Uudempi automaatti on taloudellisempi ja muutenkin toiminnaltaan parempi. Suosittelen lämpimästi M2004 tai uudempaa toimivan huohotinjärjestelmän takia.
Lähinnä sitä ajoin takaa virihommassa että 2.0t vectorin voi vireistää ihan omien mielihalujensa mukaan välille 185 - niin paljon kuin lompakko sietää ja lähtökohta on halvempi kuin Aero. Ei tartte heti mennä +270hv lukemiin
Minäkin taidan tyytyä (aluksi) saabin omaan softaan. Pitännee alusta jaturbo päivittää ennenkuin ottaa enemmän potkua ulos.
ESP tuli vakioksi mallivuoden -05 autoihin joten syksyllä -04 rekisteröidyistä autoista tuo löytyy.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
Täältä löytyisi saab esite vuodelta 2002 jossa lista vakiovarusteista eri malleissa, mainittakoon muutama joita tässä keskustelussa esiintyy :urheilulliset istuimet - vain vector ja aero, Nahkaverhoilu - vain Arc, ajotieturi ja vak.nop.säädin - kaikki paitsi linear, Kevytmetalli vanteet - kaikki paitsi linear, Sähkötoimiset etuistuimet - ei missään vakiona, jne, jne, eli tilaamalla on saanut " lähes kaikkia varusteita kaikkiin " tämän kirjan mukaan. Ilmeisesti oman autoni ( vector -03 ) sid 2 ja as 2 ovat myös rastitettu tilattaessa ? Esp, eberi, parkkitutka, sähköpenkki lienevät myös veloittaneet kukkaroa ?
Aero-farkku olisi kiikarissa ja mielessä on ollut ajokilometreiltään alle 150tkm 2002 ja 2003 vuosien mallit. Koeajoissa automaatti on tuntunut latistavan auton luonnetta omaan makuun liiaksi, joten manuaali olisi tällä kertaa hakusessa. Onkohan ko. vuosimallien välillä mitään olennaisia eroavaisuuksia?
Myös Ruotsin autot ovat olleet kiikarissa ja siellä 2004-malleja näkyisi saavan kohtuullisella lisähinnalla edellä mainittuihin verrattuna. Onko noissa 2004 malleissa sinänsä erittäin oleellisen huohotinongelman sekä puskureiden lisäksi muita eroja 02/03 -malleihin? Nahkasisustus näkyy ainakin olevan kaksivärinen... Ruotsin puolella lisähinta on vielä melko kohtuullinen 2004-malleihin mutta verojen määrä Suomeen tuotaessa suhteessa vanhempiin malleihin vielä hieman mietityttää... Kannattaakohan siis satsaus tuoreempaan vuosikertaan?
Entä mitkä ovat oleellisimpia tarkastettavia asioita tämän genren autoja katsellessa? Ruosteen alkua on näkynyt joidenkin mallien takaluukuissa varsinkin rekisterikilven kehyksen alaosassa - onko tämä kuinka yleistä? SID lienee tarkastettavien asioiden listalla mutta mahdollisesti itsekin korjattavissa? Ja riittääkö, että 2002-2003 malleihin on huohotinpäivitys tehty, vai pelastaako tuo vielä ongelmilta moottorin kanssa? Entä kannattaako +100tkm ajetut yksilöt ilman päivitystä unohtaa, varsinkin jos ajo on koostunut lähinnä lyhyemmistä ajosuoritteista? Entä muita hyviä kohtia tsekattavaksi?
Huohotinpäivitys ei takaa sitä etteikö ongelmia voisi olla, jakopää voi olla ollut "finaalissa" ja kone karstaa täynnä ennen kuin päivitys on asennettu. Suosittelen erittäin lämpimästi vuosimallia 2004 tai uudempaa. Uudemmissakin kannattaa tarkistaa huoltokirja tarkkaan, vaikkei ns. moottoritakuuta enää olekaan. Joissakin tapauksissa on 30K/1 vuosi huoltoväli ymmärretty siten, että on unohdettu tuo aikaraja ja ajettu usempi vuosi samoilla öljyillä ja odotettu sitkeästi 30K rajapyykkiä... Taka-akselin puslat ja takaiskarit kannattaa tsekata myös uudemmista. SIDin pikseliongelmat koskevat vain SIDin ekaa versiota.
Nyt on muuten täälläpäin Suomea tullut vastaan ensimmäinen jakopää viallinen -04 vuosimallin auto. Kilometrejä mittarissa muistaakseni 130tkm ja aukoton huoltokirja. Miten muualla?
Mistäs johtuu tuo 170hp:n nosto 185hp:en vm2001(?). Onko 9-5:n muuten muuttunu silloin vai pelkkä softa ?
Lähinnä ajan takaa, jos nostaisi '00 mallista 170:sta 15hp ylöspäin niin pääsis tasoihin uudempien kanssa...pöhköähän se nyt sinänsä on kun puhutaan noin vähästä
Kakkoslambdan voi uudemmasta softasta myös poistaa. Tosin en näe mitään järkeä päivittää vain "170"->"185" jos lähtee softaa vaihtamaan. Eroa tuskin edes huomaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suorsa kirjoitti:Nyt on muuten täälläpäin Suomea tullut vastaan ensimmäinen jakopää viallinen -04 vuosimallin auto. Kilometrejä mittarissa muistaakseni 130tkm ja aukoton huoltokirja. Miten muualla?
Eipä tuo mikään ihme ole, onhan noita jakopäävikoja ollut B234-tonnareissakin ja myös muissa merkeissä jne. 30K huoltovälillä kun ajetaan ja Garretti alkaa valskaamaan öljyä, niin jos ei välillä katsota tikkua (tai ihmetellä sinistä savua), niin varmasti mennään vähillä öljyillä pitkän matkaa... Toistaiseksi ei kuitenkaan ole tullut vastaan yhtään mönjäytynyttä M2004- konetta, jossa olisi varsinainen huohotinvaiva.
Mimmi kirjoitti:Ei sillä 185 hv:llakaan pysy liikenteen mukana ilman päivitystä.
Toistaiseksi olen pärjännyt hyvin omalla 170hp saabillani. Uskoisin, että jos softaa päivittäisin ottasin esim. maptunen saabistissakin mainostetun 235hp/380Nm.