9-3 V6 jää pois
9-3 V6 jää pois
Vuoden 2010 9-3 mallistossa ei ole enää mukana 2,8-litran V6 lainkaan!
Vaikka kuutosmoottoreiden osuus varsinkaan Euroopassa ei kovin suuri ole ollutkaan, on sillä jonkinlainen imagovaikutus joka tapauksessa koko mallistolle, joten hieman yllättävää vaikkakin ennalta huhuttua.
Ilmeisesti yksi tapa varmistaa uuden 9-5:n kiinnostavuus ja mallien keskinäinen erottuminen, uuteen femmaanhan kuutoskoneita on tulossa tarjolle.
http://www.saabsunited.com/2009/04/frid ... ition.html
Vaikka kuutosmoottoreiden osuus varsinkaan Euroopassa ei kovin suuri ole ollutkaan, on sillä jonkinlainen imagovaikutus joka tapauksessa koko mallistolle, joten hieman yllättävää vaikkakin ennalta huhuttua.
Ilmeisesti yksi tapa varmistaa uuden 9-5:n kiinnostavuus ja mallien keskinäinen erottuminen, uuteen femmaanhan kuutoskoneita on tulossa tarjolle.
http://www.saabsunited.com/2009/04/frid ... ition.html
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Re: 9-3 V6 jää pois
Morjens Saabistit
Mutta mitä hyötyä on V6-moottorissa verrattuna neloskoneeseen. Okey, ääni on mukavammin muriseva, mutta entäs sitten?
V6:n on painavampi ja se huonontaa ajo-ominaisuuksia ja sen tuntee kuskinpaikallekin. Heitoissa se vaatii hyvän hallinan, eli iskunvaimennuksen yms. Polttoaineen kulutus on korkeampi ja kuolto ja korjauskustannukset korkeammat.
Eikö Saabin filosofia vai mikä se nyt onkaan, niin ole ollut, että tehdään hienosti toimiva neloskone esim Saab 9000 2.3 T. Se on taloudellinen, suht kevyt ja kompakti mitoilleen, vääntävä ja tehokas, kestävä - siis aivan loistava mylly
Yhtään V6:lla olevaa autoa en ole viellä ajanut, mikä olisi ollut parempi kuin tuo edm. kaks pili kolmonen Tonnari!
Ja tämä oli vain minun näkemys!
Tietty, merkin imagon takia pitäisi olla tehokkaita malleja, mutta tehtäisiin sitten kunnolla riittävän tehokkaita malleja
Ari
Mutta mitä hyötyä on V6-moottorissa verrattuna neloskoneeseen. Okey, ääni on mukavammin muriseva, mutta entäs sitten?
V6:n on painavampi ja se huonontaa ajo-ominaisuuksia ja sen tuntee kuskinpaikallekin. Heitoissa se vaatii hyvän hallinan, eli iskunvaimennuksen yms. Polttoaineen kulutus on korkeampi ja kuolto ja korjauskustannukset korkeammat.
Eikö Saabin filosofia vai mikä se nyt onkaan, niin ole ollut, että tehdään hienosti toimiva neloskone esim Saab 9000 2.3 T. Se on taloudellinen, suht kevyt ja kompakti mitoilleen, vääntävä ja tehokas, kestävä - siis aivan loistava mylly
Yhtään V6:lla olevaa autoa en ole viellä ajanut, mikä olisi ollut parempi kuin tuo edm. kaks pili kolmonen Tonnari!
Ja tämä oli vain minun näkemys!
Tietty, merkin imagon takia pitäisi olla tehokkaita malleja, mutta tehtäisiin sitten kunnolla riittävän tehokkaita malleja
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: 9-3 V6 jää pois
Ja B on parempi ajaa kuin D.(ja Z)
Re: 9-3 V6 jää pois
Ei ole tainnut kovin monta ajokokemusta kertyä.Sonett73 kirjoitti: Yhtään V6:lla olevaa autoa en ole viellä ajanut, mikä olisi ollut parempi kuin tuo edm. kaks pili kolmonen Tonnari!
Kannattaa verrata joskus muitakin asioita ihan yleisesti kuin polttoaineen kulutusta. Siinä määrin, kun nyt 4 ja 6-sylinterisiä voi "verrata" keskenään. Eri tarkoitukseen tehtyjä moottoreita on turha kovin syvällisesti verrata toisiinsa.
#3418
Re: 9-3 V6 jää pois
Tarkoitinkin sitä, että kun Tonnari 2.3 T:llä lähtee kuin tykin suusta, niin odotukset isommasta myllystä ovat todella kovat.
Ei Opel Omegan, BMW 500-sarjan ja Audinkaan kuuspyttyset ole pystyneet parempaan, hyvä jos samaankaan. Ainakaan mitä minä olen asiakkaiden autoja päässyt tien päällä kokeilemaan
Siis jos omn isompi, niin olkoon sitten kunnolla tehokkaampi, ei se ääni minulle ainakaan riittäisi
Ari
Ei Opel Omegan, BMW 500-sarjan ja Audinkaan kuuspyttyset ole pystyneet parempaan, hyvä jos samaankaan. Ainakaan mitä minä olen asiakkaiden autoja päässyt tien päällä kokeilemaan
Siis jos omn isompi, niin olkoon sitten kunnolla tehokkaampi, ei se ääni minulle ainakaan riittäisi
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: 9-3 V6 jää pois
Olet ymmärtänyt perusajatuksen hieman väärin, tai oudolla tavalla, mitä "iso" moottori tarjoaa.
Nauratti. Vai tykin suusta...Sonett73 kirjoitti:Tarkoitinkin sitä, että kun Tonnari 2.3 T:llä lähtee kuin tykin suusta
#3418
Re: 9-3 V6 jää pois
Kun tässä on jo jotenkin lipsuttu Tonnarin moottoreihin, niin melkeinpä naurattaa kyllä juu, kun kolmen litran koneesta on saatu noinkin vaatimattomat ominaisuudet, "..9000 vm -95 esitettä, joka ilmoittaa 3,0V6:lle 270 Nm@3300 r/min, 2,3t:lle 260@3200 ja 2,3T:lle 323@1800 man/294@1800 aut."
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=1800rpm
Jos nykyisetkin vinkkelit tarjoavat rivikoneita surkeammat ominaisuudet eli heikomman väännön ja korkeammilla kierroksilla senkin vähän niin hittoakos niitä edes tarjoamaan.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=1800rpm
Jos nykyisetkin vinkkelit tarjoavat rivikoneita surkeammat ominaisuudet eli heikomman väännön ja korkeammilla kierroksilla senkin vähän niin hittoakos niitä edes tarjoamaan.
Re: 9-3 V6 jää pois
J.N kirjoitti:Ei ole tainnut kovin monta ajokokemusta kertyä.
Kannattaa verrata joskus muitakin asioita ihan yleisesti kuin polttoaineen kulutusta. Siinä määrin, kun nyt 4 ja 6-sylinterisiä voi "verrata" keskenään. Eri tarkoitukseen tehtyjä moottoreita on turha kovin syvällisesti verrata toisiinsa.
Jos sinulta löytyy jotain substanssiakin noihin toteamuksiisi niin mikset anna tulla samalla?J.N kirjoitti:Nauratti. Vai tykin suusta...
Re: 9-3 V6 jää pois
En mehuta millään tavalla tuota Opelin V-konetta ysitonnisessa, koska en omaa siitä minkäänlaista kokemusta, sen suoritusarvot verrattuna esim. yllä mainittuun 2.3T lienevät kaikkien tiedossa ja koska tässä tapauksessa oli kuitenkin alunperin puhe 9-3:sta. Se nyt kuitenkin ihan yleisesti nykyhetkestä, kun kyse kuitenkin on (ainakin jossain määrin) premium-merkistä, puolustaa nuo "isot" (V-) koneet aina paikkaansa kaikesta muodissa olevasta viherpiiperryksestä huolimatta.
Kyseisestä 9-3 V6:sta on omat ajokokemukset harmittavan vähäisiä, mutta muutamista suoritusarvoiltaan vastaavista laitteista on ainakin itselle jäänyt parhaat ajokokemukset reilusta kaupunkipyörityksestä tomaattilaatikon kanssa. Letkeys ja ajamisen helppous on jotain aivan uskomatonta olemattomien värinöiden ja uskomattoman kuminauhavedon ansiosta hienon äänimaailman säestämänä. Sitä ei vain millään löydy nelosmoottoreista, eikä se edes tule pelkistä suoritusarvoista.
Polttoainetalous ja peruskoneita usein korkeammat huolto- ja korjauskustannukset sitten ovat yleensä niitä ns. haittapuolia ainakin jossain määrin, mutta se, kuka on nuo valmis "kärsimään" eikä esim. viritys kiinnosta lainkaan, saa kyllä rahoilleen loistavaa vastinetta. Mutta kuten joskus aiemminkin olen tainnut jossain sanoa, eri tarkoituksiin tehtyjä moottoreita on turha kovin syvällisesti verrata toisiinsa etenkään sen pelkän polttoainetalouden valossa, koska ne tarjoavat eri asioita.
[Edit.] Onkohan vika minussa, vai stagessani, kun ysitonniseni ei lähde kuin "tykin suusta"...
Kyseisestä 9-3 V6:sta on omat ajokokemukset harmittavan vähäisiä, mutta muutamista suoritusarvoiltaan vastaavista laitteista on ainakin itselle jäänyt parhaat ajokokemukset reilusta kaupunkipyörityksestä tomaattilaatikon kanssa. Letkeys ja ajamisen helppous on jotain aivan uskomatonta olemattomien värinöiden ja uskomattoman kuminauhavedon ansiosta hienon äänimaailman säestämänä. Sitä ei vain millään löydy nelosmoottoreista, eikä se edes tule pelkistä suoritusarvoista.
Polttoainetalous ja peruskoneita usein korkeammat huolto- ja korjauskustannukset sitten ovat yleensä niitä ns. haittapuolia ainakin jossain määrin, mutta se, kuka on nuo valmis "kärsimään" eikä esim. viritys kiinnosta lainkaan, saa kyllä rahoilleen loistavaa vastinetta. Mutta kuten joskus aiemminkin olen tainnut jossain sanoa, eri tarkoituksiin tehtyjä moottoreita on turha kovin syvällisesti verrata toisiinsa etenkään sen pelkän polttoainetalouden valossa, koska ne tarjoavat eri asioita.
[Edit.] Onkohan vika minussa, vai stagessani, kun ysitonniseni ei lähde kuin "tykin suusta"...
#3418
Re: 9-3 V6 jää pois
V6:n tarpeellisuutta perusteltiin aikoihaan Amerikan markkinoilla. Nyt sielläkään ei taida enää isot moottorit niin paljoa kiinnostaa. Taikka ainakin katsotaan myös kulutuslukuja. Lisäksi yhteistyökuvio tuoda koneet Australiasta voi olla aika kallis.
Lähtee kuin "hauki kaislikosta", "talkkari peltikatolta", taikka "kuppa Töölöstä" riittää etuvetoiselle autolle tieliikenneoloissa.J.N kirjoitti:[Edit.] Onkohan vika minussa, vai stagessani, kun ysitonniseni ei lähde kuin "tykin suusta"...
Re: 9-3 V6 jää pois
Siitä lähtien kun sitä on alettu valmistamaan.georgahti kirjoitti:mistä lähtien????Femma on parempi ajaa kuin tonttu.
Re: 9-3 V6 jää pois
Ja minun kokemukseni toista...että se siitä sitten?georgahti kirjoitti:
oma kokemukseni kertoo toista...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-3 V6 jää pois
Tämä keskusteluhan on lähtenyt aika lailla "lapasesta" verrattuna alkuperäiseen keskustelun topiciin.
Mielestäni tuo V6:n poistaminen 9-3:n mallistosta on ihan jees, jos siihen tuodaan tilalle tehoversio tuosta 2.0T -koneesta.
Esim. Audin (olikohan se?) S3:sta on otettu 2.0 -litraisesta turbopadasta irti 265 hv ja Subarun Imprezan japsimallista muistaakseni 309 hv. Kyllä noilla tehoilla 2.0T voisi olla poikaa, jos alumiinilohko vain sen kestää.
Kun GM on dumppaamassa Saabin tämän vuoden loppuun mennessä (jos ei uutta omistajaa löydy sitä ennen), niin eipä niillä varmaan ole hirveästi intressiä toimittaa Saabille Ausseista noita Holdenin lohkoja, eikä Saabilla varmaan ole hirveästi intressejä ostaa niitä.
Pudottaisivat nyt vielä tuon 1.8i:n pois, niin bensakoneissa olisi kaikissa sen jälkeen Trionic 8
Mielestäni tuo V6:n poistaminen 9-3:n mallistosta on ihan jees, jos siihen tuodaan tilalle tehoversio tuosta 2.0T -koneesta.
Esim. Audin (olikohan se?) S3:sta on otettu 2.0 -litraisesta turbopadasta irti 265 hv ja Subarun Imprezan japsimallista muistaakseni 309 hv. Kyllä noilla tehoilla 2.0T voisi olla poikaa, jos alumiinilohko vain sen kestää.
Kun GM on dumppaamassa Saabin tämän vuoden loppuun mennessä (jos ei uutta omistajaa löydy sitä ennen), niin eipä niillä varmaan ole hirveästi intressiä toimittaa Saabille Ausseista noita Holdenin lohkoja, eikä Saabilla varmaan ole hirveästi intressejä ostaa niitä.
Pudottaisivat nyt vielä tuon 1.8i:n pois, niin bensakoneissa olisi kaikissa sen jälkeen Trionic 8
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-3 V6 jää pois
Kyllähän tuo Aero lähtee "kuin tykin suusta", jos vertaa tuohon vääränmerkkiseen v8:iin. Siltikin kellolla mitattuna suoritusarvot ovat lähes sekunnin osalleen ihan samat. Avainsanoja taitavat olla seuraavat (ja niiden vaihtoehdot): turbo, automaattivaihteisto, ilmajousitus ja takaveto.J.N kirjoitti:Olet ymmärtänyt perusajatuksen hieman väärin, tai oudolla tavalla, mitä "iso" moottori tarjoaa.
Nauratti. Vai tykin suusta...Sonett73 kirjoitti:Tarkoitinkin sitä, että kun Tonnari 2.3 T:llä lähtee kuin tykin suusta
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: 9-3 V6 jää pois
Vääntökäyrä, joka isommassa koneessa luonnostaan lähtee alempaa. Tosin rivikuutonen on minusta plussaa vielä V:hen verrattuna.Sonett73 kirjoitti:Morjens Saabistit
Mutta mitä hyötyä on V6-moottorissa verrattuna neloskoneeseen. Okey, ääni on mukavammin muriseva, mutta entäs sitten?
TurboX on pirusti mukavampia ja helpompi ajaa kuin etuvetoinen sporttialustainen TTiD. Toki neliveto tuo julmetusti vakautta (ja painoa taakse), mutta ei se liian keulapainoiselta tuntunut, kun on raskaskeulaisiin etuvetoihin tottunut. Tietty kai se tasapainoisempikin voisi olla.Sonett73 kirjoitti: V6:n on painavampi ja se huonontaa ajo-ominaisuuksia ja sen tuntee kuskinpaikallekin. Heitoissa se vaatii hyvän hallinan, eli iskunvaimennuksen yms.
Bensaa paloi varmasti sillä TurboX:n testilenkillä, jonka heitin, ainakin 8-9l/100km. En resetoinut tieturia enkä katsonut lopputulosta, mutta ihan ajotavastani päätellen. Ajotapa vaikuttaa kulutukseen kutoskoneella siinä missä nelosellakin.Sonett73 kirjoitti: Polttoaineen kulutus on korkeampi ja kuolto ja korjauskustannukset korkeammat.
Onhan se kokonaisuudessaan hyvä moottori, sitä ei sovi kieltää. En silti epäile, etteikö voisi parantaa.Sonett73 kirjoitti: Eikö Saabin filosofia vai mikä se nyt onkaan, niin ole ollut, että tehdään hienosti toimiva neloskone esim Saab 9000 2.3 T. Se on taloudellinen, suht kevyt ja kompakti mitoilleen, vääntävä ja tehokas, kestävä - siis aivan loistava mylly
Koeaja TurboX, jos saat tilaisuuden, kyllä tuo 2.8V6T hakkaa B234:n ihan heittämällä (ja nelikko etuvetoisen tonnarin).Sonett73 kirjoitti: Yhtään V6:lla olevaa autoa en ole viellä ajanut, mikä olisi ollut parempi kuin tuo edm. kaks pili kolmonen Tonnari!
Merkin imagon takia pitää olla - kuten rivien välissä B234:sta kirjoittaessasi totesit - kokonaisuudessaankin järkeviä malleja. Kyllä tuo pitkälti kiskova mylly on upotettu sinne keulalle alunperinkin nimenomaan imagon vuoksi.Sonett73 kirjoitti: Ja tämä oli vain minun näkemys!
Tietty, merkin imagon takia pitäisi olla tehokkaita malleja, mutta tehtäisiin sitten kunnolla riittävän tehokkaita malleja
Ari
Jep, 3.0:n vääntökäyrä on luonnostaan mukavampi ja parempi kuin 1.9:n ja V6 vetää vibrailematta alempaa kuin neloskone (alle 1500rpm on neloselle vähän, kun vetää pitäisi - ainakaan minä en ole neloskonetta kohdannut, joka ei tuossa vibraisi). Toki noita eroja voi softalla, ahtimella yms kilkkeillä kaventaakin...Mimmi kirjoitti: D308L:ssä on enemmän tehoa ja vääntöä kuin Z19DTH:ssa.
Kuulostaa samalta kuin muutamaa vuotta sitten alkanut yleinen Bensa vs. Diesel -taisto. Puhutaan että Diesel Vääntää(tm), kun verrataan ahdettua dieseliä vapaahengitteiseen bensakoneeseen. Vaan kun pudotetaan siihen kipinäsytytteisenkin kylkeen sopivasti valittu hyrrä, alkaa se kohuttu alavääntö löytyä myös bensapuolelta, eikä veto silti lopu ennen ylärekisteriä (joo, pieni hyrrä toki torppaa siellä ylhäällä osansa).Minuteman kirjoitti:Kun tässä on jo jotenkin lipsuttu Tonnarin moottoreihin, niin melkeinpä naurattaa kyllä juu, kun kolmen litran koneesta on saatu noinkin vaatimattomat ominaisuudet, "..9000 vm -95 esitettä, joka ilmoittaa 3,0V6:lle 270 Nm@3300 r/min, 2,3t:lle 260@3200 ja 2,3T:lle 323@1800 man/294@1800 aut."
Siis geneerisesti: Turbokone vääntää alempaa ja enemmän kuin hiukan isompikaan vapari. Vertaa 9-5:n Aeron 2.3T ja Griffinin 3.0V6t -koneita, niin ero onkin huimasti kaventunut (joskin Aeron 2.3T:n vääntökäyrä näyttää niissäkin Griffinin käyrää paremmalta).
Mun koeajama TurboX oli automaatti ja sen auton pahin vika oli, että se oli automaatti. Toki voi olla, että koeajoauton aski on opetettu pahoille tavoille erilaisten kuskien toimesta, mutta se arpajaislaatikko oli melko häviön tuntuinen - ja tämä on toistunut kaikilla ajamillani nykyisillä 9-3 automaateilla. Ohitukseen kun polkaisi pedaalia, niin ei kannattanut polkaista pohjaan asti - kun turbiinilukko pysyi kiinni, auto lähti kuten isolta ahdetulta nelikolta sopii odottaa. Jos taasen torppasi pedaalin lattiaan asti, heräsi laatikko miettimään kickdownia, luistatteli kotvasen jos toisenkin, veti sisään liian pienen pykälän ja kierrokset punarajalle, luistatteli hetken ja vaihtoi isompaa. Manuaalilla ison kutosen vääntökäyrästä olisi saanut paljon paremman nautinnon irti (ei, tuon askin manuaalitoiminto ei ole manuaalivaihteisto).J.N kirjoitti:Kyseisestä 9-3 V6:sta on omat ajokokemukset harmittavan vähäisiä, mutta muutamista suoritusarvoiltaan vastaavista laitteista on ainakin itselle jäänyt parhaat ajokokemukset reilusta kaupunkipyörityksestä tomaattilaatikon kanssa. Letkeys ja ajamisen helppous on jotain aivan uskomatonta olemattomien värinöiden ja uskomattoman kuminauhavedon ansiosta hienon äänimaailman säestämänä. Sitä ei vain millään löydy nelosmoottoreista, eikä se edes tule pelkistä suoritusarvoista.
Sussa. Kaikki on parasta ellei tiedä paremmasta .J.N kirjoitti:[Edit.] Onkohan vika minussa, vai stagessani, kun ysitonniseni ei lähde kuin "tykin suusta"...
2.0T:stä saisi racemman, V6 on enemmänkin letkeä. Ite näkisin 2.0T:tä mieluummin 2.3T + XWD -yhdistelmän.Turbo Sensonic kirjoitti:Mielestäni tuo V6:n poistaminen 9-3:n mallistosta on ihan jees, jos siihen tuodaan tilalle tehoversio tuosta 2.0T -koneesta.
Lähteekö nuo myös vetämään tyhjäkäynniltä kuten V6 tekee? Etenkin imppuhan markkinoidaan enemmän ralli- kuin kruisailuhenkisenä (impun suurin mainostus on jo vuosia tullut rallipoluilta), jolloin ylärekisterin teholukema tuppaa olemaan korkea, alarekisterin jouhevuus taas hiukan heikompi (veikkaus, kumpaakaan en ole ajanut). Onhan Hondallakin 2.0 vaparista 200hv, kuten varmaan muistat .Turbo Sensonic kirjoitti:Esim. Audin (olikohan se?) S3:sta on otettu 2.0 -litraisesta turbopadasta irti 265 hv ja Subarun Imprezan japsimallista muistaakseni 309 hv. Kyllä noilla tehoilla 2.0T voisi olla poikaa, jos alumiinilohko vain sen kestää.
Joo, 9-3V6:n markkinat jää varmaan pieniksi, jos saadaan tilalle 9-5V6 ja yläpäästään äkäinen 9-3 2.0T tai 2.3T. Jälkimmäinen on racempi ja etummainen kruisailevampi. Ite odotan innolla, että uudesta 9-5:sta tulisi myös diesel-nelikko - ajomääristä riippuen nelikkofemma voisi muutaman vuoden sisään olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto.