Kytkin imuroi ilmaa ??? OSA II: - Mysteeri pahenee !!!
Kytkin imuroi ilmaa ??? OSA II: - Mysteeri pahenee !!!
Päivitys pulmaan:
Nyt ei enää kytkimen ilmaaminen onnistu, ainakaan 1) sisärenkaalla eikä myöskään 2) peruuttamalla eli painamalla lääkeruiskulla nestettä ilmausruuvista sisään.
1) Painetta korkin kautta mutta ilmausruuvista ei enää tule nestettä eikä kuplia. Poljinta liikuttelin ylös-alas rauhallisesti. Ei mitään vaikutusta.
2) Kokeilin palstalta löytynyttä vinkkiä eli lääkeruiskulla ilmausnipasta nestettä vaan eipähän mennyt - ruiskusta loppui pito ja ruiskuttajalta veto.
Nyt on jo ideat vähissä - kokeilen vielä pääsylinterin korjausta tai vaihtoa mutta nuo tämänpäiväiset oireet alkavat jo epäilyttää.
'Luulin kytkintä simppeliksi mekanismiksi'
Löytyykö palstalaisilta omaan kokemukseen perustuvia neuvoja näillä oireilla:
kytkin painuu puoleenväliin vastuksetta, irrottaa nipin napin lattiassa, hetken päästä ei ollenkaan.
Ilmaan kytkimen (polkupyörän sisärengaskonsti on aika näppärä) ja täytän säiliön (ennen, ilmauksen aikana ja jälkeen) piripintaan. Ilmaaminen käy helposti, muutama sykli ja polkimen rauhallinen painaminen käsin pari-kolme kertaa alas-ylös. Kytkin toimii taas hyvin mutta vain hetken, parikymmentä km ja taas ollaan alussa. Nestepinta ei ole paljoakaan laskenut eikä pääsylinterin tienoo tai kuskin kenkä ole märkä. Letku säiliöltä pääsylinterille ja putki siitä työsylinterille vaikuttavat ehjiltä.
Alanko etsiä vikaa pääsylinteristä, työsylinteristä vai jostain väliltä (säiliössä ei näytä kelluvan mustaa mönjää letkusta)?
Ja siis arvon palstalaiset: KOKEMUKSEEN PERUSTUVIA NEUVOJA pyydän, loogista pähkäilyä ja valistuneita arvauksia löytyy omasta takaa mutta kun en kaikkea ehtisi opetella purkamalla ja kasaamalla, varsinkaan kadun varressa.
'kytkin helpottaisi ajoa ruuhka-aikaan Helsingin keskustassa'
Nyt ei enää kytkimen ilmaaminen onnistu, ainakaan 1) sisärenkaalla eikä myöskään 2) peruuttamalla eli painamalla lääkeruiskulla nestettä ilmausruuvista sisään.
1) Painetta korkin kautta mutta ilmausruuvista ei enää tule nestettä eikä kuplia. Poljinta liikuttelin ylös-alas rauhallisesti. Ei mitään vaikutusta.
2) Kokeilin palstalta löytynyttä vinkkiä eli lääkeruiskulla ilmausnipasta nestettä vaan eipähän mennyt - ruiskusta loppui pito ja ruiskuttajalta veto.
Nyt on jo ideat vähissä - kokeilen vielä pääsylinterin korjausta tai vaihtoa mutta nuo tämänpäiväiset oireet alkavat jo epäilyttää.
'Luulin kytkintä simppeliksi mekanismiksi'
Löytyykö palstalaisilta omaan kokemukseen perustuvia neuvoja näillä oireilla:
kytkin painuu puoleenväliin vastuksetta, irrottaa nipin napin lattiassa, hetken päästä ei ollenkaan.
Ilmaan kytkimen (polkupyörän sisärengaskonsti on aika näppärä) ja täytän säiliön (ennen, ilmauksen aikana ja jälkeen) piripintaan. Ilmaaminen käy helposti, muutama sykli ja polkimen rauhallinen painaminen käsin pari-kolme kertaa alas-ylös. Kytkin toimii taas hyvin mutta vain hetken, parikymmentä km ja taas ollaan alussa. Nestepinta ei ole paljoakaan laskenut eikä pääsylinterin tienoo tai kuskin kenkä ole märkä. Letku säiliöltä pääsylinterille ja putki siitä työsylinterille vaikuttavat ehjiltä.
Alanko etsiä vikaa pääsylinteristä, työsylinteristä vai jostain väliltä (säiliössä ei näytä kelluvan mustaa mönjää letkusta)?
Ja siis arvon palstalaiset: KOKEMUKSEEN PERUSTUVIA NEUVOJA pyydän, loogista pähkäilyä ja valistuneita arvauksia löytyy omasta takaa mutta kun en kaikkea ehtisi opetella purkamalla ja kasaamalla, varsinkaan kadun varressa.
'kytkin helpottaisi ajoa ruuhka-aikaan Helsingin keskustassa'
Viimeksi muokannut krootila, Ma Loka 13, 2008 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kytkin imuroi ilmaa ???
Jommankumman sylinterinkumit falskaa. Epäilisin pääsylinteriä. Pääsylinterin kumien vaihto on helpohko homma kadun varressakin. Käytä runsaasti jarrusylinteri rasvaa asennukseen ( tai jarrunestettä). Kumit saa mm. Motonetista.
Em. perustui kokemukseen
Em. perustui kokemukseen

9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Kytkin imuroi ilmaa ???
Aika usen on kyllä pääsylinteri syöpynyt niin pahoin ettei tiivisteenvaihdolla pääse eteenpäin kuin vuoden, mutta sen näkee vasta kun sylinteri on aukaistu.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Kytkin imuroi ilmaa ???
Pääsylinterin stefat tulleet käyttönsä päähän. Syy tähän on poikkeuksetta kytkimen nesteiden vaihtotyön laiminlyönti. Tällöin vesipitoisuus kytkinjärjestelmän jarrunesteessä nousee ja aiheuttaa pääsylinterin ruostumisen ja senjälkeen hajoavat tiivisteet. Hankkisin Motonetista uuden pääsylinterin ja myös usein on hyvä vaihtaa työ/ pääsylinterin välinen metalli/kudosvahvistettu yhdysputki josta on monellekin tullut ongelmia kuminpalasten irrottua putken seinämistä tai suorastaan poksahdettua halki. Tämän saa vain merkkiliikkeestä. Itse tein nuo vaihtotyöt tuossa avarassa ulkohallissa jossa taivas on kattona ja seinät leveellä joten uskon tuon vaihtotyön käyvän sultakin vaikka parkkiksella?!krootila kirjoitti:Löytyykö palstalaisilta omaan kokemukseen perustuvia neuvoja näillä oireilla:
kytkin painuu puoleenväliin vastuksetta, irrottaa nipin napin lattiassa, hetken päästä ei ollenkaan.
Ilmaan kytkimen (polkupyörän sisärengaskonsti on aika näppärä) ja täytän säiliön (ennen, ilmauksen aikana ja jälkeen) piripintaan. Ilmaaminen käy helposti, muutama sykli ja polkimen rauhallinen painaminen käsin pari-kolme kertaa alas-ylös. Kytkin toimii taas hyvin mutta vain hetken, parikymmentä km ja taas ollaan alussa. Nestepinta ei ole paljoakaan laskenut eikä pääsylinterin tienoo tai kuskin kenkä ole märkä. Letku säiliöltä pääsylinterille ja putki siitä työsylinterille vaikuttavat ehjiltä.
Alanko etsiä vikaa pääsylinteristä, työsylinteristä vai jostain väliltä (säiliössä ei näytä kelluvan mustaa mönjää letkusta)?
Ja siis arvon palstalaiset: KOKEMUKSEEN PERUSTUVIA NEUVOJA pyydän, loogista pähkäilyä ja valistuneita arvauksia löytyy omasta takaa mutta kun en kaikkea ehtisi opetella purkamalla ja kasaamalla, varsinkaan kadun varressa.
'kytkin helpottaisi ajoa ruuhka-aikaan Helsingin keskustassa'
Jos tulee jotain kysymyksiä niin yv:tä tuleen.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Kytkin imuroi ilmaa ???
kytkinletkun saa kyllä teetettynä kunhan astelee hrd liikkeeseen valmiiksi irtiotettujen päiden kanssa. kustannukset noin 99% halvemmalla kuin koko letkun osto olisi.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkin imuroi ilmaa ???
Omalla kohdalla auttoi n. viikon jonka jälkeen hainkin uuden sylinterin motonetistä.Aika usen on kyllä pääsylinteri syöpynyt niin pahoin ettei tiivisteenvaihdolla pääse eteenpäin kuin vuoden, mutta sen näkee vasta kun sylinteri on aukaistu.
Re: Kytkin imuroi ilmaa ???
Olen hyvällä menestyksellä käyttänyt pientä hoonauslaitetta hieman kuluneiden pääsylinterien kunnostuksessa.Mielelläni kun yritän ensin kunnostaa osan,ennen kuin hankin uuden.-Kerran elämässäni olen minäkin Helsingin keskustassa joutunut ajamaan toimimattomalla kytkimellä (tiivisteet petti) ja toista kertaa en sellaista varmasti tule tekemään.Varsinkaan kun en nykyään enää siellä asu.Minä lähdin Pohjois-Karjalaan...
Viimeksi muokannut neville, Ma Loka 13, 2008 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kytkin imuroi ilmaa ???
Niin minäkin, ja siksi tiedän että syöpyneen pääsylinterin kunnostus ei oikein onnistuneville kirjoitti:Mielelläni kun yritän ensin kunnostaa osan,ennen kuin hankin uuden.

Vaikka itsekkin hoonasin putken

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Kytkin imuroi ilmaa ???
Eikä taida toi uusi letkukaan montaa euroa maksaa saabilla, muistelin että 40-50euroo kun satkuun maksaa satkun.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kytkin imuroi ilmaa ???
Joo 40e se maksoi, myös metalliputkessa oli pinnassa syöpymää joten ainakin minä katsoin viisaammaksi laittaa sinne uusi väliputki! Mallia alkuperäinen.tetammi kirjoitti:Eikä taida toi uusi letkukaan montaa euroa maksaa saabilla, muistelin että 40-50euroo kun satkuun maksaa satkun.
Enpä usko että mistään puljusta siihen tekisivät toimivan putken 40 centillä niinkuin tuossa edellä mainittiin.

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Kytkin imuroi ilmaa ??? OSA II: - Mysteeri pahenee !!!
Kuten tässä jo niiiiiiiinn pitkään olen ehdotellut: vaihda se pääsylinteri siitä kytkinpolkimen alta + Alkuperäinen väliputki niin saat autosi kuntoon! Ei se kytkin siitä ilmaukseesta + muista ilmausyrityksistä nyt enää parane.
Kuten sanoin: Motonetissa pääsylinteri n. 100e ja väliputki merkkiliikkeestä klubi alennuksella n. 40e ja vaihtoon. Kun tarpeeksi kauan plutaa tän homman kanssa ja söhrittyä nuo työsylinterin stefat NIIN sitten puhutaan aivan eri summista ennenkuin auto on kunnossa!!??
Toivon ja uskon että saat autosi korjattua vielä kuntoon
. NS. halvalla budjetilla.
Kuten sanoin: Motonetissa pääsylinteri n. 100e ja väliputki merkkiliikkeestä klubi alennuksella n. 40e ja vaihtoon. Kun tarpeeksi kauan plutaa tän homman kanssa ja söhrittyä nuo työsylinterin stefat NIIN sitten puhutaan aivan eri summista ennenkuin auto on kunnossa!!??
Toivon ja uskon että saat autosi korjattua vielä kuntoon


46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Kytkin imuroi ilmaa ??? OSA II: - Mysteeri pahenee !!!
Mikäli pääsylinteri ei ole ollut vielä auki, niin epäilen vahvasti oireiden perusteella että pääsylinterin männän palautusjousi on kaput.
edit. näyttää olevan samasta asiasta useampia viestejä . Asia lienee korjattu.
edit. näyttää olevan samasta asiasta useampia viestejä . Asia lienee korjattu.
# 3904 9-5 vm. 2001 KA
Re: Kytkin imuroi ilmaa ??? OSA II: - Mysteeri pahenee !!!
Vastailen vanhaan topikkiin, mutta en suosittele tarvikemallisen pääsylinterin laittoa, 2.5 vuotta sitten erehdyin moisen laittamaan ja nyt on tiivisteet vaihdossa, kun ei just nyt satu olemaan varaa ostaa uutta orkkissylkkyä.J.V.A kirjoitti:Kuten sanoin: Motonetissa pääsylinteri n. 100e ja väliputki merkkiliikkeestä klubi alennuksella n. 40e ja vaihtoon.
Saabilta ei saa tiivisteitä tuohon uudempaan, vaikka epc:stä osanumero löytyykin (ehdottaa vanhempaa tiivistesarjaa myös uudempiin). Tarvikkeena löytyy, jospa nuo taas sen pari vuotta kestäs, sitten taas uusi jumppa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83