Taukolämmittimeltä kuulostaa hyvin vahvasti!Maximum Overdrive kirjoitti:Tämähän paranee vanhetessaan! Sain kuin sainkin ACC:n irti ilman suuria tunteita ja paniikkihäiröitä ja tunnelma tuolla paneelin sisällä on kovasti trollhättanilainen; EXTRA-napin johdotus katoaa siististi teipattuna samaan johtonivaskaan kuin muut ohjausyksikön piuhat. Ja sikäli kuin itse näkemääni pystyn tulkitsemaan, niin nyt kyllä vakaasti tuntuu siltä, että kyseessä on joko jo tehtaalla aikaansaatu kytkentä, tai sitten autoa on maahantuojan toimesta "viritelty"...
Oma tonnarini on ihan oikea suomiauto, taisi olla UPM:n yli-insinööri, joka tällä ajeli ensimmäiset kymmenen vuotta... Ei kait hän ole ollut Rane![]()
![]()
??
Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
Re: Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
Eikös toi taukolämmitin oo ohjekirjaankin kirjoitettuna?
Re: Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
Ei ole meidän autossa Eberiä/Webastoa, mutta taukolämmitin/viilennin se taitaa olla.
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Re: Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
Miten tuon kompuran ohjauksen tulis toimia? Joku Rane kytkenyt sen kojelautaan napin taakse, josta se pitää laittaa päälle ja jos nappi jää pohjaan, kun auton sammuttaa on akku seuraavana aamuna tyhjä. Kytkee jonku releen (tai muun napsahtavan) konehuoneesta auto sammiksissakin. Tuo napin kytkeminen nostaa virrankulutuksen auto sammuksissa 3-4 ampeeriin.
Pitäskö ACC:n ohjata kompuraa niin, ettei ole jatkuvasti kytkettynä auton käydessä, vai riittäskö jos kytken tuon napin releen taakse niin, että kompura kytketään samalla kun auto käynnistetään? Nappi vois olla sitten kokoajan kytkettynä. Uskoakseni tuo nappi kytkee kompuran magneetti, tai jm. kytkimen suoraan, eikä ACC ohjaa sitä.
Pitäskö ACC:n ohjata kompuraa niin, ettei ole jatkuvasti kytkettynä auton käydessä, vai riittäskö jos kytken tuon napin releen taakse niin, että kompura kytketään samalla kun auto käynnistetään? Nappi vois olla sitten kokoajan kytkettynä. Uskoakseni tuo nappi kytkee kompuran magneetti, tai jm. kytkimen suoraan, eikä ACC ohjaa sitä.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
ACC on rikki, korjaa se!!mikkox9x kirjoitti:Miten tuon kompuran ohjauksen tulis toimia? Joku Rane kytkenyt sen kojelautaan napin taakse, josta se pitää laittaa päälle ja jos nappi jää pohjaan, kun auton sammuttaa on akku seuraavana aamuna tyhjä. Kytkee jonku releen (tai muun napsahtavan) konehuoneesta auto sammiksissakin. Tuo napin kytkeminen nostaa virrankulutuksen auto sammuksissa 3-4 ampeeriin.
Pitäskö ACC:n ohjata kompuraa niin, ettei ole jatkuvasti kytkettynä auton käydessä, vai riittäskö jos kytken tuon napin releen taakse niin, että kompura kytketään samalla kun auto käynnistetään? Nappi vois olla sitten kokoajan kytkettynä. Uskoakseni tuo nappi kytkee kompuran magneetti, tai jm. kytkimen suoraan, eikä ACC ohjaa sitä.
Eli kun ACC on AUTO asennossa niin ACC kytkee kompuran päälle. Jos autoon on laitettu joku nappula tjs jolla pitää käsin kytkeä kompura niin kuulostaa vahvasti joltain rane kopeloinnilta.
Pahimmillaa Reijo RanettajaTM on laittanut kytkimen suoraan kompuran mangneettikytkimeen, ohitetaan painevahti jolloin kompuran saa rikki.
Taukolämppärin pitäisi käynnistää puhallin, jos autossa weberi/eberi niin myöskin sähkösen pumpun joka kierrättää vettä kabiinin lämmönvaihtimen kautta. Eli käyttää koneeseen "varastoitunutta" lämpöä pitääkseen kabiinin lämpösenä talvella. Tämä tietnkin syö virtaa, mutta tätä kuuluukin käyttää vain jtn 30min. Sen verran kun kaupassa käy, tai vaimoa odotellessa...
Re: Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
Tuossa tutkiskelin ja irrottelin sulaketaulun, niin ilmastoinnin rele puuttuu ja pistetty tuo mainitsemani kytkin nastojen 30 ja 87B välille. Ilmeisesti käynnistää kompuran suoraan noitten väliltä, eli ei hyvä juttu? Punanen rele 95 63 321 on ajelehtinut autossa ja ilmeisesti on tuo rele. Koitin paikoilleen, ei toiminut ei tule kylmää. Tuon nappivirityksen kans kompura kyllä lähtee päälle ja kylmää tulee. Mahtaa sitten rele olla rikki, mistä noita releitä saa ja onko kalliita? Rele haisee ainakin hieman kärynneelle kun sen auoin, mitään ei näytä kuitenkaan silmämääräsesti kärynneen.DIggItaLLr kirjoitti:ACC on rikki, korjaa se!!mikkox9x kirjoitti:Miten tuon kompuran ohjauksen tulis toimia? Joku Rane kytkenyt sen kojelautaan napin taakse, josta se pitää laittaa päälle ja jos nappi jää pohjaan, kun auton sammuttaa on akku seuraavana aamuna tyhjä. Kytkee jonku releen (tai muun napsahtavan) konehuoneesta auto sammiksissakin. Tuo napin kytkeminen nostaa virrankulutuksen auto sammuksissa 3-4 ampeeriin.
Pitäskö ACC:n ohjata kompuraa niin, ettei ole jatkuvasti kytkettynä auton käydessä, vai riittäskö jos kytken tuon napin releen taakse niin, että kompura kytketään samalla kun auto käynnistetään? Nappi vois olla sitten kokoajan kytkettynä. Uskoakseni tuo nappi kytkee kompuran magneetti, tai jm. kytkimen suoraan, eikä ACC ohjaa sitä.
Eli kun ACC on AUTO asennossa niin ACC kytkee kompuran päälle. Jos autoon on laitettu joku nappula tjs jolla pitää käsin kytkeä kompura niin kuulostaa vahvasti joltain rane kopeloinnilta.
Pahimmillaa Reijo RanettajaTM on laittanut kytkimen suoraan kompuran mangneettikytkimeen, ohitetaan painevahti jolloin kompuran saa rikki.
Taukolämppärin pitäisi käynnistää puhallin, jos autossa weberi/eberi niin myöskin sähkösen pumpun joka kierrättää vettä kabiinin lämmönvaihtimen kautta. Eli käyttää koneeseen "varastoitunutta" lämpöä pitääkseen kabiinin lämpösenä talvella. Tämä tietnkin syö virtaa, mutta tätä kuuluukin käyttää vain jtn 30min. Sen verran kun kaupassa käy, tai vaimoa odotellessa...
Onneksi en kauheasti kerennyt ilmastointia käyttää ja ilmastoinnin remmi on ollut koko talven irti edelliseltä omistajalta asti. Kuulemma uus kompura pitäs auton myyjn mukaan olla tuossa ja syy lienee tuossa nappivirityksessä
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
Onko tuohon ilmastoinnin ohjaukseen liittyviä releitä muutakuin tuo punainen sulaketaulussa kiinni oleva? Tuo säätää ilmeisesti ainakin tyhjäkäyntiä ilmastoinnin käynnistyessä ym. eli ei kovin yksinkertainen rele maksanee marmoritiskillä jonnin verran. Kompura lähtee päälle kuitenkin noista aikaisemmin mainitsemistani nastoista niin ei kai se vika voi muualla olla ellei sitte ACC-yksikössä?
Jos joltakulta löytyy toimiva tuommonen rele voisin ostaa pois. Eli tarve siis sulaketaulun takana olevalle punaselle releelle ja osan numero on: 95 63 321. Tuommonen on se rele: http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/9563321.jpg.
Jos joltakulta löytyy toimiva tuommonen rele voisin ostaa pois. Eli tarve siis sulaketaulun takana olevalle punaselle releelle ja osan numero on: 95 63 321. Tuommonen on se rele: http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/9563321.jpg.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
En tiedä oletkos tuota nähnyt , varmuudeksi tuossa:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13742.pdf
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13742.pdf
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13736.pdf
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13742.pdf
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13742.pdf
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13736.pdf
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
Tutkiskelin tuossa tuota toimintaa kaavioitten ja tämän perusteella: http://www.swedishwrench.com/ACdiag/ACdiag1.htm. 900-saabiin tuo, eri rele(eri numero) mutta uskoisin samalla tavalla toimivan.
Mites tuo kompuran ohjaus tapahtuu tonnarissa, kuuluuko sen olla kytkettynä jatkuvasti ja pois kytkettynä ainoastaan käynnistyksen aikana, täyskiihdytyksessä ja kun paineet katoaa järjestelmästä? Pitäskö kompuran sammua silloin kun ACC:n kykee OFF napista pois? Sitte on tietenkin se 10s viive. Mittalin niin ainakin tuon linkin mukaisiin nastoihin TK, 86, 15 ja 30 tulee jännite virrat päällä, sekä tyjäkäynnillä, muualle ei. Virrat pois jännite tulee ainoastaan nastaan 30 niinkuin kuuluu. Tuossa linki nastojen numeroissa se ero, että nasta 16=14 Tonnarissani.
Anteeksi, että hirveästi kyselen, mutta tiedon jano on kova
.
Mites tuo kompuran ohjaus tapahtuu tonnarissa, kuuluuko sen olla kytkettynä jatkuvasti ja pois kytkettynä ainoastaan käynnistyksen aikana, täyskiihdytyksessä ja kun paineet katoaa järjestelmästä? Pitäskö kompuran sammua silloin kun ACC:n kykee OFF napista pois? Sitte on tietenkin se 10s viive. Mittalin niin ainakin tuon linkin mukaisiin nastoihin TK, 86, 15 ja 30 tulee jännite virrat päällä, sekä tyjäkäynnillä, muualle ei. Virrat pois jännite tulee ainoastaan nastaan 30 niinkuin kuuluu. Tuossa linki nastojen numeroissa se ero, että nasta 16=14 Tonnarissani.
Anteeksi, että hirveästi kyselen, mutta tiedon jano on kova

EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
Taisipa vika löytyä. Käynnistyksen aikana pinniin 50 virtalukolta tuleva 12v jännite puuttu kokonaan. Hyppylangalla kun anto virtaa vähäksi aikaa rupes rele naksuttelemaan ilmastointi toimimaan. Nyt vaan pitäs löytää katkos tai vetää uus piuha tuohon. Liekkö tuolla yhteyttä edun toimimattomuuteen. Muutenki kyllä sähkövikaa tuossa.. hälytin huutaa omiaan, absin valo palaa ajoittain ym. Releelle tulevat jännitteet oli alta 12 volttia ja releen kannan maassa oli melko iso potentiaaliero auton runkoon. Ohmimittarilla mitattuna yli 100 ohmia löytyy vieläpä tuosta väliltä.
Entinen omistaja oli kyllä kunnon rane (ja jonkun sortin joppari vielä) tehnyt ilmastoinnin nappivirityksen lisäksi kyllä vähän paljon muutakin viritystä. Pitäsköhän kaiken varalta suunnitella ottavansa palovakuutuksen tuohon
.
Entinen omistaja oli kyllä kunnon rane (ja jonkun sortin joppari vielä) tehnyt ilmastoinnin nappivirityksen lisäksi kyllä vähän paljon muutakin viritystä. Pitäsköhän kaiken varalta suunnitella ottavansa palovakuutuksen tuohon

EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ma Heinä 19, 2004 08:41
Re: Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
Näin on uusi ja uljas sisäilman lämpötilan "nuuhkija" paikoillaan ( kiitokset vielä Coltille
) ja nyt ACC:n säätöjärjestelmä toimii vallan hienosti!
Samalla oli myös hieman aikaa ihmetellä lisää tuon EXTRA-napin sielunelämää ja arviot siitä, että kyseessä on jonkimoinen taukolämpöjärjestelmä lienee varsin hyvä oletus. Sillä nyt empiirisen tutkimuksen mukaan havaitsin sen, että esim. aamulla, kun kone ei ole vielä ollut käynnissä, niin ko. nappia painettaessa ei tapahdu mitään ! Mutta kun kone on ollut tulilla hetken ja lämmennyt, niin silloin ACC:n saapi toimintaan aikaisemmin mainitulla tavalla, vaikka virta on pois päältä.
Täytyy vielä tarkistaa akun kunto ja sen jälkeen testata, josko ohjausyksikkö kytkee itsensä pois päältä jollain aikavälillä koneen jäähtyessä...
Edellä kuvattu voi hyvinkin olla taukolämpöön liittyvä asia, mutta asiaa on vielä tutkittava...

Samalla oli myös hieman aikaa ihmetellä lisää tuon EXTRA-napin sielunelämää ja arviot siitä, että kyseessä on jonkimoinen taukolämpöjärjestelmä lienee varsin hyvä oletus. Sillä nyt empiirisen tutkimuksen mukaan havaitsin sen, että esim. aamulla, kun kone ei ole vielä ollut käynnissä, niin ko. nappia painettaessa ei tapahdu mitään ! Mutta kun kone on ollut tulilla hetken ja lämmennyt, niin silloin ACC:n saapi toimintaan aikaisemmin mainitulla tavalla, vaikka virta on pois päältä.
Täytyy vielä tarkistaa akun kunto ja sen jälkeen testata, josko ohjausyksikkö kytkee itsensä pois päältä jollain aikavälillä koneen jäähtyessä...
Edellä kuvattu voi hyvinkin olla taukolämpöön liittyvä asia, mutta asiaa on vielä tutkittava...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Tonnarin ACC:n outo ominaisuus...vai onko ?
Mikä on, kun autoon on asennettu DEFA:n lohkolämmitin kellolla. Kellossa on ajastettava aika ja AUTO ON OFF tilat.
Harmaa pieni siro "kello", kello-, liekki-, <- ja >- napit.
Akun vieressä on musta DEFA mötikkä joka samalla haaroittaa sisä lämppärille ja lohkolämmittimelle. Samaseen "mötikkään" menee iso liuta ohkasempia piuhoja, eli jotain kontrolli signaaleja on.
Itse vika:
Sisälämpötila-anturin propelli pyörii jatkuvasti. Eli joku/jokin pitää ACC:ta stand by:ssa. ACC:ssa kaikki lamput pimeänä, ja flekti on seis.
Disabloitu. defalta ohjauksen sulake irti.
Ihmettelin että liittyykä tuo sähkölämmitin jotenkin ACC:hen. Sillä kun on tarkoitus oikeasti ohjata webastoa?? Vai kertooko ACC DEFAlle koska siälämpötila on yli n-astetta jolloin tuo akunviereinen mötikkä katkaisee virran sisälämppärille.
EI, ACC:n vaan kuuluu pyöritellä haistelijaa hetken, näin ainakin päättelin kun samanlaillaa oli se sulake siellä tai ei. Eli muutaman minuutin propelli pyörii kun sammuttanu virrat.
Minne kytkeytyy ACC:n heräte signaali lämmittimeltä. Eli jos purkaisin sen "säädettävän DEFA:n" pois, kuitenkin ajastin löytyy tolpasta, ja eipä tuo toimi. Vai voiko ACC-paneeli olla rikki ja pitää haistelijapropellia yms käynnissä omin päin?
ACC:n kytkis tiedot löyty HAKU:featurella
Syö ihan s**tanasti akkua. Aamusin jännäkakka housuissa että lähteekö käymään. Uusi akku hankitaan tilipäivänä enivei
Korjattu -> puhdistettu hapettuneet kaapelikengät akulle.
Eikä syö, vaan Akku on 4v vanha, eikä pidä virtaa, jännite putoaa 11V ja alle kun sammuttaa koneen.
EDIT: Typoja ja selvennystä
EDIT2 : Vastauksia tutkimusten johdosta.
Harmaa pieni siro "kello", kello-, liekki-, <- ja >- napit.
Akun vieressä on musta DEFA mötikkä joka samalla haaroittaa sisä lämppärille ja lohkolämmittimelle. Samaseen "mötikkään" menee iso liuta ohkasempia piuhoja, eli jotain kontrolli signaaleja on.
Itse vika:
Sisälämpötila-anturin propelli pyörii jatkuvasti. Eli joku/jokin pitää ACC:ta stand by:ssa. ACC:ssa kaikki lamput pimeänä, ja flekti on seis.
Disabloitu. defalta ohjauksen sulake irti.
Ihmettelin että liittyykä tuo sähkölämmitin jotenkin ACC:hen. Sillä kun on tarkoitus oikeasti ohjata webastoa?? Vai kertooko ACC DEFAlle koska siälämpötila on yli n-astetta jolloin tuo akunviereinen mötikkä katkaisee virran sisälämppärille.
EI, ACC:n vaan kuuluu pyöritellä haistelijaa hetken, näin ainakin päättelin kun samanlaillaa oli se sulake siellä tai ei. Eli muutaman minuutin propelli pyörii kun sammuttanu virrat.
Minne kytkeytyy ACC:n heräte signaali lämmittimeltä. Eli jos purkaisin sen "säädettävän DEFA:n" pois, kuitenkin ajastin löytyy tolpasta, ja eipä tuo toimi. Vai voiko ACC-paneeli olla rikki ja pitää haistelijapropellia yms käynnissä omin päin?
ACC:n kytkis tiedot löyty HAKU:featurella

Syö ihan s**tanasti akkua. Aamusin jännäkakka housuissa että lähteekö käymään. Uusi akku hankitaan tilipäivänä enivei
Korjattu -> puhdistettu hapettuneet kaapelikengät akulle.
Eikä syö, vaan Akku on 4v vanha, eikä pidä virtaa, jännite putoaa 11V ja alle kun sammuttaa koneen.
EDIT: Typoja ja selvennystä
EDIT2 : Vastauksia tutkimusten johdosta.