Ajelin viime viikolla norjassa jossa oli toimiva tietullisysteemi. Useammissa autoissa oli Autopass tagi, jolla pääsi tulliaseman ohi vaivattomasti. Vähemmän tulliteitä käyttävät maksavat kolikoilla tai korteilla.
Tiehallinnon omistamilta teiltä pystyisi keräämään hyvinkin rahat. Käytännössä tietullit kannattaisi laittaa sinne missä on eniten liikennettä ja mistä siis saa eniten rahaa. Systeemi ei olisi niin yhteiskunnallista asemaa sorsiva kuin vuotuiseen käyttömaksuun tai polttoaineveroon siirretty maksu. Autoveron siirtäminen ajomääriin (jonkin GPS:n avulla) tai muuhun TV luvan tyyppiseen sorsii myös niitä joiden autoista on jo maksettu tolkuttoman suuret verot ja jotka eivät halua uutta autoa.
Tietullit olis hyvä juttu. Maaseuduilla jossa auto on pakollinen, ei kannattaisi kylätielle rakentaa tulliasemaa parin auton takia.
Tullihallituksen pääjohtaja: Autoverosta luovuttava
Re: Tullihallituksen pääjohtaja: Autoverosta luovuttava
Mondeo Ecoboost 2.0 mk4.5 Powershift
Saab historia:
Saab 900 T16 1991
Saab 99 Turbo 1978
Saab 900i 1985
Saab 900 Turbo8 1986
Saab 900 Turbo 16 1992
Saab 900i 1987
Saab 900i 1988
Saab 900i 1989
Saab historia:
Saab 900 T16 1991
Saab 99 Turbo 1978
Saab 900i 1985
Saab 900 Turbo8 1986
Saab 900 Turbo 16 1992
Saab 900i 1987
Saab 900i 1988
Saab 900i 1989