Kas..Sulanut mäntä b202
Kas..Sulanut mäntä b202
Nyt kävi tällai, että moottoritiellä rupes 9satkun kone kolisteleen ja savuttaan. Siittä sit rauhallisesti seuraavalta rampilta ulos ja auto toppiin ja kone seis. Illalla auto lavetilla tallille ja kansi pois ja kappas 4sen mäntä oli saanut uuttamuotoa ja palotilan vapaata hengitystä parantavan reijän keskelle mäntää
. Eli kun en ole aikaisemmin touhunnut Saab autojen kanssa, niin olis vähän kysyttävää tietäviltä. Auto on vm.88 b202 koneella oleva 16 tappinen yksilö, josta on nyt tällähetkellä kansi ja apulaitteet irti. Ajatuksenani oli sillähetkellä, kun kannen sain pois että, jaa ei hätää, kansi on ehjä, ei muuta kuin öljypohja irti, kiertokanki auki, mäntä ulos ja korvaavatuote tilalle... Nyttemmin tiedän jo paremmin, että ihan niin se ei käy
. Eli asiaan. Miten kannattaa kone nostaa pois? 1.Vetarit irti ja koko mosa laatikkoineen päivineen jotenki, ja jos niin, niin irtoaako vaihteensiirrin tanko jostain helposti? 2. vai irtoaako kone laatikosta, perästä ja siittäkaikesta helpommin, jolloin nostaisin vain lohkon pois, olettaen että olen myös saanut kytkimen purettua jotenkin 3. oliskos jollakin myydä mäntä kiertokankineen tommoseen? Tönärillä nopeesti mittailin, tottakai kaiken paskan seassa sylinterin halkasijaksi n.90mm. Yv:tä tuleen, jos joltain sattuu kohtalainen mäntä ja kk löytyyn, tai soittamalla 050-5866648 saa myös kiinni. Kiitoksia neuvoista jo etukäteen kaikille.
Re: Kas..Sulanut mäntä b202
Koko pannu laatikkoineen päivineen ylös. Ei niin suuri homma kuin miltä kuulostaa. Vaihteensiirtotanko irtoaa yhdellä sokkatapilla, noin 5cm laatikosta kabiiniin päin. Jos sokka ei suostu irtoamaan niin sitten vajaa 10cm kabiinia kohti jolloin löytyy klemmari. Kannattaa ehdottamasti yrittää irrottaa sokasta, jolloin kasatessa ei tarvitse keskittää vaihdekeppiä uudelleen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Kas..Sulanut mäntä b202
Kannattanee sitten myös yrittää selvittää miksi siihen mäntään se reikä tuli.
Ettei tarvitse tehdä kahteen kertaan remppaa.
Suutinvikaa arvailisin.
Ettei tarvitse tehdä kahteen kertaan remppaa.
Suutinvikaa arvailisin.
Re: Kas..Sulanut mäntä b202
Joo, epäilen kanssa suutinvikaa. Onkos siinä semmosessa vanhemmassa koneessa, jossa on suuttimet muistaakseni jotenkin imusarjan alapuolella, niin samanlaiset suuttimet, kuin tossa. Ja entäpä sopiskohan samainen vanhempi mylly männän ja kiertokangen luovuttajaksi? Ja kiitosta tiedon nopeasta saannista 
Re: Kas..Sulanut mäntä b202
Suutinvika mitä todennäköisimmin.
Suosittelen että vaihdat koko moottorin.
Elimenluovuttaja voi olla myös B202 9000, sama lohko+kansi. Päädyt ja apulaitteet pitää olla 900:sesta.
Moottori irtoaa apaut näin:
- jousivoimankumouspalikat ylätukivarsien ja korin väliin
- keula ilmaan
- nopeusmittarin vaijeri irti vaihdelaatikosta
- vetarit ulos maljoista (alapallojen pultit auki)
- vaihteensiirtotanko irti. Tappi yleensä jumissa. Hommaan tarkoitetulla ulospuristajalla lähtee helposti. Tää voi sit olla tosi työläs vaihe jos ei oo työkaluja.
- erinäinen määrä tilbehööriä konehuoneesta irti
- muru ylös taljalla tai norsulla tms.
Suosittelen että vaihdat koko moottorin.
Elimenluovuttaja voi olla myös B202 9000, sama lohko+kansi. Päädyt ja apulaitteet pitää olla 900:sesta.
Moottori irtoaa apaut näin:
- jousivoimankumouspalikat ylätukivarsien ja korin väliin
- keula ilmaan
- nopeusmittarin vaijeri irti vaihdelaatikosta
- vetarit ulos maljoista (alapallojen pultit auki)
- vaihteensiirtotanko irti. Tappi yleensä jumissa. Hommaan tarkoitetulla ulospuristajalla lähtee helposti. Tää voi sit olla tosi työläs vaihe jos ei oo työkaluja.
- erinäinen määrä tilbehööriä konehuoneesta irti
- muru ylös taljalla tai norsulla tms.
99T-museopeli
Re: Kas..Sulanut mäntä b202
No-niin. Tonnarin b202 lohko vaihdettu tilalle ja voitte uskoa, että oli melkoinen keko alumiinia irtohippuina öljypohjassa ja öljypumpun rattaisiin liiskautuneena
eli vaihtorattaat tuli otettua sitten myös elintenluovuttaja koneesta. Mutta nyt kun eilenillalla otin ekat tyypit, niin moottorin vikavalo syttyi vilkuttamaan (neljän sarjaa) kun vedätti vähänkin, ja veto oli vaivalloista. myös vapaalla, eli ilman kuormaa kaasuteltaessa seuraus on sama. Joten olen ajatellut, että oliskohan bensanpaineet alhaiset, eli bensapumppu selvä, sillä oireet ovat samankaltaisia, kun vanhallakoneella. Imuvuotokin toki voi olla mahdollinen, vaikka super tarkasti noi hilavitkuttimet ja tiivisteet tuli asenneltua. Täytyy siis tästä lähteä tarkasteleen letkuja ja mittailemaan bensanpaineita. Entäs voiko tonnarin suuttimia käyttää 900sen imusarjassa, vaikka niissä onkin ns. pituusero, eli suutinkärki on erillainen, pidempi. Ei nyt sitten tietenkään tullut katsottua niitä suuttimien osanumeroita, että osaisi tarkemmin täsmentää, mutta korviini on kantautunut tieto, että voi. Semmoset siellä nyt sitten onkin kiinni, joten vikahan voisi olla vaikka niissäkin
mene ja tiedä. Itselle tulis mieleen, että pituus erosta voisi seurata vääränlaista pyörteilyä imusarjassa ja vaikka polttoaineen pisaroitumista kanavanseinämiin, mutta ei ehkä noin rankkaa kakomista kuin nyt on havaittu. Tuliniistä tonnarin suuttimista mitattua vastusta, ennenkuin rohkenin ne sinne laittaan, kun hieman epäilytti niiden sopivuus, mutta samaltahan ne vaikutti, tokihan on selvää että omanmalliset suuttimethan se tarvii, mutta näin enshätään
No nyt kun on hieman hutkittu, niin on hyvä lähteä oikein tutkimaan.
Re: Kas..Sulanut mäntä b202
Varmuuden vuoksi, eihän bensiinifilsu ole tukossa pahoin? Ja jako varmasti oikein?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: Kas..Sulanut mäntä b202
Suodin on uusi, ja kyllä sen jaonkin pitäs olla ok. Toista ilmamäärämittariakin tuli koitettua, mutta ei se sittäkään ollu kiinni. Samoin kokeilin vanhojen suuttimienkanssa käytellä, mutta samajuttu, valo alkaa vilkkuun heti 3000rpm jälkeen. No pitää rakennella bensalinjan banjopulttiin nipasta kiinnitys mittarille, niin pääsee toteamaan ne bensanpaineet. Jos ei niistäkään ala vikaa löytyyn, niin sitten täytyy ottaa sormisuusta ja työntää se jo nenään
Onneksi SA-Int tarjoilee viikonlopun mittaisen rentouttavan kertausloman, niin nenä saa olla rauhassa ainakin viikonlopun yli 
Re: Kas..Sulanut mäntä b202
niin kai molemmat koneet siis ovat samoja eli vapareita tai turboja? jakoa ensimmäisenä epäilisin kun laiskasti kierroksia ottaa... vilkutteleeko satku muka jotain vikakoodeja!?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu