Kevät ja kaksipyöräiset
Kevät ja kaksipyöräiset
Jokohan tämä sitten pysyisi täällä kun ei tule nettilinkkiäkään lainkaan
En uskoisi ihan tarpeettomaksi jokakeväistä keskustelua kaksipyöräisten aina niin "yllättävästä" ilmestymisestä liikenteeseen. On siitä varmaan hyötyäkin siinä mielessä että ehkä joku voi sen johdosta vaikka ymmärtää pysäyttää sen autonsa kolmion takaa tullessa ihan siihen kolmion kohdalle eikä vasta pyörätien päälle. Tokihan sillä tavalla pitäisi toimia yleensäkin ettei suojatietä tukita mutta jalankulkijana pysähtyminen törmäämättä auton kylkeen on yleensä mahdollista eri lailla kuin polkupyörällä tai mopolla. Ihmeesti näissä asioissa kulttuuri paranee keväästä syksyyn, osalla porukasta on selvästi muistamattomuudesta kyse vaikka osa onkin parantumattomia.
Erityisesti olen huomannut että moottoripyörät ovat sietämätön asia niille superkuljettajille jotka ovat taas koko talven olleet teiden kingejä "tehoautoillaan" ainakin niin kauan kuin talvirajoitukset on voimassa. Ei ihme että juuri samoja kavereita jotka talvella pääsevät pätemään harmittaa kun joutuvatkin kevään tullen moottoripyörien(kin) ohittamiksi. Ja vielä joku kehtaa mahtua autoa kapeammasta välistä "splittaamaan" ohi, ja parkkipaikatkin viedään ! Voi autoilija raukkoja.....
Ja sekös vielä sitten erityisesti harmittaa kun mopo on vaikka valoista päässyt puikkaamaan eteen autoilijan "omalle kaistalle" ja jääkin siihen ajamaan rajoituksen mukaan. Sehän sitten pitää yrittää kuitata keinolla millä hyvänsä, tai jos ei onnistu niin soitetaan vaikka taas poliisille
En uskoisi ihan tarpeettomaksi jokakeväistä keskustelua kaksipyöräisten aina niin "yllättävästä" ilmestymisestä liikenteeseen. On siitä varmaan hyötyäkin siinä mielessä että ehkä joku voi sen johdosta vaikka ymmärtää pysäyttää sen autonsa kolmion takaa tullessa ihan siihen kolmion kohdalle eikä vasta pyörätien päälle. Tokihan sillä tavalla pitäisi toimia yleensäkin ettei suojatietä tukita mutta jalankulkijana pysähtyminen törmäämättä auton kylkeen on yleensä mahdollista eri lailla kuin polkupyörällä tai mopolla. Ihmeesti näissä asioissa kulttuuri paranee keväästä syksyyn, osalla porukasta on selvästi muistamattomuudesta kyse vaikka osa onkin parantumattomia.
Erityisesti olen huomannut että moottoripyörät ovat sietämätön asia niille superkuljettajille jotka ovat taas koko talven olleet teiden kingejä "tehoautoillaan" ainakin niin kauan kuin talvirajoitukset on voimassa. Ei ihme että juuri samoja kavereita jotka talvella pääsevät pätemään harmittaa kun joutuvatkin kevään tullen moottoripyörien(kin) ohittamiksi. Ja vielä joku kehtaa mahtua autoa kapeammasta välistä "splittaamaan" ohi, ja parkkipaikatkin viedään ! Voi autoilija raukkoja.....
Ja sekös vielä sitten erityisesti harmittaa kun mopo on vaikka valoista päässyt puikkaamaan eteen autoilijan "omalle kaistalle" ja jääkin siihen ajamaan rajoituksen mukaan. Sehän sitten pitää yrittää kuitata keinolla millä hyvänsä, tai jos ei onnistu niin soitetaan vaikka taas poliisille
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Kyllähän tuolla saa taas volvojen keuloja varoa kun alkaa mopolla ajeleen. Täällä oulun seudulla saa olla tosi varovainen splittaaja, keulaa tarjotaan eteen koko ajan ja tahallaan.
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
Nyk. Subaru...
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
muutama kysymys...
miksi pitää sieltä ahtaasta välistä tunkea itsensä ekaksi. ja samalla provosoida autoilijoita sillä käytöksellä?
eikö mopoilijoillakin ole käsite tilanne nopeus hallussa? sellainen nopeus että havaitaan esim risteävältä tieltä kolmion taakse ilmestyvä auto!!!
miksi pitää sieltä ahtaasta välistä tunkea itsensä ekaksi. ja samalla provosoida autoilijoita sillä käytöksellä?
eikö mopoilijoillakin ole käsite tilanne nopeus hallussa? sellainen nopeus että havaitaan esim risteävältä tieltä kolmion taakse ilmestyvä auto!!!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
mopoilu on kivaa
olkaahan ihmisiksi liikenteessä setät ja tätit
mopoillessa on muistettava se, että aina jää kakkoseksi jos onnettomuus sattuu
mopoilijan on oltava aina valppaana ja katottava 5 kertaa varmistuksen varmistukseksi.
mopo on myrkkyä kotilokuskille jolla ei itellä ole mopoa. sen saa valitettavasti huomata liikenteessä
olkaahan ihmisiksi liikenteessä setät ja tätit
mopoillessa on muistettava se, että aina jää kakkoseksi jos onnettomuus sattuu
mopoilijan on oltava aina valppaana ja katottava 5 kertaa varmistuksen varmistukseksi.
mopo on myrkkyä kotilokuskille jolla ei itellä ole mopoa. sen saa valitettavasti huomata liikenteessä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
nalleolut kirjoitti:muutama kysymys...
miksi pitää sieltä ahtaasta välistä tunkea itsensä ekaksi. ja samalla provosoida autoilijoita sillä käytöksellä?
eikö mopoilijoillakin ole käsite tilanne nopeus hallussa? sellainen nopeus että havaitaan esim risteävältä tieltä kolmion taakse ilmestyvä auto!!!
mopolla mahtuu ja terveen jären rajoissa saakin mennä siitä mistä mahtuu, jopa ohittaa jonon jos vaan tila sen sallii
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Pitäisikö yleensäkin ennen jokaista ohitusta miettiä provosoituuko ohitettava ? Vai ainoastaan jos väli on ahdas ? No huomaa sitä joskus autoillessakin kun johonkin on muodostunut yksi jono vaikka kolmion takaa päätien yli pääsyä jonottamaan, provosoituu siinäkin porukka kun muodostaa uuden jonon viereen.nalleolut kirjoitti:muutama kysymys...
miksi pitää sieltä ahtaasta välistä tunkea itsensä ekaksi. ja samalla provosoida autoilijoita sillä käytöksellä?
Mitä sitten jos havaitsee auton, pitäisikö oletuksena olla että se tulee kuitenkin väistämättä eteen ? Entä sitten kun mp:llä alkaisi jarruttelemaan jokaisen epäilyttävän kolmion takaa lähestyvän kohdalla, olisiko helppo takana roikkuvien ennakoida ?nalleolut kirjoitti: eikö mopoilijoillakin ole käsite tilanne nopeus hallussa? sellainen nopeus että havaitaan esim risteävältä tieltä kolmion taakse ilmestyvä auto!!!
Ei kyse todellakaan ole läheskään aina tilannenopeudesta. Osa porukasta tulee aivan selvästi tahallaan eteen. Muistaakseni tännekin kirjoitin esim. viime vuonna tapahtuneesta kun ajoin 40 alueella rajoituksen mukaan ja taksikuski katsoi suoraan päin ja kääntyi eteen. Tai no ehkä väärä tilannenopeus, ajoin ehkä liian hitaasti ja oikeassa reunassa niin tulkittiin mopoksi jota ei ainakaan ammattikujettajan tarvitse väistää Reilua ylinopeutta ja keskiviivan tuntumassa niin ehkä tulisi paremmin väistetyksi.
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Kyllä tullaan taas lukemaan lehdistä monen prätkäilijän kuolemasta kesän aikana, tosin myös autoilijoiden. Mutta en kyllä yhtään ihmettelekkään miksi näitä uutisia tulee, kun nyt jo kauden ensimmäiset prätkäilijät kokeilevat rajojaan taajamissa ja kaupungilla, ei näytä olevan itsesuojeluvaisto kovin kohdallaan ja liikennesäännöt!
Mut onneks löytyy sentää hienostikin ajavia prätkäilijöitä.
Mut onneks löytyy sentää hienostikin ajavia prätkäilijöitä.
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Eikö mopoilijat katso olevansa velvoitettuja noudattamaan nopeusrajoituksia?
E: voihan tietysti olla että se on sama juttu "näiden tietyn merkkisten autojenkin" kanssa että se pieni osa näkyy liikenteessä ikävästi.
E: voihan tietysti olla että se on sama juttu "näiden tietyn merkkisten autojenkin" kanssa että se pieni osa näkyy liikenteessä ikävästi.
Viimeksi muokannut muppelo, Ma Huhti 06, 2009 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Turhaa jonottaa kun ohikin pääsee nätisti ja turvallisesti. Itse ajan kävelyvauhtia välistä ja ainut vaara on provosoituvat "läskit insinöörit" wagoneissaan jotka yrittää tolpata. Samoja herroja jotka laittaa motarilla oikeanpuoleisella kaistalla kaasun pohjaan, jos ohi on joku tulossa. Onneksi tämä Suomen juntti ajokulttuuri pikkuhiljaa kuitenkin muuttuu.nalleolut kirjoitti:muutama kysymys...
miksi pitää sieltä ahtaasta välistä tunkea itsensä ekaksi. ja samalla provosoida autoilijoita sillä käytöksellä?
eikö mopoilijoillakin ole käsite tilanne nopeus hallussa? sellainen nopeus että havaitaan esim risteävältä tieltä kolmion taakse ilmestyvä auto!!!
Ymmärrän että varmaan sitä harmittaa jonottaa helteessä, ostaa mopon niin helpottaa.
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
Nyk. Subaru...
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Viimeaikaisten ylilyöntien johdosta:
Pidetään ne Egot kurissa tässä keskustelussa. Muistakaa kun kirjoitatte että on lopulta hyvin epätodennäköistä että se joka liikenteessä sai hihasi palamaan, lukee tätä foorumia.
Jos siis olet samanaikaisesti vittuuntunut kun kirjoitat tänne, please älä paina lähetä-nappia.
Pari vinkkiä joista ensimmäinen on tärkein:
-ÄLÄ YLEISTÄ
-ÄLÄ OTA ITSEESI
-ÄLÄ OTA NETTIKESKUSTELUJA LIIAN VAKAVASTI
-ÄLÄ KIRJOITA NIITÄ PAHUKSEN PUOLUSTUSPUHEITA
-ÄLÄ KIUKUTTELE KANSSAKIRJOITTAJILLE SIITÄ ETTÄ JOKU MUU JOSKUS JOSSAIN ON TÖRTTÖILLYT LIIKENTEESSÄ
Ja edelleen: Käyttäytymisohjeet foorumilla
Pidetään ne Egot kurissa tässä keskustelussa. Muistakaa kun kirjoitatte että on lopulta hyvin epätodennäköistä että se joka liikenteessä sai hihasi palamaan, lukee tätä foorumia.
Jos siis olet samanaikaisesti vittuuntunut kun kirjoitat tänne, please älä paina lähetä-nappia.
Pari vinkkiä joista ensimmäinen on tärkein:
-ÄLÄ YLEISTÄ
-ÄLÄ OTA ITSEESI
-ÄLÄ OTA NETTIKESKUSTELUJA LIIAN VAKAVASTI
-ÄLÄ KIRJOITA NIITÄ PAHUKSEN PUOLUSTUSPUHEITA
-ÄLÄ KIUKUTTELE KANSSAKIRJOITTAJILLE SIITÄ ETTÄ JOKU MUU JOSKUS JOSSAIN ON TÖRTTÖILLYT LIIKENTEESSÄ
Ja edelleen: Käyttäytymisohjeet foorumilla
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Mulla ainakin on tapana päästää motoristit kaistojen välistä, jos vain ehdin väistää. Yleensä tulee ajettua vasenta kaistaa melko lähellä keskiviivaa, niin se ajoittain vaikeuttaa sitä splittaamista. Mutta jos siis havaitsen ajoissa, niin tilaa annan kyllä. Eihän se kuitenkaan ole multa pois, jos joku vetäsee koko jonon ohi kaistojen välistä? Kai se ennemminkin hidastaisi myös mun ajoa, jos kaikki motoristitkin olisivat siellä ruuhkan seassa?Jaulis kirjoitti:Turhaa jonottaa kun ohikin pääsee nätisti ja turvallisesti. Itse ajan kävelyvauhtia välistä ja ainut vaara on provosoituvat "läskit insinöörit" wagoneissaan jotka yrittää tolpata. Samoja herroja jotka laittaa motarilla oikeanpuoleisella kaistalla kaasun pohjaan, jos ohi on joku tulossa. Onneksi tämä Suomen juntti ajokulttuuri pikkuhiljaa kuitenkin muuttuu.nalleolut kirjoitti:muutama kysymys...
miksi pitää sieltä ahtaasta välistä tunkea itsensä ekaksi. ja samalla provosoida autoilijoita sillä käytöksellä?
eikö mopoilijoillakin ole käsite tilanne nopeus hallussa? sellainen nopeus että havaitaan esim risteävältä tieltä kolmion taakse ilmestyvä auto!!!
Ymmärrän että varmaan sitä harmittaa jonottaa helteessä, ostaa mopon niin helpottaa.
Vaan kai se on tuo perisuomalainen kateus, kun ei millään voi tehdä tilaa....
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Myönnän että minä olen lane splittailija pahimmasta päästä. Minä en näe yhtään sytä roikkua jonossa kun kerran ohi pääsee parissa sekunnissa ja alla on ajoneuvo joka ei tarvitse ohitukseen kuin metrin levyisen tilan. Kotilokuski saa vain sietää tämän asian ja keskittyä pitämään sen oman romunsa nokka menosuuntaan. Mitä se sille kuuluu minne minä menen, se on ohittaja joka vastaa ohituksen onnistumisesta. Jos alkaa sivusuunnassa heilumaan ja mieltänsä osoittamaan niin ehkä suutun ja potkaisen sivupeliin siinä mennessäni
Mainitaan vielä että ohitettavan velvollisuus on lain mukaan olla haittaamatta ohittamista eikä nopeutta saa lisätä. Poliisin tehtävät kuuluu poliisille.
Mainitaan vielä että ohitettavan velvollisuus on lain mukaan olla haittaamatta ohittamista eikä nopeutta saa lisätä. Poliisin tehtävät kuuluu poliisille.
9000CS 2,3
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Splittailua ei ole suoranaisesti kielletty laissa, mutta äkkiseltään kun tutkiskelee tieliikennelakia, niin aika harvoissa tapauksissa tuon voisi tulkita lailliseksi.
Selkeintähän tuo olisi, kun kiellettäisiin splittailu käyttämällä oikeaa sanamuotoa, niin ei olisi epäselvyyttä asiassa. Kummasti jotkin motoristit haluavat käyttää koko ajokaistan maantiellä, valot välkkyy ja keskari viuhuu ilmassa jos heidän mielestään tätä oikeutta on loukattu joko ohituksessa tai vastaantulevan ohittajan paluu omalle kaistalle on mennyt hiukan myöhempään. Splittailussa sitten kelpaa puolen metrin kaistale autojen välissä. Suurin osa motoristeista ajaa toki niinkuin pitääkin, mutta kuten autoilijoissakin, näitä kikkailijoita riittää kaksipyöräisiinkin.
Paikallaan olevassa jonossa lie harvemmin on tilaa palata takaisin omalle kaistalle. Risteyksissä ohittaminen on selkeästi kielletty myös moottoripyörillä.18 § - Ohituskiellot
3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon.
6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
30cm on turvallinen väli?19 § - Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet
Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.
Joka kesä nähnyt satojen metrien pituisia splittailuja.33§ - Jatkuva ajaminen ajokaistaviivan päällä on kielletty.
Kesäisin näkee päivittäin motoristeja ohittamassa autoja sulkuviivan päällä.34§ - Ajoneuvo ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä. Sulkuviiva on tarkoitettu ajoneuvon ajosuunnalle silloin, kun sulkuviivan vieressä sen oikealla puolella ei ole katkoviivaa. Milloin tällainen sulkuviiva on keltainen, ei ajoneuvo myöskään saa ajaa sen vasemmalla puolella.
Selkeintähän tuo olisi, kun kiellettäisiin splittailu käyttämällä oikeaa sanamuotoa, niin ei olisi epäselvyyttä asiassa. Kummasti jotkin motoristit haluavat käyttää koko ajokaistan maantiellä, valot välkkyy ja keskari viuhuu ilmassa jos heidän mielestään tätä oikeutta on loukattu joko ohituksessa tai vastaantulevan ohittajan paluu omalle kaistalle on mennyt hiukan myöhempään. Splittailussa sitten kelpaa puolen metrin kaistale autojen välissä. Suurin osa motoristeista ajaa toki niinkuin pitääkin, mutta kuten autoilijoissakin, näitä kikkailijoita riittää kaksipyöräisiinkin.
Foxbody turbo
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Tää on niin tätä, tästä se alkaa!!!!!!!!!!!!!!!!!Mawerick kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/vantaa/200904069367970_va.shtml
Muista sitten olla varuillasi, kun siellä puikkelehdit, että jos autoilijat vaihtavat kaistaa samaan aikaa (ja kaikki ei aina käytä vilkkua!!!!), niin niillä ei välttämättä tule mieleen tai ei näe et sieltä autojen välistä ajelee prätkä keskiviivaa pitkin, siinä ei tarvii ku pieni kolahdus, ni sä lennät ku leppäkehäis. Ite jos ajaisin prätkää, niin en todellakaan menis autojen välistä, kun tuolla liikenteessä on näitä uskomattomia kaistanvaihtoja, jota saa välillä väistää autonkin kanssa !!!Saappi Kuski kirjoitti:Myönnän että minä olen lane splittailija pahimmasta päästä. Minä en näe yhtään sytä roikkua jonossa kun kerran ohi pääsee parissa sekunnissa ja alla on ajoneuvo joka ei tarvitse ohitukseen kuin metrin levyisen tilan. Kotilokuski saa vain sietää tämän asian ja keskittyä pitämään sen oman romunsa nokka menosuuntaan. Mitä se sille kuuluu minne minä menen, se on ohittaja joka vastaa ohituksen onnistumisesta. Jos alkaa sivusuunnassa heilumaan ja mieltänsä osoittamaan niin ehkä suutun ja potkaisen sivupeliin siinä mennessäni
Mainitaan vielä että ohitettavan velvollisuus on lain mukaan olla haittaamatta ohittamista eikä nopeutta saa lisätä. Poliisin tehtävät kuuluu poliisille.
Toivotan silti turvallisia kilometrejä tulevana kesänä.