Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Fiksasin ruostepaikat ja maalasin valkoista 2.1l-satkuani jokin aika sitten. Käytin maalia vain yhden purkin enkä vaivautunut siis teippaamaan koko autoa. Olisi pitänyt. Koko auto oli hienon valkoisen pölyn peittämä, joka onneksi lähti jonkin verran pois ksyleenillä. Osa karkeudesta jäi, ja nyt talven jäljiltä huomaa miten lika ym. jää kiinni karheaan pintaan eikä lähde edes pesussa.
En haluisi maksaa omaisuutta myllytyksestä. Mielummin ostan 60e koneen ja rajua tököttiä jolla fiksaan (tuhoan?) autoni maalipinnan...
Kysymys kuuluukin, onko tuhoon tuomittu yritys? Jos ei niin mikä tökötti olis paras ilman että budjetti kosahtaa?
Vai löytyykö Turun seudulta myllytystä sellaiseen hintaan ettei kannata itse yrittää?
En haluisi maksaa omaisuutta myllytyksestä. Mielummin ostan 60e koneen ja rajua tököttiä jolla fiksaan (tuhoan?) autoni maalipinnan...
Kysymys kuuluukin, onko tuhoon tuomittu yritys? Jos ei niin mikä tökötti olis paras ilman että budjetti kosahtaa?
Vai löytyykö Turun seudulta myllytystä sellaiseen hintaan ettei kannata itse yrittää?
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
9-3 SC 1.8T -06
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Mikä oli ohenteena niin sillä yrittäisin ekana.Paitsi tietty jos nykyisiä vesiohenteisia niin ei paljoa auta,,,,
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Tinneri, asetoni. Niillä pitäis kili kili maalin sumu lähtä.
Kokeile kummiski mattaannuttaako maalia. Jos niin älä käytä. Asetonilla vetelin ite kerran ku kajahti kilikili pohjamaalipurkki tallissa ja auto vieressä....Orgis maali ei sanonut mitään mut roiskeet lähti.
Kokeile kummiski mattaannuttaako maalia. Jos niin älä käytä. Asetonilla vetelin ite kerran ku kajahti kilikili pohjamaalipurkki tallissa ja auto vieressä....Orgis maali ei sanonut mitään mut roiskeet lähti.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Liuottimilla lähtikin ihan hyvin suurin osa pois maalauksesta seuraavana aamuna. Illalla ei enää tehonnutkaan yhtä hyvin. Nyt on maalauksesta aikaa noin puol vuotta. Veikkaan että liuottimet ei enää ole ratkaisu tähän ongelmaan...
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
9-3 SC 1.8T -06
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Kokeilu ei maksa mitään . Uskon että sumu lähtee vieläkin koska kili kili versiota.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Moikka!
Vahaa auto perinteisellä tyylillä, vanhan auton vahalla jossa on "hiovia-aineita" mukana. Kantteja ja ulkokulmia varoen.
Terveisin Heikki.
Vahaa auto perinteisellä tyylillä, vanhan auton vahalla jossa on "hiovia-aineita" mukana. Kantteja ja ulkokulmia varoen.
Terveisin Heikki.
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
jos jotain myllyttämisen tapaista pitää itse tehdä niin suosittelen autoglymin pinkkiä ja nopeussäätyvää rälläkkää sopivalla sienellä & todella pienillä kierroksilla
Noiden pisaroiden poistosta ei ole tietoa, mutta kauhtunu maali uudistuu hyvin
Noiden pisaroiden poistosta ei ole tietoa, mutta kauhtunu maali uudistuu hyvin
Saab 900S Combicoupe
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Eikös glymin pinkki ole tarkoitettu enemmänkin pienille alueille korjaamaan naarmuja?
Ilmeisesti Calybar:lla voisi nuo maaliroiskeet lähteä.
Ilmeisesti Calybar:lla voisi nuo maaliroiskeet lähteä.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Tähän olen itsekin törmännyt. Tosin kunnon teippailukaan ei auta, kun sitten jää sellaset teippaussaumat näkyviin, jossa kirkkaanvalkoiseksi maalatun kohdan vieressä on ei niin kirkkaanvalkoinen vanha maali. (Vaikka on sama värikoodikin; pitäis kai ostaa purkillinen eltaantuneen kerman väristä valkoista?)marcusn kirjoitti:Käytin maalia vain yhden purkin enkä vaivautunut siis teippaamaan koko autoa. Olisi pitänyt. Koko auto oli hienon valkoisen pölyn peittämä, joka onneksi lähti jonkin verran pois ksyleenillä.
Siveltimellä maalaamalla tosin homma pysyy nätimmin hanskassa, ja perusparannetut kohdat on pienempiä.
Sanoisin ihan henkilökohtaisena mielipiteenä, että tollasta samanikäistä valkoista satkua maalanneena olisin tyytyväinen, jos sais maalit pysymään pelleissä, ulkonäöstä viis Kauempaa katsottuna se näyttää kuitenkin tarpeeks valkoiselta, vaikka jotain rapamaalia oliskin pinnassamarcusn kirjoitti:Vai löytyykö Turun seudulta myllytystä sellaiseen hintaan ettei kannata itse yrittää?
Tosin vanhassa autossa ne sataset uppoaa kuitenkin aina johonkin, että jokainen tavallaan...
* * *marcusn kirjoitti:Fiksasin ruostepaikat ja maalasin valkoista 2.1l-satkuani jokin aika sitten.
Jatkokysymys ketjuun:
Onks jotain möshöä, jota vois käyttää maalin korvikkeena ulkonäöstä välittämättä? Sellasta, joka olis hemmetin tiukasti pellissä pysyvää ja kosteudenpitävää ja ruostetta karkottavaa ja lämpötilanvaihtelujen mukaan joustavaa. Eli siis tyyliin ultimate ruosteenestomassaa, joka oikeasti pitäis sen kosteuden poissa sieltä pellistä? Tavallista alustamassaahan ei kait juuri kannata laittaa, ellei pelti siellä alla ole vimpan päälle kunnossa.
Nimittäin tohon uuteen vanhaan saabiin tulee vähän maalailuja taas itellekin ens kesäksi, muun muassa lokasuojan reunuksia ja takaoven kynnystä pitää puhdistaa pintaruosteesta ja maalipinta korjata, jottei joku vuosi rusahda ruuvari taikka mono pellistä läpi.
Empiirisesti hankkimani tiedon mukaan viimeisen päälle huolellinen hiominen, pinnan puhdistaminen, ruosteenestopohjamaalin ja pintamaalin suihkuttelu ja kuivattelu useampaan kertaan aurinkoisella, tuulisella pihalla ja isäukon lämpimässä autotallissa tekee ihan nättiä jälkeä ainakin vuodeks.
Silloin naturelli ruskea värikoodi alkaa pilkottaa ja seuraavana vuonna siitä on lohkeillut jo paikattua maalia pois ja todennäköisesti ruuvari löytää jonkun reiänkolonkin sieltä kukan alta.
Parhaimmillaan kävi niin, että sain valkoisen og-saabini ensimmäisen reiän (ever!1!!) kitattua ja maalattua ja kokonaiset kaks vuotta meni, ennenkuin kukki. Tämä oli meikäläisen ennätys ja siinä kyllä saikin saabi kukkia useamman vuoden sen jälkeen. Moista hommaa ei vanhaan autoon jaksanu tehdä toista kertaa ja luottamus ilmeisesti palkittiin, kun ei seuraavina vuosina levinnyt tämä kukkiminen ns. käsille kuitenkaan, jos ei nyt näkyvistäkään kadonnut.
Ei hullummin, mutta teenkö jotain väärin vai eiks noita samperin ruostepisteitä sais jollain pysymään poissa useamman vuotta? Olen viimeisen päälle hionut puhtaaksi vanhat ruosteenalut ihan hyvällä omallatunnolla. Pysyykö maalipinta ehjänä edes silloin, jos maalauttaa jossain osaavassa pajassa? Tehtaan maalit lieneekin sen verran hardcorea, että pysyvät tiukasti suojaamassa kosteudelta.
Palatakseni jatkokysymykseen: jos maali ei loppujen lopuksi auta, niin olisko jotain tiukkaa mössöä, joka pitäis ruosteen ja kosteuden poissa esimerkiks lähempänä viittä vuotta kuin yhtä vuotta? Nykyinen saabi on soveliaasti vielä sen verran tummanpuhuva, että kukaan ei huomais, vaikka kittais lokarin kaaret täyteen asfalttityömaalta pöllittyä pikeä.
t:s
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Siveltimellä miranolia kunno kerros..
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7641
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Jos näillä ei onnistu niin sitten ei millään, ( tarkoitan tuota maalipölyn poistamista )
Lahega.
Itse olen käyttänyt tuota numeroa 11. ( mm..palauttanut kiillon haalistuneisiin
pintoihin )
Lahega.
Itse olen käyttänyt tuota numeroa 11. ( mm..palauttanut kiillon haalistuneisiin
pintoihin )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Ihmisiä tuntuu tuo myllytys jotenkin pelottavan eikä sitä uskalleta kokeilla... Meikäläisellä tuli juurikin sillä autoglymin pinkillä (paint renovator?) auton maalipinnalle uusi elämä... Siihen vielä kiiltovahat päälle niin pölykin liukuu pois Kannattaa kokeilla, on kyllä vaikee huonoa maalipintaa entistään sillä rumentaa.
S. Niittumaa
99 T8
99 T8
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
Mä olen 2 autoa hionut tahnan kanssa Käsipelissä, ilman konevoimaa. Käsi meinasi puutua ja jano yllätti moneen kertaan työn aikana, mutta kyllä se kannatti. Käytin Err-Been hienoa keskikarkeaa tahnaa, ei tullut pohjamaali vastaan missään kohdassa.
Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...
myllytin punaisen auringon haalistaman " alan liikkeessä" syksyllä, ihan turha keikka oli, koska keväällä jo haalistumat taas näkyivät ( ilmeisesti liian kepeellä otteella duunasivat / lintsasivat ?/ pelkäsivät hiovansa läpi ??ja vissiin värivahalla fiksasivat ??). fyrkat ja vaivat meni kuin kankkulan kaivoon, lisäksi oli tosi vaikea edes löytää työn tekijää.
Ostin keväällä tarjoustalon halpismyllytysmasiinan ja kunnon lampaankarvalaikan ( jonka päälle vielä kertakäyttöisen kangaspyörön naruilla kiinni, jotta karva ei likaannu).Jotain virittelyä piti niiden kertakäyttösuojien kanssa tehdä, etteivät narut imeytyneet pahoihin paikkoihin. helpommalla pääsee kun hionnalle ja kiilloitukselle hankkii ihan omat lautaset, niin saa hiontatyö pitää omat osansa.
Autoglymin hiomatahnaa ruiskin maalipinnalle . Vettä lisäsin suihkepullosta aika reilusti, niin alkoi kone toimimaan inhimillisesti, muuten tökki kun liian tahmeaa.. Tasaisesti pyörittelin kohtuullisen pieniä alueita kerrallaan, jotta kone ei koskaan tahkonnut paikallaan.
Lähinnä tasopinnoilla kone on hyvä, särmiä välttelin ettei haukkaa maalin läpi. Eli pahat paikat tein käsipelillä.
Hyvä tuli, vaikka aika pahasti kyllä aristelin, pelkäsin hiovani läpi, koska kierroksia oli aika reilusti. ilmeisesti hioma-aineella sottaamiseen kannattaa pitää omat hiontapyöröt ja kiilloitukseen ihan omat puhtaat pyöröt.
Samalla masiinalla ja kunnon lampaantaljapyöröllä sitten myös vahat kiilloitin.
Puhtaus hiomapyöröissä on oltava ehdottoman hyvä.
Nyt pidän punaisen kesäisin katoksessa, ei ehkä niin herkästi haalistu. ?
Ostin keväällä tarjoustalon halpismyllytysmasiinan ja kunnon lampaankarvalaikan ( jonka päälle vielä kertakäyttöisen kangaspyörön naruilla kiinni, jotta karva ei likaannu).Jotain virittelyä piti niiden kertakäyttösuojien kanssa tehdä, etteivät narut imeytyneet pahoihin paikkoihin. helpommalla pääsee kun hionnalle ja kiilloitukselle hankkii ihan omat lautaset, niin saa hiontatyö pitää omat osansa.
Autoglymin hiomatahnaa ruiskin maalipinnalle . Vettä lisäsin suihkepullosta aika reilusti, niin alkoi kone toimimaan inhimillisesti, muuten tökki kun liian tahmeaa.. Tasaisesti pyörittelin kohtuullisen pieniä alueita kerrallaan, jotta kone ei koskaan tahkonnut paikallaan.
Lähinnä tasopinnoilla kone on hyvä, särmiä välttelin ettei haukkaa maalin läpi. Eli pahat paikat tein käsipelillä.
Hyvä tuli, vaikka aika pahasti kyllä aristelin, pelkäsin hiovani läpi, koska kierroksia oli aika reilusti. ilmeisesti hioma-aineella sottaamiseen kannattaa pitää omat hiontapyöröt ja kiilloitukseen ihan omat puhtaat pyöröt.
Samalla masiinalla ja kunnon lampaantaljapyöröllä sitten myös vahat kiilloitin.
Puhtaus hiomapyöröissä on oltava ehdottoman hyvä.
Nyt pidän punaisen kesäisin katoksessa, ei ehkä niin herkästi haalistu. ?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00