Check Engine valosta vaihteeksi.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Eli olin ajelemassa ja yhtäkkiä Check Engine valo syttyi palamaan ja toi mukanaan seuraavanlaiset oireet.

Kun valo syttyi niin auto alkoi ikäänkuin puutumaan ja kaasua piti lisätä melko paljon jotta sama vauhti pysyi yllä mitä olin ennen valon syttymistä ajanut.

Ja sen jälkeen valo on palanut melkein kokoajan kun autolla on ajanut .
Välillä valo pysyy vähän aikaa poissa mutta syttyy sitten hetken kuluttua uudelleen palamaan.

Osaako joku sanoa että mikä mahtaa olla vikana ?

Hommaa helpottaisi huomattavasti se jos saisin sen vikakoodin jollakin tavalla tietooni. Olen jo kokeillut vääntää virrat päälle ja odotella jospa se valo alkaisi vilkkua mutta en ole tällä tavalla saanut sitä vikaa tietooni koska valo ei ala vilkkua vaan palaa kokoajan.

Eli pystynkö jollakin konstilla ilman korjaamon tietokonetta selvittämään boksissa lymyävän vikakoodin ?

Auto on vuosimallia 92 ja 2,3 L Täyspaineinen ja ilmeisesti LH ruisku.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ja paikka kunta mis ongelma sijaitsee....khih....joutoaikaa lukemaan vaikka saabbien vikakoodeja....ai miten niin elämä tylsää
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Eli laitan tosta linkista ilmenevästä pinnistä johdon akun miinus napaan ja käyn vääntämässä virrat päälle ja lasken valon vilkkumiset ?

Noinko se tapahtuu ?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja Jope »

Akun miinusnapaan tai ihan mihinkä vaan auton rungossa, maa on joka paikassa.

Ajoitus on tärkeää kytkimen napsuttelun kanssa, lue ohje uudestaan.

Tobbana, siitä ohjekuvasta puuttuu tekstien alut keskipaikkeilta.. Jaksatko ottaa uuden screenshotin?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

suosittelen sulaketta myös...juu hetken joutuu aina miettimään et miten se testi menikään...jeah loppujen lopuksi helppoo ku heinänteko ja kun muistaa marmorihinnan reilu 60e luku ja vian diaknosointi toinen mokoma päälle khih khih
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jope kirjoitti:Tobbana, siitä ohjekuvasta puuttuu tekstien alut keskipaikkeilta.. Jaksatko ottaa uuden screenshotin?
Joo, mikä lie ajatushärö tullut, yhdistelin nimittäin noita ohjeita c&p-menetelmällä, niin näky jostain syystä menneen pieleen. :)
Korjattu nyt, jos vielä näkyy puuttuvan, niin sitten voimallisesti hakkaamaan f5-näppäintä. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Vian etsintä ei ole edennyt yhtään, koska se ei silloin ilmoita koodeja kun yritän niitä lukea.

Lisäksi auto on viime aikoina aloittanut syömään aivan tolkkuttomat määrät polttoainetta ! Suoraan sanoen bensamittari LASKEE AIVAN SILMISSÄ KUN AUTOLLA AJAA.

Esim. kun ajaa nelosella pintakaasulla 60 km/h niin ajotietokoneen mukaan bensaa palaa 16-18 litraa 100 km kohti. Tämän lisäksi tyhjäkäynti on muuttunut pröpöttäväksi ja pakokaasut haisevat erittäin voimakkaasti bensalle sekä myös autoon sisään kantautuu bensan hajua.Sekä pakoputken pää on erittäin musta ja nokinen aivan kuin olisi diesel ja kone tuntuu tyhjäkäynnillä käyvän todella epätasaisesti.

Autoa tutkiessani huomasin myös että kun auto käy tyhjäkäyntiä niin magneettiventtiilistä kuuluu särisevää ääntä ikäänkuin siellä sisällä liikkuisi joku kokoajan.

Voisiko vika johtua siitä että moottorin ohjausboxi luulee jostain syystä moottorin nakuttavan kaikenaikaa ja yrittää lopettaa nakutuksen syöttämällä koneeseen helvetilliset määrät bensaa .

Vai tietääkö joku mistä tälläinen äkillinen lisääntyminen polttonesteen kulutuksessa voi johtua ?

Niin ja ulkoisia vuotoja ei ole !
Ilmanpuhdistin näytti ihan normaalilta kun tarkistin .
Immua yritin kanssa todentaa ehjäksi mittaamalla mutta se ei antanut 3-6 pinnin välistä mitään arvoa eli ei johtanut sähköä ollenkaan. Joidenkin muiden pinnien väliltä antoi arvoksi 0-5 ohmia. Ja kysymyksessä on siis -012 loppuinen immu.
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Tänään vian laatu muuttui sitten että vikavalo palaa ainoastaan sen jälkeen kun auto on käynyt muutaman minuutin tyhjäkäynnillä ja sammuu itsestään kun on ajanut tasaisella kaasulla maantie ajoa noin vartin verran.Kunnes taas esim. liikennevaloissa tyhjäkäynnillä valo saattaa taas syttyä .Myöskin auto toimii aivan normaalisti silloin kun vikavalo ei pala ja kuluttaa ajotietokoneen mukaan aivan normaalin määrän polttoainetta.Valon palaessa taas auto tuntuu jonkin verran normaalia tehottomammalta ja vie myös ajotietokoneen mukaan enemmän polttoainetta.

Osaako kukaan kertoa mistä viasta tälläinen käytös voisi johtua ?
Voiko olla mahdollista että esim. tyhjäkäynnin virheellinen seos suhde aiheuttaa tälläista ?

Toivoisin kannanottoja tietäviltä henkilöiltä vian selvittämiseksi.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

AkiZZa kirjoitti:Tänään vian laatu muuttui sitten että vikavalo palaa ainoastaan sen jälkeen kun auto on käynyt muutaman minuutin tyhjäkäynnillä ja sammuu itsestään kun on ajanut tasaisella kaasulla maantie ajoa noin vartin verran.Kunnes taas esim. liikennevaloissa tyhjäkäynnillä valo saattaa taas syttyä .Myöskin auto toimii aivan normaalisti silloin kun vikavalo ei pala ja kuluttaa ajotietokoneen mukaan aivan normaalin määrän polttoainetta.Valon palaessa taas auto tuntuu jonkin verran normaalia tehottomammalta ja vie myös ajotietokoneen mukaan enemmän polttoainetta.

Osaako kukaan kertoa mistä viasta tälläinen käytös voisi johtua ?
Voiko olla mahdollista että esim. tyhjäkäynnin virheellinen seos suhde aiheuttaa tälläista ?

Toivoisin kannanottoja tietäviltä henkilöiltä vian selvittämiseksi.
Lambda.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Voiko Lambda anturin toiminnan mitata siten ,että ottaa imusarjan alta lambdan liittimen auki ja mittaa jännitettä auton ollessa tyhjäkäynnillä siitä pinnistä mihin tulee musta johto lambdasta ja akun miinus navan väliltä?

ja jos näyttää 0,9-1,1 Volttia niin on kunnossa ?
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

No niin auto toimii taas niin kuin pitääkin.

Vian aiheuttaja oli rikkinäinen halpis-lambda nyt on vaihdettu alkuperäinen Bosch tilalle ja koko laite on kuin aivan eri auto.

Kiitos auttajille avusta.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Olis kiva tietää on se lamppu syttynny minkään muun kun lamdan takkii.

Ei mulla ikinä.
Jos lampppu palaa niin uus lamda aina.........
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

omat kokemukset lh-jetin ce valosta niin joskus se syttyy vaikka ei olisikaan vikaa vaan myös oire....

esim liian alhainen latausjännite ce valo palaa
immu likanen ce valo palaa
alipaine letku irti ce valo palaa
¨kostea keli ce valo palaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Check Engine valosta vaihteeksi.

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Miten autossa on liian alhainen jännite??.

Laturi pitää jännitteen kohallaan!.
Alipaine letku jos on irti tai vuotaa,menee laihalle lamda ei "pysty" ja valo syttyy.
Kostee keli hmmmm.
Immu ei voi olla likanen,kuski voi olla.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Vastaa Viestiin