Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mimmi kirjoitti:
Fechter kirjoitti:Laita tänne sitten tuntemukset miltä vaikutti jne. Itsellä kävi mielessä miten mahtaisi pelaa jos tankkaisi puolet E85:ttä ja puolet bensaa?
Älä tee sitä. Bensa/etanoliseos on syövyttävää puolet/puolet pitoisuudela.
Tästä en ole aiemmin kuullut, onko pahastikin syövyttävää ja mihin tuo perustuu?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Poy »

Tuommoseen konversio-kittiin törmäsin:
http://www.ethanoltechnik.de/english/vi ... ?Codigo=70
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Poy kirjoitti:Tuommoseen konversio-kittiin törmäsin:
http://www.ethanoltechnik.de/english/vi ... ?Codigo=70
Netti näyttää olevan täynnä vastaavia bokseja:
http://www.youtube.com/watch?v=IWNOiQQV_p4

Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin Trionic-Saabiin ei kait tarvitse tehdä mitään muuta kuin ohjelmoida ECU uudestaan? Ja varmaan (jos haluaa) niin vaihtaa suuttimet, ja nostaa bensanpainetta?
Polttoainelinjatkin on jo valmiiksi etanoliyhteensopivat, kun ei ole metallia misään :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja liteFun »

ng900aero kirjoitti: Polttoainelinjatkin on jo valmiiksi etanoliyhteensopivat, kun ei ole metallia misään :)
Polttoainelinjan suhteenhan kyse oli siitä että vääränlainen kumiseos haurastuu etanolin vaikutuksesta? Metalliahan etanoli lähinnä puhdistaa...
pkw
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Syys 22, 2007 10:44

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja pkw »

...
Viimeksi muokannut pkw, Su Helmi 20, 2011 18:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

pkw kirjoitti:Minkähänlainen remontti pitää 9-5:seen tehdä, JOS haluaa etanolilla ajella? Mitähän muuten bensa eberi mahtaa sanoa etanolista 8O
http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning ... 85&lang=se
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
pkw
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Syys 22, 2007 10:44

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja pkw »

...
Viimeksi muokannut pkw, Su Helmi 20, 2011 18:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Poy »

liteFun kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Polttoainelinjatkin on jo valmiiksi etanoliyhteensopivat, kun ei ole metallia misään :)
Polttoainelinjan suhteenhan kyse oli siitä että vääränlainen kumiseos haurastuu etanolin vaikutuksesta? Metalliahan etanoli lähinnä puhdistaa...
ST1:n sivuilla (tai jossain muualla) oli juttua että normaalit metalliosat ruostuu.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Poy kirjoitti: "ST1:n mukaan mukaan yhtiön Refuel vähentää autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä 80 prosenttia.
Polttonesteen myynti alkaa kolmella pääkaupunkiseudun ST1 asemalla
Polttoneste vaatii flexifuel-auton. Ford, Volvo ja Saab ovat aloittaneet niiden myynnin Suomessa.
Eipäs ainakaan saab.fi:sta löydy BioPower -malleja vielä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

tsaarela kirjoitti:
Poy kirjoitti: "ST1:n mukaan mukaan yhtiön Refuel vähentää autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä 80 prosenttia.
Polttonesteen myynti alkaa kolmella pääkaupunkiseudun ST1 asemalla
Polttoneste vaatii flexifuel-auton. Ford, Volvo ja Saab ovat aloittaneet niiden myynnin Suomessa.
Eipäs ainakaan saab.fi:sta löydy BioPower -malleja vielä.
Tämmöinen juttu on ST1:n sivuilla 31.3 päiväyksellä.

Saabin BioPower – enemmän tehoja
Saabin mallistossa flexifuel-autot tunnetaan BioPower-nimellä. Suomeen on heti tilattavissa 10 eri BioPower-autoa 9-3- ja 9-5 -mallistoista. Lahden takaa on tarjolla vankkaa käyttökokemusta, sillä Ruotsissa myytävistä Saabeista 80% on etanoliautoja. Ruotsissahan yhteiskunta on vahvasti tukenut vähäpäästöiseen autokantaan siirtymistä

- Periaatteena Saabilla on, että auton luonne on säilytettävä kaikissa teknisissä uudistuksissa, toteaa Suomen GM Finlandin toimitusjohtaja Jari Nordman. Saabilla ajaville on tärkeää saada merkkiin liittyvä urheilullisuus ja hyvä suoritusteho käyttöön myös vähäpäästöisesti autoiltaessa.

Saabilla etanolin käyttö nähdään monin tavoin hyvänä asiana. Koska etanolin oktaaniluku on bensiiniä korkeampi (106), saadaan Saabin turboahdetuista moottoreista 20% enemmän tehoja irti etanolilla ajettaessa. - 150 hevosvoimasta saadaankin irti 180 hevosvoimaa, havainnollistaa Jari Nordman.


http://www.st1.fi/index.php?id=2492
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko (vielä toistaiseksi) laillista tankata Refuelia normaaliin bensa-autoon, vai onko siitä odotettavissa jotain sanktioita?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peukalokeskellä kirjoitti: saadaan Saabin turboahdetuista moottoreista 20% enemmän tehoja irti etanolilla ajettaessa. - 150 hevosvoimasta saadaankin irti 180 hevosvoimaa, havainnollistaa Jari Nordman
Tämänpäiväisten 120km:n testiajojen perusteella väittäisin että Saabin 170hv:sta saadaan etanolilla 120hv :D Tosin kulutuskaan ei noussut, ja auto toimi suht. hienosti.

En itse ainakaan löytänyt mistän mitään käyttörajoitusta tuolle Refuelille, niin kait siitä voi jotain tänne raportoida.

Tankissa oli ehkä maks 3-4 litaa bensaa (bensavalo oli palanut jo lähes 40km), kun tankkasin Refuelia 30 eurolla, eli 40 litraa. Parin kilometrin päästä (tietty Mäkelänkadun liikennevalohemmetissä) alkoi kakomaan, ja CE-valo syttyi. Pysyi kuitenkin käynnissä, efekti oli sellainen kuin olisi kengurubensaa tankissa, tyhjäkäynti seilasi välillä 700-1500rmp. Ajoin menemään tuusulanväylällä, kunnes kyllästyin köhimiseen, ja sammutin auton bussipysäkille. Annoin koneen olla hetken sammuksissa, ja lähti hyvin uudestaan käymään, Trionicci tajusi homman juonen, ja vihdoin hiffasi että nyt on biojätettä tankissa, ja parempi vaan tyytyä siihen, kun ei pihi omistaja kuitenkaan bensaa malta ostaa :D

No joo, auto toimii nyt trionicin sopeuduttua puolikaasulle saakka, ilmeisesti polttoaine loppuu kaasuläpän ollessa täysin auki, kiihtyy toki silloinkin, mutta aika laiskasti. CE-valo syttyy silloin tällöin, mutta se on helppo buutata ajon aikana kääntämällä virrat pois päältä.
Se syttyy jos ajaa tosi pitkään ihan tasakaasulla, esim normaalissa tuusulanväylän liikenteessä, eli letkassa ajaessa ei syty, kun siinä letka-ajossa nopeus ei pysy vakiona. Samoin liikennevaloissa valo on nyt syttynyt 2 kertaa.

Siis tuolla voi ajaa tuollaisenaan (ei ainakaan vielä ole leiponut kiinni, tarkoitan että toimii arkia-jossa riittävän hyvin, mutta ihan saletisti seokset liian laihalla, jne), eikä kulutus mielestäni ole juurikaan noussut, ehkä siksi ei ole juurikaan noussut kun koneeseen syötetään kait nyt sama määrä etanolia kuin bensaakin.

Koneen käynnissä ei ole mitään eroa, melkein sanoisin että pikemminkin käy viileämpänä kuin bensalla ajettaessa, ja mikä tärkeintä niin pakokaasut ei haise juuri millekään, ei sitä oksettavaa pakokaasunkäryä juuri lainkaan, todella radikaali muutos lemun suhteen :D

Ihan mielenkiintoinen kokeilu silti, tuli todettua että Flex-fuel auto täytyy hankkia, vaikka pelkästään savuttomuuden, ja hajuttomuuden vuoksi. Varmaan tuon tonnarinkin saisi pelaamaan kunnolla suutinpiuhojen väliin laitettavalla E85-purkilla, joita löytyy vaikka mistä (ulkomailta ainakin, en tiedä myydäänkö niitä Suomessa).

Edit: lähti aamulla käyntiin Refuelilla kuin palmun alta, annoin käydä pari minuuttia tyhjäkäynnillä, jotta alkoi vastaamaan normaalisti kaasupedaaliin, tyhjäkäyntiä kävi ihan ongelmitta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Eiköhän tuohonki lätkäistä joku rangaistusvero, ja käyttökielto muissa kuin flexi autoissa :roll:
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olli Kinaret kirjoitti:Eiköhän tuohonki lätkäistä joku rangaistusvero, ja käyttökielto muissa kuin flexi autoissa :roll:
Niin kanssa luulen, pitääpä ajaa nuo loput veke ja tankata bensaa tilalle :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Eikös tuo etanoli syö ajan kanssa nuo "normiauton" tiivisteet?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Vastaa Viestiin