Ja taas mennään, öljynvaihdon jälkeen ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Ja taas mennään, öljynvaihdon jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

SAAB 900 i 16 v -90 ja ongelma.
Sain kuin sainkin öljyt vaihdettua, uutta Mobil 1:stä tilalle ja myös uusi suodatin. Kaikki hyvin, tai ei sittenkään !

Kertokaa viisaammat, öljynvaihdon (ainakin minun mielestäni) jälkeen alkoi kylmästä moottorista kuulua käynnistyksen jälkeen voimakasta kilinää, kuvitelman mukaan hydrauliset venttiilinnostajat tai oikeammin kai vain yksi niistä ääntelee oikein sydäntä särkevästi, onko mahdollista ? Kun kone on käynyt muutaman minuutin, kilinä loppuu.
Uusi öljy oli 5-40 tyyppiä. Siitäkö kilinä, jota ei vanhoilla öljyillä esiintynyt ? Vanhat öljyt olivat edellisen omistajan jäljiltä, tyypistä ei tietoa. Jostain vietiketjusta olin lukevinani, että öljyn moottorissa pitäisi olla tyyppiä 10- jotain.

Mitä muuta olisi tehtävissä, kuin öljynvaihto (jos vikaa öljyn viskositeetissa),
ettei tapahdu TAAS enempää vahinkoa. Ei sellaine kilinä synny ilman, että jotain tuhoutuu, ainakin pitkässä juoksussa, vai ?

Muuta apua kuin kuulosuojaimet
toivoo Jo-Jo
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ja taas mennään, öljynvaihdon jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja stara »

panitpa pahan jojon. tosin minulla varmana kilkuttaa paljon enemmän :mrgreen:

Yleensä venakuppien kilinä helpottaa, kun vaihtaa uudet öljyt. Tosin ne alkukilinät tyhjäkäynnillä ovat pikemminkin asiaan kuuluvia vanhoissa koneissa, koska kuppien täyttyminen ottaa aikansa ja paineellakin ( kierrokset ) on merkitystä.
Ainoa mikä tulee mieleen on öljyn viskositeetin vaikutus eli väljä öljypumppu nostaa paineita sitä huonommin vaadittuun painearvoon mitä laihempaa öljy on ??
Suodin tuskin painehäviötä tekee sen enempää pikkasen paksummalla öljyllä.
öljynpaineen mittaus kertoisi asiasta lisää.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Ja taas mennään, öljynvaihdon jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Hei haloo ja herätys !

Onko se niin, kuin pelkäsin, tai onko jollain oikeaa tietoa, menikö se moottorin öljyn viskositeettivalinta 900 i 16 osalta pieleen ?
Onko SAAB noin tarkka öljyistään !

Ja kilkutus jatkuu kiusallisesti kylmänä.
Talvella korvalaput, kesällä kulosuojaimet ?
Apuneuvoja vailla Jo-Jo
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ja taas mennään, öljynvaihdon jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vaihda nyt ne öljyt.. vanhaan rautaan ei uusia hipo öljyjä kannata laitella

10w-30 ois saab rekommended-----
15w-40 jos ajetaan erityisen kuumis olosuhteis.

eli 10-30 uus kannu. merkkiä en vaihtais... muuten ihan ok.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ja taas mennään, öljynvaihdon jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa tehdä joko Forte- tai löpöpesu, tai mieluummin purkaa painimet irti ja uittaa bensiinissä, jos haluaa kilisemättömän ja mukavasti hyrisevän 16V koneen. Sitä tahmeaa pikeentymää kun ei oikein mikään öljynvaihto enää liuota sen kilisevän kupin varsin tiukkatoleranssisesta säätöyksiköstä.

Muutaman sekunnin naputus kuuluu ohjekirjojenkin mukaan asiaan auton seistyä pitempään, minuuttitolkulla kestävä kilkatus ei.
Vastaa Viestiin