koneen irroitus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Laatikon kanssa vai ilman ? näemmä kone mahtuu siirtymään niin että sen saisi irti laatikosta, mutta kertokaas käytännön vinkkejä operaatioon .
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

laatikon kera.

-Akkukotelo+hilppeet irti
-Koneen ylätuki irti
-Johot nypit helevettiin
-keula ilmaan ja vetarit irti (iskarin alapulteista löysälle(ylempi irti) ja kiskaset maljasta veke)
-Ohjaustehostaja irti (hihnapyörän takana 2 kiinnityspulttia)
-Kone kiinnikkeistä irti (edessä apparin puolella, koneen takana alhaalla ja lootan päässä,(ylätuki sitte kans jos ei jo irti).
-Vaihelootan tanko irti (jos o jumissa se tappi nii operaation vittumaisin osio :) ).
-dp jne jne
-kytkimen letku
-jos ahtimen kera nostat niin EHKÄ flekti irti
-Kaikki mitä unohin kertoa nii neki irti...ehkä konepelti riippuen millainen nostoväline on tarjolla.


tuossa hommassa ei kauan nokka tuhise kyllä. Pihaolosuhteissa alta kahteen tuntiin yks mies ottaa mosan veke.

Korjailkaa mitä unohin..
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Jees, kiitos. Otetaan sitten laatikon kanssa , lienee helpompi "lattialla" ottaa laatikko irti koneesta jne. Kykäempan yhteydessä tuli todettua ton pelkän laatikon irrotuksen ihanuus :twisted:

Tavoitteena siis vaihtaa koneeseen toinen alakerta ja siirtää sen päälle nykyisen koneen kansi ja apulaitteet.


Olisiko sittenkin tässä tapauksessa fiksua ottaa ensin kansi ja apulaitteet pois päältä ja sitten nostaa alakerta laatikoineen pois ?
Viimeksi muokannut Kaide, La Huhti 18, 2009 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Kaide kirjoitti:Jees, kiitos. Otetaan sitten laatikon kanssa , lienee helpompi "lattialla" ottaa laatikko irti koneesta jne. Kykäempan yhteydessä tuli todettua ton pelkän laatikon irrotuksen ihanuus :twisted:

Tavoitteena siis vaihtaa koneeseen toinen alakerta ja siirtää sen päälle nykyisen koneen kansi ja apulaitteet.
Vaihdappa siihen tulevaanki alakertaan sitten kaikki lakrut ja pese öljypohja, sihti yms kunnolla, tarkista ettei öljyn ylipainevena oo pahasti naarmuilla. Muutenki sitä öljypumppua kannattaa tarkistella tarkasti. Pikkuhommia mutta saattaa säästää isolta harmilta jatkossa.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Kaide kirjoitti: Olisiko sittenkin tässä tapauksessa fiksua ottaa ensin kansi ja apulaitteet pois päältä ja sitten nostaa alakerta laatikoineen pois ?
Ei



:P
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja Kaide »

JouniCSE kirjoitti:
Kaide kirjoitti:Jees, kiitos. Otetaan sitten laatikon kanssa , lienee helpompi "lattialla" ottaa laatikko irti koneesta jne. Kykäempan yhteydessä tuli todettua ton pelkän laatikon irrotuksen ihanuus :twisted:

Tavoitteena siis vaihtaa koneeseen toinen alakerta ja siirtää sen päälle nykyisen koneen kansi ja apulaitteet.
Vaihdappa siihen tulevaanki alakertaan sitten kaikki lakrut ja pese öljypohja, sihti yms kunnolla, tarkista ettei öljyn ylipainevena oo pahasti naarmuilla. Muutenki sitä öljypumppua kannattaa tarkistella tarkasti. Pikkuhommia mutta saattaa säästää isolta harmilta jatkossa.
Joo , tottakai vaihdan laakerit alakertaan, olis todellakin typerää jättää ne vaihtamatta. Ajattelin vaihtaa öljypumpun ja sen rojut uuteen myös.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kannattaa sitä vaihteensiirtimen kartiotappia varten hommata tällänen:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=24

Tuosta vähän laikalla sitten silottaa tota ruuvin puolella olevaa reunaa ja asettaa sopivasti kartiotapin kohille, hieman kiristystä ja tappi irti :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Coltti kirjoitti:Kannattaa sitä vaihteensiirtimen kartiotappia varten hommata tällänen:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=24

Tuosta vähän laikalla sitten silottaa tota ruuvin puolella olevaa reunaa ja asettaa sopivasti kartiotapin kohille, hieman kiristystä ja tappi irti :).
Ei mulla itseasiassa ainakaan viimeksi ollut mitään ropleemaan sen tapin irrotuksessa , pari napakkaa iskua niin kyllä se lähti. Tosin , se ei takaa ettäkö nyt lähtisi ;-)

Tein muuten tossa ostoslistaa partsforsaabilla ja totesin että aika halpaa on tavara . Kaikki alakerran laakerit , kampuran tiivisteet / stefat , yläkerran tiivistesarja , täydellinen jakopään setti kiristäjineen jne... 300e kotiin kuskattuna
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kaide kirjoitti:
Tein muuten tossa ostoslistaa partsforsaabilla ja totesin että aika halpaa on tavara . Kaikki alakerran laakerit , kampuran tiivisteet / stefat , yläkerran tiivistesarja , täydellinen jakopään setti kiristäjineen jne... 300e kotiin kuskattuna
Ei muuten paha hinta.

Tuosta irroituksesta vielä sen verran, että ota vaan kansi hilkkeineen pois ennen nostoa.
Varsinkin jos nostat "käsipelissä", helpottaa kaiken turhan painon poistaminen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

nostolenkit sijaitsevat kannessa. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Firges9000 kirjoitti:nostolenkit sijaitsevat kannessa. :idea:
Tuolla ei ole käytännön merkitystä.
Harvoin noista lenkeistä tulee nostettua.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

MacTurbo kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:nostolenkit sijaitsevat kannessa. :idea:
Tuolla ei ole käytännön merkitystä.
Harvoin noista lenkeistä tulee nostettua.
Kukin tekee hommansa omalla tyylillään :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Firges9000 kirjoitti: Kukin tekee hommansa omalla tyylillään :lol:
Itse olen ottanut pari konetta pois ja takaisin alakautta. Etukelkka on kuitenkin vain kuudella pultilla kiinni ja ei tarvitse irroitella ohjaustehostinta ja muita osia ahtaassa paikassa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

9000LPT kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti: Kukin tekee hommansa omalla tyylillään :lol:
Itse olen ottanut pari konetta pois ja takaisin alakautta. Etukelkka on kuitenkin vain kuudella pultilla kiinni ja ei tarvitse irroitella ohjaustehostinta ja muita osia ahtaassa paikassa.
Tuo alakautta irroitus taitaa vaatia pilarinostimen?

Kerrotkos hieman lisää :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: koneen irroitus

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Firges9000 kirjoitti:
Tuo alakautta irroitus taitaa vaatia pilarinostimen?

Kerrotkos hieman lisää :wink:
Ei tarvitse. Olen laittanut trukkilavan alle pyörät ja laskenut auton etukelkkoineen sen päälle. Sen jälkeen avaa paikalle jätetyt etukelkan pultit ja alkanut nostaa autoa ylöspäin.

Moottori, vaihteisto ja etukelkka jää trukkilavalle ja auto nostetaan riittävän ylös, jotta pyörillä oleva trukki lava voikaan vetää puskurin ja etupalkkien ali pois auton alta. Voidaan tehdä myös laskemalla moottori paketti riittävän ylös nostetusta autosta taljan kanssa. Etupuskurin irroitus vähentää auton keulan nostokorkeuden tarvetta n.20cm

Uudemmissa tonnareissa johtosarjan liitäntä on kahdella liittimellä, joten johtojenkin irroitus on aika pikku homma. Ilmastoinnin kennoa pitää pikkuisen varoa, koska sen voi jättää kiinni autoon, jos aineet ovat vielä sisällä.

Viimeksi tehtiin automaattiin ja muistaakseni edes sisempiä vetoniveliä ei avattu moottorin vaihdossa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin