-98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
-98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
Huomenta, viime yönä plarasin foorumia läpi ja en löytänyt vastausta ongelmaan, joten kyselläämpä tämä uuden keskustelun kautta.
Eli tilanne josta kaikki alkoi oli että autoa ajoi ulkopuolinen henkilö joka rykäsi 100 vauhdissa vaihteet seuraavassa järjestykseessä 3 -> N -> D ->N ja sitten tienlaitaan kytkemään D takaisin päälle.
Eli suht hyvässä vauhdissa rykäistiin vapaalle ja sitten takaisin ajoasentoon.
Ongelma oli heti tämän episodin jälkeen se että valoihin kun pysähtyy niin 1- vaihde ei tahdo kytkeytä itse vaan se pitää kepillä pakottaa tai lähtiessä reilulla kaasulla pudottaa päälle, muutoin 2- vaihdetta luistattaen mennään.
Tätä esiintyy nyt 80% pysähdyksissä, välillä toimii hetken että tippuu 1- vaihde päälle, mutta suurin osa ajasta 2 jää.
Laatikossa on 5tkm ajetut öljyt, öljyä on juuri 80'C max niin kuin pitää ei yhtään yli, on punaista ja ei haise palaneelle. Kytkin pitää ajaessa ja KD-vaijeri on säädöissään.
Keskipakosäätäjän tiivisteet on vaihdettu viimeksi 70tkm sitten, voiko olla että tuon paineshokin aiheuttamana olis taas tiivisteet ottaneet damagea ?
Eli tilanne josta kaikki alkoi oli että autoa ajoi ulkopuolinen henkilö joka rykäsi 100 vauhdissa vaihteet seuraavassa järjestykseessä 3 -> N -> D ->N ja sitten tienlaitaan kytkemään D takaisin päälle.
Eli suht hyvässä vauhdissa rykäistiin vapaalle ja sitten takaisin ajoasentoon.
Ongelma oli heti tämän episodin jälkeen se että valoihin kun pysähtyy niin 1- vaihde ei tahdo kytkeytä itse vaan se pitää kepillä pakottaa tai lähtiessä reilulla kaasulla pudottaa päälle, muutoin 2- vaihdetta luistattaen mennään.
Tätä esiintyy nyt 80% pysähdyksissä, välillä toimii hetken että tippuu 1- vaihde päälle, mutta suurin osa ajasta 2 jää.
Laatikossa on 5tkm ajetut öljyt, öljyä on juuri 80'C max niin kuin pitää ei yhtään yli, on punaista ja ei haise palaneelle. Kytkin pitää ajaessa ja KD-vaijeri on säädöissään.
Keskipakosäätäjän tiivisteet on vaihdettu viimeksi 70tkm sitten, voiko olla että tuon paineshokin aiheuttamana olis taas tiivisteet ottaneet damagea ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
En haluaisi maalailla piruja, mutta vuosia sitten vastaavan episodin jälkeen -89:n automaatti ei osannut vaihtaa kakkosta isommalle. Laatikon täysremppa korjasi tilanteen, mutta olisi ehkä toennut vähemmälläkin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
Varmaksi en osaa sanoa, mutta itselleni kävi juuri niin että kun lainasin autoa voimansiirron tehtäviä selkärankaansa omaksuneelle manuaalikuljettajalle, sain auton takaisin säätäjän O-renkaat rikkoutuneina eli oli menty vauhdista pläräämään vaihteita. Tosin tiivisteet olivat tässä tapauksessa jo vanhat ja muutenkin koppurat.
Itse hydraulikoneiston ei kyllä pitäisi rikkoutua vääristä vaihtoyrityksistä, on kait suunniteltu niin että paineventtiilit toimivat vasta niille terveillä paineilla ja vääristä vaihtoyrityksistä seuraa jonkin ohivirtausventtiilin toiminta tai laatikko mieluummin antaa luistaa.
Eipä tuolta oikein pysty lootaa irrottamatta muuta tarkistamaan kuin ne O-renkaat tai paineenvaraajan A- ja D-jouset sekä nuo matolaatikon alla lymyilevät muut jouset: http://townsendimports.com/Web/transmis ... vebody.htm.
Tuossa jonkinmoinen vianetsintäkaavio mutta eipä sieltäkään äkkisilmäyksellä juuri tähän oireeseen sopivaa ratkaisua löydy
: http://townsendimports.com/Web/transmis ... oflow1.htm
Itse hydraulikoneiston ei kyllä pitäisi rikkoutua vääristä vaihtoyrityksistä, on kait suunniteltu niin että paineventtiilit toimivat vasta niille terveillä paineilla ja vääristä vaihtoyrityksistä seuraa jonkin ohivirtausventtiilin toiminta tai laatikko mieluummin antaa luistaa.
Eipä tuolta oikein pysty lootaa irrottamatta muuta tarkistamaan kuin ne O-renkaat tai paineenvaraajan A- ja D-jouset sekä nuo matolaatikon alla lymyilevät muut jouset: http://townsendimports.com/Web/transmis ... vebody.htm.
Tuossa jonkinmoinen vianetsintäkaavio mutta eipä sieltäkään äkkisilmäyksellä juuri tähän oireeseen sopivaa ratkaisua löydy

Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
Kiitos vastauksista, lähdetään liikenteeseen keskipakosäätäjän tarkistuksella. Eli vaihdetaan tiivisteet vaikka olis ehjät ja samalla testataan liikkuuko säätäjän venttiilit ongelmitta. Seuraava kohde on matolaatikko vaikka ongelman ei pitäisi löytyä sieltä.
Palaan asiaan noin 2vko päästä kun yllä olevat on suoritettu.
Palaan asiaan noin 2vko päästä kun yllä olevat on suoritettu.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
Tollo kysymys mutta kuuluuko KD-vaijerin keulautua käsin vetämällä yläpäästä ilman "vastustusta" tai "takaisin vetoa" kunnes ei tule enempää vaan joku stoppaa sen ?
Siksi kysyn kun kuvittelin että siinä on jonkinlainen takaisin veto kun sitä vedetään ylöspäin...
Siksi kysyn kun kuvittelin että siinä on jonkinlainen takaisin veto kun sitä vedetään ylöspäin...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
Kävin tuolla pihalla hoipertelemassa sen verran, että irroitin kaasuvaijerin vivustostaan ja kiskoin pelkkää vipupyöräänsä ja samalla KD-vaijeria, ja tunnustellen oikeassa säädössään olevassa KD-vaijerissa on noin yhden sentin päässä liikeratansa loppupäästä selvä ja tuntuva pykälä eli se alaspäinpoljenta.
On siellä laatikossa ja sillä vaijerin käyttöpyörällä jonkinmoinen palautinjousikin, eli vaijerista kiskottaessa sen ei kuulu jäädä matona käsiin.
Tämä KD-vaijerihan tässä ZF-laatikossa ei toimi pelkästään Kickdownin vuoksi, vaan kuten yleensä näissä mekaanis-hydraulisissa antiikkilaatikoissa myös ohjauspaineen antajana tai/eli antaa osaltaan kaasupolkimen asentoa ja tietoa kulloisestakin kuormitustilanteesta laatikon hydrauliaivoille.
Sori jos ja kun on nyt sen verran Vappua päässä että en selvempään pysty, mutta jos on niin että se KD-vaijerin laatikonpuoleinen nuppi on jostakin syystä antautunut, -vaijerin pää ja sen pyörä löytyy matolaatikon alta-, niin laatikko ei saa "tietoa" kaasupolkimen asennosta ja kulloinkin tarvittavasta toiminnasta.
On siellä laatikossa ja sillä vaijerin käyttöpyörällä jonkinmoinen palautinjousikin, eli vaijerista kiskottaessa sen ei kuulu jäädä matona käsiin.
Tämä KD-vaijerihan tässä ZF-laatikossa ei toimi pelkästään Kickdownin vuoksi, vaan kuten yleensä näissä mekaanis-hydraulisissa antiikkilaatikoissa myös ohjauspaineen antajana tai/eli antaa osaltaan kaasupolkimen asentoa ja tietoa kulloisestakin kuormitustilanteesta laatikon hydrauliaivoille.
Sori jos ja kun on nyt sen verran Vappua päässä että en selvempään pysty, mutta jos on niin että se KD-vaijerin laatikonpuoleinen nuppi on jostakin syystä antautunut, -vaijerin pää ja sen pyörä löytyy matolaatikon alta-, niin laatikko ei saa "tietoa" kaasupolkimen asennosta ja kulloinkin tarvittavasta toiminnasta.
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
Juu, pitääpä vielä varmistaa että eihän se varmasti alkanut vetäytyä itsekseen takaisin sisälle, se pykälä mikä tuntuu kun kaasuläpän vipua käsin kääntää on itse kaasuläppävivustossa, laatikon päässä ilmeisesti ei ole mitään pykälää, vain sen venttiilin säätö.
Juu KD-vaijeri vaikuttaa koko laatikon toimintaan ja se tieto minulla on. Pitää huomenna käydä selvinpäin tutkimassa että onko tosi että vastustu on kadonnut joten se selittäisi miksi loota ei pelaa.
Toisin ihmetyttää että vaijeri ei kelaannu kokonaan ulos sieltä jos se kuitenkin on antautunut laatikon päästä.
Mutta kiitoksia taas vastauksista vapusta huolimatta...
Juu KD-vaijeri vaikuttaa koko laatikon toimintaan ja se tieto minulla on. Pitää huomenna käydä selvinpäin tutkimassa että onko tosi että vastustu on kadonnut joten se selittäisi miksi loota ei pelaa.
Toisin ihmetyttää että vaijeri ei kelaannu kokonaan ulos sieltä jos se kuitenkin on antautunut laatikon päästä.
Mutta kiitoksia taas vastauksista vapusta huolimatta...

Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7772
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
Kyllä kuorimtusvaijerissa on palautusjousi....
Sivu 10 ja Jousi 06.370
http://www.jus.liitin.net/ZF1050000116.pdf
Sivu 10 ja Jousi 06.370
http://www.jus.liitin.net/ZF1050000116.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
Huomenta, tutkin viime yönä lootaa ja vaijeria lisää. Kyllä se vaijeri tuntuu olevan kunnossa ja vetäytyy itsekseen sisään joten vika ei ole siinä. Soittelin PCS ja heillä oli yksi loota siellä joka käyttäytyy lähes samalla tavalla ja siinä oli O-renkaat 8kpl palasina.
Sanottakoon että oma loota teki tänä aamuna uuden efectin kylmänä 1-2 , 2-3 ja 4-3 vaihdot käi matkan varrelle ja kiekat hyppäs eli kytkeytymistä ei tapahtunut ennen kuin kaasun nosti sitten vetoa riitti (kykä ei luista, se on testattu).
Palaan asiaan kun selviää lisää ja kiitos hyvästä pdf filusta, tuollaista itsellä ei ollutkaan lootasta vielä.
Sanottakoon että oma loota teki tänä aamuna uuden efectin kylmänä 1-2 , 2-3 ja 4-3 vaihdot käi matkan varrelle ja kiekat hyppäs eli kytkeytymistä ei tapahtunut ennen kuin kaasun nosti sitten vetoa riitti (kykä ei luista, se on testattu).
Palaan asiaan kun selviää lisää ja kiitos hyvästä pdf filusta, tuollaista itsellä ei ollutkaan lootasta vielä.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
Nonnii, keskipakosäätäjän O-renkaat kaikki ehjänä, joka tapauksessa uudet sisään. Öljyt oli kuin uudet ja metallia ei ollut normaalia enempää magneetissa ja palasia ei ollut tarttunut siivilään.
Mutta tämän seurauksena 1-vaihde palautui, eli olisko tuolla ollut jotain mitä ei silmin näe, tiiä sitä sitten... Mutta muut ongemat säilyi eli vaihdot menyy ja kytkeytyminen on hidasta.
Tilattu kaikki 5kpl jousia matolaatikkoon ja se jumppa on edessä seuraavien 3vko aikana kunhan saavat tehtaalla jouset väänneltyä ja postiin. Katsotaan jos tämä auttaisi lootaa heräämään henkiin.
Kun vaihde on kytkettynä kykä pitää ja veto on normaalia.
Mutta tämän seurauksena 1-vaihde palautui, eli olisko tuolla ollut jotain mitä ei silmin näe, tiiä sitä sitten... Mutta muut ongemat säilyi eli vaihdot menyy ja kytkeytyminen on hidasta.
Tilattu kaikki 5kpl jousia matolaatikkoon ja se jumppa on edessä seuraavien 3vko aikana kunhan saavat tehtaalla jouset väänneltyä ja postiin. Katsotaan jos tämä auttaisi lootaa heräämään henkiin.
Kun vaihde on kytkettynä kykä pitää ja veto on normaalia.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
Kele nyt eilen se ykkönen taas katos pysähtyessä että pitää kepillä kytkeä, edelleen odotellaan postilaatikkoon kuumeisesti hydraalijousia ja tiivisteitä että pääsis vaihtelemaan.
Raportoidaan lisää myöhemmin...
Raportoidaan lisää myöhemmin...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
Oliko se O-renkaiden vaihto isompikin homma? Onkohan siihen missään ohjeita tarjolla ladattavaksi? 

2003 9-5 estate 2.0t automatic
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7772
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
pst...kokeile hakua sanalla "keskipakosäätäjä"Finn kirjoitti:Oliko se O-renkaiden vaihto isompikin homma? Onkohan siihen missään ohjeita tarjolla ladattavaksi?
http://www.thesaabsite.com/9000/9000gov ... cement.htm
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
Tackar och pockar. 

2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: -98 2.0t automaattilaatikko jättää 2-vaihteen pysähtyessä...
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 0&t=228516Finn kirjoitti:Oliko se O-renkaiden vaihto isompikin homma? Onkohan siihen missään ohjeita tarjolla ladattavaksi?
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000_ZF_k ... isteet.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00