Takakulmassa kolisee jotain
Takakulmassa kolisee jotain
Moi,
Seuraavanlaista ongelmaa olisi:
Tonnarin (vm. 90 cd) oikeasta takakulmasta kuuluu kolinaa melkeinpä jokaisen pienenkin tiennypyn yhteydessä. Omasta mielestäni olen aika varma siitä, että kolina ei liity ripustuksiin mitenkään (olen heilutellut takapyörää, ja muita ripustuksia auton ollessa ylhäällä), vaan jokin muu osa itse korissa kolisee sielläpäin. Onko ehdotuksia mikä se mahtaisi olla? Kolina esiintyy vaan kun oikea takapyörä menee esim. kaivonkannen kuopasta, vasemman takapyörän suhteen ei kuulu mitään kolinaa. Tarkastettu on myös, että varapyörä on kiinni ja varapyöräkotelosta kaikki ylimääräiset ruuvitkin on poistettu. Pakoputkikin on toisella puolella autoa, joten sekään se ei taida olla.
Seuraavanlaista ongelmaa olisi:
Tonnarin (vm. 90 cd) oikeasta takakulmasta kuuluu kolinaa melkeinpä jokaisen pienenkin tiennypyn yhteydessä. Omasta mielestäni olen aika varma siitä, että kolina ei liity ripustuksiin mitenkään (olen heilutellut takapyörää, ja muita ripustuksia auton ollessa ylhäällä), vaan jokin muu osa itse korissa kolisee sielläpäin. Onko ehdotuksia mikä se mahtaisi olla? Kolina esiintyy vaan kun oikea takapyörä menee esim. kaivonkannen kuopasta, vasemman takapyörän suhteen ei kuulu mitään kolinaa. Tarkastettu on myös, että varapyörä on kiinni ja varapyöräkotelosta kaikki ylimääräiset ruuvitkin on poistettu. Pakoputkikin on toisella puolella autoa, joten sekään se ei taida olla.
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Mites on työkalukotelon kanssa , onko irtonaisia meisseleitä?
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Ei löydy sitä kolinaa sieltäkään, meisselit on hyvin paikallaansa. Aloin itse miettimään, että voisiko esimerkiksi bensatorvi (joka menee tankille siitä täyttöaukosta) kolista jotenkuten koria vasten matkallaansa tankille asti?
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Kallistuksen vakaajan löysät kumit aiheuttaa kolinoita.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Nostetaas tätä aihetta.
Minäkin olea alkanut ihmetellä kolketta oikealta takaa.
Työkalut ei kolise, kontti on tyhjä
Kallistuksen vakaajan päätykumit on uudet, vaihdettu viimesyksynä iskarienvaihdon yhteydessä (kolina kuului jo ennen iskarinvaihtoa), ja vakaajan "keskipuslat" on niinikään uudet polyuretaaniset.
Voisiko pyöränlaakeri kolista?
Väljää laakerissa ei heiluttelun perusteella kuitenkaan ole.
Minäkin olea alkanut ihmetellä kolketta oikealta takaa.
Työkalut ei kolise, kontti on tyhjä

Kallistuksen vakaajan päätykumit on uudet, vaihdettu viimesyksynä iskarienvaihdon yhteydessä (kolina kuului jo ennen iskarinvaihtoa), ja vakaajan "keskipuslat" on niinikään uudet polyuretaaniset.
Voisiko pyöränlaakeri kolista?
Väljää laakerissa ei heiluttelun perusteella kuitenkaan ole.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Omassa kolisi pyöränlaakerin lisäksi iskarin yläpään kumi... Kumin reikä oli väljistynyt sen verran että iskarin varsi otti kontin läpiviennissä koriin kiinni.. Siinä kumissahan on "suoja" joka estää varren osumisen koriin... Eli kiristäminen ei ainakaan minulla auttanut..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Takakulmassa kolisee jotain
En tunne noita uretaanisia puslia, mutta perusongelma tuossa kallistuksenvakaajan keskipuslassa on se, että kallistuksenvakaaja kuluu hieman pienemmäksi, eikä uusikaan pusla siihen auta kunnolla.MacTurbo kirjoitti: vakaajan "keskipuslat" on niinikään uudet polyuretaaniset.
Itse olen korjannut tuon puslaongelman leikkaamalla puslan kaarta pikkasen lyhyemmäksi ja laittanut peltisoiroa kiristimen pannan ja puslan väliin. Tästähän on ollut puhetta forumilla jo useamman kerran.
voihan se vika toki olla jossain muuallakin. Kuten tuo jo mainittu iskarin yläpään kumi tai mikä hyvänsä. Toivottavasti löytyy.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Itse päädyin myös lyhentämään puslan kaarta pari-kolme milliä mutta laitoin kolmen millin kumilevystä leikatun tallan puslan tasaisen osan alle. Miten vain kunhan toimii.peinu kirjoitti:Itse olen korjannut tuon puslaongelman leikkaamalla puslan kaarta pikkasen lyhyemmäksi ja laittanut peltisoiroa kiristimen pannan ja puslan väliin. Tästähän on ollut puhetta forumilla jo useamman kerran.
Eräs huomion arvoinen kolahtelujen lähde voi olla jarrusatula jos sen liukutapit ja niiden kumit ovat kuluneet väljiksi, tai jos satulan jousisanka on elähtänyt tai irronnut.
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Kannattaa ohimennen kattoa että tankki on mukana ja panhard-tangossa on kumit paikollaan 

SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Miullakin on alkanu kuulumaan outoa kolahtelua oikean etupyörän alueelta. Kolahdus tulee välillä jarruttaessa tai sitten ihan ratin kääntämisestä. Lähinnä toi alkoi silloin kun tuli vaihettua kesänakit alle?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Raidetangon pää, kallistuksen vakaajan kumi, ratin ristinivel? Itellä kuuluu vasemmalta puolelta, kaiken muun vaihtanut jo paitti tukivarren helat ja joustintuen yläpään laakeroinnin...Jurkkis kirjoitti:Miullakin on alkanu kuulumaan outoa kolahtelua oikean etupyörän alueelta. Kolahdus tulee välillä jarruttaessa tai sitten ihan ratin kääntämisestä. Lähinnä toi alkoi silloin kun tuli vaihettua kesänakit alle?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Iskarin yläpään kumit on "kuin uudet" ja iskarit kireällä, kolina ei voi tulla sieltä.
Samoin tuo vakaajien keskipuslien "väljyysongelma" oli tiedossa ja huomioitu uretaanipuslia laitettaessa.
Tuo panhard tanko voisi olla yksi mahdollisuus, mutta kolisiko se pelkästään oikeanpuoleisissa montuissa?
Jos vasen rengas osuu monttuun ei kolahdusta kuulu.
Jarrusatulat täytyy tarkastaa kesärenkaiden vaihdon yhteydessä.
Samoin tuo vakaajien keskipuslien "väljyysongelma" oli tiedossa ja huomioitu uretaanipuslia laitettaessa.
Tankin pannat on ehjät, tarkastettu moneen otteeseen viimesyksyisten keskustelujen ansiostasarka kirjoitti:Kannattaa ohimennen kattoa että tankki on mukana ja panhard-tangossa on kumit paikollaan

Tuo panhard tanko voisi olla yksi mahdollisuus, mutta kolisiko se pelkästään oikeanpuoleisissa montuissa?
Jos vasen rengas osuu monttuun ei kolahdusta kuulu.
Jarrusatulat täytyy tarkastaa kesärenkaiden vaihdon yhteydessä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Renkaanvaihdossa tuli uusittua takajarrupaketin kiinnityksen kumit, on nyt tosi napakat.
Kolina ei vaan loppunut
Kolina ei vaan loppunut

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Liekkö sitten tukivarren helat väljät? Koliseeko jos rymyytät parkissa vaikka vetokoukusta?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Takakulmassa kolisee jotain
Ei kolise, eikä akseliston helat ole löysät rekkarilla väänneltäessä.sarka kirjoitti:Liekkö sitten tukivarren helat väljät? Koliseeko jos rymyytät parkissa vaikka vetokoukusta?
Ainoastaan tuo tukivarren etuhela joustaa väännettäessä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."