Aeron kylmäkäynti hukassa
Aeron kylmäkäynti hukassa
Aerolla taitaa olla ikävää Hakubaa ja halusi osoittaa mieltään tänä aamuna. Eli auto lähti käyntiin normaalisti startatessa, mutta kun koskin kaasuun ja kierrokset putosivat takaisin alas, kone sammui. Starttasi hyvin uudestaan, mutta ei pysynyt, jos ei painanut vähän kaasua. Eilen kävin PCS:llä säädättämässä CO:n noin 4 nurkille (oli 10). Tyhjäkäynti on säädetty 1000rpm nurkille. Ennen säätämistä ei sammunut kylmänä, muta nyki ja ryki tukkoisesti, kunnes lämmöt nousivat ja kone alkoi toimia normaalisti. Mites tuossa T16 on tuo kylmäkäyntirikastus toteutettu? Olisiko T8:ssa jotain samoja palikoita, joita voisi soveltaa tuohon, vai mistä lähdetään liikkeelle..? Kerran Aero myös sammui vauhdista, kun painoin kytkimen pohjaan vedon jälkeen. Hakuba kertoi myös tätä tapahtuneen muutaman kerran. Olisikohan tuohon jotain hyvää arvausta..?
Muutenkin aamulähtö oli hieman takkuinen, kun autotallin ovella on pieni kynnys ja auto meni hyvin sisään, mutta pakoputki ottikin kiinni kynnykseen ulos peruutettaessa. Piti viritellä lankkuja ovelle kaatosateessa jotta pääsi tallista ulos.
Eski
Muutenkin aamulähtö oli hieman takkuinen, kun autotallin ovella on pieni kynnys ja auto meni hyvin sisään, mutta pakoputki ottikin kiinni kynnykseen ulos peruutettaessa. Piti viritellä lankkuja ovelle kaatosateessa jotta pääsi tallista ulos.
Eski
Eikö kenelläkään ole ollut T16:n kylmäkäynnin kanssa ongelmia? Veikatkaa nyt edes jotain, kun itselle on vielä vähän enemmän kuin outoa tämä T16-tekniikka. Mitä tuossa kannattaa tarkastaa ekaksi? Se pahin mahdollinen vaihtoehto eli ilmamäärämittari maksaa melkein 400EUR, joten sitä ei viitisi turhaan ostaa... T8:ssa näyttää olevan samanlainen lisäilmaluisti, joten luxista löytyisi ainakin sellainen jota voisi kokeilla...
Eski & Aero
Eski & Aero
Onkos siellä se muovinen murheenkryyni by-bassi?
Ainakin rikkinäinen by-bass / dumppi voi oireilla sillee, että kun vedosta kytkin pohjaan ja kaasu ylös niin kone sammuu....
puhaltelulla selviää.... Ei saa mennä ilmaa yhtään ilmaa läpi puhaltamalla, mitä enemmän menee, sitä enemmän rikki....
Jos ei dumppia löydy niin sitten on vaikeempi juttu.....
Ainakin rikkinäinen by-bass / dumppi voi oireilla sillee, että kun vedosta kytkin pohjaan ja kaasu ylös niin kone sammuu....
puhaltelulla selviää.... Ei saa mennä ilmaa yhtään ilmaa läpi puhaltamalla, mitä enemmän menee, sitä enemmän rikki....
Jos ei dumppia löydy niin sitten on vaikeempi juttu.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Noniin nyt on Aeroon vaihdettu moottorinlämpötila-anturi, jota veikattiin mahdolliseksi syypääksi. Vaihdoin myös oikeat tulpat koneeseen, eli NGK BCP7EVX -platinatulpat. Hain oikein merkkiliikkeestä myös uuden virranjakajan kannen, pyörijän ja termostaatin, mutta sain tietenkin väärän mallisen pyörijän... Pitää vissiin jatkossa katsoa oikein osanumero valmiiksi, mitä menee ostamaan
PCS:ltä ei saa noita alkuperäisosia, eikä nuo mitään hirveitä maksa Laakkosellakaan. Tänään vaihdan vielä uudet tulpanjohdot (Bougicordit) ja sen pyörijän, jos vaan saan vaihdettua sen oikean malliseen...
Saas nähdä vaikuttaako tuo lämpötila-anturi mitään kylmäkäyntiin. Bypass-vena pitänee kokeilla myös. Saakohan sitä vaihdettua ilman vesiletkujen irroittamista, näyttää olevan aika ahtaassa raossa? No onnistuu ainakin termostaatin vaihdon yhteydessä.
Eski & Aero

Saas nähdä vaikuttaako tuo lämpötila-anturi mitään kylmäkäyntiin. Bypass-vena pitänee kokeilla myös. Saakohan sitä vaihdettua ilman vesiletkujen irroittamista, näyttää olevan aika ahtaassa raossa? No onnistuu ainakin termostaatin vaihdon yhteydessä.
Eski & Aero
Nyt on lämpötila-anturi vaihdettu ja ei tuntunut auttavan asiaan yhtään.
Läppäkoteloonkin tuli kurkattua ja se oli ihan puhdas, öljyä muutama tippa coolerin putken suulla.
Voisikohan EGR olla jotenkin syyllinen tällaiseen, eikös se ole yleensä kaiken pahan alku ja juuri koko härveli? Osaiskohan joku kertoa minkäkokoiset pultit sen tulppaamiseen tarvitaan? Eikös se kannata hävittää joka tapauksessa?
Kunhan saan luxin kotipihaan, täytyy kokeilla sitä lisäilmaluistia, jos ei bypassin vaihto auta... Onko kukaan vaihtanut bypassia tuollaiseen, onnistuuko se irroittamatta ylävesiletkua?
Tulppien, johtojen yms sytkäosien vaihdon myötä tärinä vedetettäessä hävisi. Ei niitä turhaan suositella noita alkuperäisiä osia ja oikeita tulppia.
Eski & Aero
Läppäkoteloonkin tuli kurkattua ja se oli ihan puhdas, öljyä muutama tippa coolerin putken suulla.
Voisikohan EGR olla jotenkin syyllinen tällaiseen, eikös se ole yleensä kaiken pahan alku ja juuri koko härveli? Osaiskohan joku kertoa minkäkokoiset pultit sen tulppaamiseen tarvitaan? Eikös se kannata hävittää joka tapauksessa?
Kunhan saan luxin kotipihaan, täytyy kokeilla sitä lisäilmaluistia, jos ei bypassin vaihto auta... Onko kukaan vaihtanut bypassia tuollaiseen, onnistuuko se irroittamatta ylävesiletkua?
Tulppien, johtojen yms sytkäosien vaihdon myötä tärinä vedetettäessä hävisi. Ei niitä turhaan suositella noita alkuperäisiä osia ja oikeita tulppia.
Eski & Aero
ja tarkastas se maadoitus piste siitä etupalkista. Mulla oli t16:ssa sieltä yksi piuha poikki, ja tyhjäkäynti oli mitä sattuu.joskus 1500, ja joskus 500, tai jotain tuonne päin
by passin vaihtoonhan ei tarvi muuta kun ottaa ahtimen imuputki irti, helppo juttu
egr kannattaa juu poistaa, se on aivan turha kapine. tein itse siihen imusarjan alle haponkestävästä semmoisen levyn. pakosarjan tulppasin, en tosin muista minkä kokoisella pultilla, oliko 10 tai 12mm.
by passin vaihtoonhan ei tarvi muuta kun ottaa ahtimen imuputki irti, helppo juttu

egr kannattaa juu poistaa, se on aivan turha kapine. tein itse siihen imusarjan alle haponkestävästä semmoisen levyn. pakosarjan tulppasin, en tosin muista minkä kokoisella pultilla, oliko 10 tai 12mm.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Noniin nyt on bypassi vaihdettu. Mutta eipä korjaantunut kylmäkäynti vieläkään. Bypass oli tosiaan rikki, mutta edelleen kylmänä kone sammuilee ja näyttää pukkaavan valkoista savua... Alkaa vähän haista kansipahvivialta...? Toisaalta mitään muuta oiretta kansiviasta ei ole esiintynyt. Kone lähtee aina hyvin käyntiin myös kylmänä, mutta rytääminen alkaa vasta kun kaasuun koskee.
Turbon ja imuputken välissä oleva kumimutka on halkeillut pahasti turbon päästä. Siis se kumitötsä johon bypassikin tulee kiinni. Löytyykö keneltäkään ehjää ylimääräistä? Ahtimen laakerointi vaikutti olevan kunnossa, mutta siivet olivat aika hajalla. Putkissa ei näkynyt öljyä kuin juuri nimeksi.
Kyllähän se ehjä bypass tuntui auttavan kulkupuoleen, kun alkoi ahtojakin löytymään vähän lisää
Nyt näytti ahtopaineviisari menevän hyvin lähelle punarajaa... Tyhjäkäynti putosi tosi alas tuon bypassin vaihdon jälkeen, juuri ja juuri pysyy käynnissä. Aikaisemmin kävi joutoa noin 1000 rpm. Täytyy käydä pakokaasutesterissä vielä uudestaan ja säätää CO johonkin 2 tienoille.
Näytää tuota bensaa palavan Aerossa, ekalla tankillisella päästiin alle 400 kilsaa, kun valo alkoi palaa ... näyttää tekevän noin 14 litraa satasella... No onhan tuota tullut poljettuakin
Eski & Aero
Turbon ja imuputken välissä oleva kumimutka on halkeillut pahasti turbon päästä. Siis se kumitötsä johon bypassikin tulee kiinni. Löytyykö keneltäkään ehjää ylimääräistä? Ahtimen laakerointi vaikutti olevan kunnossa, mutta siivet olivat aika hajalla. Putkissa ei näkynyt öljyä kuin juuri nimeksi.
Kyllähän se ehjä bypass tuntui auttavan kulkupuoleen, kun alkoi ahtojakin löytymään vähän lisää

Näytää tuota bensaa palavan Aerossa, ekalla tankillisella päästiin alle 400 kilsaa, kun valo alkoi palaa ... näyttää tekevän noin 14 litraa satasella... No onhan tuota tullut poljettuakin

Eski & Aero
valoa ikkunassa
Tulipa kokeiltua toista ilmamäärämittaria ja vaihdettua lisäilmaluisti, mutta eipä auttanut... Seoksia säädettiin joka välissä PCS:llä useampaan otteeseen.
Sitten vein auton Boschin huoltoon ja heti löytyi vika: bensanpaineet 7,5 bar, eli bensanpaineensäädin on sökö. Pumpun takaisku ei ole tykännyt tuosta paineesta ja päästää paineet pihalle... Eipä löytynyt bensanpaineensäädintä Jyväskylän putiikeista, joten osa on tilauksessa. Vaihtoon menee myös bensapumppu, niin onpahan sekin paikka kunnossa... Paineensäädin olisi maksanut Laakkosella ja PCS:llä noin 160 euroa, mutta Boschilta alkuperäisosan saa noin 90 eurolla.
Eski & Aero
Sitten vein auton Boschin huoltoon ja heti löytyi vika: bensanpaineet 7,5 bar, eli bensanpaineensäädin on sökö. Pumpun takaisku ei ole tykännyt tuosta paineesta ja päästää paineet pihalle... Eipä löytynyt bensanpaineensäädintä Jyväskylän putiikeista, joten osa on tilauksessa. Vaihtoon menee myös bensapumppu, niin onpahan sekin paikka kunnossa... Paineensäädin olisi maksanut Laakkosella ja PCS:llä noin 160 euroa, mutta Boschilta alkuperäisosan saa noin 90 eurolla.
Eski & Aero