
Ongelmia og:n kanssa...
Ongelmia og:n kanssa...
Auto on 900i. Elikkäs, hieman amistellessa runttasin kakkosvaihdetta pesään ja kuului jumalaton pamaus ja rusaus, nyt ei mene kuin 3,- ja 4 vaihde hädintuskin silmään... vaihdekepiltä lähtevä tanko joka tulee laatikkoon suoraan on irronnut laatikon päästä, Osaisiko joku sanoa että mikä on mahdollisesti hajonnut? 

Re: Ongelmia og:n kanssa...
Tunkkaa auto ylös niin näet sen varmasti aika helposti, mutta epäilisin tankoa yhdistävää pientä 4mm(?) pulttia ja mutteria, mutta en tietenkään varmaksi sanoa.Dali kirjoitti:Auto on 900i. Elikkäs, hieman amistellessa runttasin kakkosvaihdetta pesään ja kuului jumalaton pamaus ja rusaus, nyt ei mene kuin 3,- ja 4 vaihde hädintuskin silmään... vaihdekepiltä lähtevä tanko joka tulee laatikkoon suoraan on irronnut laatikon päästä, Osaisiko joku sanoa että mikä on mahdollisesti hajonnut?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Ongelmia og:n kanssa...
Vika varmaan tosiaan on siinä siirtäjän kuminivelessä jos sen yläkautta näkee että on riekaleina. Muita enemmän epätodennäiköisiä vaihtoehtoja on vaihdekepin alapallo palasina tai vaihdelaatikon sisältä 2:n siirtäjä vääntynyt/rikki.
Auto kun taitaa olla 8v malli eli ei ihan viimeisiä niin nivel lienee sitä sylinterimäistä tyyppiä (eikä kahdesta T:n muotoisesta metallikäikäleestä ja kumin kappaleesta rakentuva).
Kumi"nivel" on kiinni toisesta päästä kartiotapilla jossa on 8mm mutteri, toisessa päässä klemmari jossa 13mm (tai 12mm) mutteri. Vaihto onnistuu kone paikoillaan vaikka vähän ahdasta ja hankalahkoa tulee olemaan.
Alakautta ei juurikaan paremmin näe jos yhtään, edessä on raidetanko ja pakoputki. Siihen 8mm mutteriin päässee myös alakautta käsiksi.
Auto kun taitaa olla 8v malli eli ei ihan viimeisiä niin nivel lienee sitä sylinterimäistä tyyppiä (eikä kahdesta T:n muotoisesta metallikäikäleestä ja kumin kappaleesta rakentuva).
Kumi"nivel" on kiinni toisesta päästä kartiotapilla jossa on 8mm mutteri, toisessa päässä klemmari jossa 13mm (tai 12mm) mutteri. Vaihto onnistuu kone paikoillaan vaikka vähän ahdasta ja hankalahkoa tulee olemaan.
Alakautta ei juurikaan paremmin näe jos yhtään, edessä on raidetanko ja pakoputki. Siihen 8mm mutteriin päässee myös alakautta käsiksi.
Re: Ongelmia og:n kanssa...
Joo, auto on 8venttiilinen... ja loota 5 vaihteinen. Kiitos vinkeistä tähän asti, koitetaan selvitä.
Auto ruvennut tiputtamaan lootaöljyä ulos kun hetken on ollut paikallaan, ja näkyy ns "puhdasta metallia" lootan kupeesta. (vrt muihin ihan paskaisiin muihin osiin.
) Olisiko laatikosta olemassa räjäytyskuvaa tai jotain?


Re: Ongelmia og:n kanssa...
Ainakin alfamerin korjausoppaassa on rejäytyskuvat.Dali kirjoitti:Joo, auto on 8venttiilinen... ja loota 5 vaihteinen. Kiitos vinkeistä tähän asti, koitetaan selvitä.Auto ruvennut tiputtamaan lootaöljyä ulos kun hetken on ollut paikallaan, ja näkyy ns "puhdasta metallia" lootan kupeesta. (vrt muihin ihan paskaisiin muihin osiin.
) Olisiko laatikosta olemassa räjäytyskuvaa tai jotain?
Tuo on hintaansa (30€) nähden mielestäni kannattava ostos, jos sitä ei jo omista.
Tosin minun


½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: Ongelmia og:n kanssa...
Heh, joo, voisi semmoisen hommata.
Olisko pk-seudulla jotakuta joka nimellistä korvausta vastaan laittaisi auton kuntoon, kun itseltä puuttuu työkalut ja paikka...
(ei oikein tienvarsi parkkipaikalla viitsisi lähteä purkamaan autoa...)

(ei oikein tienvarsi parkkipaikalla viitsisi lähteä purkamaan autoa...)
Re: Ongelmia og:n kanssa...
Mitähän tuo puhdasta metallia nyt oikein tarkoitti? Ei kai siitä kuoret ole halki?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01