
Alatukivarren laakerointi
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Alatukivarren laakerointi
Griffinillä oli vuosikatsastus, hylätty. Jälkitarkastukseen olisi laitettava kuntoon etuakselistosta seuraavat; - alatukivarren laakerointi, takana vas. ja oik., välyksellinen - alatukivarren laakerointi, vasemmalla etummainen, vaurioitunut (lisäksi käsin kirjoitettu väliholkki) + bonuksena raidetangon pää oikea ulompi välyksellinen. Itse en ollut paikalla, joten ajattelin tiedustella josko joku tietäisi mitä tuo eka kohta tarkoittaa? Väliholkki tarkoittanee sitä alumiinista joka ajanoloon syöpyy. Haulla etsin alatukivarren laakerointia aika laihoin tuloksin. Motonetin listaa selasin läpi mitään ymmärtämättä. Kiitokset etukäteen neuvosta. Maanantaisinkin on lupa olla tyhmä... 

Re: Alatukivarren laakerointi
Nämä tarvitset:
"Tuote18-1575 Nimike Helan tuki Saab9000 Hinta5.50 €"
Näitä menee 2kpl/puoli, ja on hyvä vaihtaa kaikki samalla molemmin puolin.
"Tuote18-1098 Nimike Alatukiv etuhela Saab9000 Hinta11.50 €"
Nämä varsinaiset tukivarren etummaiset kumihelat harvoin miksikään menevät mutta siinä ainakin hintaosviittaa jos päädyt ne samalla vaihtamaan.
"Tuote18-1175 Nimike Alatukiv takahela mm Saab9000 Hinta13.90 €"
Ja siinä sitten se varsinainen ja yleisin murheenkryyni. "Etsi":llä löytyy ehkä parhaiten juttua taikasanalla "Takapusla".
Ja juu, raidetangonpää: "Tuote17-2213 Nimike Raidet pää Saab9000 Hinta11.44 €"
"Tuote18-1575 Nimike Helan tuki Saab9000 Hinta5.50 €"
Näitä menee 2kpl/puoli, ja on hyvä vaihtaa kaikki samalla molemmin puolin.
"Tuote18-1098 Nimike Alatukiv etuhela Saab9000 Hinta11.50 €"
Nämä varsinaiset tukivarren etummaiset kumihelat harvoin miksikään menevät mutta siinä ainakin hintaosviittaa jos päädyt ne samalla vaihtamaan.
"Tuote18-1175 Nimike Alatukiv takahela mm Saab9000 Hinta13.90 €"
Ja siinä sitten se varsinainen ja yleisin murheenkryyni. "Etsi":llä löytyy ehkä parhaiten juttua taikasanalla "Takapusla".
Ja juu, raidetangonpää: "Tuote17-2213 Nimike Raidet pää Saab9000 Hinta11.44 €"
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: Alatukivarren laakerointi
tänks tu juu
eiköhän tämä maanantai ala pian voiton puolelle kääntymään, jumittaa pääkopassa ihan totaalisesti, mikälie syy, kevätpörriäinen iskenyt avovaimoon kait kun yöt valvottaa
Kiitokset.


Re: Alatukivarren laakerointi
Jos aattelit autoa pitää pidempään ku vuoden, suosittelen joko merkkiliikkeestä noita kumipuslia, alatukivarsien takapäihin tai täytä ne motonetin skantec laatuosat sikafleksillä tms massalla.
Skantec kumiosilla on tapana mennä vaihtokuntoon ~2vuodessa :/
Skantec kumiosilla on tapana mennä vaihtokuntoon ~2vuodessa :/
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Alatukivarren laakerointi
Terve
Laitetaampas tähän samaan ketjuun nyt.
Etsin nyt tuolla taikasanalla hieman vikaa omaan tonnariin liittyen ( vm 90, vapari cc)
Elikkäs ajaessa kuuluu "jurinaa" pelkääjän puolelta. Tunkkasin tuon kulman ylös ja eturenkaassa on klappia pituussuunnassa jonkinverran. ( huomaa kun pyörittelee vaihde päällä moottoria. ) Onko tämä nyt sitten tuo "takapusla" ongelma?
Laitetaampas tähän samaan ketjuun nyt.

Etsin nyt tuolla taikasanalla hieman vikaa omaan tonnariin liittyen ( vm 90, vapari cc)
Elikkäs ajaessa kuuluu "jurinaa" pelkääjän puolelta. Tunkkasin tuon kulman ylös ja eturenkaassa on klappia pituussuunnassa jonkinverran. ( huomaa kun pyörittelee vaihde päällä moottoria. ) Onko tämä nyt sitten tuo "takapusla" ongelma?
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Alatukivarren laakerointi
Melko todennäköisesti on. Ja kuten Coltti totesi, voi Scanshittienkin käyttöikää jonkin verran pidentää ja puslaa jämäköittää täyttämällä ne Sikamassalla tai muulla liima/täytemassalla. Tarttuvuutta parantaa jos pyyhkii kumiosan täytettävästä ontelosta muottirasvoja ensin pois vaikka tinnerillä ja pumpulipuikoilla.
Ja en nyt sinänsä epäile asentajan taitoja, mutta sitä ei voi ikinä liiaksi tähdentää että se puslan keskimutteri kiristetään vasta kun auto lepää pyöriensä päällä, mielellään vielä hieman edestakaisin työnneltynä niin että pyöränripustus on lepoasennossaan tunkiltalaskemisen jälkeen.
Ja en nyt sinänsä epäile asentajan taitoja, mutta sitä ei voi ikinä liiaksi tähdentää että se puslan keskimutteri kiristetään vasta kun auto lepää pyöriensä päällä, mielellään vielä hieman edestakaisin työnneltynä niin että pyöränripustus on lepoasennossaan tunkiltalaskemisen jälkeen.
Re: Alatukivarren laakerointi
Joo tässä tapauksessa sopii epäilläkkin, kun saabin asentajalla on ikää vain hieman enemmän, kuin tuolla nuorella saabillani on.Minuteman kirjoitti:Melko todennäköisesti on. Ja kuten Coltti totesi, voi Scanshittienkin käyttöikää jonkin verran pidentää ja puslaa jämäköittää täyttämällä ne Sikamassalla tai muulla liima/täytemassalla. Tarttuvuutta parantaa jos pyyhkii kumiosan täytettävästä ontelosta muottirasvoja ensin pois vaikka tinnerillä ja pumpulipuikoilla.
Ja en nyt sinänsä epäile asentajan taitoja, mutta sitä ei voi ikinä liiaksi tähdentää että se puslan keskimutteri kiristetään vasta kun auto lepää pyöriensä päällä, mielellään vielä hieman edestakaisin työnneltynä niin että pyöränripustus on lepoasennossaan tunkiltalaskemisen jälkeen.

Täytyy varmaan hankkia nuo puslat, vaikka uusien vaihtamisesta ei kuulemma ole hirveän pitkä aika. Ehdottaa saa muitakin, kuin noita scantekkei.

Ja kiitoksia vastauksesta
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Alatukivarren laakerointi
Toki kannattaa tarkistaa että ne etummaiset tukivarren kiinnityspultit ovat varmasti kireällä ja myös etupusla sekä alumiiniholkit ehjät, varsinkin jos on kuulemma hiljattain joku muu kuin itse sinne kajonnut.
Itse puslien vaihtotyöhön löytyy tältä foorumilta ohjeita moneenkin kertaan "Etsi"mällä ja hommaan kannattaa hankkia, jonsei jo ole, 16mm sekä 18mm kiintolenkit.
Tuossa eräs kuvitettu ohje Lontooksi, siinä päädyttiin näköjään uretaanipuslaan: http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php
Itse puslien vaihtotyöhön löytyy tältä foorumilta ohjeita moneenkin kertaan "Etsi"mällä ja hommaan kannattaa hankkia, jonsei jo ole, 16mm sekä 18mm kiintolenkit.
Tuossa eräs kuvitettu ohje Lontooksi, siinä päädyttiin näköjään uretaanipuslaan: http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php
Re: Alatukivarren laakerointi
HihheiMinuteman kirjoitti:Toki kannattaa tarkistaa että ne etummaiset tukivarren kiinnityspultit ovat varmasti kireällä ja myös etupusla sekä alumiiniholkit ehjät, varsinkin jos on kuulemma hiljattain joku muu kuin itse sinne kajonnut.
Itse puslien vaihtotyöhön löytyy tältä foorumilta ohjeita moneenkin kertaan "Etsi"mällä ja hommaan kannattaa hankkia, jonsei jo ole, 16mm sekä 18mm kiintolenkit.
Tuossa eräs kuvitettu ohje Lontooksi, siinä päädyttiin näköjään uretaanipuslaan: http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php
Puotin takapuslan pois, vaan ehjä oli. Yllätyksellisesti lian alta löytyi skantekin merkinnät. Myöskään yksikään pultti ei ollut löysällä. Varmaan kannattais uusia nuo alumiiniholkit.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Alatukivarren laakerointi
Entäpä jos sinne takapuslan sisälle sahaa 3/4" tuuman muovisesta vesiputkesta holkin, minkä sahaa viellä (rautasahalla) pituussuunnassa halki, että se menee sinne helan sisälle hyvin. Voihan sinne laittaa ensin esim Wurthin liimamassaa ja sitten vaikka viilapenkissä puristaa ehdottamani holkin paikoilleen.
Olen itse ja pari muuta kaveria oltu tyytyväisiä tälläiseen patenttiin ja ei maksa paljon vrt nylonpuslaan!
Ja se vanha hela voi näyttää silmämääräisesti hyvältä, mutta kun laittaa viilapenkkiin kiinni ja siihen keskiholkkiin pitkän vääntöraudan, niin jopa rupeaa pehmeyttä näkymään, mikä katsastuslaitteilla näkyy helposti.
Mielestäni ne etummaisen laakeroinnin väliholökit kannattaa suojata maantiesuolaa vastaan suihkuttamalla spaypullosta alustamassaa. Onkohan epäilykseni oikea, kun mietin, että just se suola syövyttää näitä alumiinisia väliholkkeja. Omassa Tonnarissa, mikä on heti uutena suojattu, on nämä helat kestäneet yli 470 tkm!
Ari
Olen itse ja pari muuta kaveria oltu tyytyväisiä tälläiseen patenttiin ja ei maksa paljon vrt nylonpuslaan!
Ja se vanha hela voi näyttää silmämääräisesti hyvältä, mutta kun laittaa viilapenkkiin kiinni ja siihen keskiholkkiin pitkän vääntöraudan, niin jopa rupeaa pehmeyttä näkymään, mikä katsastuslaitteilla näkyy helposti.
Mielestäni ne etummaisen laakeroinnin väliholökit kannattaa suojata maantiesuolaa vastaan suihkuttamalla spaypullosta alustamassaa. Onkohan epäilykseni oikea, kun mietin, että just se suola syövyttää näitä alumiinisia väliholkkeja. Omassa Tonnarissa, mikä on heti uutena suojattu, on nämä helat kestäneet yli 470 tkm!
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Alatukivarren laakerointi
Voi niissä parin vuoden välein vaihtokuntoon menevissä takapuslissa olla jotain hyvääkin, eivät ehkä ehdi ruostua niin pahasti kiinni
Just sain vaihdettua, molemmissa oli kumi jo irti siitä sisäpuolisesta holkista ja onneksi vain toinen holkki ruostunut kiinni tukivarren akseliin, mutta sitä saikin sitten hinkata rälläkällä sekä takoa vasaran ja taltan avulla ihan kyllikseen (ei ollut kaasuvermeitä tms millä olisi voinut yrittää lämmittää irti), uskomattoman tiukassa oli vielä sittenkin vaikka holkki oli jo koko mitaltaan halkaistu
.
No nyt on rasvaa joka liitoksessa niin ettei pitäisi pahemmin jumiutua jos parin vuoden päästä joutuu taas aukomaan

Just sain vaihdettua, molemmissa oli kumi jo irti siitä sisäpuolisesta holkista ja onneksi vain toinen holkki ruostunut kiinni tukivarren akseliin, mutta sitä saikin sitten hinkata rälläkällä sekä takoa vasaran ja taltan avulla ihan kyllikseen (ei ollut kaasuvermeitä tms millä olisi voinut yrittää lämmittää irti), uskomattoman tiukassa oli vielä sittenkin vaikka holkki oli jo koko mitaltaan halkaistu

No nyt on rasvaa joka liitoksessa niin ettei pitäisi pahemmin jumiutua jos parin vuoden päästä joutuu taas aukomaan

9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Alatukivarren laakerointi
Tai sitten laittaa suosiolla powerflexit, joissa tuo holkki on rosteria. Vielä kun voitelee puslan hyvin mukana tulevalla voiteluaineella, niin saa sen helposti pois tarvittaessa, mutta miksi tarvitsisi saada kun ei ne mene miksikään
.

Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!