16v moottori. Turbona.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

16v moottori. Turbona.

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Kattelin tossa saabismi on sairaus sivuja ja mielenkiinto heräsi tosta turbotetusta 16venaisesta motista...
Mitä eroja noilla koneilla on vm.84-85 , 86-89 , 90 , 90-93
Mitä eroa on ensimmäisillä ja viimeisillä??? :roll:
Lohko taitaa olla sama kaikissa,mutta imusarjassa voisi olla eroavaisuuksia...
Entä kansi???
Täs nyt mietityttää se että voiko vm.84 olevaan T16:seen vaihtaa uuden koneen esim.vm89...???
Onko kestävyydessä eroja...? :wink:

Itellä alkuperäisellä koneella ilman mitää remonttia alakertaan (kanteen vaihdettu pakoventtiilit) ajettu 389tkm... :!:
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
onhan niillä "pikku" eroja esim lohkossa jos vapari tai turbo.
kannessa 8v/16v
männissä vapari/turbo/apc/s
Polttoaine vermeet

Oliko jo -84 16v ???
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Olihan niitä 16v turboja jo sillon itellä on yksi...
Ja kyllä mä tuon ymmärrän että vaparissa ja turbon koneessa on eroja mutta nyt kiinnostaa se että onko 84-93 vuosien 16tappisessa turbossa eroja ja tuohon ei lueta sitä S:sää... :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

on nuiden vuosimallien sisällä 16venaisten kansissa eroja. esim. näillä sivuilla muutamia kuvia eri vm. kansista http://www.saunalahti.fi/eikkav/saab_900_aero_t16.htm
http://www.saunalahti.fi/eikkav/moottori_remppa.htm
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ja lohkoissa on kanssa pientä eroa. Ainakin turbon öljyputkien lähöt on eri paikoissa..
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Kansi ja männät ovat muuttuneet hieman vuosien myötä. Juuri tuo 900aero.com taitaa olla paras referenssi. Kyllä minkä tahansa T16-kannen
voi heittää minkä tahansa vuoden T16 alakerran jatkoksi, puristussuhteessa voi tällöin seurata minimaalinen muutos.
Kannen virtausominaisuudet ovat eri T16 kansissa erilaiset.
Sitä vastoin S (matalap. turbo) vastaa moottoriltaan täysin saman vuoden täyspaineturboa. Lohko, männät, kansi, imu- ja pakosarjat yms. kaikki identtiset.
Joku guru varmaan osaa kertoa mikä kansi on virtaavin ja missä paras palotilan muoto, mutta kaikki ne toimivat ihan OK, ei sitä käytössä juuri huomaa minkä vuotinen T16-kone siellä keulalla on. Suurin ero on erilainen turbo uusimmissa versioissa, ja Lucasin ruisku, mutta tämähän nyt on itsestään selvää... :roll:
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Jees miten tuon kannen virtaukset... niin eikö sitä joku jantteri tutkinu sitä hommelia??? 8)
Ja entäs noi turbo jotut käykö 84:seen turboon jossa on tuo garrettin T-03 niin suoraan uudenpi mitsu vai menneekö joku sekaisin mitsun pienemmän pakopesän takia??? :?
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Kannen virtauksissa ei vissiin ole kovin oleellisia eroja... Turbon voi aina vaihtaa suoraan, Mitsu toimii oikein hyvin vanhemmassakin koneessa. Viritetyillä APC-bokseilla tosin joutuu joskus tekemään lisäsäätöä, koska Mitsu on todella herkkä reagoimaan, ja ahtokäyrään tulee helposti vaihteistoa tappava piikki.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

olikos nuo uuvemmat 16valve turbot vesijäähytteisiä???
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Kaikki Saabien Mitsu-turbot ovat vesijäähdytteisiä.
OG Satkuissa taisi olla osa jo Garretteistakin vesijähhdytettyjä, oliskohan
ollut vuodesta '88 eteenpäin..
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Jees mitsut ainakin on vesijäähdytteisiä ja taitaa olla uudemmat garretitkin... onko tosta nyt haittaa... :wink:
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Vesijäähdytys on tietysti plussaa, mutta tärkeintä on itse turbon kunto.
Hyvä jäähdytys ei paljoa lohduta jos turbo huutaa kuolemaa...
Toinen pointti on se, millaiseen käyttöön autoa suunnittelee. Oli kyseessä sitten Mitsu tai Garrett -turbo, kummankin tehokas toiminta-alue loppuu n. 220-230 hv tienoille. Mitsu tuntuu olevan hitusen parempi kaikilla osa-alueilla, mutta vaihteistolle se on rankempi, kun herää niin pahuksen alhaalla. Ajettavuuden kannalta sekin on tietty plussaa.
Vastaa Viestiin