Kylmänä revittäminen.
Kylmänä revittäminen.
Jos haluatte estää itseltänne sekä muilta rasittamasta turhaan kylmää moottoria niin tehkää autoonne seuraavanlainen viritelmä :
Ostakaa vesiletkun väliin tuleva Flektianturi teline sekä siihen sopiva flektin anturi(itsellä 75 asteessa sulkeutuva.)
Sen jälkeen asennatte anturin sekä telineen paikoilleen ja kytkette magneettiventtiilille menevän keskimmäisen johdon kulkemaan EM. anturin läpi.
Tuloksena on se jotta ahdot eivät nouse peruspaineita korkeammaksi ennen kuin moottori on lämmin.(itsellä 75 astetta)
Itselleni moisen laitoin ja toimivaksi totesin.
Alkoi vituttaan kun kaverit revittelivät autollani moottori kylmänä.
Ostakaa vesiletkun väliin tuleva Flektianturi teline sekä siihen sopiva flektin anturi(itsellä 75 asteessa sulkeutuva.)
Sen jälkeen asennatte anturin sekä telineen paikoilleen ja kytkette magneettiventtiilille menevän keskimmäisen johdon kulkemaan EM. anturin läpi.
Tuloksena on se jotta ahdot eivät nouse peruspaineita korkeammaksi ennen kuin moottori on lämmin.(itsellä 75 astetta)
Itselleni moisen laitoin ja toimivaksi totesin.
Alkoi vituttaan kun kaverit revittelivät autollani moottori kylmänä.
Re: Kylmänä revittäminen.
AkiZZa kirjoitti:J
Alkoi vituttaan kun kaverit revittelivät autollani moottori kylmänä.
Muijalla ja autolla on ainakin yksi ero. Muijaa lainataan kavereille, autoa EI !
Re: Kylmänä revittäminen.
Tämä olikin viimeinen kerta.
Mutta kertokaa ihmiset oma mielipiteenne kyseisestä viritelmästä.
Meinasin että kesällä on hyvä mutta talveksi voisi ohittaa(lämpee hitaasti maantieajossa).
Mutta kertokaa ihmiset oma mielipiteenne kyseisestä viritelmästä.
Meinasin että kesällä on hyvä mutta talveksi voisi ohittaa(lämpee hitaasti maantieajossa).
Re: Kylmänä revittäminen.
Itseasiassa "viritelmänä" aivan tajuttoman loistava ! Eipä olis kyllä itselleni tullut moinen mieleen. Tosin kyllä täältä löytyy joku joka kertoo tehneensä moisen jo aikoja sitten ja vieläpä niin että ovat saaneet osat ilmaiseksi. kullatuilla liittimillä ja 30000K Xenonvalon osoittaessa kuskia silmiin jos sortuu revittelyynAkiZZa kirjoitti:Tämä olikin viimeinen kerta.
Mutta kertokaa ihmiset oma mielipiteenne kyseisestä viritelmästä.
Meinasin että kesällä on hyvä mutta talveksi voisi ohittaa(lämpee hitaasti maantieajossa).

Tosin . Vaarallisempaa se kylmänä revittely on juuri talvella kun se kone on oikeasti kylmä lähtiessä ja öljyt ihan puuroa. Taidan tehdä tuollaisen itselleni ihan omaa tyhmyyttä hillitäkseni
Re: Kylmänä revittäminen.
Voi olla että ens kuun turun potkuissa jokaisella turbotonnaristilla on moinen pellin alla
jää nähtäväksi.
Vakavasti puhuen mielestäni tuo voisi olla jokaisen turbo vehkeen vakiovaruste ja se olisi myös viherpiipertäjien mieleen koska tämän systeemin kanssa kylmänä polkaisu aiheuttaa vähemmän jo legendaksi muodostuneita hiilidioksidi päästöjä
Ja koje lautaan voi myös virittää ohituskytkimen jos sattuu tulemaan ylitsepääsemätön tarve siitä että kylmästä moottorista täytyy polkaista +170 hv tehot ulos.
Ajattelin virittää myös sellaisen systeemin että PP mennään silloinkin kun öljynlämpötila on kohonnut yli 120 asteen.
Taidan antaa jokukerta kaverille piruuttaan taas auton haltuun ja katsoa että huomaako mitään eroa kun ahtaakin kylmänä 1 bar vähemmän

Vakavasti puhuen mielestäni tuo voisi olla jokaisen turbo vehkeen vakiovaruste ja se olisi myös viherpiipertäjien mieleen koska tämän systeemin kanssa kylmänä polkaisu aiheuttaa vähemmän jo legendaksi muodostuneita hiilidioksidi päästöjä

Ja koje lautaan voi myös virittää ohituskytkimen jos sattuu tulemaan ylitsepääsemätön tarve siitä että kylmästä moottorista täytyy polkaista +170 hv tehot ulos.
Ajattelin virittää myös sellaisen systeemin että PP mennään silloinkin kun öljynlämpötila on kohonnut yli 120 asteen.
Taidan antaa jokukerta kaverille piruuttaan taas auton haltuun ja katsoa että huomaako mitään eroa kun ahtaakin kylmänä 1 bar vähemmän

Re: Kylmänä revittäminen.
samalla kannattaa kyhätä kierrosrajotin siihe ettei nouse esim. yli 3000rpm rundit enne 75C lämpöä. Vai pelkästä ahdoistako se kylmä moottori kärsii?
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kylmänä revittäminen.
Kyseessä on paremminkin tuon voiteluaineen kulkeutuminen joka "nurkkaan".Hane_81 kirjoitti:samalla kannattaa kyhätä kierrosrajotin siihe ettei nouse esim. yli 3000rpm rundit enne 75C lämpöä. Vai pelkästä ahdoistako se kylmä moottori kärsii?
Kylmä öljy ei tunnetusti liiku aivan helposti.
*pst eikö limp home toimisi paremmin tuohon kylmä moottori juttuun...

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kylmänä revittäminen.
Itse karsastaisin ylimääräisiä "hidastuspiirejä" moottorin keston parantamiseksi.
Perustelu 1: Ajattele tilanne, että pakkasaamuna sivuikkunat huurussa ajat kotipihalta päätielle ja jää sivulta tuleva rekka huomaamatta. Sitten kun huomaat sen, on kaikki ahtopaineet tarpeen...
Perustelu 2: Seuraava omistaja repii pelihousut yriittäessä ymmärtää ranetuksia kun jokin systeemissä mättää ja ahtopaineita ei ole tarpeeksi...
Perustelu 3: Uudemmissa tonnareissa on jo liikaakin (tarpeettomia) vikadiagnostiikkaa vaikeuttavia piirejä, esim. jarruvalojen vaikutus ahtopaineisiin.
Innovatiivisuus kunniaan, mutta kannattaa pitää käytännöllisyys mielessä
Perustelu 1: Ajattele tilanne, että pakkasaamuna sivuikkunat huurussa ajat kotipihalta päätielle ja jää sivulta tuleva rekka huomaamatta. Sitten kun huomaat sen, on kaikki ahtopaineet tarpeen...
Perustelu 2: Seuraava omistaja repii pelihousut yriittäessä ymmärtää ranetuksia kun jokin systeemissä mättää ja ahtopaineita ei ole tarpeeksi...
Perustelu 3: Uudemmissa tonnareissa on jo liikaakin (tarpeettomia) vikadiagnostiikkaa vaikeuttavia piirejä, esim. jarruvalojen vaikutus ahtopaineisiin.
Innovatiivisuus kunniaan, mutta kannattaa pitää käytännöllisyys mielessä

9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kylmänä revittäminen.
tai sitten ei....Sitten kun huomaat sen, on kaikki ahtopaineet tarpeen...

*heittoistuin voisi olla kätevämpi tässä tilanteessa*
sori oli aivan pakko.....

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kylmänä revittäminen.
RE jmt:lle
1. Talvella rampit ovat jäässä ja tilanteeseen ei auta vaikka ahdot nousis 5 bar koska etupyörät sutivat ja sen lisäksi sanoin aiemmin poistavani systeemin talveksi.
2. Poistan sen myös ennen kuin myyn autoni.
3. EM. Systeeminen ohittaminen vaatii sen että yhdistää 2 johdon päät toisiinsa.
1. Talvella rampit ovat jäässä ja tilanteeseen ei auta vaikka ahdot nousis 5 bar koska etupyörät sutivat ja sen lisäksi sanoin aiemmin poistavani systeemin talveksi.
2. Poistan sen myös ennen kuin myyn autoni.
3. EM. Systeeminen ohittaminen vaatii sen että yhdistää 2 johdon päät toisiinsa.
Re: Kylmänä revittäminen.
Itse taas sanoisin, että kyseessä voi olla myös Saabin sylinterikannelle liikaa oleva lämpöshokki sinne kylmänä ahtoja runnottaessa.9000CD23T kirjoitti:Kyseessä on paremminkin tuon voiteluaineen kulkeutuminen joka "nurkkaan".
Kylmä öljy ei tunnetusti liiku aivan helposti.
Nimim: "En se minä ollut mutta 3/4 palotilaa kaikkien seetien välistä halki."
Kuitenkin itse aihetta ihmetelläkseni, eikö se olisi helpompaa olla kertakaikkiaan lainaamatta autoa ehkäpä asiantuntemattomille vaparikuljettajille kuin vääntää tehonrajoitussystemeejä, ja jos saakin toimivan tehonrajoitinsystemin aikaiseksi, niin miksi silloin enää lainaisi autoa tehottomana kavereille ilkuttavaksi?
Re: Kylmänä revittäminen.
Jos tykkää rakentaa kaikkea enemmän tai vähemmän hyödyllistä.
Re: Kylmänä revittäminen.
itse taas sanoisin että se on vaan tuo pitkälohkon kansi niin paska että siksi halkeilee juurikin noist väleistä. Nimimerkillä en yhtään pitkiksen kantta nähnyt ehjänä. Uudemmissa erittäinki harvinaista.Minuteman kirjoitti: Itse taas sanoisin, että kyseessä voi olla myös Saabin sylinterikannelle liikaa oleva lämpöshokki sinne kylmänä ahtoja runnottaessa.
Nimim: "En se minä ollut mutta 3/4 palotilaa kaikkien seetien välistä halki."
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: Kylmänä revittäminen.
Juu, voi tietenkin olla käytöstä riippumattomia oireita, mutta kumpikaan meistä ei varmastikaan kykene osoittamaan kannen palotilojen halkeamisen syyksi ainakaan kylmänä jäykkää öljynkiertoa.
Kyllä minä olen niitä "Pitkiksiä":kin nähnyt ehjinä, sekä Turbonaattoreina että ilman. (Enemmän toki kuitenkin ilman).

Kyllä minä olen niitä "Pitkiksiä":kin nähnyt ehjinä, sekä Turbonaattoreina että ilman. (Enemmän toki kuitenkin ilman).
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kylmänä revittäminen.
Kyllä se on myös liikaa Mazdan 2200 sarjan pakettiautojen kansilleItse taas sanoisin, että kyseessä voi olla myös Saabin sylinterikannelle liikaa oleva lämpöshokki sinne kylmänä ahtoja runnottaessa.
ja näissä ei ole ahdinta, mutta niin vaan kannet paukkuu samasta kohdasta..

Ja Toyotan kuutoskoneissa ( rivi ) on myös samantapaisia ongelmia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#