Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Svc »

Näköjään viestin maksimipituus tuli vastaan. Jatkuu hetken kuluttua
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Svc »

Dollyn liikennevakuutus:
Liikennevakuutuslaki 26.6.1959/279
15 § (16.4.1993/361)
Liikenteessä käytettävää moottoriajoneuvoa varten on ajoneuvon omistajalla, ei kuitenkaan valtiolla, oltava liikennevakuutus 19 §:ssä tarkoitetussa vakuutusyhtiössä. (29.12.1994/1493)

Liikennevakuutusasetus 17.7.1959/324
Sosiaaliministerin esittelystä säädetään 26 päivänä kesäkuuta 1959 annetun liikennevakuutuslain (279/59) nojalla:
1 § (30.12.1993/1626)
Moottoriajoneuvoksi, jota tarkoitetaan liikennevakuutuslaissa (279/59), ei katsota:
3) rekisteröinnistä vapautettua perävaunua, perärekeä tai hinattavaa laitetta
Sen sijaan hinattavana oleva auto tarvitsee liikennevakuutuksen:
Tapiola kirjoitti:Liikennevakuutusta ei tarvita mikäli yksikään hinattavan ajoneuvon pyöristä ei kosketa maata hinauksen aikana. Muussa tapauksessa tarvitaan liikennevakuutus.
Ja aikansa kun nettiä selaa, voi huomata, että samat jutut pyörivät muillakin foorumeilla: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... c&start=25
Sivun puolessa välissä on vastauksia Nokian kihlakunnan poliisilaitoksen komisario Jussi Servolta 09.10.2006

Ja kuten Japso oli jo Offipalstalta huomannutkin, omatekoisten Dollyjen tarina päättyi vappuna:
Japso kirjoitti:Hinattavista laitteista O-luokan ajoneuvoja
-Hyväksyntäpakko (29.4.2009 alkaen!)
-Rekisteröintipakko (uutena käyttöönotetut 1.1.2011, vanhatkin 1.1.2015!)
Puheenvuoro Weskulle. :)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Japso »

Svc kirjoitti: -Hyväksyntäpakko (29.4.2009 alkaen!)
-Rekisteröintipakko (uutena käyttöönotetut 1.1.2011, vanhatkin 1.1.2015!)
Mitenhän tuo hyväksyntäpakko toimii käytännössä, meinaako tuon ajankohdan jälkeen valmistettuja dollyja vai pitääkö nuo vanhatkin dollyt nyt sitten käyttää konttorilla? :? .
Foxbody turbo
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti:Dollyn kokonaismassa on siis sen omamassa + hinattavan auton dollyn päällä oleva akselin massa.
Millä perusteella laskettaisiin näin ?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kokonaismassa on omamassa+kantavuus, eli se, mitä dollyn päälle saa kuormata.
Kytkentämassa on sitten taas eri juttu, eli massa jota vetoauto joutuu jarruttamaan jarruttomassa dollyssä. Siis dollyn omamassa + hinattavan senhetkinen massa. Tämä taas rajoittaa hinaamista useimmilla autoilla.

Tilanne on oikeastaan sama, kuin puoliperävaunun vetoautossa, jossa kantavuutta tarvitaan vain vetopöytään kohdistuvalle kuormalle.

Lakiteksti sanoo, että hinattava ei saa olla hinaajaa painavampi. Itse käsitän tämän niin, että se koskee todellisia massoja hinauksen aikana, eli kytkentämassaa
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti: Tilanne on oikeastaan sama, kuin puoliperävaunun vetoautossa, jossa kantavuutta tarvitaan vain vetopöytään kohdistuvalle kuormalle.
Ei ole verrattavissa.

Hinausapuvaunudollyssa kuorma roikkuu perässä eikä missään ajoneuvoyhdistelmäkytkennöissä ole kyse samasta asiasta.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:
Svc kirjoitti: Tilanne on oikeastaan sama, kuin puoliperävaunun vetoautossa, jossa kantavuutta tarvitaan vain vetopöytään kohdistuvalle kuormalle.
Ei ole verrattavissa.
Hinausapuvaunudollyssa kuorma roikkuu perässä eikä missään ajoneuvoyhdistelmäkytkennöissä ole kyse samasta asiasta.
Huoh. Ei sitten. Minä luovutan. Kuva

Olet aivan oikeassa. Dolly on laiton.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti: Olet aivan oikeassa. Dolly on laiton.
Ei välttämättä jos käyttö tulkitaan vain moottoriajoneuvon hinaamiseksi niinkuin tämän ketjun avauksessa mainitsin eikä siihen sen perusteella sovellettaisi yleensä ottaen ajoneuvoyhdistelmiin tai kuormaukseen liittyviä pykäliä.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja wesku »

Joskus aikanaan täälläkin lainattiin Jussi Servon tulkintoja ja niidenkin pohjalta oli jonkin verran keskustelua
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10&start=0
Hinausapuvaunu
Nokian kihlakunnan poliisilaitos 09.10.2006 15:18

Kysymykseni koskee auton hinaamiseen käytettävää hinausapuvaunua, josta yleisesti käytetään nimitystä dolly (hinaus-dolly, auto-dolly, towdolly). Katsastusaseman mukaan: "Sitä ei tarvitse katsastaa. Poliisi valvoo, että laite on määräysten mukainen."

Kysynkin nyt, mitä ovat ko. määräykset?
Tähän kohtaan: rakenne, mitat, valot, heijastimet, jarrut, renkaat, yms.

Vastaus: Kyseessä on hinattava laite, jota ei tarvitse katsastaa. Valot laitteessa tulee olla normaalin perävaunun tapaan, jos sitä käytetään tieliikenteessä. Jos auton hinauksen aikana hinattava auto peittää laitteen omat valot ja heijastimet, on käytettävä irroitettavia valoja, jotka kiinnitetään hinattavan auton perään. Laitteessa ei tarvitse olla jarruja, jos sen kytkentämassa ei ylitä 750 kilogrammaa. Kytkentämassan ylittäessä 750 kilogrammaa, jarrut on oltava. Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu. Apuvaunussa tulee olla ilmarenkaat.

Kuorma-autoon kytkettävä esim. puoliperävaunun vetämiseen tarkoitettu apuvaunu on eri asia ja se vaatii katsastuksen. Siinä kyse on normaalista perävaunusta.

Kysymys: Ja vielä lisätarkennuksina osa niistä kysymyksistä, joita on netissä keskustelupalstoilla pohdittu: Saako olla taittuva tms., jolloin sen saa esim. säilytyksen ajaksi pienempään tilaan?

Vastaus: Vetoaisa ei saa olla keskeltä taittuva mutta se voidaan niveltää itse apuvaunuun.

Kysymys: Vetoaisan pituus?

Vastaus: Vetoaisan pituutta ei ole määritelty. Rajoja asettaa ajoneuvoyhdistelmän kokonaispituus, joka apuvaunun ollessa kytkettynä vetoautoon on enintään 18,75 metriä. Kyseessä on auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä.

Kysymys: Saako dollyn toteuttaa a) kääntöpöydällä, b) kääntyvillä pyörillä?

Vastaus: Kääntöpöytää tai kääntyviä pyöriä ei ole kielletty. Oleellista on, että yhdistelmä tulee olla hallittavissa myös äkillisissä tilanteissa, esim. äkkijarrutuksissa.

Kysymys: Saako dollysta tehdä niin järeän kuin huvitta

Vastaus: Järeyttä ei ole rajoitettu. Järeämpi apuvaunu on yleensä raskas, mikä vähentää kytkentämassassa hinattavan auton osuutta. Toisaalta vaunun tulee olla riittävän lujatekoinen, jottei ole vaaraa sen rikkoutumisesta hinauksen aikana.

Kysymys: Vaatimukset vetoauton osalta?

Vastaus: Vetoauto on oltava sellainen, että sen kytkentämassa riittää apuvaunun ja hinattavan auton yhdistelmän vetämiseen.

Kysymys: Vaikuttaako tähän dollyn jarruttomuus ja voiko sen tehdä jarrulliseksi?

Vastaus: Jarrullisuus vaikuttaa siten, että jarruttoman kytkentämassa voi olla enintään 750 kilogrammaa, jarrullisen voi olla tätä enemmän. Vetoauton kytkentämassa määrittelee tällöin vedettävän laitteen enimmäiskytkentämassan.

Kysymys: Vaadittava ajokorttiluokka vetoauton ajajalta?

Vastaus: 750 kilogramman kytkentämassaan asti riittää vetoauton kuljettamiseen vaadittava ajo-oikeus. Sen jälkeen vaaditaan vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajo-oikeus + e. (esim. Be tai Ce)

Kysymys: Onko hinauksen aikana dollyssa oltava kuljettaja (ajokorttiluokka) ja saako siellä olla matkustajia?

Vastaus: Hinauksen aikana hinattavassa ajoneuvossa ei saa olla kuljettajaa eikä matkustajaa.

Kysymys: Hinausnopeus a)tyhjänä, b) auto kyydissä?
Vaikuttaako asiaan dollyn jousitus?

Vastaus: Jousitettua apuvaunua saa hinata tyhjänä 80 km/h ja kuormitettuna 60 km/h. Jousittamatonta saa hinata tyhjänä ja kuormitettuna vain 60 km/h ja tällöin apuvaunuun täytyy kiinnittää 60 km/h enimmäisnopeutta ilmaiseva lätkä.

Kysymys: Onko hinattavan auton oltava etupää menosuuntaan vai saako sitä hinata perä edellä. Onko hinattavan auton rattilukko oltava päällä, entä autot joissa ei ole rattilukkoa?

Vastaus: Sitä, miten päin auto apuvaunun päällä on, ei ole määritelty. Oleellista on kuitenkin se, että jos autoa hinataan perä menosuuntaan, sen etupyörät tulee olla lukittuna suoraan niin, että ne eivät pääse kääntymään. Tällöin rattilukko ei riitä. Suositeltavaa on hinata autoa keula menosuuntaan jo siitäkin syystä, että yhdistelmä on paremmin hallittavissa jos yleensä painavampi etupää on apuvaunun päällä ja kääntymisen suhteen kiinteät takapyörät ovat maassa. Vaikka auton suuntaa ei ole laissa tai asetuksessa määrätty, niin kuljetukseen voidaan puuttua, jos se heikentää yhdistelmän hallittavuutta.

Kysymys: Saako sillä hinata muuta laitetta kuin autoa?

Vastaus: Apuvaunu on lähtökohtaisesti tarkoitettu vaurioituneen auton hinaamiseen, mutta missään ei ole kielletty hinaamasta sillä muita ajoneuvoja.

Jussi Servo
komisario
Overdriven foorumilta
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 00b68b4631

löytyy myös linkki alkuperäiseen joka ei enää toimi:
http://www.poliisi.fi/poliisi/discuss.n ... 0200439CC2

Näyttää siltä että Servon tulkinnoissa on lähdetty siitä että kyseessä on ajoneuvoyhdistelmä eikä erikseen määritelty hinaustilanne.

Esim. seuraavat kohdat herättää erityisesti epäilyksiä:

"Kyseessä on auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä." - Tämän tulkinnan mukaan kuorma on kiinnitetty perävaunuun jolloin normaaleja kuormaussääntöjä pitäisi kai noudattaa, mikä nyt antaisi luvan jättää kuorma roikkumaan omilla pyörillään keskiakseliperävaunun taakse useamman metrin takaylityksellä ?

"750 kilogramman kytkentämassaan asti riittää vetoauton kuljettamiseen vaadittava ajo-oikeus. Sen jälkeen vaaditaan vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajo-oikeus + e. (esim. Be tai Ce)" - vrt. Finlex ajokorttiasetuksessa ei ole mitään kytkentämassasta vaan "Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen rekisteriin merkittyä omamassaa."
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tässä on myös aiheesta keskiakseliperävaunu jossa roikkuu kuorma perässä

http://www.saabclub.fi/foorumi/viewtopic.php?p=461974
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja wesku »

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja dimebak »

wesku kirjoitti:
Svc kirjoitti: Tilanne on oikeastaan sama, kuin puoliperävaunun vetoautossa, jossa kantavuutta tarvitaan vain vetopöytään kohdistuvalle kuormalle.
Ei ole verrattavissa.

Hinausapuvaunudollyssa kuorma roikkuu perässä eikä missään ajoneuvoyhdistelmäkytkennöissä ole kyse samasta asiasta.
Ööö, insinöörijärkeni sanoo, että on. Totta on myös se, että kuorma roikkuu perässä mutta sitä faktaa ei poista mikään etteikö perässä hinattava aiheuta akselimassaa dollylle.

Eli jos pistän ihan sitten maalaisjärjellä niin dollyn päälle tulee kuormaksi lähes kokonaan (joku viisaampi vois laskea vaikka oikein kuinka paljon ajoneuvoon vaikuttava kallistuskulma vaikuttaa) hinattavan auton etuakselin akselimassa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja wesku »

dimebak kirjoitti:
wesku kirjoitti:
Svc kirjoitti: Tilanne on oikeastaan sama, kuin puoliperävaunun vetoautossa, jossa kantavuutta tarvitaan vain vetopöytään kohdistuvalle kuormalle.
Ei ole verrattavissa.

Hinausapuvaunudollyssa kuorma roikkuu perässä eikä missään ajoneuvoyhdistelmäkytkennöissä ole kyse samasta asiasta.
Ööö, insinöörijärkeni sanoo, että on. Totta on myös se, että kuorma roikkuu perässä mutta sitä faktaa ei poista mikään etteikö perässä hinattava aiheuta akselimassaa dollylle.
Jossain kohdassa laissa sanotaan ettei kuorma saa koskettaa tiehen tjsp. Niinpä dollyhinausta ei tämän johdosta pitäisi voida katsoa tavalliseksi ajoneuvon kuormaukseksi.

Sitä en tiedä millä perusteella laillinen on sellainen hinausautolla kuljetus jossa hinattava on vain yhdeltä akselilta kiinni hinausautossa. Ehkä niissä on rekisteriotteessa joku merkintä asiasta.

Näyttää siltä että yleensä ottaen maalaisjärki ja normaali insinöörijärki ei toimi näissä asioissa vaan jotta dolly saataisiin lailliseksi tarvitaan vähintäänkin katsastusinsinöörijärkeä tai sitten ihan raakaa myyntityötä ja selittelyä. Onnea vaan niille jotka selittelevät päättelyitään poliisille. Joskus saattaa tulla maalaisjärjelläkin ajatteleva poliisi pysäyttämään vaikka harvassahan sellaisia on.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja dimebak »

wesku kirjoitti:Jossain kohdassa laissa sanotaan ettei kuorma saa koskettaa tiehen tjsp. Niinpä dollyhinausta ei tämän johdosta pitäisi voida katsoa tavalliseksi ajoneuvon kuormaukseksi.

Sitä en tiedä millä perusteella laillinen on sellainen hinausautolla kuljetus jossa hinattava on vain yhdeltä akselilta kiinni hinausautossa. Ehkä niissä on rekisteriotteessa joku merkintä asiasta.

Näyttää siltä että yleensä ottaen maalaisjärki ja normaali insinöörijärki ei toimi näissä asioissa vaan jotta dolly saataisiin lailliseksi tarvitaan vähintäänkin katsastusinsinöörijärkeä tai sitten ihan raakaa myyntityötä ja selittelyä. Onnea vaan niille jotka selittelevät päättelyitään poliisille. Joskus saattaa tulla maalaisjärjelläkin ajatteleva poliisi pysäyttämään vaikka harvassahan sellaisia on.
Hinausautossa se ei ole dolly vaan ihan auton perässä olevsa oma paakansa johon auto kiinnitetään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hinausapuvaunu "Dollyn" laillisuus ja määräykset

Viesti Kirjoittaja Svc »

dimebak kirjoitti:Hinausautossa se ei ole dolly vaan ihan auton perässä olevsa oma paakansa johon auto kiinnitetään.
Lakikirja tuntee tämän laitteen nimellä nimellä puomi. Se laite, mistä yleensä puhutaan puomina on lakikirjassa nimellä "[hinaus]tanko"
1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa...
ja
... Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin