Ratissa klappia..
Re: Ratissa klappia..
Sama autto itellä! Tosin vieläkin joku vähän kolahtaa kun sopivasta patista/montusta ajaa..
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Ratissa klappia..
Tätä klappiasiaa on tässä kevään mittaan tullut yritettyä parantaa säätämällä ohjausvaihteen hammasvälystä siinä onnistumatta, tuli valmistettua 3/4" 46mm hylsystä sorvailemalla, kaventamalla ja miltei jo lautasmaiseksi lyhentämällä, säätöruuvin lukituskauluksen avain mutta muutaman yrityksen jälkeen (aina kun autoa on ollut mahdollista nostaa niin ylös että pääsee käsiksi) avain on ollut silti halkaisijaltaan liian iso sopiakseen auton altakäsin paikoilleen ohjausvaihteen ollessa kiinni autossa mikä olikin se alkuperäinen idea. Nyt avain on jo parin paranteluyrityksen jälkeen miltei paperinohut ulkokehältään, ja kuitenkin sen tulisi kestää ainakin avaaminen ja sen jälkeen n. 70nm kiristys..
Ensi viikolla on mahdollisuus saada auto taas niin korkeille rampeille että alle pääsee järkevästi (vai onko siinä yleensä nyt mittää järkee) mönkimään työkalujen kera, ja on tarkoitus kokeilla erään tämän palstan konkarin neuvoa jonkalainen ei sitten itselleni alunperinkään päähäni pälkähtänyt, eli löysätä ohjausvaihdetta kiinnityspulteistaan ja kiilata sitä apurungosta ylöspäin sen muutaman millin että avain mahtuu paikalleen, mikäli ohjausakselin ristinivelet antavat sen verran myöten.
Jos ja jos homma, eli Tonnarin ohjausvaihteen hammasvälyksen säätö ohjearvoihinsa (säätöruuvi kiinni, 45-60 astetta ulos ja lukitus) ohjausvaihdetta kokonaan irrottamatta tällä viritelmällä onnistuu ja ohjaukseen tulee sitä jämäkkyyttä ja autoon sitä "kokonaisuuden tuntua" mikä siinä on uutena ollut voin laittaa työkalun kiertopalkinnoksi klappia omaaville Tonnaristeille postikuluja vastaan.
Ensi viikolla on mahdollisuus saada auto taas niin korkeille rampeille että alle pääsee järkevästi (vai onko siinä yleensä nyt mittää järkee) mönkimään työkalujen kera, ja on tarkoitus kokeilla erään tämän palstan konkarin neuvoa jonkalainen ei sitten itselleni alunperinkään päähäni pälkähtänyt, eli löysätä ohjausvaihdetta kiinnityspulteistaan ja kiilata sitä apurungosta ylöspäin sen muutaman millin että avain mahtuu paikalleen, mikäli ohjausakselin ristinivelet antavat sen verran myöten.
Jos ja jos homma, eli Tonnarin ohjausvaihteen hammasvälyksen säätö ohjearvoihinsa (säätöruuvi kiinni, 45-60 astetta ulos ja lukitus) ohjausvaihdetta kokonaan irrottamatta tällä viritelmällä onnistuu ja ohjaukseen tulee sitä jämäkkyyttä ja autoon sitä "kokonaisuuden tuntua" mikä siinä on uutena ollut voin laittaa työkalun kiertopalkinnoksi klappia omaaville Tonnaristeille postikuluja vastaan.
Re: Ratissa klappia..
Minun pirssissä on samaa tunnottomuutta keskialueella. Suoralla ajettaessa n 80km/h auto menee hyvällä rattituntumalla suoraan... mutta kun vauhtia nostaa päälle 100 motarille ratin kääntely ja tunnottomuus tulee peliin... pyörät 205/55-16. autolla ajettu 180000km. Alatukivarsien taaimmaiset puslat oli melkosen löysät.. Uudet puslat tulossa. Mahtavatkohan auttaa mitään?
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Re: Ratissa klappia..
Eikös nuo isot pojat oo puhuneet että väljät taaemmat puslat tuntuu kiihytyksessä ja jarrutuksessa vetelynä? Kyllä se varmasti tuohonkin vaikuttaa, mutta kannattaa se ristinivel kiristää jos et vielä oo kiristellyOze kirjoitti:Minun pirssissä on samaa tunnottomuutta keskialueella. Suoralla ajettaessa n 80km/h auto menee hyvällä rattituntumalla suoraan... mutta kun vauhtia nostaa päälle 100 motarille ratin kääntely ja tunnottomuus tulee peliin... pyörät 205/55-16. autolla ajettu 180000km. Alatukivarsien taaimmaiset puslat oli melkosen löysät.. Uudet puslat tulossa. Mahtavatkohan auttaa mitään?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Ratissa klappia..
Olen kiristänyt ei vaikutusta.sarka kirjoitti:Eikös nuo isot pojat oo puhuneet että väljät taaemmat puslat tuntuu kiihytyksessä ja jarrutuksessa vetelynä? Kyllä se varmasti tuohonkin vaikuttaa, mutta kannattaa se ristinivel kiristää jos et vielä oo kiristellyOze kirjoitti:Minun pirssissä on samaa tunnottomuutta keskialueella. Suoralla ajettaessa n 80km/h auto menee hyvällä rattituntumalla suoraan... mutta kun vauhtia nostaa päälle 100 motarille ratin kääntely ja tunnottomuus tulee peliin... pyörät 205/55-16. autolla ajettu 180000km. Alatukivarsien taaimmaiset puslat oli melkosen löysät.. Uudet puslat tulossa. Mahtavatkohan auttaa mitään?
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Re: Ratissa klappia..
Tähän asiaan tuli sikäli selkoa että kun sain ns. "sopivan" hylsyn työstettyä siihen malliin että tämä mahtui paikalleen, ilmeni että ohjausvaihteen hammasvälyksen säädön lukituskauluksen oikea koko on 44mm olettamani ja hankalahkosta paikasta mittaamani 46mm sijasta. Eli P*rse edellä jne..Minuteman kirjoitti:Pälä pälä, plät plät...
Nykyisellä viritelmällä lukituskauluksen saa auki, mutta takaisin kiristettäessä käy niin että vääränkokoinen hylsy pureutuu kauluksen kantteihin niin että sitä ei saa irti muuten kuin aukipäin vääntämällä jolloin lukitus taas nitkahtaa auki siinä mukana. "Pelipaikalla" eli ohjausvaihteen paikallaollessa, mikä olikin alkuperäinen pyrkimys, ei oikein ole tilaa nitkutella mihinkään muuhunkaan suuntaan.
44mm hylsyä en ole mistään löytänyt eikä sellaista ole yleisimmissä myytävissä 3/4" sarjoissakaan, eikä edes irtotavarana esim. IKH- myymälöissä, eli jos jollakulla on joko tuonkokoinen hylsy myytäväksi tai edes tietoa mistä moisen saa, otan tiedon kiitollisna vastaan.
Re: Ratissa klappia..
Tohditko laittaa linkkiä valmistajaan tai jälleenmyyjään? Täytyy sanoa että tuo tuumakoon juttu ei edes pieneen mieleeni pälkähtänyt..siiseli kirjoitti:Pika googletus kertoo, että 1"3/4 hylsy on melko liki 44mm, riittäiskö?

Edit: Juu, kyllähän noita tuumaisia löytyy kun ensin älyää jonkun neuvomana katsella
