vioita konetta.jos nokka rikki ei kannata uusia osia tunkea,halvimmillaan pääsee kun vaihtaa kannen.löytyy edullisia täydellisiä kansia ja jollain voi olla nostajia jos vika niissä.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: saabini Puimuri?

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Leeloo kirjoitti:moi,

Olen uusi jäsen ja omistan saab 9000i, -88v. Nyt on sellainen onkelma että kaksi pakoventiiliä pitää sellaista meteliä että on kuin puimuri. Mikä voisi olla syy meteliin. Ajoin jonkin aikaa vähällä öljyllä. Joten oletan että kone on saanut "turpiinsa". Muuten todellakin pieni janoinen edelleen. ja starttaa todella hienosta jopa kylmässä ilman lämmitystä, niin eka kerralla käyntiin.
Kannattaa ensin vaihtaa moottoriin öljyt ja suodatin!
Viimeksi muokannut ecopower, Ti Helmi 24, 2009 19:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: saabini Puimuri?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Voisi tosiaan olla venttiilinpainimet, kun siellä raksuttaa. Jos öljyt ovat päässeet vähiin ja/tai vanhoiksi, nuo alkavat helposti ääntää. Vaikkei koneessa mitään varsinaista vikaa olisikaan, on mahdollista että 21v käytetyssä koneessa ei painimilla enää paineet nouse kovin nopeasti vaikka kunnollista öljyä jo olisikin oikea määrä. Kylmillä öljyillä ajelu hidastaa venttiilinpaininten toimintaa entisestään. Mahtuuko ajoreitille kunnollista (50-100km) pätkää? Muuttuuko äänimaailma tuollaisen siivun jälkeen parempaan suuntaan?

Forte-käsittelystä on täällä puhuttu paljon (haulla löytyy). Toiset ovat ehdottomasti sitä vastaan, mutta hinta/laatu/vaivannäkömäärä on yleensä hyvässä suhteessa tuloksiin.

Paras tapa on tietysti irrottaa nuo painimet pöydälle ja purkaa ja pestä oikein kunnolla. Haulla löydät juttua noiden purkamisesta, 900-osastolla tätä ainakin on puitu. En nyt äkkiseltään nähnyt sitä tarkoittamaani threadia, mutta tuossa on pari muuta; näitä on puitu useaan otteeseen:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilinpai%2A

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilinpai%2A

Melkein kyllä suosittelisin tuota purkua: painimet on helppo irrottaa ja lopputulos on varmasti parempi kuin Forte-huuhtelulla. Painimien tyhjentymistä öljystä ei sitten kannata pelätä: huuhdellessa ne pitääkin tyhjentää ja korvata "pesuaineella" eli bensalla tai löpölla. Kun painimen ydintä pesunesteen alla pumpatessa painimesta ei enää tule "mustaa pilveä", voi painimen katsoa olevan puhdas. Ydintä painellessa pitää takaiskun kuulaa työntää jollain sisäänpäin jotta venttiili pysyy auki ja neste virtaa vapaasti sisään ja ulos.

Pesun jälkeistä rapinaa voi huomattavasti lyhentää "tankkaamalla" painimet uudella, puhtaalla moottoriöljyllä ennen asentamista. Eli:
a) purista painin kasaan ja täytä takaiskuventtiilin päällinen nokkakannusta
b) vapauta painin --> öljy imeytyy painimen sisään. Vältä ilmakuplien pääsemistä painimeen, eli jos voit, täytä takaiskun päällinen uudelleen ennenkuin painin on täysin vapautunut.
c) toista a ja b 1-2 kertaa MUTTA
d) älä tankkaa paininta ihan kovaksi asti, koska teoriassa se voi jäädä liian paksuksi ja ko. painimen käyttämä venttiili jäädä kantamaan. Käytännössä nuo falskaavat sen verran että se oikea välys kyllä löytyy sieltä, viimeistään silloin kun moottori seuraavan kerran sammutetaan ja seisoo yön yli.

Niin tai näin, puoliksi tai 75%:sti "tankatut" puhdistetut painimet hiljenevät todella nopeasti. Itsellä kansirempan jälkeen riitti varovainen kierros korttelin ympäri, kun auton oli startannut n.10 C tallista ja liu´uttanut ulos. Varovainen kuormitus koneessa sitä paitsi nopeuttaa paininten öljynpaineen nousua ja rapinan hiljentymistä. Kierrosten käyttöä pitää tietty aluksi välttää.

Oma auto (M89) oli tuon tempun kohdalla 18-vuotias, eikä sen jälkeen enää rapissut edes kylmänä pidemmänkään seisonnan jälkeen. Hyvin usein siis noiden painimien uusiminen on turhaa, kun pelkkä pesu voi auttaa. Kovin vähänhän tuolla varsinaisesti kuluvia osia on, mutta jos öljyt on olleet jossain vaiheessa huonot tai öljynkierrossa jotain ylimääräistä, se jättää tietysti jälkensä...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: saabini Puimuri?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

ecopower kirjoitti:Kannatta ensi vaihtaa moottoriin öljyt ja suodatin!
No tämä on taivaan tosi! Kokeile siis ensin tätä (jos et vielä ole kokeillut) ja ala sitten vasa purkaa autoa. :wink:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Leeloo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 16:03

Re: saabini Puimuri?

Viesti Kirjoittaja Leeloo »

Nostimet on jossain määrin vaihdettu, jotkut olivat ei liikkuvia. Ja nokka akselit ihan ok. Avattu muutaman kertaa ja pesty, buunattu sekä mitä nyt kaikkea voi keksiä. Kun seisoo auton edessä niin se on kaksi ensimmäistä pakoventiiliä vasemmalta joka mekkaloi. Olettais että pitäisi kaikki 16 meteliä mutta se on vain ne kaks. Isällä ollut saab autoja muutaman kappaletta ja itsellä eka. Rakastuin autoon heti kun sen eka kerran näin. Oli sellainen olo että kone pellissä oli nimeni. En haluaisi millään myydä tai romuttaa sitä. Se on muuten ihan hyvässä kunnossa oleva 21 v herrasmies.
Dali
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 07:16

Re: saabini Puimuri?

Viesti Kirjoittaja Dali »

Kaverini 900 2.3 (-95) rakutti kanssa todella pahasti pakoventtiili, ja kokeiltiin tälläistä huuhaakonstia siihen, uudet öljyt+forte moottorinpuhdistus ainetta (joojoo, voi laittaa myös vanhoihin öljyihin mutta haluttiin hyvä tulos... :D), 30min korotettua tyhjäkäyntiä, fortet pois ja laatuöljyt sisään, ja ihmekumma se toimi vaikka en uskokkaan näihin mechanic-in-a-can-kemikaaleihin... Ei ole sen jälkeen rakuttanut auto ollenkaan ja toimii hyvin. :) ainut huono että Forte aineita ei myydä yksityisille...
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: saabini Puimuri?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Eiköhän tuota Fortea yksityisillekin myydä, mutta totta on että saatavuus riippuu paikkakunnasta ja paikallisesta myyjäliikkeestä. Usein nämä Forte-keskustelut tosin johtavat siihen toteamukseen että esim. STP:n vastaavalla "engine flushilla" saa ihan samat tulokset n.1/3 hintaan. Sitä ainakin on laajasti saatavilla.

Yhä ihmetyttää tuo tapaus, jos rapina todella johtuu venttiilinvälyksistä. Onko juuri noihin venttiileihin nyt varmasti vaihdettu painimet? Siltä varalta kysyn, että niissä oliskin jotain oikeaa vikaa, eikä purku ja puhdistus auta. Takaiskujen toimintakin on varmaan kaiken tämän aikana jo varmistettu... Ajon jälkeen (tai ylipäätään säännöllisesti käytetyssä autossa) noiden painimien siis pitäisi olla enemmän tai vähemmän kovat.

Jos päältäpäin painaessa painin on kovin pehmeä, tarkoittaa se periaatteessa sitä, että se ei pidä öljyä sisällään, eli siis falskaa. Periksiantamaton painin voidaan laskea hyväkuntoiseksi ELLEI se sitten ole täysin jumissa. Toisaalta pehmeäkin painin voi olla ihan toimintakuntoinen, jos vuoto on pientä. Esim. yön aikana pehmeneminen ei vaikuta mitään; koneen käynnistyessä painin täyttää itsensä öljyllä ja välys katoaa parin tahdin aikana. Käynnin tasaannuttua toiminta on OK taas niin kauan kuin kone käy. Kun venakopan avaa ja painimia tunnustelee, voi niiden pehmeyteen/kovuuteen vaikuttaa sekin, mihin vaiheeseen kiertoa ne ovat jääneet ja vaikuttaako venttiilijousen kuorma suoraan painimeen (=venttiili auki).

Yksi kysymys on tietenkin se, tuleeko tuonne öljyä ollenkaan, mutta siinä tapauksessa luulisi, että puhuttaisiin kaikista venttiiliestä ainakin koneen jakopäänpuoleisessa päässä. Jakopääkin voi vähän rallatella sillä suunnalla, mutta kyllä se yleensä poikkeaa venttiilin naputuksesta. Paljonko muuten tällä iivarilla on ajettu?

Mites puristukset sylintereissä? Tulee mieleen, että jos pakoventtiilit kantavat oikein kunnolla (karstaa tai muuta kitkaa), menee välys niin isoksi että painin ei pysty sitä tasaamaan. Tällöin on kyllä puristuksetkin tiessään...

Mystistä... Älä nyt silti vielä tämän takia autoa romuta, jos se muuten on OK. Myyntikin on aina vaikeaa pikkuvikaisena; menee helposti lahjoittamisen puolelle. Tsemppiä tutkintaan, rapotoi ihmeessä tänne, mitä selviää!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Leeloo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 16:03

Re: saabini Puimuri?

Viesti Kirjoittaja Leeloo »

tämä mies on pitänyt pintansa jo yli 360000 km. Ja antais viel toisetkin, ainostaan ne nakutukset, ilman sitä ääntä niin kehräis kuin tyytyväinen kolli. :D. en ole viel ihan antanut periksi, siis auton romuttamisen tai antamisen kohdalla. Ei vaan ole paikka missä korjata sekä ei ole työkaluja. Ja liian köyhä viedä sen korjaamoon.
Leeloo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 16:03

Re: saabini Puimuri?

Viesti Kirjoittaja Leeloo »

hei taas. Oisko kellään mahdollisesti ylimääräisiä nokkaakselin kiinnityspultteja. reiällinen pultti, en tiedä niiden oikea nimi. Siis ne kiinnittää akselin siihen koppaan. Ne mitä mulla on, ne on onttoja. Menevät helposti poikki ku kiristää. Sain muutaman uuden pultin, mutta nyt kun aukaistiin taas sen koneen että putsattais ventiilin nostimet niin kiinnitys vaiheessa meni taas yksi sellainen poikki.
cayman
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 28, 2006 15:49
Paikkakunta: Rautalampi

Re: saabini Puimuri?

Viesti Kirjoittaja cayman »

Leeloo kirjoitti:hei taas. Oisko kellään mahdollisesti ylimääräisiä nokkaakselin kiinnityspultteja. reiällinen pultti, en tiedä niiden oikea nimi. Siis ne kiinnittää akselin siihen koppaan. Ne mitä mulla on, ne on onttoja. Menevät helposti poikki ku kiristää. Sain muutaman uuden pultin, mutta nyt kun aukaistiin taas sen koneen että putsattais ventiilin nostimet niin kiinnitys vaiheessa meni taas yksi sellainen poikki.
moi!
elä kiristä niitä pultteja yli,tarkista aina momentit. nuo mainitsemasi pultit kiinnittää nokka-akselin sylinterin kanteen.ja kiristysmomentti 15 nm , siis ei tuolla momentilla pultteja saa poikki,ihme että kierteet ei ole menneet sinulla on käynyt tuuri :).
toivottavasti jollain on ko. pultit.
Leeloo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 16:03

Re: saabini Puimuri?

Viesti Kirjoittaja Leeloo »

pultit jotka ovat mennyt poikki niin ikää on se sama kuin autolla, ja ovat onttoja. Eli ei vaikeita saada poikki. Uudemmat pultit niin niissä on sellainen kouru ei läpi ontto.
Ja olishan se kiva jos jollain olisis sellaisia jossain nurkassa lojumassa.
Vastaa Viestiin