Tervehdys Saabistit
Näin ensimmäiseksi on keuttava että teillä on yksi Suomen aktiivisin ja asiallisin foorumi. Itse en vielä Saabia omista, mutta vanhempien turbo tonnarien hevosia eurolla suhde on mitä mainion...
Itseasiassa etsiskelen "mönkijä" projektiini sopivaa kytkintä, ja haulla löytyi yli sata??? sivua sanalla kytkin, mutta silti jäi vielä kysyttävää.
Mulla on tuossa laitteessa 228mm kytkin ja tarvitsisin siihen jämäkkää paineasetelmaa, joka vapautuu painelaakeria painamalla koneeseen päin(näitä ei löydy tehokkaammista Subaruista).
Lueskelin että Viggenissä olisi jämäkkä asetelma, mutta miten muut esim 9-3 2-litran turbot onko näiden asetelmissa paljon eroa esim. pidossa(hinnassa ainakin on).
Seuraava kysymys: Kun en hyvää kuvaa löytänyt, mutta onko vauhtipyörässä kytkinlevyn vastepinta samassa tasossa kuin asetelman kiinnityspinta?
Ja vielä, että minkä halkaisijainen on paineasetelman jousipakan reijän halkaisija(painelaakerin paininpinnan koko)
Kiitokset jo etukäteen
Tuossa vielä linkki, niin näkee millaiseen laitteeseen kytkin tulossa
http://www.youtube.com/watch?v=L7w4U8mJ7ps
Pitävää Kytkintä
Re: Pitävää Kytkintä
2-litraisissa (ainakin 80-luvun) tonnareissa on 228mm asetelma, samoin 90-93 OG900 turboissa. NG900/9-3 löytyy myöskin 228mm, kaikkein jäykin on 9-3 Viggenin asetelma.
Jos haluat oikeasti pitävää niin laita se Viggen, hintakaan ei ole kovin paha (luokkaa 200e), kun tilaat ulkomailta: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3698
Mikä tahansa Saabin 228mm asetelma kyllä riittää ainakin ~350Nm väännöillä, mutta jos 400+ pitäisi kestää niin sitten tuo Viggen-asetelma, vakiolevyllä pitää 450Nm.
Painelaakerin kokoa en nyt muista, mutta samassa tasossa on vauhtipyörä, ts. kitkapinta ja asetelma pulttautuu samaan tasoon.
Jos haluat oikeasti pitävää niin laita se Viggen, hintakaan ei ole kovin paha (luokkaa 200e), kun tilaat ulkomailta: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3698
Mikä tahansa Saabin 228mm asetelma kyllä riittää ainakin ~350Nm väännöillä, mutta jos 400+ pitäisi kestää niin sitten tuo Viggen-asetelma, vakiolevyllä pitää 450Nm.
Painelaakerin kokoa en nyt muista, mutta samassa tasossa on vauhtipyörä, ts. kitkapinta ja asetelma pulttautuu samaan tasoon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Pitävää Kytkintä
Kyllä lähtee!ATV kirjoitti:Tuossa vielä linkki, niin näkee millaiseen laitteeseen kytkin tulossa
http://www.youtube.com/watch?v=L7w4U8mJ7ps
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Pitävää Kytkintä
Jeps. kiitos tiedoista.
Oliskos kellään kuvaa 228 kytkimestä tai linkkiä kuvan.
Onko kytkimet yleensä hydraulisia vai vaijerilla
Oliskos kellään kuvaa 228 kytkimestä tai linkkiä kuvan.
Onko kytkimet yleensä hydraulisia vai vaijerilla
Re: Pitävää Kytkintä
900 vaijerilla ja 9-3 nestekytkin, eli molempia löytyy.
Btw, vakiokytkin kestää noin 400Nm ja Viggenin 450Nm.
Btw, vakiokytkin kestää noin 400Nm ja Viggenin 450Nm.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Pitävää Kytkintä
Pientä tarkennusta tällee ulkomuistista, kun noita asetelmia on tullut mittautettua useampia, eli ng900/9-3 vauhtipyörässä on hieman vajaan 2mm syvennys kytkinlevylle paineasetelman kiinnitystasoon nähden, eli Viggenin paineasetelman maksimipuristus (~1025kg) on noin 5.0..5.5mm kohdalla ja levyllä paksuutta jotakuinkin 7.2... 7.5mm.
Vakio ng900/9-3 paineasetelman puristusvoima on noin 775-825kg 5.0 -5.5mm kohdalla.
Opel SRE -747 noin 900kg 5.0 -5.5mm.
Spec 3+ noin 900kg 7.0-7.5mm, eli tehty noin 2mm paksummalle 3+ levylle (eli levy noin ~9mm paksu).
Vakio ng900/9-3 paineasetelman puristusvoima on noin 775-825kg 5.0 -5.5mm kohdalla.
Opel SRE -747 noin 900kg 5.0 -5.5mm.
Spec 3+ noin 900kg 7.0-7.5mm, eli tehty noin 2mm paksummalle 3+ levylle (eli levy noin ~9mm paksu).
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.