Pistetään vanhaa topiccia peliin.........
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rist%C3%A4
Pitäisiköhän tästä öljyasiasta pistää juttua tuonne tonnarin UKT osioon...?
Ohjaustehostimen neste
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen neste
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Minusta pitäisi, sieltä mie tuota tietoa ensin ettisin.9000CD23T kirjoitti: Pitäisiköhän tästä öljyasiasta pistää juttua tuonne tonnarin UKT osioon...?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Laitanpas tähän samaan.
Auto vuodelta 1986 ja ongelmana ohjaustehostimen nesteen kuohunta kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Eli kelien ollessa pakkasella tai lähellä nollaa ohjaustehostin jurisee hurjan kovaa ja säiliössä kuohuu voimakkaasti, vaikka rattiin ei koske ollenkaan. Kuohunta on niin voimakasta, että jos öljyt laittaa aivan "cold" viivaan asti, ne luultavasti tulevat korkin läpi, ainakin mikäli rattiin koskee. Tehostin kuitenkin tehostaa täysin, jos rattia kääntää, eli pätkimistä itse tehostuksessa ei tapahdu.
Noin 2-5 minuutin paikallaan odottelun odottelun jälkeen säiliön elämä normalisoituu ja jurina häviää.
Itse en keksi muuta selitystä, kun että kylmänä jostain systeemiin pääsee ilmaa. Tämä tuntuu kuitenkin oudolta, koska en ole havainnut merkittävää nesteen häviämistä (vaikea tosin todeta, koska kuohunnan takia pieniä määriä saattaa hävitä korkin kautta). Letkut olen pintapuolisesti tutkinut ja kiristänyt, seuraava vaihtoehto lienee sitten itse pumpun uusinta? Systeemissä on joskus käytetty ATF:ää, mutta olen nyt huuhdellut ja vaihtanut öljyt kahdesti ilman, että tällä on ollut mitään vaikutusta jurinaan (ohjaus tosin vähän keventyi).
Auto vuodelta 1986 ja ongelmana ohjaustehostimen nesteen kuohunta kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Eli kelien ollessa pakkasella tai lähellä nollaa ohjaustehostin jurisee hurjan kovaa ja säiliössä kuohuu voimakkaasti, vaikka rattiin ei koske ollenkaan. Kuohunta on niin voimakasta, että jos öljyt laittaa aivan "cold" viivaan asti, ne luultavasti tulevat korkin läpi, ainakin mikäli rattiin koskee. Tehostin kuitenkin tehostaa täysin, jos rattia kääntää, eli pätkimistä itse tehostuksessa ei tapahdu.
Noin 2-5 minuutin paikallaan odottelun odottelun jälkeen säiliön elämä normalisoituu ja jurina häviää.
Itse en keksi muuta selitystä, kun että kylmänä jostain systeemiin pääsee ilmaa. Tämä tuntuu kuitenkin oudolta, koska en ole havainnut merkittävää nesteen häviämistä (vaikea tosin todeta, koska kuohunnan takia pieniä määriä saattaa hävitä korkin kautta). Letkut olen pintapuolisesti tutkinut ja kiristänyt, seuraava vaihtoehto lienee sitten itse pumpun uusinta? Systeemissä on joskus käytetty ATF:ää, mutta olen nyt huuhdellut ja vaihtanut öljyt kahdesti ilman, että tällä on ollut mitään vaikutusta jurinaan (ohjaus tosin vähän keventyi).
Eipä löytyny haulla yksiselitteistä vastausta. Allekirjoituksen tonnari, jossa -95 vuosimallin raidetanko ja tehostinpumppu. Ostin tuohon kesällä saabilta heidän mukaansa oikeaa nestettä (vihertävää, lähes väritöntä). Purkki oli muistaakseni musta punaisella korkilla.
Nyttemmin on vuotanut hieman pikkuletkun kiinnityksestä öljysäiliöön ja joutui lisäilemään. Ei ollut tuota vihreää saatavilla, joten laitoin kaverilta uudempaan tarkoitettua öljyä (sinertävän vihreää, selkeästi eri väristä kuitenkin, tarkoitettu kuulemma ng900. 9-3yms.). Purkki harmaa mustalla korkilla. http://www.saabusaparts.com/catalog/pro ... cts_id=689
En ole huomannut useamman sadan kilometrin aikana vielä mitään vikaa tehostuksessa, eikä nesteetkään näytä mitenkään hyytelöltä tms. Ei ole myöskään nesteet hävinnyt mihinkään (lukuunottamatta hyvin pientä vuotoa siitä lemmarin kohdilta, joka ei korjautunut kiristämällä).
Tuliko tehtyä paha moka vai saako noita sekoittaa keskenään?
Sellainen kysymys kanssa: Minkä ikäisiin ja malleihin se punainen tehostinneste on? Joskus mulle on myyty sitä og900:seen marmoritiskiltä.
Nyttemmin on vuotanut hieman pikkuletkun kiinnityksestä öljysäiliöön ja joutui lisäilemään. Ei ollut tuota vihreää saatavilla, joten laitoin kaverilta uudempaan tarkoitettua öljyä (sinertävän vihreää, selkeästi eri väristä kuitenkin, tarkoitettu kuulemma ng900. 9-3yms.). Purkki harmaa mustalla korkilla. http://www.saabusaparts.com/catalog/pro ... cts_id=689
En ole huomannut useamman sadan kilometrin aikana vielä mitään vikaa tehostuksessa, eikä nesteetkään näytä mitenkään hyytelöltä tms. Ei ole myöskään nesteet hävinnyt mihinkään (lukuunottamatta hyvin pientä vuotoa siitä lemmarin kohdilta, joka ei korjautunut kiristämällä).
Tuliko tehtyä paha moka vai saako noita sekoittaa keskenään?
Sellainen kysymys kanssa: Minkä ikäisiin ja malleihin se punainen tehostinneste on? Joskus mulle on myyty sitä og900:seen marmoritiskiltä.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re:
ATF öljyä olen käyttänyt noin kymmenen Saabin ohjaustehostimissa muutama sata tuhatta kilometriä, ensimmäinen tehostimellinen taisi olla ajossa joskus 1993. Muistaakseni yhdessä alkoi vuotamaan enemmän ja moottoriöljy pysyi paremmin sisällä. Muissa ei ongelmia.kepakok kirjoitti:Ihan uutta asiaa mulle? AFT öljyä olen laittanut molempiin saabeihini jo kauan eikä mitään ongelmia
Oiskohan autot sitten huonontuneet tässäkin asiassa jos uudempaan kalustoon tosiaan tarvitsee laittaa jotain tiettyjä nesteitä. Tuskinpa.
Ohjaustehostimessa on todellakin erittäin olennaisessa osassa jonkinlaatuinen öljy ja määrä ei ole kovinkaan iso.Vuosien saatossa tämäkin tuote tulee tiensä päähän ja sehän pitäisi vaihtaa.Olen erinäisiä kertoja imenyt tehostajan öljysäiliön tyhjäksi eri autoistani ja korvannut ulossaamani öljyn uudella tuotteella.Useasti perus ATF-X:llä.Ja ainakin kuvitellut tehneeni hyvänkin huollon.Saman pikavaihdon teen myös jarrunestesäiliöön,saapahan pohjalla lillivä muju kyytiä.Ja periaatteena on hyvä pitää eripohjaiset öljytuotteet erillään eikä sekoitella silikoni/glykoli/mineraalituotteita keskenään.
Saab 96 V4 MY 74 MR
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99