Ilmastoinnin huolto
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Ilmastoinnin huolto
Vianorin hinta 99 euroa, vanhan kaasun poisotto, painetestaus, uudet sisään, onko ok hinta.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ilmastoinnin huolto
Ei ole, ainakin 50€ liian kallis tuosta maailman yksinkertaisimmasta hommasta, itse maksoin 39€ (Italiassa). Valitettavasti tuo 99€ on vaan aikan standardihinta Suomessa. Vähän kyselemällä voi toki löytyä 60-70€:n pintaan tuo samainen täyttöhuolto.Peter Finn kirjoitti:Vianorin hinta 99 euroa, vanhan kaasun poisotto, painetestaus, uudet sisään, onko ok hinta.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ilmastoinnin huolto
Eestissä asiansa osaavassa kylmäliikkeessä mainitut toimenpiteet n. 30 €. Hinta viime lauantailta.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Ilmastoinnin huolto
Lappeenrannan Autotalo Ripatilla 70 e.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Ilmastoinnin huolto
Ottaen huomioon, että ilmastointihuolto on luvanvaraista toimintaa ja laitteet maksaa tuhansia euroja ja vaadittavat koulutukset kanssa ainakin paristaa euroa per pää per päivä + matkakulut + päivärahat + yöpymiset jne. Että siten päin kun ajattelee, niin pitää liikkeen näille kaikille saada myös vastinetta, jotta edes joskus hankinnat tuottais jopa voittoa. Harva liiketoimintaa harjoittava yritys haluaa kauaa tappiokseen edes noita "naurettavan helppoja" ilmastointihuoltoja tehdä. Totta on, että satanen on kova raha antaa pois niin näkymättömästä työstä kuin ilmastoinnin huolto, mutta jos sillä rahalla saa hiipuneeseen kylmäkoneeseen taas eloa, niin mikäs raha se on. Se verran monella tippuu jo puntista baarikeikalla 

# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
-
- "Viggen"
- Viestit: 547
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Ilmastoinnin huolto
Klubilaista mainostaen: http://www.astocar.fi9-5T kirjoitti: Moniko "autoasentaja" on käynyt kurssin?
Ao henkilö on kurssit kylmähuoltoon käynyt ja luvat hankittu.
TERO
Re: Ilmastoinnin huolto
Toihan vois olla hyvä. Sitten pientä klubialea vielä kehiin niin johan syntyy jonoa.
saabistinet kirjoitti:Klubilaista mainostaen: http://www.astocar.fi9-5T kirjoitti: Moniko "autoasentaja" on käynyt kurssin?
Ao henkilö on kurssit kylmähuoltoon käynyt ja luvat hankittu.
TERO
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ilmastoinnin huolto
Yleinen hintataso esim Italiassa ei ole yli 50% halvempi kuin Suomessa. Miksi sitten ilmastointihuolto on yli 50% halvempaa? Tai Virossa hinta on 30% Suomen yleisistä hinnoista?JugiBoy kirjoitti:Ottaen huomioon, että ilmastointihuolto on luvanvaraista toimintaa ja laitteet maksaa tuhansia euroja ja vaadittavat koulutukset kanssa ainakin paristaa euroa per pää per päivä + matkakulut + päivärahat + yöpymiset jne.
Oma mielipide: korjaamot pitää hinnat korkealla pitäen yllä legendaa ilmastointihuollon eksotiikasta ja vaativuudesta tms. millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Vai miten selittää se, että likimain kaikki "tarjoukset" yleisesti ilmastointihommia tekeviltä pajoilta (Vianorit ja vastaavat, jotkut "normaalit"huoltamot, merkkikorjaamot yms) mainostavat järjestään tuota 99€ täyttöhuollon tarjoushinnaksi? Itse asiassa ovat mainostaneet jo ainakin nelisen vuotta tuota hintatasoa.
Tuossa yhden hurrrjan Saabistin kanssa keskusteltiin myös porsineista saabin turboista. Suomalaiset pajat tarjoaa hyrrän sisuskaluja 700€ pintaan muutaman kympin hajonnalla, saksalainen alan liike samaa tavaraa n. 250€. Jep.
Hyvä esimerkki, missä Suomenkin markkinat ovat jo hieman "kypsyneet", on IC-tarjonta. Viitisen vuotta sitten jostain alumiinikuulerista sai maksaa itsensä kipeäksi jos Suomesta halusi tilata. Kiinakuulereita löytyi ulkomaisista verkkokaupoista satoja euroja halvemmalla. Nykyisin saa jo ihan suomalaisistakin verkkokaupoista kuulereita järkevään hintaan.
Harmi vaan kun ilmastointihuoltoa ei pysty tilaamaan verkkokaupasta ulkomailta, joten ottanee oman aikansa ennen kuin sama efekti tulee kylmäkonehuoltoihin

Mahtoiko livetä vähän off-topikin puolelle? No ei kai se ole näin wappuaattona niin tarkkaa

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ilmastoinnin huolto
Eräs "ilmastointihuoltoja" tekevä heppu väitti, että jos järjestelmä on tyhjä, eli esim. Saabissa uutta kylmäainetta menee liki kilo, pelkkä aine maksaa hänelle lähes 50 euroa.
Eski
Eski
Re: Ilmastoinnin huolto
Kun vitosen konepelti on avattu, niin etureunan keltamustasta tarrasta löytyy kylmäaineen tyyppi ja määrä (muistaakseni R184 ja jonkin verran yli 800 grammaa)
50€ on ehkä hieman yläkanttiin arvioitu.
50€ on ehkä hieman yläkanttiin arvioitu.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Ilmastoinnin huolto
Hei,
Olen jutellut monta kertaa oikean ammattimiehen kanssa joka on ollut isoissa tehtaissa duunissa, ja hänen mielestä koko autojen ilmastointi huolto systeemi on aika huuhaa toimintaa. Esim miksi kompuraan pitäisi laittaa öljyä jos pelkät kaasut on karannut kierrosta? Ei ne öljyt sieltä mihinkään mene jos ei ole isoa reikää jossakin... Ja kylmäaine ei kulu mihinkään, eli autojen systeemit on vaan niin paskoja uudesta asti että aine pääsee pikkuhiljaa karkuun. Ja aina puhutaan että oikeanlainen vanhan aineen taalteenotto... nykyiset kylmäaineet voi päästää ilmakehään, ne on vaarallisia ihmiselle vain suljetussa tilassa, ja luonnolle vaarattomia.
Mun autot on aina tehty tyyliin että venttiili auki ja vanhat kaasut ulos, typellä koeponnistus ja sitten mittareilla vaan katotaan että pysyykö paine. jos pysyy paineet niin uudet kylmäaineet sisälle, ja hyvin on toiminu vaikka ei olla öljyillä leikitty. Tosin vuoto kohtaa emme alkaneet etsiä koska yhden kesän on aina toimitnut hyvin. Eikä autoliikkeiden 100€ huoltoon kuulu vuodon etsiminen/korjaaminen.
Olen jutellut monta kertaa oikean ammattimiehen kanssa joka on ollut isoissa tehtaissa duunissa, ja hänen mielestä koko autojen ilmastointi huolto systeemi on aika huuhaa toimintaa. Esim miksi kompuraan pitäisi laittaa öljyä jos pelkät kaasut on karannut kierrosta? Ei ne öljyt sieltä mihinkään mene jos ei ole isoa reikää jossakin... Ja kylmäaine ei kulu mihinkään, eli autojen systeemit on vaan niin paskoja uudesta asti että aine pääsee pikkuhiljaa karkuun. Ja aina puhutaan että oikeanlainen vanhan aineen taalteenotto... nykyiset kylmäaineet voi päästää ilmakehään, ne on vaarallisia ihmiselle vain suljetussa tilassa, ja luonnolle vaarattomia.
Mun autot on aina tehty tyyliin että venttiili auki ja vanhat kaasut ulos, typellä koeponnistus ja sitten mittareilla vaan katotaan että pysyykö paine. jos pysyy paineet niin uudet kylmäaineet sisälle, ja hyvin on toiminu vaikka ei olla öljyillä leikitty. Tosin vuoto kohtaa emme alkaneet etsiä koska yhden kesän on aina toimitnut hyvin. Eikä autoliikkeiden 100€ huoltoon kuulu vuodon etsiminen/korjaaminen.
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Ilmastoinnin huolto
Jos kylmää riittää helteilläkin, niin onko jokin erityinen syy, että kylmäaineet pitäisi mennä vaihdattamaan, tai ilmastointi muuten huollattamaan, mitä siihen sitten kuuluukaan?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: Ilmastoinnin huolto
Paitsi, että lisää ilmaston lämpenemistä hiilidioksidin tavoin. Ei ihan yhtä tehokkaasti mutta kuitenkin.Henrikki kirjoitti: ... nykyiset kylmäaineet voi päästää ilmakehään, ne on vaarallisia ihmiselle vain suljetussa tilassa, ja luonnolle vaarattomia.
Sillä tavalla, kiitos tästä tunnustuksesta. Kaadat varmaan jäteöljytkin lähimpään katuojaan, tyylin poissa silmistä, poissa mielestä.Henrikki kirjoitti:Mun autot on aina tehty tyyliin että venttiili auki ja vanhat kaasut ulos, .

Ja sen tiedän, ettei yksikään "taksisuhari" ole kurssia käynyt.
Viimeksi muokannut JugiBoy, La Touko 30, 2009 10:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Ilmastoinnin huolto
Eräs oikea ammattimies mainitsi joskus, että toimivassa tiiviissäkin järjestelmässä kylmäainetta "imeytyy" mm. kumiosien "läpi", ja aineiden väheneminen itsekseen johtuu siitä. Väheneminen pelkästään tästä johtuen on toki hyvin vähäistä. Vuodot sitten erikseen. Kyseessä ei välttämättä ole järjestelmien huonous, vaan materiaali, ym. -valintoihin voi vaikuttaa useat muut syyt, joita ei ehkä tule heti ajatelleeksi.Henrikki kirjoitti:eli autojen systeemit on vaan niin paskoja uudesta asti että aine pääsee pikkuhiljaa karkuun.
#3418
Re: Ilmastoinnin huolto
No juuri tätä materiaalien "huonoutta" tarkoitin tottakai ainetta johonkin aina menee koska järjestelmä ei ole täysin hermeettinen kuten jääkaappin koneisto.
Mutta ei teollisuus jäädytyksissä ole samanlaisia ongelmia. Koska materiaaleihin on panostettu, meinaan tuotannon kekeytykset maksaa isoissa paikoissa paljon. Esimerkiksi 2000 luvun alussa eräässä makeistehtaassa maksoi tunnin seisokki 120000mk
Mutta ei teollisuus jäädytyksissä ole samanlaisia ongelmia. Koska materiaaleihin on panostettu, meinaan tuotannon kekeytykset maksaa isoissa paikoissa paljon. Esimerkiksi 2000 luvun alussa eräässä makeistehtaassa maksoi tunnin seisokki 120000mk