Menikö bensapumpun testaus oikein?
Menikö bensapumpun testaus oikein?
9000T 2.3 -92
Eli aamulla saab jätti leikin kesken 30 metrin päähän parkkiruudusta. Sammui siihen, lähti kerran käyntiin (ei ottanut kierroksia, vilautti CE valoa ja sammui uudestaan), sen jälkeen ei ole luvannut enää ollenkaan.
Ensin kytkin sulaketaulusta hyppyjohdolla hälytysvaloista virran bensapumpulle ja pumppu lähti käyntiin, mutta ääni kuulosti vähän oudolta (korinaa, ikään kuin vetäisi tyhjää.. eikö se yleensä "tikitä"?). Tämän jälkeen irroitin bensaletkun tukin oikeasta päädystä (edestä katsottuna). Irroitin letkun aivan tukista, eli sen ison venttiilin näköisen möhkön jälkeen. Avatessa letkussaoli jonkin verran painetta, mutta kun laiton letkun pään pönttöön ja kytkin pumpun päälle, tuli pihalle ensin muutama pieni purskaus bensaa ja nyt pelkkää korinaa (kuuntelin noin 20 sekuntia). Onko tuo siis oikea paikka testata bensan tuloa, vai pitäisikö se tehdä esim ennen sitä isoa venttilin näköistä möhkälettä?
Autossa on kilometrejä se 210tkm, eli ilmeisesti sen puolesta pumppu voisi ollakin todennäköinen. Onko tuossa erillinen siirtopumppu, vai pelkästään se pääpumppu takakontin pohjan alla?
E: Jaahas, nyt hävettää. Tässä vaiheessa kaikki tietää mistä on kysymys, mutta kerron lieventävät asianhaarat. Ostin auton toissapäivänä ja mittaristo näyttää ~25 litraa ja jäljellä olevia ajokilometrejäkin päälle 200km. Kaadoin sitten tankkiin 5 litraa bensaa ja autohan hörähti käyntiin. Tämän jälkeen hakemaan 30 litraa pumpulta, ja nyt mittari näyttää ~35l. Että sellaista tällä kertaa, mittari siis ei laske 20 litran alle (sammuksissa laskee).
Olkoon tämä siis kaikille opetuksena, aina pitää aloittaa helpoimmasta viasta.
Eli aamulla saab jätti leikin kesken 30 metrin päähän parkkiruudusta. Sammui siihen, lähti kerran käyntiin (ei ottanut kierroksia, vilautti CE valoa ja sammui uudestaan), sen jälkeen ei ole luvannut enää ollenkaan.
Ensin kytkin sulaketaulusta hyppyjohdolla hälytysvaloista virran bensapumpulle ja pumppu lähti käyntiin, mutta ääni kuulosti vähän oudolta (korinaa, ikään kuin vetäisi tyhjää.. eikö se yleensä "tikitä"?). Tämän jälkeen irroitin bensaletkun tukin oikeasta päädystä (edestä katsottuna). Irroitin letkun aivan tukista, eli sen ison venttiilin näköisen möhkön jälkeen. Avatessa letkussaoli jonkin verran painetta, mutta kun laiton letkun pään pönttöön ja kytkin pumpun päälle, tuli pihalle ensin muutama pieni purskaus bensaa ja nyt pelkkää korinaa (kuuntelin noin 20 sekuntia). Onko tuo siis oikea paikka testata bensan tuloa, vai pitäisikö se tehdä esim ennen sitä isoa venttilin näköistä möhkälettä?
Autossa on kilometrejä se 210tkm, eli ilmeisesti sen puolesta pumppu voisi ollakin todennäköinen. Onko tuossa erillinen siirtopumppu, vai pelkästään se pääpumppu takakontin pohjan alla?
E: Jaahas, nyt hävettää. Tässä vaiheessa kaikki tietää mistä on kysymys, mutta kerron lieventävät asianhaarat. Ostin auton toissapäivänä ja mittaristo näyttää ~25 litraa ja jäljellä olevia ajokilometrejäkin päälle 200km. Kaadoin sitten tankkiin 5 litraa bensaa ja autohan hörähti käyntiin. Tämän jälkeen hakemaan 30 litraa pumpulta, ja nyt mittari näyttää ~35l. Että sellaista tällä kertaa, mittari siis ei laske 20 litran alle (sammuksissa laskee).
Olkoon tämä siis kaikille opetuksena, aina pitää aloittaa helpoimmasta viasta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: Menikö bensapumpun testaus oikein?
Olisiko joku jo vaihtanut bensapumpun kun mittari ei näytä oikein..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Re: Menikö bensapumpun testaus oikein?
ei mutta samaan klassiseen virheeseen autokorjaamotkin ovat joskus sortuneet ja tutkineet autoa 7 tuntia ilman etta olisivat laittaneet pensaa tankkiin....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Menikö bensapumpun testaus oikein?
Joku tainnut tosiaan vaihtaa pumpun ja runnoa ämpäriä siten että kohon "varsi" on vääntynyt...
Re: Menikö bensapumpun testaus oikein?
Voiko tuota bensapumppuämpäriä asentaa väärään asentoon (mihin suuntaan se kohon pitäisi sojoittaa)?. Itse vaihdoin koko ämpärin joitain vuosia sitten ja en muista oliko siinä jotain kohdistuskoloja tms.
Kysyn koska muutaman kerran on käynyt niin, että tankkauksen jälkeen mittari on noussut vasta n. 15 minuutin kuluessa hyppäyksittäin, ikäänkuin koho jumittaisi.
Toinen vikä (tai ominaisuus) on jäljelläolevan km-määrän epälineaarinen lasku. Noin 250 km:stä jäljelläolevat kilometrit putoaa mielestäni nopeasti n. 100 kilometriin. Siitä putoaa realistisesti, 40 kilometriin asti olen uskaltanut ajaa.
Kysyn koska muutaman kerran on käynyt niin, että tankkauksen jälkeen mittari on noussut vasta n. 15 minuutin kuluessa hyppäyksittäin, ikäänkuin koho jumittaisi.
Toinen vikä (tai ominaisuus) on jäljelläolevan km-määrän epälineaarinen lasku. Noin 250 km:stä jäljelläolevat kilometrit putoaa mielestäni nopeasti n. 100 kilometriin. Siitä putoaa realistisesti, 40 kilometriin asti olen uskaltanut ajaa.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Menikö bensapumpun testaus oikein?
Ämpäri tule asentaa tiettyyn suuntaan, joka on mainittu korjaamokäsikirjassa. Mitään ohjuria ei ämpärissä kuitenkaan ole vaan asento päätellään lähtöjen asennosta.
Mittari minullakin toimii epälineaarisesti. Nykäyksittäinen nouseminen viittaisi siihen, että koho jumittelee. Olisikohan päässyt asennuksessa jotenkin vaurioitumaan.
Kohon akseli vääntyy todella helposti ämpäriä irrotettaessa, joten tarkka saa olla.
Em. koskee siis vm 95-98 malleja.
Mittari minullakin toimii epälineaarisesti. Nykäyksittäinen nouseminen viittaisi siihen, että koho jumittelee. Olisikohan päässyt asennuksessa jotenkin vaurioitumaan.
Kohon akseli vääntyy todella helposti ämpäriä irrotettaessa, joten tarkka saa olla.
Em. koskee siis vm 95-98 malleja.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: Menikö bensapumpun testaus oikein?
Tankin viisari nousee hitaasti nykien itselläkin auton ollessa käynnissä tankkauksen ajan. Kyseinen juttu ei liene vika vaan ominaisuus.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Re: Menikö bensapumpun testaus oikein?
Tää on nyt taas niitä saabismeja mitä en ymmärrä vielä 16 vuoden saabistelun jälkeenkään, eli mikä ihmeen syy (vika) voi olla kyseessä jos tarvii tankata niin, että pitää auton käynnissä???Tasapaino akseli kirjoitti:...auton ollessa käynnissä tankkauksen ajan.
Eikös mittareillakin käsketä sammuttaa auto (turvallisuus syistä) tankkauksen ajaksi.
...tietty jos meinaa lähteä äkäisesti maksamatta, mutta siitä tässä tuskin on kyse.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Menikö bensapumpun testaus oikein?
Nyt on alkanut tuo ongelma vaivaamaan, koska olisi kiva saada ainakin bensan varoitusvalo toimimaan.
Olen ollut havaitsevinani, että bensamittari näyttää systemaattisesti liikaa. Eli mittari ei ala laskemaan maksimista ollenkaan ennen kun tankista on kulunut bensaa 10-15 litraa. Tänäänkin tankkasin autoon 42 litraa, ja mittarin mukaan bensaa oli vielä jäljellä karvan alle 35 litraa (tankin koko 62l). Tankki on siis tosiaan tyhjä siinä vaihessa kun mittari näyttää karvan alle 20l.
Ilmeneekö tuo kohon varren vääntyminen yleensä siten, että mittari heittää koko matkalta, vai siten, että koho jumittaa johonkin kohtaan? Saako vartta taivuteltua luotettavaksi, vai joutuuko koko ämpärin (?) vaihtamaan? Muuta en ole tarkistanut kuin sen, että kannessa olea merkki osoittaa oikeaan suuntaan. En ole bensapumppua ikinä irrottanut, joten en siksi ole vielä viitsinyt kokeilla korjausta.
Olen ollut havaitsevinani, että bensamittari näyttää systemaattisesti liikaa. Eli mittari ei ala laskemaan maksimista ollenkaan ennen kun tankista on kulunut bensaa 10-15 litraa. Tänäänkin tankkasin autoon 42 litraa, ja mittarin mukaan bensaa oli vielä jäljellä karvan alle 35 litraa (tankin koko 62l). Tankki on siis tosiaan tyhjä siinä vaihessa kun mittari näyttää karvan alle 20l.
Ilmeneekö tuo kohon varren vääntyminen yleensä siten, että mittari heittää koko matkalta, vai siten, että koho jumittaa johonkin kohtaan? Saako vartta taivuteltua luotettavaksi, vai joutuuko koko ämpärin (?) vaihtamaan? Muuta en ole tarkistanut kuin sen, että kannessa olea merkki osoittaa oikeaan suuntaan. En ole bensapumppua ikinä irrottanut, joten en siksi ole vielä viitsinyt kokeilla korjausta.
Re: Menikö bensapumpun testaus oikein?
Mulla toimii juuri noin . Eli näyttää 10 litraa liikaa kokoajan. Kerran on bensavalo päässyt syttymään ja se tarkoitti että " huomasitkos että bensa loppui just? "blobbo kirjoitti: Ilmeneekö tuo kohon varren vääntyminen yleensä siten, että mittari heittää koko matkalta, vai siten, että koho jumittaa johonkin kohtaan? Saako vartta taivuteltua luotettavaksi, vai joutuuko koko ämpärin (?) vaihtamaan? Muuta en ole tarkistanut kuin sen, että kannessa olea merkki osoittaa oikeaan suuntaan. En ole bensapumppua ikinä irrottanut, joten en siksi ole vielä viitsinyt kokeilla korjausta.
Re: Menikö bensapumpun testaus oikein?
Mulla kun bensaa alkaa olla 10-20litraa jäljellä niin mittari ei aina meinaa näyttää oikein mitään. Eli kun bensa vähissä niin näyttää liian vähän, ilmeisesti vika kuitenkin yleensä juurikin toisinpäin eli näyttää liikaa.Ilmeneekö tuo kohon varren vääntyminen yleensä siten, että mittari heittää koko matkalta, vai siten, että koho jumittaa johonkin kohtaan? Saako vartta taivuteltua luotettavaksi, vai joutuuko koko ämpärin (?) vaihtamaan? Muuta en ole tarkistanut kuin sen, että kannessa olea merkki osoittaa oikeaan suuntaan. En ole bensapumppua ikinä irrottanut, joten en siksi ole vielä viitsinyt kokeilla korjausta.