Henkka_ kirjoitti:Svc kirjoitti:
Juu siis kyse oli kokonaan vakiosta alakerrasta, miun luulojen mukaan vinolohkoissa on lyhyemmät kiertokanget, sekä erilaiset männät, joista siis tuo kampikulman ero. Tässä vaiheessa joku voisi nostaa faktat esille noista vanhempien ja uudempien kampiakseleiden, kiertokankien ja mäntien eroista, niin minäkin saisin tarkastettua luuloni, kun nyt ei satu varaosakirjoja olemaan nenän edessä...
Niin puhehan on mitä ilmeisimmin kankisuhteesta.
Sehän on "huonompi" kiertämisen kannalta mitä lyhyempi kanki on iskuun nähden. Lohkolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä sinänsä.. B202 geometriassa muistaakseni kangen pituus oli 134mm jolloin 78mm iskulla kankisuhteeksi muodostuu liki 1,72. Ei kaukana oppikirjaluvusta 1,7. Joka puolestaan on tismalleen B235 (T7, esim 9-5 aero) koneen kankisuhde. Korkein taas on B205 koneissa joissa se on yli 2. B204:ssa jotakin tältä väliltä.
Kaikkein "huonoin" kankisuhde on B234 koneessa (2.3 tonnari), siitä huolimatta näitäkin on veivattu ainakin 7500rpm ongelmitta. Sylinteripaineitahan nämä kaikki kestää vakiomännilläkin niin paljon että esim. 700Nm, 600hv lukemia on otettu lukuisista.
Toisinsanoen en antaisi kovinkaan suurta painoa tuolle kankisuhteelle ellei tarkoitus ole veivata todella ylös jolloin melkein kaikki muut kombinaatiotkin ovat hyviä paitsi ehkä se B234. Tehoja irtoaa kaikista kombinaatioista melko paljon muutenkin.
Muista merkeistä esimerkkinä 4g63-moottorissa (mm. Mitsu Lancer Evo) on vakiona 1,7 kankisuhde ja näitä huudatetaan monestikin 10krpm astikin. 2.3 strokereissa samasta koneesta on 1,5 joka on jopa huonompi kuin Saabin huonoin vakiokone (B234) ja näitäkin vispataan 8500rpm..
Saabin kampiakseleita on turbokoneissa merkittävillä eroilla siis kaksi, 90mm iskun 2.3 akseli ja 78mm 2.0 akseli. Ainakin 2.3 akselit käyvät melko hyvin keskenään. 2.0 akseleissa on laakerikauloissa eroa ainakin 84 ja vanhemmissa vrt 85-93 (OG900/alkupään tonnari). Hihnapyörän kaula myöskin muuttuu 91-93 vs 90 ja vanhemmat OG:ssa. Samalla tietysti muuttuvat B202 (sama kuin B201) kiertokanget joita on -84 versiota ja 85-93 versiota.
Uudempien koneiden 2.0 akseleiden eroihin en ole tarkemmin tutustunut, mutta ainakaan iskussa ja laakerikauloissa ei ole eroja.
Kiertokankia ja mäntiä on sitten niin moneen lähtöön etten jaksa listata.