Sisemmistä vetonivelistä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Sisemmistä vetonivelistä

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Haku antoi jotain juttuja aiheesta, mutta kysyisin silti:

Tonnarissa häirinnyt jonkin aikaa sellainen metallinen naksahdus automaatin pykältäessä pienemmälle (sen pykällyksen tekee aina jollain vaihteella aika äkäisesti). En muista oliko aiemmin, mutta ainakin nyt sama naksahdus kuuluu myös usein kun hidastuksen jälkeen lähtee vedättämään. Erityisesti käännöksissä.

Tutkiskelin tänään asiaa ja ääni vaikuttaisi tulevan sisemmästä (oikea puoli) vetonivelestä. Se lonksuu käytännössä aivan joka suuntaan ja naksuu kun pyörää retkuttaa eteen/taakse automaatin P-asennossa. Normaalisti ajaessa se ei äännä, eikä tunnu häiritsevän. Toki voimakkaassa kiihdytyksessä ja etenkin kaarteissa. (Se tripodi) väristää. Ulompi nivel vaikuttaa aika timmiltä.

Kysymys kuuluu, että kuinka paljon klappia tuollaisessa nivelessä/kupissa kestää olla että sillä uskaltaa ajaa edes. Onkohan omani hajoamassa just heti :(

Mistä noita kannattaa alkaa kyselemään, vai kannattaako (hinta)? Onko mahdoton homma vaihtaa?

Perhana kun on jo tuohon saanut laittaa erinäisen kasan euroja tämän kevään aikana. Auto on kuitenkin muuten niin hienossa kunnossa, että lienee vielä "järkeä" laittaa. On vaan sattunut menemään kaikenlaista kuluvaa lyhyen ajan sisään. Onhan tuo myyntikin pyörinyt mielessä, jos saisi jonkun uudemman laitettua.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sisemmistä vetonivelistä

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Just noiden kanssa jumpanneena, voin sanoa että vaihto on helppo.
Triboidi on kiinni pelkällä seegerillä boorituksessa.

Uusia saa mm. elkpartsilta noin viidelläkympillä.

Itselläkin on yhdet ylimääräiset, mutta kaupat taitaa olla jo tulossa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Sisemmistä vetonivelistä

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Helppo. Kuulostaa hyvältä. Etupyörän napa-asetelmaa ei siis tarvinne irroittaa? Podit ja ristinivel vaihdetaan "välistä"? Ymmärsinkö oikein?

Ei se napa-asetelman irroituskaan ylivoimainen ole (olen vaihtanut sen), mutta purkamista siinä on.

Hinta, niin minkä osan se olikaan, on myös asiallinen. Luin täältä paljon hurjemmista summista.

Jaha, mutta tuolta Elkpartsilta löytyi lähinnä ristikko. Malja lienee aika loppu myös.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sisemmistä vetonivelistä

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Joo, purkaantuu ilman napaasetelman purkamista.
Alapallo irti tukivarresta, kallistuksenvakaaja myös.
Sitten vielä raidetangon pää irti, niin paketti mahtuu tulemaan välistä pois.

Tietysti vetarin mutterikin on irroitettava.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Sisemmistä vetonivelistä

Viesti Kirjoittaja Vehe »

No niin. Niveltä (tripod) löytyy kohtuuhinnalla paikalliseen tarvikeliikkeeseen tilattuna, mutta maljaa ei. Joku malja oli kuulemma hyllyssä, mutta ei tiedä mihin Saabiin se on :? (Jotain vanhaa valikoimasta poistunutta tavaraa).

Luulisi maljankin olevan samaan kategoriaan kuuluvaa kuluvaa tavaraa kuin nivel. Miksiköhän noita ei missään ole?

Noh, nivelellä lähdetään..
Vastaa Viestiin