SAAB 96, vaihteistoöljy
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
On oltava aika kulahtanut asetelma tai rikat poissa ettei kytkin irroita. Yleensä syynä varmaankin vääränlainen ilmaus.
Synkronointi renkaat eivät lähde liikkeelle jos oljyt ovat liian jähmeät varsinkin jos laatikolla on ajettu paljon. Uudehkossa laatikossa toimivat 80W öljytkin mainiosti. Kokeilkaapas kun ajatte 1.5h 120km/h ja alatte survomaan pikkuvaihteita ja varsinkin ykköstä niin vaihteet eivät mene päälle muutakun väkisin. Vika ei voi olla irroittamisessa vaan laatikossa olevissa öljyissä.
Aikaisemmin itsellänikin 80W pilipaliöljyt ja vaihteet takkusivat mutta kun vaihdoin 75W öljyt ongelmat hävisivät. Ja noi hypolit olisivat kuulema parhaat ja kalleimmat öljyt mitä laatikkoon kannattaisi laittaa. Parhaan tuloksen saavuttaa testaamalla jos ei puheisiin usko
(PS. Siekkisen Veini rallimiehenä ja Saabistina on varmasti kaikki ongelmat kokenut/kirjoittanut samaan juttuun aiemmin.)
Synkronointi renkaat eivät lähde liikkeelle jos oljyt ovat liian jähmeät varsinkin jos laatikolla on ajettu paljon. Uudehkossa laatikossa toimivat 80W öljytkin mainiosti. Kokeilkaapas kun ajatte 1.5h 120km/h ja alatte survomaan pikkuvaihteita ja varsinkin ykköstä niin vaihteet eivät mene päälle muutakun väkisin. Vika ei voi olla irroittamisessa vaan laatikossa olevissa öljyissä.
Aikaisemmin itsellänikin 80W pilipaliöljyt ja vaihteet takkusivat mutta kun vaihdoin 75W öljyt ongelmat hävisivät. Ja noi hypolit olisivat kuulema parhaat ja kalleimmat öljyt mitä laatikkoon kannattaisi laittaa. Parhaan tuloksen saavuttaa testaamalla jos ei puheisiin usko
(PS. Siekkisen Veini rallimiehenä ja Saabistina on varmasti kaikki ongelmat kokenut/kirjoittanut samaan juttuun aiemmin.)
Itse ajoin viime talvena vapaakytkimen sellaiseen kuntoon, että laatikko ei oikeastaan toiminut ollenkaan vaan hiemankin kovemmalla ajolla alkoi ikäänkuin riveämään. Meinasin jo vaihtaa laatikon kun kaverit suosittelivat kokeilemaan uusilla öljyillä. No minä ostin Teboilin synteettistä Hypoid W75-90 öljyä ja vanhat litkut vaihtoon (ei tietoa mitä olivat). Öljyn vaihdon jälkeen laatikko ja vapari alkoivat pelaamaan normaalisti ja nyt kestää taas revitelläkin, että kyllä noissa öjyissä ilmeisesti jotain eroja on!
Kimmo #1373
Saapi nähä, heitin (linkissä pdf sivu) Shellin Transaxle Oil 75W-90:t sisään. Alkukilometrit eivät ainakaan tunnu mitenkään erikoisilta.
Paitsi oisko kakkosen jollotus vähän vaimentunut nytkun mietin tarkemmin. Kuullostellaan. Kai tuo kuupalle käy jos porsselle ja verrarillekki...
Paitsi oisko kakkosen jollotus vähän vaimentunut nytkun mietin tarkemmin. Kuullostellaan. Kai tuo kuupalle käy jos porsselle ja verrarillekki...
#1430
-
- "Aero"
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
- Paikkakunta: Kempele-Käläviä
- Viesti:
Minä olen aina käyttänyt tavallista 80W90 GL-4 laatikkoöljyä, vaihtelevasti Neste, Teboil, Mobil, mitä sattui löytymään. Ajoin yhdelläkin lootalla yli 200tkm eikä siinä vielä ollut mitään vikaa, mm. vapaakytkin toimi aina vaan ja koneena oli isolohko ja kengät painavat. Vaihdoin lootaöljyt 10tkm välein, eli joka toinen moottorin öljynvaihto.
Minun mielestä rikkinäistä laatikkoa ei voi öljynvaihdolla korjata, mutta ehjän voi helposti rikkoa. Olisihan se mukava, jos saisi laakerijullitukset pois vain öljyä vaihtamalla, muttei se mee niin.
Tärkeintä on, että vaihtaa oikeat öljyt alkujaan hyvään laatikkoon riittävän usein. Tämä vielä entisestään korostuu 96:ssa, jonka laatikon öljytilavuus on pieni ja perä ja välitykset on samassa öljytilassa. Lisäksi, kuten KKuisma kirjoitti, vapaakytkin tykkää puhtaista öljyistä.
Tehtaan suositus on alunperin 80W GL-4 ja huoltotiedotteella on opastettu, että, jos asiakas valittaa jäykästä toiminnasta, niin voidaan laittaa 75W GL-4, eli samaa kuin 99:n lootaan. Miksipä ei näin tekisi? Castrolilta pitäis ainakin löytymän tuota 80W -paksuutta.
Toisaalta, tavallinen 80W90 on halpaa ja useimmiten toimii, niin suosittelen sitä. Pakkasellahan pitää muutenkin ajaa alkukilometrit hissunkissun, niin pieni vaihtojäyhyys ei haittaa ja synteettinen ei tahdo pysyä vanhojen kumistefojen takana.
Minun mielestä rikkinäistä laatikkoa ei voi öljynvaihdolla korjata, mutta ehjän voi helposti rikkoa. Olisihan se mukava, jos saisi laakerijullitukset pois vain öljyä vaihtamalla, muttei se mee niin.
Tärkeintä on, että vaihtaa oikeat öljyt alkujaan hyvään laatikkoon riittävän usein. Tämä vielä entisestään korostuu 96:ssa, jonka laatikon öljytilavuus on pieni ja perä ja välitykset on samassa öljytilassa. Lisäksi, kuten KKuisma kirjoitti, vapaakytkin tykkää puhtaista öljyistä.
Tehtaan suositus on alunperin 80W GL-4 ja huoltotiedotteella on opastettu, että, jos asiakas valittaa jäykästä toiminnasta, niin voidaan laittaa 75W GL-4, eli samaa kuin 99:n lootaan. Miksipä ei näin tekisi? Castrolilta pitäis ainakin löytymän tuota 80W -paksuutta.
Toisaalta, tavallinen 80W90 on halpaa ja useimmiten toimii, niin suosittelen sitä. Pakkasellahan pitää muutenkin ajaa alkukilometrit hissunkissun, niin pieni vaihtojäyhyys ei haittaa ja synteettinen ei tahdo pysyä vanhojen kumistefojen takana.
No niin itse itseään lainaten, nostetaampa tätä ylös kun on kylmän kokemuksiakin.make206 kirjoitti:Saapi nähä, heitin (linkissä pdf sivu) Shellin Transaxle Oil 75W-90:t sisään. Alkukilometrit eivät ainakaan tunnu mitenkään erikoisilta.
Paitsi oisko kakkosen jollotus vähän vaimentunut nytkun mietin tarkemmin. Kuullostellaan. Kai tuo kuupalle käy jos porsselle ja verrarillekki...
Elikkäs, äänet on laatikossa ne mitä oli kai aiemmillakin öljyillä, kakkosen vakio äänet kuuluu, muuten hiljainen.
Kylmänä (siis tänä talvena sen -10) tahtoo olla kakkosen kytkeminen heti alussa jäykkää, ei siis muuttunut näillä öljyillä miksikään. Vähän lämmettyään laatikko pelaa kyllä hienosti.
Pitää laittaa ens kesänä huvikseen jotain muuta sisälle ja ihmetellä. Jos jaksaa...
#1430
Re: SAAB 96, vaihteistoöljy
Nonii, hämmennetäänpä vähän tätäkin aihetta. Kuuppa odottelee tallissa vielä uutta vaihteistoöljyä pienten säätöjen lisäksi. Tavoitteena WST.
Monia mielipiteitä tuntuu olevan, mutta olisiko kellään tietoa noista Redline-öljyistä. Aiemmin mainittiin, että rallihommissa tuntuu toimivan, mutta onko tyyppi tuo MTL vai MT-90? Vai käykö molemmat yhtälailla. Tällä hetkellä laatikossa on jotku 80w-90 öljyt. Niilläkin tuntuu toimivan, mitä nyt kakkonen joskus vaihdettaessa ääntelee.
Monia mielipiteitä tuntuu olevan, mutta olisiko kellään tietoa noista Redline-öljyistä. Aiemmin mainittiin, että rallihommissa tuntuu toimivan, mutta onko tyyppi tuo MTL vai MT-90? Vai käykö molemmat yhtälailla. Tällä hetkellä laatikossa on jotku 80w-90 öljyt. Niilläkin tuntuu toimivan, mitä nyt kakkonen joskus vaihdettaessa ääntelee.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Re: SAAB 96, vaihteistoöljy
Sanoisin, että 75W90 NS olisi perää ajatellen GL-5 luokituksineen parempi. Itse olen käyttänyt menestyksellä Neste Hypoidi S 75W-90.
Jari Ala-Ilomäki
Re: SAAB 96, vaihteistoöljy
Redlinen suositus on 75W90NS. Sitä minäkin kaadoin sisään lootanvaihdon yhteydessä pari vuotta sitten ja moitteetta on pelannut. Seurattuani hetken harrastajatoverin öljytestejä, joissa vuorotellen vapaakytkin ei pelannut, synkat eivät pelanneet tai kytkinakselin stefa oksensi öljyt pihalle, katsoin parhaaksi panostaa pariin purkkiin useiden lähteiden mukaan toimivaa redlinea eikä ole valittamista ollut.hkylmala kirjoitti:Monia mielipiteitä tuntuu olevan, mutta olisiko kellään tietoa noista Redline-öljyistä. Aiemmin mainittiin, että rallihommissa tuntuu toimivan, mutta onko tyyppi tuo MTL vai MT-90? Vai käykö molemmat yhtälailla. Tällä hetkellä laatikossa on jotku 80w-90 öljyt. Niilläkin tuntuu toimivan, mitä nyt kakkonen joskus vaihdettaessa ääntelee.
#1970
Re: SAAB 96, vaihteistoöljy
Kiitoksia vastauksista. Päädyin juurikin tuohon 75W90NS öljyyn. Viikonloppuna kumosin sisään, mutta koeajolle ei päässy kun oli akku kuollut talven aikana. Eikun akkukaupoille ja koeajolle
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Re: SAAB 96, vaihteistoöljy
'65 mallin ohjekirjassa lukee suosituksina EP-öljy SAE 80.
Omaan '65:een laitoin tänään Neste Gear EP 80W-90. Huomenna parinsadan kilsan koeajo.
'71 mallisessa V4:ssä olen yleensä käyttänyt vastaavaa Mobilin tuotetta, ympärivuotisessa käytössä synteettisenä (Mobil SHC).
Edit. Poistotulpassa oli ainakin teelusikallinen lastuja.
Omaan '65:een laitoin tänään Neste Gear EP 80W-90. Huomenna parinsadan kilsan koeajo.
'71 mallisessa V4:ssä olen yleensä käyttänyt vastaavaa Mobilin tuotetta, ympärivuotisessa käytössä synteettisenä (Mobil SHC).
Edit. Poistotulpassa oli ainakin teelusikallinen lastuja.
Viimeksi muokannut Juha96, Ke Touko 27, 2009 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: SAAB 96, vaihteistoöljy
80W-90 liqui moly +200hp +240nm,ei ongelmia edes vapaakytkimen kanssa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: SAAB 96, vaihteistoöljy
Viitisensataa km takana ja hyvin pelaa.Juha96 kirjoitti: Omaan '65:een laitoin tänään Neste Gear EP 80W-90. Huomenna parinsadan kilsan koeajo.
Vaihdot vapaakytkimellä tosin tahtovat rusahdella, jos ei käytä aikaa ja anna kierrosten laskea kunnolla. Mutta ei siitä oikein voi öljyä syyttää, vaan itseään tai autoa.
V4:ssä kierrokset laski nopeasti, kun jalan irrotti kaasulta ja vapaakytkimelläkin sai nopeat vaihdot joka suuntaan (tai no, nopeat ja nopeat - kaikki on suhteellista). Kaks'tahtisessa kierrokset laskevat kovin viipyilevästi ja varsinkin 2 -> 3 vaihdossa pitäisi malttaa odottaa pitkään tai käyttää kytkintä. Mulla oli melkein 10 vuotta V4 ykkösautona, joten tietty vaihtamisrytmi on silloin iskostautunut selkärankaan ja tuohon odotteluun on nyt vaikea totuttautua.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: SAAB 96, vaihteistoöljy
Pitääpä omaan kajakkiin vaihtaa noi samat öljyt ennen Hankoon lähtöä. On se aski alkanut ääntää jo aika voimallisesti, jos vaikka uudet öljyt hiljentäisi sitä vähän...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.