1 litra öljyä / 1000km

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

1 litra öljyä / 1000km

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Eli eli.... Olisikohan kenelläkään kokemusta / tietoa, mikä mahtaa tonnaria vaivata, kun öljyä palaa 1l/1000km? 8O

Auto on 9000 cs 2,3i vm.-95, aj.198tkm.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Savuttaako...? (ventiili varren kumit), männänrengas poikki (puristukset)
Turbo vuotaa...esim
Jos ei niin sitten se vuotaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Mielestäni ei savuta... Ei ainakaan peilistä näy.

Venttiilin varren kumit on käynyt itsellänikin mielessä, mutta onko se mahdollista 200tkm ajetussa Saabissa??? Tai tietenkin se on mahdollista, mutta ei varmaankaan kovin "normaalia"?

Onko kokemusta moisen remontin hinnasta? Itse en osaa tehdä mitään, joten täytynee teettää työ jossain....
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Oma tonnari savuttaa ja vie melkein yhtä paljon öljyä/ 1000km. Vikana on venttiilivarren kumit, koska turbon uusin jo. Auto menee parin viikon päästä kumien vaihtoon, työn hinnaksi sanottiin n. 130e ja vien itse tiivisteet ja kumit. :) Ei mahdottoman kallis mielestäni, kumit tullaan liimaamaan paikalleen, joten pitäisi pysyä. Hyvä tuntomerkki on, jos kaasua painettaessa tyhjäkäynnin jälkeen auto pölläyttää.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kun omasta tonnarista levisi kansi pahvi, niin itse repäisin kannen auki ja kiikutin sen koneistamoon.www.hiomokantanen.fi
Koneistamossa kansi oikaistiin, ohjurit vaihdettiin, kumit vaihdettiin ja venttiilit läpättiin.

Niin ja tämä kaikki tehtiin melkein odottaessa.
Vein kannen perjantai iltpäivänä kello 13.00.
Kansi oli koneistettu 16.15.
Eli purku ja asennus samana päivänä.
Auto oli ajosta pois melkein kaksi päivää ( ei kerennyt tulla vieroitusoireita.. :lol: )

Ostin sitten tiivistesarjan ja takaisin asentamaan.
Remontin hinta itse tehtynä noin 75,- euroa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

9000CD23T kirjoitti:Kun omasta tonnarista levisi kansi pahvi, niin itse repäisin kannen auki ja kiikutin sen koneistamoon.www.hiomokantanen.fi
Koneistamossa kansi oikaistiin, ohjurit vaihdettiin, kumit vaihdettiin ja venttiilit läpättiin.

Mielenkiintoista seurata laitettiinko sulle ohjureiden kumit liimaamalla paikoilleen ?? Itselleni tehtiin sama homma ja kumeja ei liimattu, vaan kone kiinni ja ajoon. Sit lähti öljyä kuluun 1 l/1000 km, kuten tossa aiemmin joku kirjoitteli, ilmeisesti samasta viasta. Onnekseni remontti tehtiin korjaamolla, joten sain takuutyönä uuden korjauksen, jossa kumit liimattiin. Parhaillaan seurailen öljynkulutusta. Saabissa pitää kuulemma liimata kumit kiinni, muuten ei pysy paikoillaan.

Niin ja tämä kaikki tehtiin melkein odottaessa.
Vein kannen perjantai iltpäivänä kello 13.00.
Kansi oli koneistettu 16.15.
Eli purku ja asennus samana päivänä.
Auto oli ajosta pois melkein kaksi päivää ( ei kerennyt tulla vieroitusoireita.. :lol: )

Ostin sitten tiivistesarjan ja takaisin asentamaan.
Remontin hinta itse tehtynä noin 75,- euroa.
:D
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: 1 litra öljyä / 1000km

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Peetu kirjoitti:Eli eli.... Olisikohan kenelläkään kokemusta / tietoa, mikä mahtaa tonnaria vaivata, kun öljyä palaa 1l/1000km? 8O

Auto on 9000 cs 2,3i vm.-95, aj.198tkm.
:lol:

Käy vaihtamassa venttiilivarsien kumit.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ek6149 kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Kun omasta tonnarista levisi kansi pahvi, niin itse repäisin kannen auki ja kiikutin sen koneistamoon.www.hiomokantanen.fi
Koneistamossa kansi oikaistiin, ohjurit vaihdettiin, kumit vaihdettiin ja venttiilit läpättiin.

Mielenkiintoista seurata laitettiinko sulle ohjureiden kumit liimaamalla paikoilleen ?? Itselleni tehtiin sama homma ja kumeja ei liimattu, vaan kone kiinni ja ajoon. Sit lähti öljyä kuluun 1 l/1000 km, kuten tossa aiemmin joku kirjoitteli, ilmeisesti samasta viasta. Onnekseni remontti tehtiin korjaamolla, joten sain takuutyönä uuden korjauksen, jossa kumit liimattiin. Parhaillaan seurailen öljynkulutusta. Saabissa pitää kuulemma liimata kumit kiinni, muuten ei pysy paikoillaan.

Niin ja tämä kaikki tehtiin melkein odottaessa.
Vein kannen perjantai iltpäivänä kello 13.00.
Kansi oli koneistettu 16.15.
Eli purku ja asennus samana päivänä.
Auto oli ajosta pois melkein kaksi päivää ( ei kerennyt tulla vieroitusoireita.. :lol: )

Ostin sitten tiivistesarjan ja takaisin asentamaan.
Remontin hinta itse tehtynä noin 75,- euroa.
:D


No ei ainakaan vielä ole ruvennut pöllyttelemään, ( remontista on jo melkein puoli vuotta mennyt )eikä viemään öljyä.
Ja Kantasella on vankka kokemus merkistä kuin merkistä, kyllä ne pojat tietää miten remontit tehdään... 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: 1 litra öljyä / 1000km

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Peetu kirjoitti:Eli eli.... Olisikohan kenelläkään kokemusta / tietoa, mikä mahtaa tonnaria vaivata, kun öljyä palaa 1l/1000km? 8O

Auto on 9000 cs 2,3i vm.-95, aj.198tkm.
:lol:
:lol: Mulla on 9000 CD 2,3 Turbo autom. Aj. 265 000 km, vm-90.
Sama vika remontin jälkeen. 1 l öljyä/1000 km ja takakontissa 4l kanisteri aina mukana. Onnex oli korjaustakuu voimassa ja ne vaihto tai itseasiassa liimas uudelleen kiinni venttiilivarsien kumit, kun ekaks ne ei ollu liimannu niitä kiinni. Parhaillaan seurailen kulutusta. Toistaisex näyttää hyvältä, olen jo päässyt yli 1000 km eikä vielä ole öljyä lisätty.

Kysäse Tampereella Hepo-Auto Oy:stä miten ne vois tarkistaa sun tonnarin öljynkulutuksen syyn ? Ne on ainakin Saabin asiantuntijoita korjaamo alalla.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

No jaa tota... Hepo-autoon ei juuri kannata autoa viedä ainakaan oman kokemukseni mukaan. Tampereella löytyy parempikin korjaamo Sammonkadulta, Hilvola&Salminen.
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Varasin ajan ensi viikolle venttiilivarren kumien vaihtoon...
Hinta-arvio oli töiden osalta n. 150€ ja kumit 1,5€/kpl.

Kohtahan se sitten selviää auttaako se vai pitääkö ruveta miettimään jotain muuta.
CDEturbo
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 14:33
Paikkakunta: Kolari

Viesti Kirjoittaja CDEturbo »

Kyllä mullakin 210tkm ajetussa tonnarissa menee melkein litra öljyvä sadalle. Tiedän nyt minne se menee! Se menee alustan suojaukseen!
Kytkinturbiinin puoleinen kampiakselin stefa heittää öljyä pitkin konehuonetta oikein kunnolla (toinen pää vähän vähemmän).
Talliin kuuluu myös 120tkm ajettu GM-900S vm-94 ja siinä ihan
sama vika!

Potuttaa! (Käytiin sentään pottuviinatehtaalla Tyrnävällä!)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

CDEturbo kirjoitti: Kytkinturbiinin puoleinen kampiakselin stefa heittää öljyä pitkin konehuonetta oikein kunnolla (toinen pää vähän vähemmän).
Kannattaa lukea
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1292#31292

Vältin vaihteiston pudottamisen ja stefanvaihdon viime tingassa kiristämällä päätylaipan pultin. Ei ole kovin paha tehdä, vaikka ei välttämättä autakaan. Mulla tosin vuototahti oli ehkä litra per tuhat kilometriä, ei noin kova kuin sinulla. Nyt kestää ajaa Helsingistä pottuviinatehtaalle ja takaisin aika monta kertaa lisäämättä, öljynvaihdosta (ja kansirempasta) on nyt 7000 km ja kaikki hyvin.

Onkohan 2,3-koneessa päätylaippa samalla tavalla?
Viimeksi muokannut jus, To Elo 19, 2004 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
CDEturbo
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 14:33
Paikkakunta: Kolari

Viesti Kirjoittaja CDEturbo »

Kiitos tiedosta, mutta vuoto on jo paikannettu stefaan molemmissa autoissa. Tonnarinkin vm on siis -95 (ja satkun -94).
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1 litra öljyä / 1000km

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Mistähän vois päätellä, että onko turbossa,venttiilinvarsienkumeissa vaiko missä vika, kun tonnari kuluttaa juuri tuon 1l/1000km öljyä. Turbolla ajettu nyt noin 15tkm "huollon" jälkeen, ku ei voi olla varma onko kuinka hyvin huollettu ku yksityiseltä sen menin ostamaan, akselissa ei merkittäviä välyksiä kuitenkaan tuntunu. Vapaalla kun huudattaa rajottimelle iskee sinisenpikkupilven taakse, muuten ei ole paljoa savutellut.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Vastaa Viestiin