Tuossa jonkunaikaa sitten oltiin saabillani kaverin kanssa kaupan pihassa ja katsoin että no vähän huonosti pakoputki kiinni kun se näytti roikkuvan niin matalalla. Noh, ajettiin sitten vähä sivumpaan ja huomattiin että pakoputken osa tuli vain vetämällä irti. Oli perkeles ruostunut taka-akselin jälkeen poikki. Muutenkin alkaa koko putkisto olemaan jo aika haperoa. Katin kunnosta ei ole tietoa.
Kysymys kuuluu, mistä kannattaisi hommata T16:n uusi putkisto? Vaikka mistä hommaisi niin tuskin tulee halvalla ainakaan siitä ostoksesta selviämään
Tai sitten ostaa Motonetistä suoraan kokonaisen valmiin putkiston niin suoraan sopiva, toimiva ja hiljainen. Ties vaikka tulisi halvemmaksikin, vaivattomampi ratkaisu on ainakin.
Toivottavasti tuli about oikeat osat, tiivisteistä en varsinkaan ole varma. Säästöä syntyy 44.50€ ja hinta tippuu alle 130€ kun jättää tuon etuväliputken pois. Ko. putki on käsittääkseni "vakio downpipe" joka ei ensimmäisenä ruostu piloille.
Katalysaattoria en myöskään listannut koska mokoma vakiomallinen maksaa motossa 264€.
Itse ostin kesällä yllä listatun setin ilman etuväliputkea ja kattia. Istuvuus oli hyvä ja asennus helppoa ja nopeaa. Halkaisija pouttiarallaa 64mm eli 2,5 tuumaa.
f-19 kirjoitti:
Itse ostin kesällä yllä listatun setin ilman etuväliputkea ja kattia. Istuvuus oli hyvä ja asennus helppoa ja nopeaa. Halkaisija pouttiarallaa 64mm eli 2,5 tuumaa.
Lähemmäs 2 tuuman putkea tuo menee (60,3mm). 2,5" putken ulkohalkaisija olisi 76,1mm.
(Putkimitoituksen tuumat ei ole laskettavissa kertoimella 1" = 25,4mm kts. linkki)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
f-19 kirjoitti:
Itse ostin kesällä yllä listatun setin ilman etuväliputkea ja kattia. Istuvuus oli hyvä ja asennus helppoa ja nopeaa. Halkaisija pouttiarallaa 64mm eli 2,5 tuumaa.
Lähemmäs 2 tuuman putkea tuo menee (60,3mm). 2,5" putken ulkohalkaisija olisi 76,1mm.
(Putkimitoituksen tuumat ei ole laskettavissa kertoimella 1" = 25,4mm kts. linkki)
Ei perkele ei näitä merituumia taas! Mikä noiden putkituumien kerroin sitten on?! Minä puhuin ihan standardi anglosaksisista tuumista ja ja SI-järjestelmän milleistä mitkä löytyy esim. työntömitasta ja mittanauhasta. Niillä kun mittailee niin kovasti kerroin vaikuttaa olevan 25.4!
Laita Mertmi nyt perusteluita mihin perustat nuo epämääräiset kertoimettomat meriputkituumat. "Se nyt vaan on niin" ei todellakaan kelpaa selitykseksi. Putkireiskat varmaan puhuu joo erimitoista mutta joku peruste sille on että miksi 2,5" onkin yht'äkkiä 3" vai miten ne meneekään. Jos ne on mitattu muhvin ulkoreunasta tai jotain? Ja se yksi putkifirman taulukko ei riitä perusteluksi...
Sitten jää jokaisen päätettäväksi ja vastuulle mitä mittoja käyttää. Muistakaa aina mainita siis tuumista puhuttaessa käytättekö NPS-tuumia vai tavallisia anglosaksisia tuumia ettei tule väärinkäsityksiä.
Netistä en pystynyt hyviä todisteita etsimään näytöksi. Asiaa voi tutkia esim. taulukkokirjoista. Käytännössä homma vaan menee näin putkien mitoituksessa. Tässä vielä yksi linkki, josta voi vähän ihmetellä tuota hommaa. http://en.wikipedia.org/wiki/Nominal_Pipe_Size
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Miksi tähän edes täytyy sotkea "merituumat" eli NPS, kun kerran yleisesti autojen putkissa ja niistä puhuttaessa ja myymälöissä myydessä meillä täällä Suomessa käytetään vain ja ainoastaan anglosaksista tuumaa eli 25,4mm?
Toki on kivaa että tietämystä erilaisista asioista tuodaan esille mutta miksi paikassa johon se ei kuulu ja miksi niin että se vielä mahdollisesti sekoittaa jonkun tietämättömämmän ketjua lukevan putkenostajan pään..?
Minuteman kirjoitti:Miksi tähän edes täytyy sotkea "merituumat" eli NPS, kun kerran yleisesti autojen putkissa ja niistä puhuttaessa ja myymälöissä myydessä meillä täällä Suomessa käytetään vain ja ainoastaan anglosaksista tuumaa eli 25,4mm?
Toki on kivaa että tietämystä erilaisista asioista tuodaan esille mutta miksi paikassa johon se ei kuulu ja miksi niin että se vielä mahdollisesti sekoittaa jonkun tietämättömämmän ketjua lukevan putkenostajan pään..?
Hmm... Mikäli oletan että pakoputkisto on sen verran vielä joiltain osin hyvä, että ostaisin sen putken mikä tulee katalysaattorille, ja katalysaattorin jälkeiset putket aina ulostuloon asti, niin mitkä putket ja kiristimet minun tulisi tarkalleenottaen hankkia tuolta motonetistä? Itselläni noiden putkien nimien tietämys on sen verran vähäistä etten tohdi alkaa puoliarvailemalla tilailemaan noita putkia. Jos vaan joku viitsisi niinkin paljon nähdä vaivaa että pistäisi ihan tuotenumerolla tuon ostoslistan.
Autonihan oli edelleen, vm90 900S johon on vaihdettu tuo Garrett T0399, mikäli tuo turbo nyt siinä mitään merkkaa.(Ainakin olin huomaavivani putkistoja turboon ja TURBOon..)
Juu, nyt selvisi nuo putket mutta onkos näillä kannatinkumeilla/koukuilla eroja kuinka paljon ja mitä kaikkia noista tiivisteistä tulen tarvitsemaan? Ajattelin että uusii samalla kaiken tuonne loppuunpäin niin ei ole tätä murhetta heti vuoden päästä uudestaan.