Ei noita ainakaan muutama vuosi sitten löytynyt kotimaasta. Veikkasin että jos nyt löytyykin niin hinnat ovat sellaiset että saarivaltiosta kannattaa silti tilata.
En ole juuri kyseistä tuotetta koskaan kokeillut, mutta vastaavista on kokemuksia. Muuta neuvo:
Veikkaan että alumiliten kotisivuilla esitetty menetelmä jossa lampunlasit valetaan normaali-ilmanpaineessa on yltiöoptimismia eikä todellinen vaihtoehto kunnon välineille. Jos valosta ei alipaineisteta niin kappale on niin täynnä ilmakuplia että lampunlasina sitä ei ainakaan voi käyttää. Kaksipuoliset muotit joita lampunlaseihin tarvitsee on erityisen vaikeita ilmakuplien suhteen.
Omissa touhuissani olen saanut riittävän alipaineen aikaiseksi vanhalla pölynimurilla ja evoluutiomallin valusysteemissä paineilmaejektorilla. En kuitenkaan ole ikinä valanut mitään osia joiden pitäisi olla ehdottoman kuplattomia.
Muottisilikonille ei ole vaihtoehtoja, toki voi etsiskellä halvempia vaihtoehtoja... periaatteessa kaikki RTV-silikonit jotka ovat riittävän liukasliikkeisiä kelpaavat. Pienet osat onnistuvat hätätapauksessa vaikkapa lasitussilikonilla, mutta sen viskositeetti on niin korkea että silikoni pitää painaa muottiin paineella.
Silikonimuottia voi tukevoittaa ja halventaa ja polyuretaanilla. Tehdään ensin karkea muotti vetämällä valumalli vaikka muovipussiin ja ruiskuttamalla polyuretaani päälle ja sitten valetaan RTV-silikoni polyuretaaniin jääneeseen aukkoon.
Valaminen ei ole mitään rakettitiedettä, mutta suosittelen kuitenkin panostamaan laitteisiin hieman ja varautumaan silti muutamaan harjoituskappaleeseen.
Muovin valaminen koti konstein
Re: Muovin valaminen koti konstein
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Näistä muovin valamisista silikonimuoteilla oli juttua jo 80-luvun alun Pienoismalli-lehdissä. Silloin käyttivät alipaineistukseen vanhaa jääkaapin kompressoria ja hartsia kaataessa piti lisäksi "töpötellä" massaa koko ajan jollain sopivalla puikolla että isoimmat kuplat nousivat pintaan. En ole itse ikinä kokeillut mutta harjoitus tehnee, ellei mestarin niin ainakin jotain.
Omien kokemusten pohjalta sanoisin että "ainakin jotain" on todennäköisempi vaihtoehto kuin mestariHessu kirjoitti:En ole itse ikinä kokeillut mutta harjoitus tehnee, ellei mestarin niin ainakin jotain.

Tuli vielä sellanen mieleen että myös muotin teossa saattaa alipaine olla tarpeen. Jos muottiin jää kuplia niin kappale menee pilalle.
-Jussi-
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Nostetaas tätä aihetta...
Sellanen huomi että pienoismallimaailmassa noita muovilitkuja on käytetty jo kauan, ja kyllä niitä Suomestakin saa, Tampereella oli joku pulju mistä saa kirkasta muovia joka itse sekoitellaan ja valetaan muottiin (pienoismallien ikkunoitten ja (ajo)valojen valmistukseen).
Ja jos kotiharrastuksena kokeilis, muovimerkin valmistusohjeilla pitäs päästä etenemään.
Sellanen huomi että pienoismallimaailmassa noita muovilitkuja on käytetty jo kauan, ja kyllä niitä Suomestakin saa, Tampereella oli joku pulju mistä saa kirkasta muovia joka itse sekoitellaan ja valetaan muottiin (pienoismallien ikkunoitten ja (ajo)valojen valmistukseen).
Ja jos kotiharrastuksena kokeilis, muovimerkin valmistusohjeilla pitäs päästä etenemään.
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta! Sonettiinkin saisi jenkkivilkkuja mallina käyttäen tehtyä täyskirkkaat vilkut, johon voisi tehdä erillisen parkin ja oranssin vilkkuhehkkun.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22