Eli otsikon mukainen oire on ollut n.100 tkm ajetussa 1.8t SC:ssa ainakin sen 5tkm:n matkan, jonka se on ollut meillä. Tyhjäkäynti huojuu (useimmiten kylmänä?) 700-1000 välillä tai paremminkin kaasuttee itsekseen. Joskus toimii moitteettomasti, eli tyhjäkäynti on hetken n.1000 ja laskee sitten 700:aan. Tuolloin myös esim. ratin kääntäminen nostaa kierrokset hiukan suuremmaksi.
Tänään huomasin, että jarrun painaminen tasoittaa tyhjäkäynnin täysin "vian" ollessa päällä.
Eli mitä tuo jarrun painaminen voi vaikuttaa Siinäpä kysymys
Alipaine vuoto? letku jostain rikki? Dieseli vai bensa? Jarrutehostin ottaa alipaineen imusarjasta ja yleensä letku rikki tai tehostimessa vikaa jos jarru vaikutta tyhjäkäyntiin. Tyhjäkäynnin seilaus viittais siihen että ilmaylimäärää (mikä johtuu letkun vuodosta) yritetään korjata ja säätö heiluu.
TST kirjoitti:Eli otsikon mukainen oire on ollut n.100 tkm ajetussa 1.8t SC:ssa ainakin sen 5tkm:n matkan, jonka se on ollut meillä. Tyhjäkäynti huojuu (useimmiten kylmänä?) 700-1000 välillä tai paremminkin kaasuttee itsekseen. Joskus toimii moitteettomasti, eli tyhjäkäynti on hetken n.1000 ja laskee sitten 700:aan. Tuolloin myös esim. ratin kääntäminen nostaa kierrokset hiukan suuremmaksi.
Tänään huomasin, että jarrun painaminen tasoittaa tyhjäkäynnin täysin "vian" ollessa päällä.
Eli mitä tuo jarrun painaminen voi vaikuttaa Siinäpä kysymys
Kun kone käy tyhjäkäyntiä, niin ns. joutokäyntisytytys astuu peliin ja pitää koneen tyhjäkäynnin siten, että kone käy optimaalisella sytkäennakolla.
Esim. juuri ratinkääntö, ohjaustehostin toimii ja esim. A/C-kompressorin kuormitus vaikuttaa siihen, että tyhjäkäynnin säätöön on tarvetta. (Haetaan oikea kierrosluku, jotta saadaan riittävä vääntömomentti em. laitteiden käyttöön)
Voi nousta 950rpm asti.
Itsekin epäilen tuota alipainevuotoa muuten, mutta mistä johtuu se, että aina tyhjäkäynti ei huoju. Kyseessä on bensiiniversio ja tietääkseni vakio. En ole näin talvella ehtinyt vielä tutkimaan moottoria, joka on aivan uutta mallia aiempiin verrattuna. Säteilylämmittimen vaihdoin moottorin taakse, kun entinen oli mennyt toimimattomaksi. Tuolloin ihmettelin auton alla Saabiksi aivan erikoista tilannetta, öljyä ei näkynyt tihkuvan mistään saumasta ja oli todella puhdasta
Tyhjäkäyntiautomatiikka siis toiminee sinulla, mutta ongelma johtunee siitä, että "puolilämpimänä" tyhjäkäynti "vouvaa" ylös alas. Tätä ilmiötä saattaa esiintyä silloin kun konetta on lämmitetty sopivasti lohko/säteilylämmittimellä ja auton anturit antavat ristiriitaista tietoa moottorinohjaukselle. Ilmiön esiintyminen riippuu auton softaversiosta ja voi ilmetä kuten minullakin ilmeni sopivassa lämpötilassa hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen ilman moottorin lämmittimen käyttöäkin - ongelma korjaantui päivittämällä Trionicin ohjelmisto uudenpaan versioon.
Mistään mekaanisesta viasta en usko sinunkaan autossasi olevan kysymys.
Meillä on jokainen SS/SC sarjan peli heilutellut tyhjäkäyntiään, ei vika vaan ominaisuus ilmeisesti softapuolelta, niin kuin jo edellä arveltiin. Nykyinen tosin eri syystä..
Ristom kirjoitti:Meillä on jokainen SS/SC sarjan peli heilutellut tyhjäkäyntiään, ei vika vaan ominaisuus ilmeisesti softapuolelta, niin kuin jo edellä arveltiin. Nykyinen tosin eri syystä..
Hyvä ominaisuus, että ei ikinä täristä eikä jyristä tyhjäkäynnillä.
Eipä tuo tyhjäkäynnin ajoittainen kaasuttelu käytännössä haittaa mitään. Kaasuttelee lämpimälläkin moottorilla silloin tällöin, mutta yleensä kun ulkolämpötila on nollan pinnassa. Ajossa ei tunnu mitään nykimistä missään vaiheessa.
Softassa on erilaiset "haisteluarvot" viritetty ehkä hiukan liian tarkalle.
Tuo jarrun painamisen vaikutus vaan vielä hiukan mietityttää, että miksi se voisi tasoittaa tyhjäkäynnin?? Oli aika jäykkää tuo letku (alipaine??) mikä mutkitteli jarrutehostimelta moottoriin. Välillä oli aika paljon jotain "lätkiä", mikä lie tarkoitus
TST kirjoitti:Eipä tuo tyhjäkäynnin ajoittainen kaasuttelu käytännössä haittaa mitään. Kaasuttelee lämpimälläkin moottorilla silloin tällöin, mutta yleensä kun ulkolämpötila on nollan pinnassa. Ajossa ei tunnu mitään nykimistä missään vaiheessa.
Softassa on erilaiset "haisteluarvot" viritetty ehkä hiukan liian tarkalle.
Tuo jarrun painamisen vaikutus vaan vielä hiukan mietityttää, että miksi se voisi tasoittaa tyhjäkäynnin?? Oli aika jäykkää tuo letku (alipaine??) mikä mutkitteli jarrutehostimelta moottoriin. Välillä oli aika paljon jotain "lätkiä", mikä lie tarkoitus
Veikkaan, että jarrun painaminen "lukitsee" etupyörien asentoa ja mahdollinen pienikin vääntö ohjaustehostinta vastaan häviää ja jos tämän tekijän ansiosta muut rasitukset lisänä ylitetään nipinnapin rasitus, josta alkaen softan mielestä tarvii alkaa säätämään tyhjäkäyntiä ja kun jarrutuksella tehostimen paine laskee, käynti tasaantuu.
En tiedä onko kaukaakin haettu tai monimutkaisesti ajateltu.
Näyttäisi AC aiheuttavan kyseisen kaasuttelun, eli jos sen kytkee pois päältä niin tyhjäkäynti on esimerkillisen tasaista. Kaasuttelee siis silloin, kun on tarvetta säätää sisätilan lämpöjä, mutta tasoittuu vähitellen kun lämmöt sisällä on kohillaan. Onko normaalia, vai oisko laturiongelmaa tai jotain sellaista, sillä ajovalot välkkyy myös kun ABS tai luistonesto on aktiivinen?
Mielestäni kaikki yllämainitut on normaaleja ilmiöitä, ainakin omassa on ollut koko ajan havaittavissa samanlaista. Muuten voi todeta että 9-3 käy todella kauniisti (ja äänettömästi) tyhjäkäyntiä ainakin tuohon 9-5 verrattuna. Ainakin automaatin kyseessä ollessa ero on huomattava, 9-3 käyntiä tuskin huomaa liikennevaloissa seistessä, 9-5 mallissa valitettavasti ei voi sanoa samaa.
2.0t mylly täällä... joskus tulee liikennevaloissa oikein hämmästeltyä, että onko tämä kärry edes käynnissä kun koneesta ei välity minkäänlaisia tärinöitä ja värinöitä vaihekeppiin tai muuallekkaan... ääntä tuskin kuulee kun mylly on lämmin ja kierrokset putoon jonnekin 600rpm paikkeille. Olisipa kaikki autot tällaisia...
Viestin aloittajan otsikko on mielestäni hieman hämäävä... kaasuttelu kun minun mielestä tarkoittaa sitä, että kierrokset nousee ihan reippaasti.
Mscrnt kirjoitti:Viestin aloittajan otsikko on mielestäni hieman hämäävä... kaasuttelu kun minun mielestä tarkoittaa sitä, että kierrokset nousee ihan reippaasti.
Kyllä tuo ulkopuolelta kuunneltuna kuulostaa ihan siltä, kuin joku painelisi kaasupoljinta autossa. Sen verran nopeasti ja paljon (700-1000) kierrokset pomppaavat. Kaasuttelua se on pienikin kaasuttelu
Itellä on kyseistä vikaa, että tuntuu niinkö joku kaasuttelis ja tasaantuu kun pinaa jarrunpohjaan. Pumppaan jarrupolkimen kovaksi ylös ja pidän sitten pohjassa jarrua se painuu alas. Eli jokin vuotaa, mutta mikä? En usko että jarrutehostin voi vielä 112tkm olla sökö? Alipaine letkuissa ei näy eikä tunnu mitään vuotoa. Auttakaahan tyhmää
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
Onko vaihdettu se letku tehostimelta imusarjalle missä on vastaventtiili? Ne vastaventtiilit ovat varsin herkkiä porsimaan... Eli tällöin imusarjalta pääsee ilma/ahtopaine jarrutehostimelle.