koneen irroitus
koneen irroitus
Laatikon kanssa vai ilman ? näemmä kone mahtuu siirtymään niin että sen saisi irti laatikosta, mutta kertokaas käytännön vinkkejä operaatioon .
Re: koneen irroitus
laatikon kera.
-Akkukotelo+hilppeet irti
-Koneen ylätuki irti
-Johot nypit helevettiin
-keula ilmaan ja vetarit irti (iskarin alapulteista löysälle(ylempi irti) ja kiskaset maljasta veke)
-Ohjaustehostaja irti (hihnapyörän takana 2 kiinnityspulttia)
-Kone kiinnikkeistä irti (edessä apparin puolella, koneen takana alhaalla ja lootan päässä,(ylätuki sitte kans jos ei jo irti).
-Vaihelootan tanko irti (jos o jumissa se tappi nii operaation vittumaisin osio
).
-dp jne jne
-kytkimen letku
-jos ahtimen kera nostat niin EHKÄ flekti irti
-Kaikki mitä unohin kertoa nii neki irti...ehkä konepelti riippuen millainen nostoväline on tarjolla.
tuossa hommassa ei kauan nokka tuhise kyllä. Pihaolosuhteissa alta kahteen tuntiin yks mies ottaa mosan veke.
Korjailkaa mitä unohin..
-Akkukotelo+hilppeet irti
-Koneen ylätuki irti
-Johot nypit helevettiin
-keula ilmaan ja vetarit irti (iskarin alapulteista löysälle(ylempi irti) ja kiskaset maljasta veke)
-Ohjaustehostaja irti (hihnapyörän takana 2 kiinnityspulttia)
-Kone kiinnikkeistä irti (edessä apparin puolella, koneen takana alhaalla ja lootan päässä,(ylätuki sitte kans jos ei jo irti).
-Vaihelootan tanko irti (jos o jumissa se tappi nii operaation vittumaisin osio

-dp jne jne
-kytkimen letku
-jos ahtimen kera nostat niin EHKÄ flekti irti
-Kaikki mitä unohin kertoa nii neki irti...ehkä konepelti riippuen millainen nostoväline on tarjolla.
tuossa hommassa ei kauan nokka tuhise kyllä. Pihaolosuhteissa alta kahteen tuntiin yks mies ottaa mosan veke.
Korjailkaa mitä unohin..
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: koneen irroitus
Jees, kiitos. Otetaan sitten laatikon kanssa , lienee helpompi "lattialla" ottaa laatikko irti koneesta jne. Kykäempan yhteydessä tuli todettua ton pelkän laatikon irrotuksen ihanuus
Tavoitteena siis vaihtaa koneeseen toinen alakerta ja siirtää sen päälle nykyisen koneen kansi ja apulaitteet.
Olisiko sittenkin tässä tapauksessa fiksua ottaa ensin kansi ja apulaitteet pois päältä ja sitten nostaa alakerta laatikoineen pois ?

Tavoitteena siis vaihtaa koneeseen toinen alakerta ja siirtää sen päälle nykyisen koneen kansi ja apulaitteet.
Olisiko sittenkin tässä tapauksessa fiksua ottaa ensin kansi ja apulaitteet pois päältä ja sitten nostaa alakerta laatikoineen pois ?
Viimeksi muokannut Kaide, La Huhti 18, 2009 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: koneen irroitus
Vaihdappa siihen tulevaanki alakertaan sitten kaikki lakrut ja pese öljypohja, sihti yms kunnolla, tarkista ettei öljyn ylipainevena oo pahasti naarmuilla. Muutenki sitä öljypumppua kannattaa tarkistella tarkasti. Pikkuhommia mutta saattaa säästää isolta harmilta jatkossa.Kaide kirjoitti:Jees, kiitos. Otetaan sitten laatikon kanssa , lienee helpompi "lattialla" ottaa laatikko irti koneesta jne. Kykäempan yhteydessä tuli todettua ton pelkän laatikon irrotuksen ihanuus![]()
Tavoitteena siis vaihtaa koneeseen toinen alakerta ja siirtää sen päälle nykyisen koneen kansi ja apulaitteet.
Re: koneen irroitus
EiKaide kirjoitti: Olisiko sittenkin tässä tapauksessa fiksua ottaa ensin kansi ja apulaitteet pois päältä ja sitten nostaa alakerta laatikoineen pois ?

628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: koneen irroitus
Joo , tottakai vaihdan laakerit alakertaan, olis todellakin typerää jättää ne vaihtamatta. Ajattelin vaihtaa öljypumpun ja sen rojut uuteen myös.JouniCSE kirjoitti:Vaihdappa siihen tulevaanki alakertaan sitten kaikki lakrut ja pese öljypohja, sihti yms kunnolla, tarkista ettei öljyn ylipainevena oo pahasti naarmuilla. Muutenki sitä öljypumppua kannattaa tarkistella tarkasti. Pikkuhommia mutta saattaa säästää isolta harmilta jatkossa.Kaide kirjoitti:Jees, kiitos. Otetaan sitten laatikon kanssa , lienee helpompi "lattialla" ottaa laatikko irti koneesta jne. Kykäempan yhteydessä tuli todettua ton pelkän laatikon irrotuksen ihanuus![]()
Tavoitteena siis vaihtaa koneeseen toinen alakerta ja siirtää sen päälle nykyisen koneen kansi ja apulaitteet.
Re: koneen irroitus
Kannattaa sitä vaihteensiirtimen kartiotappia varten hommata tällänen:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=24
Tuosta vähän laikalla sitten silottaa tota ruuvin puolella olevaa reunaa ja asettaa sopivasti kartiotapin kohille, hieman kiristystä ja tappi irti
.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=24
Tuosta vähän laikalla sitten silottaa tota ruuvin puolella olevaa reunaa ja asettaa sopivasti kartiotapin kohille, hieman kiristystä ja tappi irti

Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: koneen irroitus
Ei mulla itseasiassa ainakaan viimeksi ollut mitään ropleemaan sen tapin irrotuksessa , pari napakkaa iskua niin kyllä se lähti. Tosin , se ei takaa ettäkö nyt lähtisiColtti kirjoitti:Kannattaa sitä vaihteensiirtimen kartiotappia varten hommata tällänen:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=24
Tuosta vähän laikalla sitten silottaa tota ruuvin puolella olevaa reunaa ja asettaa sopivasti kartiotapin kohille, hieman kiristystä ja tappi irti.

Tein muuten tossa ostoslistaa partsforsaabilla ja totesin että aika halpaa on tavara . Kaikki alakerran laakerit , kampuran tiivisteet / stefat , yläkerran tiivistesarja , täydellinen jakopään setti kiristäjineen jne... 300e kotiin kuskattuna
Re: koneen irroitus
Ei muuten paha hinta.Kaide kirjoitti:
Tein muuten tossa ostoslistaa partsforsaabilla ja totesin että aika halpaa on tavara . Kaikki alakerran laakerit , kampuran tiivisteet / stefat , yläkerran tiivistesarja , täydellinen jakopään setti kiristäjineen jne... 300e kotiin kuskattuna
Tuosta irroituksesta vielä sen verran, että ota vaan kansi hilkkeineen pois ennen nostoa.
Varsinkin jos nostat "käsipelissä", helpottaa kaiken turhan painon poistaminen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: koneen irroitus
nostolenkit sijaitsevat kannessa. 

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: koneen irroitus
Tuolla ei ole käytännön merkitystä.Firges9000 kirjoitti:nostolenkit sijaitsevat kannessa.
Harvoin noista lenkeistä tulee nostettua.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: koneen irroitus
Kukin tekee hommansa omalla tyylilläänMacTurbo kirjoitti:Tuolla ei ole käytännön merkitystä.Firges9000 kirjoitti:nostolenkit sijaitsevat kannessa.
Harvoin noista lenkeistä tulee nostettua.

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: koneen irroitus
Itse olen ottanut pari konetta pois ja takaisin alakautta. Etukelkka on kuitenkin vain kuudella pultilla kiinni ja ei tarvitse irroitella ohjaustehostinta ja muita osia ahtaassa paikassa.Firges9000 kirjoitti: Kukin tekee hommansa omalla tyylillään
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: koneen irroitus
Tuo alakautta irroitus taitaa vaatia pilarinostimen?9000LPT kirjoitti:Itse olen ottanut pari konetta pois ja takaisin alakautta. Etukelkka on kuitenkin vain kuudella pultilla kiinni ja ei tarvitse irroitella ohjaustehostinta ja muita osia ahtaassa paikassa.Firges9000 kirjoitti: Kukin tekee hommansa omalla tyylillään
Kerrotkos hieman lisää

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: koneen irroitus
Ei tarvitse. Olen laittanut trukkilavan alle pyörät ja laskenut auton etukelkkoineen sen päälle. Sen jälkeen avaa paikalle jätetyt etukelkan pultit ja alkanut nostaa autoa ylöspäin.Firges9000 kirjoitti:
Tuo alakautta irroitus taitaa vaatia pilarinostimen?
Kerrotkos hieman lisää
Moottori, vaihteisto ja etukelkka jää trukkilavalle ja auto nostetaan riittävän ylös, jotta pyörillä oleva trukki lava voikaan vetää puskurin ja etupalkkien ali pois auton alta. Voidaan tehdä myös laskemalla moottori paketti riittävän ylös nostetusta autosta taljan kanssa. Etupuskurin irroitus vähentää auton keulan nostokorkeuden tarvetta n.20cm
Uudemmissa tonnareissa johtosarjan liitäntä on kahdella liittimellä, joten johtojenkin irroitus on aika pikku homma. Ilmastoinnin kennoa pitää pikkuisen varoa, koska sen voi jättää kiinni autoon, jos aineet ovat vielä sisällä.
Viimeksi tehtiin automaattiin ja muistaakseni edes sisempiä vetoniveliä ei avattu moottorin vaihdossa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx