Sapetti kirjoitti:Alkaa näyttämään jo melko hyvältä. Jos löytyy kunnolinen kamera, ottakaa toki HDR-kuvia, näkyy koko auto paljon paremmin yhdessä kuvassa.
Niin tuota, onko tämä nyt käsitettävä siten, että on raportoitu liikaa ja yksi HDR -kuva riittäisi? Autoa tässä rakennetaan eikä harrasteta valokuvausta. On kuviteltu, että nuoren pojan ensimmäinen määrätietoinen hanke saattaisi olla kiinnostava niine kuvineen, mihin meillä on kalustoa ja mahdollisuuksia. Joka hommaan ja harrasteeseen ei rahat riitä kuten varmaan kaikilla muilla. Jos raportti ja kuvat ovat kovin heikkolaatuisia, ei niitä kannata katsoa tai lukea. Pitää muistaa, että rakentaja on 17v. ja tekee parhaansa niin hankkeen kuin kuvienkin suhteen koulun ohessa. Minusta onnistuminen on ollut vähintäänkin hyvä noilla mahdollisuuksilla.
Ei pidä käsittää noin. Toki saa jos haluaa....
Yksi HDR-kuva projektista olisi vaan myös hieno nähdä muun hyvän raportoinnin lisäksi. HDR-kuvat ovat yleensä aika hienoja ja niillä saa tyylikkäästä autosta näyttävän kuvan niinkuin tässäkin tapauksessa. Toinen vaihtoehto on sitten ottaa kaikki kommentit itseensä ja käsittää ne negatiivisina.
Kunnollinen kamera = kamera missä pystyy vähän säätämään noita kuvanottoon liittyviä asetuksia pelkän automaatin sijaan = normi digipokkari riittänee, esim. kännykamera ei
En nyt ota tähän asiaan pahemmin kantaa, mutta ei tästä nyt kannata tehdä varmaan sen suurempaa show'ta
Kyllähän HDR -kuvaus onnistuu tuolla paremmalla kameralla ja Paint Shop Pro Photo X2 ohjelmalla. Taitaa vaan tarvita jalustan, että saa otettua, ja sellainen taitaa kotoa puuttua. HD(D) kuvaan ei rahkeet riitä kameroissa.
HDR kuvat on kyllä hienoja, mitä täällä foorumillakin on esiintynyt. Itseä kyllä kiinnostaisi joskus ottaa pari HDR kuvaa, joissain hienoissa paikoissa (niitäkin on kyllä jo mietittynä... kunhan vaan saa auton kasaan ja saa ajettua niihin ).
Pohjalainen jr. kirjoitti:En nyt ota tähän asiaan pahemmin kantaa, mutta ei tästä nyt kannata tehdä varmaan sen suurempaa show'ta
Pohjalainen jr. kirjoitti:
Kyllähän HDR -kuvaus onnistuu tuolla paremmalla kameralla ja Paint Shop Pro Photo X2 ohjelmalla. Taitaa vaan tarvita jalustan, että saa otettua, ja sellainen taitaa kotoa puuttua. HD(D) kuvaan ei rahkeet riitä kameroissa.
HDR kuvat on kyllä hienoja, mitä täällä foorumillakin on esiintynyt. Itseä kyllä kiinnostaisi joskus ottaa pari HDR kuvaa, joissain hienoissa paikoissa (niitäkin on kyllä jo mietittynä... kunhan vaan saa auton kasaan ja saa ajettua niihin ).
Otappa ihmeessä kun alkaa loputkin osat pulttaantua paikalleen. Tulee varmaan komiaa kateltavaa.
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Aina sama temmellys noiden takaiskarien kanssa. Pultti hitsaantuu huolellisesti kiinni puslaan. Kun ei pääse tarpeeksi auton alle ( ei ole autonosturia ) niin ei saa kunnolla annetuksi muulia pultille neljän kilon hienosäätövasaralla. Edellisellä kerralla halkaisin iskarin alasilmukan ja siten sain sitten sen irti. Onko parempia konsteja edullisesti tarjolla?
Itselläni lähti puhalluslampun ja pulttipyssyn avulla helposti. Ensin vähän irrotusöljyä ja vasaraa ja sitten pultti kuumaksi ja pulttipyssyllä pyörimään. Tuskin olisi käsityökaluilla irronnut.
Risto kirjoitti:
Itselläni lähti puhalluslampun ja pulttipyssyn avulla helposti. Ensin vähän irrotusöljyä ja vasaraa ja sitten pultti kuumaksi ja pulttipyssyllä pyörimään. Tuskin olisi käsityökaluilla irronnut.
Kuullostaa toimivalta. Meidän pulttipyssy vaan taitaa olla sen verran heiveröinen, ettei momentit riitä, kun ei aina saa irti sinnikkäitä pyörän pulttejakaan. Pitänee hankkia tykimpi peli joskus.
Pultti kyllä pyörii, mutta pusla pyörii mukana siellä kumin sisällä sen mitä siitä nyt näkee. Mutteri lähti kyllä kohtuullisesti irti.
Risto kirjoitti:
Itselläni lähti puhalluslampun ja pulttipyssyn avulla helposti. Ensin vähän irrotusöljyä ja vasaraa ja sitten pultti kuumaksi ja pulttipyssyllä pyörimään. Tuskin olisi käsityökaluilla irronnut.
Kuullostaa toimivalta. Meidän pulttipyssy vaan taitaa olla sen verran heiveröinen, ettei momentit riitä, kun ei aina saa irti sinnikkäitä pyörän pulttejakaan. Pitänee hankkia tykimpi peli joskus.
Pultti kyllä pyörii, mutta pusla pyörii mukana siellä kumin sisällä sen mitä siitä nyt näkee. Mutteri lähti kyllä kohtuullisesti irti.
Vaikuttaa siltä, että meikäläisellä kävi satumainen tuuri. Kokeile kuitenkin kuumentaa pulttia.
Sapetti kirjoitti:Alkaa näyttämään jo melko hyvältä. Jos löytyy kunnolinen kamera, ottakaa toki HDR-kuvia, näkyy koko auto paljon paremmin yhdessä kuvassa.
Niin tuota, onko tämä nyt käsitettävä siten, että on raportoitu liikaa ja yksi HDR -kuva riittäisi?[---]
Ei näin, vaan juuri niinkuin f-19 ja Pohjalainen jr. sanoivat. Tarkoitus ei ollut loukata ja olen pahoillani jos näin kävi. Tarkoitin tuolla juuri sitä, että jos on "kunnon kamera", eli voi säätää asetuksia, niin saa yhteen kuvaan näkyviin autosta paljon enemmän tällä tekniikalla. Kuvaan saa näkymään valoisat ja varjoisat paikat.... Mutta ei tästä täällä sen enempää, tarvittaessa voidaan jatkaa YV:llä
Itse projektia olen seurannut mielenkiinnolla, ja raportointi (kirjallinen ja visuaalinen) on ollut kerrassaan mainiota, samoin toteutus.
Risto kirjoitti:
Itselläni lähti puhalluslampun ja pulttipyssyn avulla helposti. Ensin vähän irrotusöljyä ja vasaraa ja sitten pultti kuumaksi ja pulttipyssyllä pyörimään. Tuskin olisi käsityökaluilla irronnut.
Kuullostaa toimivalta. Meidän pulttipyssy vaan taitaa olla sen verran heiveröinen, ettei momentit riitä, kun ei aina saa irti sinnikkäitä pyörän pulttejakaan. Pitänee hankkia tykimpi peli joskus.
Pultti kyllä pyörii, mutta pusla pyörii mukana siellä kumin sisällä sen mitä siitä nyt näkee. Mutteri lähti kyllä kohtuullisesti irti.
Sahaa pultin poikki iskarin molemmilta puolilta, siinähän on sitä metalliholkkiä vähän näkyvissä. Puukkosaha sähkö- tai paineilmatoimisena on tuossa aika pop.
tetammi kirjoitti:
Sahaa pultin poikki iskarin molemmilta puolilta, siinähän on sitä metalliholkkiä vähän näkyvissä. Puukkosaha sähkö- tai paineilmatoimisena on tuossa aika pop.
Tuotakin olen käyttänyt. Näyttää vaan olevan aika kovaa ainetta tuo pultti. Vedän Raspi-Roopella iskarin alapään kahtia, sitten pääsee käsiksi pulttiin ja siihen takertuneeseen holkkiin. Kyllä se lähtee, kun tulee hintoihinsa.
Iskarin kiinnityskohdan yläpää on myös hitsattava. Onkos siihen hyviä neuvoja tai ainevahvuuksia. Eli kuinka laajalle alueelle lappu kannattaa pistää, tietty hapan pois, mutta muuten.
Jos minulle tulisi tommonen iskarin pultti vastaan, niin ottaisin tylysti koko alatukivarren irti autosta iskareineen. Etsisin sopivan noin 10-15cm pitkän teräsputken pätkän jonka laittaisin alasinta tai muuta vastaavaa vasten pystyyn. Tukivarsi siihen pystyyn siten, että iskarin pultin pää on putken sisällä (vaikka avustajan pitelemänä) ja tuurnalla lekan kera vaan mättäisin sen pultin pihalle.
Itseasiassa olen tehnyt näin eräässä tapauksessa. Koko taka-akseli oli tukivarressa kiinni. Kovin koomiselta se näytti, kun pystytin taka-akselin pystyyn, mutta iskarin pultti joutui antautumaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:Jos minulle tulisi tommonen iskarin pultti vastaan, niin ottaisin tylysti koko alatukivarren irti autosta iskareineen. Etsisin sopivan noin 10-15cm pitkän teräsputken pätkän jonka laittaisin alasinta tai muuta vastaavaa vasten pystyyn. Tukivarsi siihen pystyyn siten, että iskarin pultin pää on putken sisällä (vaikka avustajan pitelemänä) ja tuurnalla lekan kera vaan mättäisin sen pultin pihalle.
Itseasiassa olen tehnyt näin eräässä tapauksessa. Koko taka-akseli oli tukivarressa kiinni. Kovin koomiselta se näytti, kun pystytin taka-akselin pystyyn, mutta iskarin pultti joutui antautumaan.
Tämä on varmasti hyvä tapa. Kuten aiemmin kirjoitin, kunnon lekalla saisi pultin irti puslasta, mutta kun ei ole kunnon nosturia.
edit:
Nyt on pultti irti. Ilmeisesti irroitusaineet yms olivat tehneet tehtäväänsä. Toisella pultilla kunnon laakilla sai alkuliikkeen ja siitä väsyttämällä pultti pois. Iskarin yläpään kiinnitysalue tuottikin loppujen lopuksi iloisen yllätyksen. Vain reikä oli hieman suurentunut, mutta pelti siinä ympärillä kovaa. Pikkuisen on kuitenkin hyvä hitsata ainetta lisää. Korjauspalat pitäisi olla huomenna Tammerissa
Viime aikoina on temmelletty vasemmanpuoleisten alustan osien kanssa. Kaikki on nyt vaihdettu ja ruosteenestoaineitakin laitettu lokasuojiin.
Tiistaina teoriakokeeseen ja mahdollisimman nopeasti sitten inssiin, kortti paraimmillaan ensi viikolla, mutta voi olla että menee sitä seuraavaan viikkoon
Etupään iskari laikattiin kylmästi juurestaan poikki. Alapää lähti ilman tappelua.
Jousi lähti tosi helposti, kun ensin tunkattiin ripustus yläasentoon auton ollessa pukin varassa, jousipuristimet kiinni ja tunkki alas. Jousi miltei putosi syliin. Vaihto olikin aiheellinen, koska vieteri oli yläpäästään poikki. Aeron jousi näyttää olevan hieman paksumpaa ainetta kuin originaali. Bilstein on nyt myös paikallaan, samoin aeron jousi. Huomenna pohjustuksen päälle alustamassaa. Lokasuoja oli jo kesällä kuurattu puhtaaksi. Takana sama operaatio on jo tehty. Sen jälkeen oikean puoleisiin hilppeisiin kiinni. Kyllä se siitä, vaikkei ehkä ehdi juuri kortin hakureissulle valmiiksi. Varsinaiseen pohjaan ruiskutetaan Ekokemin suojaöljyä
Oliko edes vasemmanpuoloinen se takaiskarin alapultti? Itselläni oli nimittäin myös jumiintunut tuo kyseinen pultti+holkki. Oikeanpuolimmainen lähti ongelmitta irti.
Raakaa voimaa ei sitten kannata käyttää, omassa tapauksessa sitä nimittäin tuli käytettyä ja siinä kävi niin ja näin.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit