moi
Jaa, milläköhän konstin lähtee ehjänä pumpusta tuo hihnapyörä irti? Ulosvetäjällä ajattelin kokeilla, mutta kysytään nyt ensin kokeneemmilta, ennenkuin särjetään kokonaan.
Syy irroitukseen: vaihtelen tiivisteet / stefat.
kiitos etukäteen
t.jarkko
Eikö kukaan todellakaan osaa auttaa? Akselihan näyttäisi olevan ontto, missä kierteet, mutta pulttia siinä ei ollut.
900 16v ohjaustehostimen pumppusta
Re: 900 16v ohjaustehostimen pumppusta
Non niin, rikkihän se meni.
t.jarkko
t.jarkko
Källbacka kirjoitti:moi
Jaa, milläköhän konstin lähtee ehjänä pumpusta tuo hihnapyörä irti? Ulosvetäjällä ajattelin kokeilla, mutta kysytään nyt ensin kokeneemmilta, ennenkuin särjetään kokonaan.
Syy irroitukseen: vaihtelen tiivisteet / stefat.
kiitos etukäteen
t.jarkko
Eikö kukaan todellakaan osaa auttaa? Akselihan näyttäisi olevan ontto, missä kierteet, mutta pulttia siinä ei ollut.
Re: 900 16v ohjaustehostimen pumpusta
Moro,
Kyseinen hihnapyörä oli ainakin minulla (900i16 vm.91) erittäin tiukalla puristusliitoksella kiinni (ei lähtenyt ulosvetäjällä). Lähti ainoastaan rälläköimällä hihnapyörän keskiön auki. Ajatus oli myös vaihtaa stefat ja tiivisteet, koska olin kyllästynyt lisäämään öljyä. Muuta vikaa pumpussa ei ollut.
No, vaihdoin sitten suosiolla koko pumpun, koska tumpeloin koko pumpun hajalle niissä irrotusyrityksissä (pumpun takakansi halkesi ja laakeri tuli esiin). Hankin kyllä siihen vanhaan pumppuun motonetistä varaosasarjan, joka osoittautui vääräksi. Uuden scantech pumpun tilasin sitten englannista (partsforsaab), josta tuli kolmessa päivässä. Suomesta en uutta pumppua löytänyt ja vanhaa en hyväksynyt.
Uuden pumpun tultua hihnapyörän keskiö tehtiin uusiksi ja laitettiin vaarnaruuvilla kiinni pumpun akseliin. Oli helpompi laittaa pumppu sinne pakosarjan alle ilman hihnapyörää. Pumppu paikoilleen ja hihnapyörä lopuksi kiinni. Toimii näinkin.
Simppe
Kyseinen hihnapyörä oli ainakin minulla (900i16 vm.91) erittäin tiukalla puristusliitoksella kiinni (ei lähtenyt ulosvetäjällä). Lähti ainoastaan rälläköimällä hihnapyörän keskiön auki. Ajatus oli myös vaihtaa stefat ja tiivisteet, koska olin kyllästynyt lisäämään öljyä. Muuta vikaa pumpussa ei ollut.
No, vaihdoin sitten suosiolla koko pumpun, koska tumpeloin koko pumpun hajalle niissä irrotusyrityksissä (pumpun takakansi halkesi ja laakeri tuli esiin). Hankin kyllä siihen vanhaan pumppuun motonetistä varaosasarjan, joka osoittautui vääräksi. Uuden scantech pumpun tilasin sitten englannista (partsforsaab), josta tuli kolmessa päivässä. Suomesta en uutta pumppua löytänyt ja vanhaa en hyväksynyt.
Uuden pumpun tultua hihnapyörän keskiö tehtiin uusiksi ja laitettiin vaarnaruuvilla kiinni pumpun akseliin. Oli helpompi laittaa pumppu sinne pakosarjan alle ilman hihnapyörää. Pumppu paikoilleen ja hihnapyörä lopuksi kiinni. Toimii näinkin.
Simppe
Re: 900 16v ohjaustehostimen pumpusta
Samallainen tarina, eli ei nyt ihan helposti irti lähtenyt ja kun lähti, meni rikki. No nyt sain uuden alkuperäisen pumpun sekä hihnapyörän hommatuksi, kiitos J.A:lle siitä. Motonetistä minäkin tuon tiivistesarjan hommasin, jääpähän nyt sitten talteen, jos vaikka joskus tarvitsisi. Mutta tuskin.
jarkko
Simppe[/quote]
jarkko
Simppe[/quote]
Re: 900 16v ohjaustehostimen pumppusta
Vanhanmallisessa pumpussa on kanssa se hihnapyörä pelkällä puristussovitteella. Tein tiivisterempan Chevy Vanin pumppuun, joka on lähes identtinen tuon saabin pumpun kanssa. Valmistin RHS-putkesta hihnapyörässä olevaan tumppiin käypäisen työkalun, johon hitsasin mutterin. Mutteriin pultti kiinni ja pumpun akselin päähän taisin laitta jonkun palan väliin, jota vasten ruuvaamalla hihnapyörä pois akselilta. Asennusvaihetta varten piti käydä pulttikaupassa etsimässä akselin reikään käypäinen tuumakoon pultti. Hihnapyörän asennuksen tein sillä ostamallani pultilla vedättämällä. Hyvin onnistui. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01