SAAB.OPEL.FIAT
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Sehän se pointtini olikin, että turha sitä on Saabiin tehdä moottoria joka on osaksi Opel-kone, kun kerran kaikki tietävät, että Saabin omat koneet ovat paljon parempia.
En puhu nyt käyttöominaisuuksista lainkaan - ne voivat hyvinkin olla samat - vaan kestävyydestä ja järeästä kokonaisuudesta. Tämä on sikälikin tärkeää, että ainakin minä haluan virittää Saabeja vielä kymmenenkin vuoden päästä, enkä halua, että silloin pitää tapella
Opelin "pahvi"-lohkojen kanssa. Liioittelen tietysti, mutta tämä johtuu
vain siitä että Opelistuminen hatuttaa.
En puhu nyt käyttöominaisuuksista lainkaan - ne voivat hyvinkin olla samat - vaan kestävyydestä ja järeästä kokonaisuudesta. Tämä on sikälikin tärkeää, että ainakin minä haluan virittää Saabeja vielä kymmenenkin vuoden päästä, enkä halua, että silloin pitää tapella
Opelin "pahvi"-lohkojen kanssa. Liioittelen tietysti, mutta tämä johtuu
vain siitä että Opelistuminen hatuttaa.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
- Paikkakunta: Espoo
Nuo Opel-kone jutut voi kyllä jättää omaan arvoonsaTurboJanne kirjoitti:Sehän se pointtini olikin, että turha sitä on Saabiin tehdä moottoria joka on osaksi Opel-kone....että ainakin minä haluan virittää Saabeja vielä kymmenenkin vuoden päästä, enkä halua, että silloin pitää tapella Opelin "pahvi"-lohkojen kanssa. Liioittelen tietysti, mutta tämä johtuu vain siitä että Opelistuminen hatuttaa.

TekniikanMaailma kirjoittaa 9-3 SS koeajoraportissa näin ,
"Moottori ja voimansiirto
Saabin uusi kaksilitrainen moottori on todellakin uusi siinä mielessä, että samanlaista ei ole ollut aikaisemmin käytössä sen paremmin Saabin kuin GM:n muissakaan autoissa. Ja silti puhutaan syvällä rintaäänellä, ettaä moottori on siitä ja siitä GM-yhtioän autosta peräisin. Mistä on kysymys?
Ensinnäkin jäljitystä sotkee se, että jo vuonna 1986 Opel Omegaan tuli saman kokoinen moottori, jossa on täsmälleen samat sylinterimitat kuin Saabissakin eli 86 x 86 mm. Se sai neliventtiilitekniikan vuonna 1993 ja siitä on käytössä myös ahdettu versio. Tämä kokonaan valurautainen moottori on käytössä esimerkiksi Astra Cabrioletissa ja Zafira-tila-autossa. Tämä ei kuitenkaan ole Saabin moottorin lähtökohta.
Saabin moottorin pohjana on GM:n 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autossa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pitempi, mutta nämä esimerkiksi.
Ruotsalaiset ovat hyödyntaäneet tästä verraten uudesta konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget ja männät, moottorin ohjaus ja ahtojaärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.
Tilan käyttö on sanellut joidenkin moottoriin liittyvien toimintojen sijoittelun. Ohjaustehostimen hydraulipumppu ja jarrutehostimen alipainepumppu saavat käyttövoimansa suoraan nokka-akseleiden päistä.
Moottorin ohjausjärjestelmänä on Saabin kehittaämaä Trionic 8, johon kuuluu muun muassa jäännöskaasun määrän mittaaminen sylintereistä kaasujen sähkönjohtavuuteen perustuen."
On se varmaan meikäläisenkin hämmennettävä tätä soppaa...
No, hiivatin riisselillä on tullut ajeltua siinä määrin, että ilman epäilyä voin todeta diesel-moottorien olevan parasta mitä kyseisellä konsernilla on tarjolla. Vaikka italialaisia pidetään lähinnä autoteollisuuden hupiveikkoina, on dieselin kehitys tuossa muuten kummallisessa maassa aivan maailman kärkeä. Siellä on ainakin parikymmentä isompaa tai pienempää pajaa, jotka tekevät erikokoisia diesel-moottoreita aina pienkonekäytöstä laivoihin asti. Ei siis ihme, että Wärtsilä vei laivamoottoritehtaan tuotannon sinne....
Ja verrarilla on saman verran tekemistä fiat-konsernin henkilöautojen kanssa kuin trabantilla 50-luvun saksalaisen laatuauton kanssa...


No, hiivatin riisselillä on tullut ajeltua siinä määrin, että ilman epäilyä voin todeta diesel-moottorien olevan parasta mitä kyseisellä konsernilla on tarjolla. Vaikka italialaisia pidetään lähinnä autoteollisuuden hupiveikkoina, on dieselin kehitys tuossa muuten kummallisessa maassa aivan maailman kärkeä. Siellä on ainakin parikymmentä isompaa tai pienempää pajaa, jotka tekevät erikokoisia diesel-moottoreita aina pienkonekäytöstä laivoihin asti. Ei siis ihme, että Wärtsilä vei laivamoottoritehtaan tuotannon sinne....
Ja verrarilla on saman verran tekemistä fiat-konsernin henkilöautojen kanssa kuin trabantilla 50-luvun saksalaisen laatuauton kanssa...

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Pakko se on iskeä oma lusikka myös soppaan. Entinen autoni ng900v6 moottorihan piti olla sama kuin opelin v6. No miksi ihmeessä opelin liikkeessä kieltäytyivät vaihtamasta siihen nokkaremmiä?. No sanoivat että se virhe on tehty jo kerran ennen eikä enään tehdä. Koneessa on sama tai samoja peruja oleva lohko, mutta kuitenkin kone on sen verran erilainen että olivat joutuneet tilaamaan osat saabilta. Saab on siis ilmeisesti muuttanut konetta kuten tuossa aiemmin on myös mainittu.
Mitä fiateihin tulee olen aivan samaa mieltä kuin edellä. Turbodiesel-tekniikka on kyllä heillä hallussa. Verratkaa huvikseen esim. Vag vehkeisiin. Vagit ottavat turpaan kyllä 6-0. Aivan käsittämätön vääntö lähtee jo 1.9 koneesta.
Mitä fiateihin tulee olen aivan samaa mieltä kuin edellä. Turbodiesel-tekniikka on kyllä heillä hallussa. Verratkaa huvikseen esim. Vag vehkeisiin. Vagit ottavat turpaan kyllä 6-0. Aivan käsittämätön vääntö lähtee jo 1.9 koneesta.
Tai yleensäkin, miten nämä uuden sukupolven "tehodieselit" kestävät pidemmällä ajanjaksolla? Epäilen että suurentuneiden voimien vuoksi ei miljoonaa enää rikota kuten 200D:llä aikanaan avaamatta konetta. Näkyyhän tosin noita muutaman vuoden ikäisiä taksiopasuunoita olevan myynnissä paljon ajettuna. Tosin, miellyttävämpää tollasella tehokkaalla on ajella.9-5T kirjoitti:Miten mahtaa olla 200000km ajettuina, jotenkin Fiat tuntuu kertakäyttöiseltä vaikka mitään kokemusta ei ole italialaisista vehkeistä.jehhe kirjoitti: Vagit ottavat turpaan kyllä 6-0. Aivan käsittämätön vääntö lähtee jo 1.9 koneesta.
BMW 320dA Coupe LCI
Niin vielä tästä, et 9-3ss:ä on ooppelin pohja ja diisselit fiiatin koneita. Silti sillä on hintaa, kuin aidolla saabilla.
Minun mielestä varusteita on laitettu ruksattavaks liikaa, juuri mitään ei ole vakiona, vaan kaikki ekstraa. Ajonvakautus systeemit ja kaikki. Samaan hintaan alkaa saamaan 9-3ss sillä 150hp diisselillä, kun 320d BMW:n, siinä on vakiona jo yhtä ja toista. Väitän että toi BMW on parempi ajettava. Laadusta ja kestävyydestä en sano mitään,
fiat VS. BMW.
Tämän mielipiteen pohjana on kova tutkimus työ perheen autojen parissa. 9-3 2.0t löytyy ja 330d BMW(ei mitään vikaa vielä vaikka 107tkm ajettu)


Tämän mielipiteen pohjana on kova tutkimus työ perheen autojen parissa. 9-3 2.0t löytyy ja 330d BMW(ei mitään vikaa vielä vaikka 107tkm ajettu)
Ensin vähän hutkitaan ja sitten vasta tutkitaan.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
- Paikkakunta: Espoo
PohjaLEVY on sama ku uudessa Vectrassa ja Mersusta löytyy myös Fiatin diisseleitä, onko se huono meriitti ? ei minusta.NS83 kirjoitti:Niin vielä tästä, et 9-3ss:ä on ooppelin pohja ja diisselit fiiatin koneita. Silti sillä on hintaa, kuin aidolla saabilla.Minun mielestä varusteita on laitettu ruksattavaks liikaa, juuri mitään ei ole vakiona, vaan kaikki ekstraa. Ajonvakautus systeemit ja kaikki. Samaan hintaan alkaa saamaan 9-3ss sillä 150hp diisselillä, kun 320d BMW:n, siinä on vakiona jo yhtä ja toista. Väitän että toi BMW on parempi ajettava. Laadusta ja kestävyydestä en sano mitään,
fiat VS. BMW.
Tämän mielipiteen pohjana on kova tutkimus työ perheen autojen parissa. 9-3 2.0t löytyy ja 330d BMW(ei mitään vikaa vielä vaikka 107tkm ajettu)

9-3 SS on "aidompi Saab" kuin edellinen 9-3 jossa oli paljon enemmän Opelia, jos sillä nyt on jotain merkitystä

BMW on takavetoinen eli aivan erityyppinen ajaa, joku tykkää takavedosta, minä en, ilman ESPiä BMW:tä ei varmaan ostaisi kukaan

Ja vielä hinnoista, BMW maksaa diisselinä 4-5000 erkkiä enemmän kuin 9-3 SS, ei ne minusta ole samanhintaisia.. puhumattakaan ajettavuudesta jossa Saab 9-3 SS hakkaa 3-sarjan BMW:n mennentullen, huom talvikeleistä, tiloista ja valoista ei vielä ole edes puhuttu.

Aitous
Tämä Saabien "aitous" näyttää puhuttavan tänä päivänä täällä uskomattoman paljon, ja välillä heitot suuntaan ja toiseen ovat hieman kummallisen tuntuisia.
Mikä on "aito Saab"? Onko aito Saab se vanha 900? Moni tuntuu 9000:stakin pitävän surutta aitona Sabana, vaikka se onkin kehitetty yhteistyössä Alfa Romeon, Lancian ja - nimenomaan - FIATIN kanssa.
Harvapa auto tänä päivänä on millään tavalla "aito", kun osat ja osakokonaisuudet on jaettu monilla eri merkeillä yllättävänkin laajasti. Miksi pitäisi olla "aito"? 9-3 SS:n osalta kestävyys on kovin huono argumentti, kun kokemusta tuskin vielä on kellään suuremmista kilometrimääristä.
Mitä tossa 320d:ssä on 9-3:een verrattuna ylimääräistä vakiona, ainakaan Linear PLUS -varusteltu 9-3 ei mun mielestäni näyttäs jäävän tuosta jälkeen sen kummemmin. Ei sitä ainakaan "ala saamaan" samaan hintaan kuin tuota Saabin dieseliä, tollanen useamman tuhannen euron hintaero on kuitenkin iso nippu rahaa kelle tahansa.
Hyvä auto varmasti on BMW:kin.
Rekisteröidyin vasta tänne foorumille, vaikka olenkin juttuja pidempään seuraillut. Kortti on vasta viikon parin sisällä tulossa, eli nuori mies olen vielä. Saabeja (lähinnä OG900) on kuitenkin perheessä ollut useita, lähes 15 vuoden ajan minunkin eläessäni. Nyttemmin merkki on tosin vaihtunut erinäisistä syistä, ja pääsen tai joudun aloittamaan autoiluni Audilla.
Toivottavasti hyväksytte minut joukkoonne.
Mikä on "aito Saab"? Onko aito Saab se vanha 900? Moni tuntuu 9000:stakin pitävän surutta aitona Sabana, vaikka se onkin kehitetty yhteistyössä Alfa Romeon, Lancian ja - nimenomaan - FIATIN kanssa.
Harvapa auto tänä päivänä on millään tavalla "aito", kun osat ja osakokonaisuudet on jaettu monilla eri merkeillä yllättävänkin laajasti. Miksi pitäisi olla "aito"? 9-3 SS:n osalta kestävyys on kovin huono argumentti, kun kokemusta tuskin vielä on kellään suuremmista kilometrimääristä.
Mitä tossa 320d:ssä on 9-3:een verrattuna ylimääräistä vakiona, ainakaan Linear PLUS -varusteltu 9-3 ei mun mielestäni näyttäs jäävän tuosta jälkeen sen kummemmin. Ei sitä ainakaan "ala saamaan" samaan hintaan kuin tuota Saabin dieseliä, tollanen useamman tuhannen euron hintaero on kuitenkin iso nippu rahaa kelle tahansa.
Hyvä auto varmasti on BMW:kin.
Rekisteröidyin vasta tänne foorumille, vaikka olenkin juttuja pidempään seuraillut. Kortti on vasta viikon parin sisällä tulossa, eli nuori mies olen vielä. Saabeja (lähinnä OG900) on kuitenkin perheessä ollut useita, lähes 15 vuoden ajan minunkin eläessäni. Nyttemmin merkki on tosin vaihtunut erinäisistä syistä, ja pääsen tai joudun aloittamaan autoiluni Audilla.
Toivottavasti hyväksytte minut joukkoonne.
Re: Aitous
Loppujen lopuksi 9000:lla ei tainnut spagettivehkeiden kanssa olla paljoakaan tekemistä.TK kirjoitti: Mikä on "aito Saab"? Onko aito Saab se vanha 900? Moni tuntuu 9000:stakin pitävän surutta aitona Sabana, vaikka se onkin kehitetty yhteistyössä Alfa Romeon, Lancian ja - nimenomaan - FIATIN kanssa.
Jostain muistelen lukeneeni että korin ja rungon osista muiden tipo 4 autojen kanssa keskenään vaihtokelpoisia on kymmenkunta. Taitaa suurin italiaanoasia olla 9000:ssa muotoilu.
Re: Aitous
Tervetuloa porukoihin.TK kirjoitti: Rekisteröidyin vasta tänne foorumille, vaikka olenkin juttuja pidempään seuraillut. Kortti on vasta viikon parin sisällä tulossa, eli nuori mies olen vielä. Saabeja (lähinnä OG900) on kuitenkin perheessä ollut useita, lähes 15 vuoden ajan minunkin eläessäni. Nyttemmin merkki on tosin vaihtunut erinäisistä syistä, ja pääsen tai joudun aloittamaan autoiluni Audilla.
Toivottavasti hyväksytte minut joukkoonne.
Olen muuten tuosta merkkisekoituksesta samaa mieltä kanssasi. Saab on aina ollut pieni valmistaja. Olisi kummallista jos pystyttäisi voitollisesti myymään laadukkaita ja edullisa autoja, joissa on kaikki itse suunniteltu ja valmistettu ilman alihankintaa. Tai no, alihankinta on vissiin ok niin kauan kun alihankkija ei ole toinen automerkki?

Fiksu keskittyy ydinosaamiseensa ja antaa toisarvoiset asiat alihankkijalle. Vaikka osaa tulee fiiulta tai ooppelilta, niin ei saabista saa toisenmerkkistä tekemälläkään. Ehkäpä sabistit on totutettu aiemmin "liian hyvään" tai sit ollaan kuljettu laput silmillä... Liian hyvään siksi lainausmerkeissä, että saabin laatu on viimeiset vuodet ollut parempaa kuin koskaan.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11