9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Tuli hommattua tuollainen 9-5 2.2TiD Aut. Wagon Linear -03, ml. 300tkm, korvaamaan -97 9000 CS 2.0t, ml 296tkm.

Listalta on löytynyt paljon apuja tuon tonnarin korjauksiin ja jotain olen jo ehtinyt löytää tähän 2.2 TiDhenkin, jota ilmeisesti traktorimoottoriksi haukutaan. Haluaisin kuitenkin jo päästä kärryille mahdollisista ongelmista, joita matkalle saattaa tulla. Seuraavaa ainakin jo löysin:

- Imusarjan nuohous ja mahdollinen EGR tulppaus. Tulppauksesta alempana lisäkysymys. Nuohousohje 2.0lle kai vastaa 2.2stakin?
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 9&t=147602
- Ruiskupumppu VP44 ja sen ohjausyksikkö.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=vp44

Sitten kysymykset:

Tuo EGR tulppaus. Listoilta löysin tietoa, että tulppaus on mahdollista tehdä ja EGR varoitusvalo saadaan aisoihin vastuksella. Nämä ohjeet olivat päteneet vanhemmissa (<-01, 115hv?) moottoreissa, mutta soveltuuko myös tähän -03, 120hv moottoriin vai tuleeko jotain tehdä toisin? Voiko pyörreläpät huoletta poistaa, etteivät tipu joskus koneeseen?

Toinen kysymys koskee öljyn määrävaihtelua. Autolla olen nyt ehtinyt ajaa vasta n.1000km ja edellisestä öljynvaihdosta n.7000km. Mittatikussa pinta on yli ylärajan ja öljy näyttää ohuemmalta, kuin mihin olen dieselissä tottunut. Huoltokirjan mukaan 0W-30 öljyt laitettu viimeisessä huollossa.
Tuo suuri öljyn määrä huolestuttaa. Jos pinta on noussut huollon jälkeen, niin käsittääkseni sinne on voinut joutua naftaa tai jäähdytysnestettä. Jäähdytysnesteen pinta näyttäisi normaalilta ja tikku ei haise naftalle. Naftalle kai olisi sitten vain kaksi reittiä. Korjatkaa, jo olen väärässä. Männänrenkaiden läpi tai ruiskusuuttimen kumit vuotaisivat?
Säikeessä "2.2TID öljy tuoksuu naftalle" puhuttiin o-renkaista, mutta naftan reitti öljyn sekaan ei vielä minulle avautunut, enkä ole vielä löytänyt räjäytyskuvaa, josta tuo selviäisi. Joten kokemuksia, havaintoja ja ideoita otetaan vastaan.
Ensiapuna olisi nyt tarkoitus vaihtaa uudet öljyt, 5W-40 manuaalin mukaan, jotta tiedetään varmasti oljynpinnan lähtötaso ja sitten tarkkaillaan tilannetta, jos mitään fiksumpaa ideaa ei listalaisilta löydy.

Kiitokset informatiivisesta foorumista.

Niin tuo tonnari olisi sitten tulossa myyntiin, jos se jotakuta kiinnostaa. Jos ei kiinnosta, niin työnnetään hallin perälle naftaliiniin. Kohtahan se on jo klassikko.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Eikos kaikissa ooopeleissa ole se pumuppuvika,olikos se bos joku 42???,.

No n 1500e siinä se.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja Zomm »

O-renkaat sijaitsevat ns. polttoainesillan alla ja niiden vaihtamiseksi tulee irrottaa nokka-akseli.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Zomm kirjoitti:O-renkaat sijaitsevat ns. polttoainesillan alla ja niiden vaihtamiseksi tulee irrottaa nokka-akseli.
Kiitokset.

Eli kuulostaa ns. Common Rail systeemiltä. Nuo paluuletkujen korjaussäikeet vaan ohjasivat ajattelemaan, että suuttimet olisivat erillisiä.

Täytynee käyttää se moottorin suojakoppa auki ja tutustua asiaan enemmän. Ja löytää joku räjäytyskuva.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

9-5T kirjoitti:
piethein2 kirjoitti: Eli kuulostaa ns. Common Rail systeemiltä. Nuo paluuletkujen korjaussäikeet vaan ohjasivat ajattelemaan, että suuttimet olisivat erillisiä.
Ei ole commonrail. Suuttimet on jopa commonrail koneissa erilliset.
OK.

Nyt selvisi, että ex omistaja oli käyttänyt auton tämän vuoden alussa korjauksessa, koska polttoainetta oli joutunut öljyn sekaan. Nyt tilanne kuulostaa samalta. Nuo suuttimien tiivisteet oli uusittu ja ainakin yksi oli ollut poikki. Mitenhän tuollaisen huoltotyön takuu tässä pätee? Toivitaan parasta.

Toisaalta, voihan vika olla muuallakin, mutta tuo on todennäköisin paikka.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Ellei suuttimia irroteta, niin niiden alla oleva tiiviste jää vaihtamatta. kyseinen tiivisterengas vaikuttaa koko systeemin toimivuuteen. En ole koskaan kasannut mitään laitetta vanhoilla tiivisteillä. Onnekseni paikallinen opel-seppä oli väkertänyt kunnon työkaluteräksestä palikan, jonka sai ruuvattua suuttimeen.

Kyseistä työkalua ei välttämättä ole saatavilla, joten nyrkkipajoissa (ehkä muuallakin) mennään riman alta ja vaihdetaan vain aiemmin mainitut o-renkaat ja diesel virtaa edelleen väärässä paikassa. Joskus pajalla tuntuu unohtuvan, että painetta on hieman enemmän.

Joka tapauksessa ongelma pitäisi tuntua huonona käynnistyvyytenä ja käyntihäiriöinä?
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Zomm kirjoitti:Ellei suuttimia irroteta, niin niiden alla oleva tiiviste jää vaihtamatta. kyseinen tiivisterengas vaikuttaa koko systeemin toimivuuteen. En ole koskaan kasannut mitään laitetta vanhoilla tiivisteillä. Onnekseni paikallinen opel-seppä oli väkertänyt kunnon työkaluteräksestä palikan, jonka sai ruuvattua suuttimeen.

Kyseistä työkalua ei välttämättä ole saatavilla, joten nyrkkipajoissa (ehkä muuallakin) mennään riman alta ja vaihdetaan vain aiemmin mainitut o-renkaat ja diesel virtaa edelleen väärässä paikassa. Joskus pajalla tuntuu unohtuvan, että painetta on hieman enemmän.

Joka tapauksessa ongelma pitäisi tuntua huonona käynnistyvyytenä ja käyntihäiriöinä?
Kiitokset tiedoista.

Käynnistys tms. ongelmaa ei ole vielä ollut. Huomasin vain, että öljyn pinta tikussa on noussut ja öljy oli ohuehkon näköistä.

Edellisen huollon laskussa oli ainakin 4kpl o-renkaita 821093 ja 4kpl GM Tiiviste 821091, joten kai ne molemmat on vaihdettu. Lisäksi VK-Tiiviste ja imusarjan tiiviste yms.

Auto on nyt huollossa saman firman PK-seudun toimipisteessä ja tutkiivat asian.

Maakunnasta kuulin myös, että on mahdollista (ainakin toisissa merkeissä), että suutin vuotaa ja moottorin sammuttua lorottaa löpöt männän päälle ja sieltä vähitellen öljytilaan. Tämä skenario tutkittava, jos kaikki on kunnossa tiivisteiden osalta.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja Zomm »

piethein2 kirjoitti: Maakunnasta kuulin myös, että on mahdollista (ainakin toisissa merkeissä), että suutin vuotaa ja moottorin sammuttua lorottaa löpöt männän päälle ja sieltä vähitellen öljytilaan. Tämä skenario tutkittava, jos kaikki on kunnossa tiivisteiden osalta.

T.Jussi
Suuttimesta ei montaa tilkkaa naftaa tule moottorin sammuttua oli moottori mikä tahansa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Zomm kirjoitti: Suuttimesta ei montaa tilkkaa naftaa tule moottorin sammuttua oli moottori mikä tahansa.
Jos suutin jumii auki asentoon, niin eikös se voi valuttaa suutinputkessa ja paluuletkussa olevan tavaran pyttyyn, kun kone on sammutettu? Ei paljoa, mutta vähän kerrallaan.

Ostin tänään tuon Haynesin Vectra korjausoppaan, jossa nämä dieselit on käsitelty, kun tuossa Saab 9-5ssä niitä ei käsitellä. Nyt pääsee paremmin kärrylle tästä suutinsysteemistä.

Eli yksi tiiviste on suutinputken ja itse ruiskusuuttimen välissä. O-rengas taitaa olla suutinputkessa ja tiivistää sen kanteen.

Mutta seuraava ei Haynesin oppaasta selviäkkään:
Zomm kirjoitti:Ellei suuttimia irroteta, niin niiden alla oleva tiiviste jää vaihtamatta. kyseinen tiivisterengas vaikuttaa koko systeemin toimivuuteen. En ole koskaan kasannut mitään laitetta vanhoilla tiivisteillä. Onnekseni paikallinen opel-seppä oli väkertänyt kunnon työkaluteräksestä palikan, jonka sai ruuvattua suuttimeen.
Eli onko suuttimen alapäässäkin vastaava tiiviste??
Yläpää siis tiivistyy tuohon suutinputkeen. Alapää kai tiivistettävä jollain kanteen.

Kiitokset Zommille vastauksista.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Tarkoitin nimenomaan suuttimen alapään ja kannen väliin jäävää tiivistettä (joka saattaa suuttimen ulosvetotyökalun puuttuessa jäädä vaihtamatta). Pienellä epäonnella kyseinen tiiviste vaikuttaa toleransseihin sen verran, että yläpäästä vuotaa. Toisaalta se on vain yksi mahdollisuus.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Zomm kirjoitti:Tarkoitin nimenomaan suuttimen alapään ja kannen väliin jäävää tiivistettä (joka saattaa suuttimen ulosvetotyökalun puuttuessa jäädä vaihtamatta). Pienellä epäonnella kyseinen tiiviste vaikuttaa toleransseihin sen verran, että yläpäästä vuotaa. Toisaalta se on vain yksi mahdollisuus.
Niinpäniin.

Tuon edellisen huoltolaskun mukaan vain 4 tiivistettä ja 4 o-rengasta vaihdettu.

Auto on nyt taas takaisin ajossa. Huollon mukaan ei löytynyt mitään merkkejä polttoaineesta öljyssä ja öljyn pintakin oli n.4mm ylärajan alle. Viikonloppuna kun sitä tutkin, niin oli pinta varmasti ylempänä. Asiaa vielä hämää se, että tikun mittapään jälkeen alkaa tuo kierrejousi, jossa oli myös n.1cm matkalla öljyä ja on nytkin, vaikka varsinainen pinta on viivojen välissä. Tilanne saattoi siis olla oma tulkintavirhe, mutta nyt aion ajella vähän ja tarkkailla öljyn pintaa. Jos se taas nousee ylämerkin yli ja siitä sitten hiipuu, voi se merkitä naftan sekoittumista ja haihtumista. Nyt tarkasteltaessa moottori oli kylmä. Jotenkin ohuelta tuo 5w-30 vain näyttää.

Joten kiitos kaikille vinkeistä.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Öljypinnan korkeus tikun mukaan vaihtelee huomattavankin paljon jos on auto parkkeerattu eri lailla kalteville pinnoille. Eroa on myöskin kylmän ja juuri ajosta pysäytetyn moottorin välillä jne. Paras tapa tarkistaa on pari minuuttia ajon jälkeen ja varmasti tasaisella pinnalla.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Koska käynnistys/käyntiongelmia ei ole, erilaiset vuodot ja suuttimien kuseskelu tuntuvat äärimmäisen epätodennäköiseltä.

Jos kun vedät öljytikun ulos, niin mene vähän etäämmälle autosta ja haistele öljyä. Naftan hajun pitäisi tuntua voimakkaana, jos sitä öljyn seassa on.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Kiitokset kaikille.

Nyt on öljytikkua tutkiskeltu, lämpimänä ja kylmänä. Kaikki näyttäisi olevan ok. Myöskään naftan hajua en ole missään vaiheessa öljystä haistanut.

Koko homma lähti liikkeelle siitä, että viikonloppuna, kun auto oli ollut meillä vasta alle viikon, tarkastin tikusta öljyt ja öljyä oli tikun jousiosalla n.1cm korkeudelle asti.
Olin ostopäätöstä tehdessäni käynyt foorumia läpi mahdollisista ongelmista ja sieltä oli painunut mieleen tuo mahdollinen p-ainevuoto öljytilaan.
Tarkastin sitten öljyt toisen kerran lämpimänä ja ne olivat todella ohuen näköiset ja taas oli öljyn pinta tikun jousiosassa n.1cm verran.
Edellinen omistaja oli kertonut, että suuttimien kumit oli vaihdettu, joten soitto sinne ja varmistui, että p-aine oli silloin päässyt öljyjen sekaan.
Tämän jälkeen en enää uskaltanut moottoria käyttää ja auto kiikutettiin huoltoon, josta sitten ilmoiteltiin, että kaikki OK.
Menin itse paikalle ja pystyin tikusta näkemään, että öljypinta oli n.3mm alle ylärajan. Tällöin moottori oli kylmä. Eli kaikki OK. Samalla kuitenkin havaitsin, että taas siinä tikun jousiosassa oli öljyä n.1cm matkalla. Eli varsinaisen pinnan ja tuon jousen alapään väli on noin 7mm. Kun siitä nyt sitten ajoin auton lämpimäksi ja tarkastin öljyt, oli öljy juoksevampaa ja todella vaikea havaita todellista yläpintaa tikusta. Lopulta yläpinta paljastui olevan ylämerkin ylälaidassa, jolloin tämän pinnan ja tuon jousen alapään väliksi jää n.3mm. Tuota lämpimän öljyn ja tikun kuivan alueen rajaa sai oikein huolella etsiä, kunnes varsinainen pinta varmistui.

Eli lopputulos oli siis käyttäjän vika, :oops:, kun olin tulkinnut ensimmäisissä tarkastuksissa myös tuon tikun jousessa olevan öljyn tulevan pintamittaksesta, vaikka näin ei ollut. Ja tuon siis tein useampaan kertaan.
Noh, nyt tiedetään paremmin.

Kiitokset siis vielä kaikille infoa antaneille. Helpotus on nyt suuri.

Onkos kenelläkään tietoa tämän -03 2.2TiD EGR tulppauksesta, kuten kysyin alkuperäisessä viestissä? Tulppaus varmaan onnistuu, mutta tarvitaanko/pystyykö vastuksen asentamaan, jos EGR vikaindikointi sytyy?

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 9-5 2.2TiD -03 Wagon hommattu, Mitä odotettavissa??

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Foorumissa on myös diesel-puoli ja hakutoiminto
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Vastaa Viestiin