AMD vs PENTIUM

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: AMD vs PENTIUM

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hz81 kirjoitti: Mitä tuohon piirisarjan tuulettimeen tulee niin tuota piirisarjaa oli aikoinaan merkistä riippuen varustettu tuulettimella tai ilman. Voit hyvin kokeilla ottaa sen tuulettimen johdon irti ja testata tuleeko ongelmia, palamaan se ei suoraan pääse kun bios sammuttaa sen ylikuumentuessa.
tein muuten saman huomion kun selailin ko. emon kuvia netissä. joten nyt ajellaan ilman tuota piirisarjan tuuletinta ja hyvin tuntuisi toimivan, life for speediä tuli pojan kanssa pelattua yksi jos toinekin tovi :)

tuo prosessorin vaihtokin oli yllättävän helppoa. käsiini eksyi sempronin 2500+ joka kai on edes vähän nopeampi kuin tuo 1800 duron, jos ei, niin menköön harrastuksen piikkiin.

Vaihdon jälkeen totesin vaan että WinXP asennus ei enää käynnisty ja johtunee prosessorimallin muutoksesta, eli repair asennus täytynee ajaa.

Sitä vaan ihmettelin että onko nuo amd:n tuon kokoluokan prossut todellakin sellaisia pikkusormen kynnen kokoisia kikkareita?

katselin että mihinkäs se piitahna oikein levitetään, täh, tuohon hyttysen paskan kokoiselle alueelle? ja mielettömän iso siili päälle! miten niin pieni kikkare voi tuottaa niin paljon lämpöä että tarvitaan n. 10 kertaa isompi siili?

mites tuo emolevyn paristo, käykö samat paristot kun lediavaimenperissä on, ainakin koko on sama? :roll: :o
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: AMD vs PENTIUM

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

lucaf kirjoitti:
mites tuo emolevyn paristo, käykö samat paristot kun lediavaimenperissä on, ainakin koko on sama? :roll: :o
Se "CR"-numero kertoo kaiken olennaisen. Tai siis yleensä noissa hopeaseosparistoissa on jokin tunnistenumero, samoin kuin kaikissa muissakin. Tuo numero jos täsmää, niin ei ainakaan mene jännitteen puolesta överiksi.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: AMD vs PENTIUM

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

tuohon hyttysen paskan kokoiselle alueelle? ja mielettömän iso siili päälle
Näinhän se on....pena toimii jopa ilman siiliäkin, mutta amd tuhoutuu n.7s kuluttua
jos siili ei ole paikallaan.
( penassa on tuota jäähdytyspinta alaa oikein kunnolla )

AMD
Kuva

PENTIUM
Kuva

Aika iso ero vai mitä.....

( kannattaa tarkastaa että se siili pysyy hyvin kiinni )
http://www.youtube.com/watch?v=v1qr6lZ5 ... re=related
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: AMD vs PENTIUM

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tutulta näyttää. mitä tuo 0346 koodinumero muuten merkitsee? mulla on selvästikin saabismi-harrastus vaihtunut tietokoneiden tuunailuksi :oops:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: AMD vs PENTIUM

Viesti Kirjoittaja hz81 »

lucaf kirjoitti:tutulta näyttää. mitä tuo 0346 koodinumero muuten merkitsee? mulla on selvästikin saabismi-harrastus vaihtunut tietokoneiden tuunailuksi :oops:
Valmistettu viikolla 46 vuonna 2003. Itse kun aikoinaan ostin Jimm´siltä valikoidun 2500+ Bartonin oli tuolla A**** koodilla ja valmistusviikolla kellotuksen kannalta hyvinkin paljon merkitystä. Olivat ns. yksilöitä. :lol:
Tätä hankintaa ennen sain käsiini 1700+ Tbredin jonka koodi ja valmistuajankohta enteilivät todella kova kulkuista prossua mutta onneksi ennen kunnon kellotukseen soveltuvan emolevyn hankintaa ex. muija ehti polttaa sen kun ei muistanut käynnistää vesipumppua koneen käynnistyksen yhteydessä, sillon vitutti! Nyt lähinnä naurattaa! :lol:
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: AMD vs PENTIUM

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ex. muija ehti polttaa sen kun ei muistanut käynnistää vesipumppua koneen käynnistyksen yhteydessä
Tuostako tuo "titteli" sitten tuli.... 8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: AMD vs PENTIUM

Viesti Kirjoittaja hz81 »

9000CD23T kirjoitti:
ex. muija ehti polttaa sen kun ei muistanut käynnistää vesipumppua koneen käynnistyksen yhteydessä
Tuostako tuo "titteli" sitten tuli.... 8O
:lol: ei nyt kuitenkaan...
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: AMD vs PENTIUM

Viesti Kirjoittaja Svc »

lucaf kirjoitti:Sitä vaan ihmettelin että onko nuo amd:n tuon kokoluokan prossut todellakin sellaisia pikkusormen kynnen kokoisia kikkareita?

katselin että mihinkäs se piitahna oikein levitetään, täh, tuohon hyttysen paskan kokoiselle alueelle? ja mielettömän iso siili päälle! miten niin pieni kikkare voi tuottaa niin paljon lämpöä että tarvitaan n. 10 kertaa isompi siili?
Laskeskelin aikoinaan, että 1,4 GHz Athlon Thunderbirdin ytimeltä piti siirtää lämpöä pois jopa Watti per neliömilli eli 1 MW/m2.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: AMD vs PENTIUM

Viesti Kirjoittaja lucaf »

löysin vähintäänkin kattavan artikkelin piitahnan levittämisestä prossun ja siilin väliin. mullahan itseasiassa on tuohon sopivaa tököttiä kun en ole vielä käyttänyt saabin sytkäyksikön mukana tullutta ainetta :D

http://www.hardwaresecrets.com/article/274
The most common is using too much thermal grease. Excess of thermal grease spoils the correct heat dissipation, besides the possibility of drop to the outside and putting the system in danger.
Another very common mistake are the warranty seals placed on the contact part between the heatsink and the processor. Don’t accept processors with seals covering it. If you have a processor with a seal on its top, remove it right away.
muistan vaan yhden saabin kärähtäneen sytkäyksikön jonka irroitin, se tahnakerros oli about kahden millin paksuinen kovettunut sementtikerros joka taatusti toimi eristeenä. ja silläkin sytkäyksiköllä ajettiin pitkään, joten onkohan se vaan hifistelyä se koko tahnan laitto noihin autojen sytkäyksiköihin. taidanpä jättää lisäämättä tuohon omaani jonka uusin kuukausi sitten. katsotaan pitkäänkö kestää :)

edit: ja tähän korjaus, että tuo poisvaihdettu sytkäyksikkö ei oikeasti edes ollut kärähtänyt.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: AMD vs PENTIUM

Viesti Kirjoittaja lucaf »

väliaikainformaationa vielä tähän, että hienosti on tuo minun kakkoskoneen amd duron 1.8 toiminut ILMAN piitahnaa prosessorin ja siilin välissä.
on ollut yhtäjaksoisesti päällä useita tunteja useina päivinä.
jotenkin tuntuu markkinajutulta tuo koko piitahna-asia.

niinpä muuten tuossa minun saabissani sama juttu. unohdin laittaa motonetista ostettuun sytkäyksikköön ne tahnat, kun vaihdoin sen tuossa talvella. motonetin myyjä sanoi että yksikkö kärähtää hyvin nopeasti ilman sitä tahnaa :D. no, katsotaan onnistunko todistamaan itselleni että kestää myös kesän helteet. onhan noita yksiköitä tossa hansikaslokerossa varalla.

anteeksi off-topic :roll:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: AMD vs PENTIUM

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jotenkin tuntuu markkinajutulta tuo koko piitahna-asia
Niinpä, nimimerkillä "kokemusta on"
( mitä sitä turhaan sitä "kallista" tahnaa sinne laittamaan )
Ja emon saa tuhottua myös laittamalla muistikamman huonosti kiinni.. 8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin