Kuupan pulttijako / Spacerit

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Nimenomaan keskiöolake kannattelee vannetta. Eivät pyöränpultit. Pyöränpultteja ei ole suunniteltu kestämään rasitusta joka niihin kohdistuu silloin jos esim. vanteen keskiöreikä on olakkeeseen nähden liian suuri. Pyörä kuitenkin pyörii ympäri, joten jos keskiöreikä on väärän kokoinen, vaihtuu rasitus pultin päältä sen alle joka kerta kun pyörä yhden kierroksen pyörii. Pultit eivät kauaa sellaista painovoiman vaihtelua kestä.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Playboy kirjoitti:Nimenomaan keskiöolake kannattelee vannetta. Eivät pyöränpultit. Pyöränpultteja ei ole suunniteltu kestämään rasitusta joka niihin kohdistuu silloin jos esim. vanteen keskiöreikä on olakkeeseen nähden liian suuri. Pyörä kuitenkin pyörii ympäri, joten jos keskiöreikä on väärän kokoinen, vaihtuu rasitus pultin päältä sen alle joka kerta kun pyörä yhden kierroksen pyörii. Pultit eivät kauaa sellaista painovoiman vaihtelua kestä.
Nyt ymmärrän huolenaiheen.
Mutta onhan se keskireikä tiukka, vanne ei pääre liikkumaan mihinkään. Eikä se olake pääse mihinkään murtumaan vanteen ollessa kiinnitetty. Se adapterin keskireikä kun kiinnittyy tiiviisti rumpuun/napaan joka tukee oleketta ja vanne adapteriin jotta jokib pettäisi pitäisi rummun/navankin pettää....

Eli en edelleenkään näe sitä ongelmaa mitä tässä nyt haetaan....?

Mutta eihän noita ole kenenkään pakko käyttää jos arvelluttaa, itse olen kuitenkin luottavainen...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Kuupan vakio vanteissa toi keskiöreikä kyllä kannattelee niin hirveesti tota massaa :lol: Mutta onneks on tukevat muovailuvaha pultit pitämässä.

En voi käsittää miksi Saabilla on pitänyt vaihtaa se vanha hyvä vanteen keskiö siihen uudemman malliseen. Vanha keskiöhän on paljon jämäkämpi, eikä pultitkaan pääse syömään reikiä heti soikeaksi jos pääsee löystymään.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja tommij »

Juha K kirjoitti:Kuupan vakio vanteissa toi keskiöreikä kyllä kannattelee niin hirveesti tota massaa :lol: Mutta onneks on tukevat muovailuvaha pultit pitämässä
Juu, ei kuupassa keskireikä pitele juur mitään, siihen jää helposti useempi milli väljää vanteen ja keskiön välille.

Vanteet suunniteltiin uusiksi juur siksi ettei ne vanhan malliset kestäneet rallipätkillä. Repesi pulttien rei'istä tai sitten keskiö vaan otti eron kehästä. Mutta olis se keskireikä sentään voitu jättää ennalleen ja vahvistaa vaan muuten...

Itse justiin viikonloppuna mietin, että laittaisko tahtariin ne kaikkein vanhimmat mallit jotka on koottu niittaamalla, vai myöntyiskö sitä noihin hitsattuihin pyöreereikäsiin... :wink:
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Jep. Itelläki tällähetkellä 2kpl niitattuja ja 2kpl hitsattuja alla. Tosin kohta siihen tulee muutos, ku vaihdan noi hitsatut pois. Oon kans miettiny että pitäskö noihin niitattuihin tehdä vähän vahvikehitsauksia. Vararengas olis tarkotus tehdä sellasesta mini vararenkaasta ja siihen laittaa niitatusta vanteesta keskiö.
Vastaa Viestiin