moottorien sopivuus?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
moottorien sopivuus?
Kaverini kyselee, käykö -88 mallin 202 kone -91 mallin 202 koneen tilalle. Ruiskut on kuulemma erilaiset, mutta jos ruutan yms. ottaa vanhasta. Onkos kiinnikkeissä tms. eroja tai jotain muuta erityistä tiedettävää svapin osalta?
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: moottorien sopivuus?
Jos molemmissa kerran b202, niin erot on vähissä, ellei jopa olemattomat. 
-Sami

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: moottorien sopivuus?
Onko toisessa DI ja toisessa ei?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: moottorien sopivuus?
Ei nyt suoraan aiheeseen ehken liity mutta:
Tässä kun nyt tuli hommattua uusi saabi alle, eli -91 9000cs 2.0i koneella ja siis ihan perinteisellä jakajasytyllä. Sattumoisin kuitenkin tuolta tallista löytyy nuo turbosaabin hilut kaikkineen eli turbotushan tässä on nyt suunnitteilla. Turbohilut on peräisin -89 saabista, ja siis autohan oli DI/APC vai mitenkä se nyt merkitään oikein kun apc ja di on samassa boksissa.
Muuta ongelmaahan tässä ei nyt siis tule kuin että autosta pitää tehdä DI ja ruiskunohjaus muuttaa turbomalliseksi. Johtosarjoja tutkailin ja niiden perusteella ei "cut&paste"-operaatio mitenkään maata mullistavan vaikea ole? Mutta mitenkäs onko DI-sytytteisessä turbokoneessa antureissa sitten eroa vapariin verrattuna mitenkä paljon? Itse DI-konversioonhan löytyy melko pätevät ohjeet kyllä 900aero-sivustoltakin.
Mekaaniselta osioltaanhan turbotus on ihan plug'n'play.
Tässä kun nyt tuli hommattua uusi saabi alle, eli -91 9000cs 2.0i koneella ja siis ihan perinteisellä jakajasytyllä. Sattumoisin kuitenkin tuolta tallista löytyy nuo turbosaabin hilut kaikkineen eli turbotushan tässä on nyt suunnitteilla. Turbohilut on peräisin -89 saabista, ja siis autohan oli DI/APC vai mitenkä se nyt merkitään oikein kun apc ja di on samassa boksissa.
Muuta ongelmaahan tässä ei nyt siis tule kuin että autosta pitää tehdä DI ja ruiskunohjaus muuttaa turbomalliseksi. Johtosarjoja tutkailin ja niiden perusteella ei "cut&paste"-operaatio mitenkään maata mullistavan vaikea ole? Mutta mitenkäs onko DI-sytytteisessä turbokoneessa antureissa sitten eroa vapariin verrattuna mitenkä paljon? Itse DI-konversioonhan löytyy melko pätevät ohjeet kyllä 900aero-sivustoltakin.
Mekaaniselta osioltaanhan turbotus on ihan plug'n'play.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: moottorien sopivuus?
Taitaa kaikki 2litraiset (B202) olla jakajalla vuosimalliin 93 asti. B204 on sitten Trionicilla.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Hyvä kysymys, tuotapa en muistanut kysyä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: moottorien sopivuus?
Kyllähän noita DI-systeemejä on vuodesta 1988 alkaen ollut.9000LPT kirjoitti:Taitaa kaikki 2litraiset (B202) olla jakajalla vuosimalliin 93 asti. B204 on sitten Trionicilla.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Hyvä kysymys, tuotapa en muistanut kysyä.
Re: moottorien sopivuus?
Kyse oli ruiskuista, ei turbot.Risto kirjoitti:Kyllähän noita DI-systeemejä on vuodesta 1988 alkaen ollut.9000LPT kirjoitti:Taitaa kaikki 2litraiset (B202) olla jakajalla vuosimalliin 93 asti. B204 on sitten Trionicilla.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Hyvä kysymys, tuotapa en muistanut kysyä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: moottorien sopivuus?
Jakajalla joo, mutta EZK-sytkällä, ainakin minun entinen ruisku 9000 vuodelta -92. Kampiakselin asentoanturi on täysin sama kuin DI-turboissa, mutta se lovitettu metallilevy anturin ympärillä on erilainen DI- ja EKZ-sytkässä. Levyn vaihto on sinällään helppoa.
Hanaa hillitysti!
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 83
- Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32
Re: moottorien sopivuus?
Itse mietin tossa yks ilta vähän samaa. Eli budjetilla joutuis tekemään. 88-89 2.3 turbon koneen saa suht edullisesti. No niissä on koppa sitten ihan mitä sattuu.
Tekis siihen halpaan peruskoneeseen täyden rempan ja sitten hommais uudemman vaikka -92 CS:n kopan ja lykkäis sen sinne. Meneekö liian vaikeaks?
Kun eihän näitä -92 turboja ole edes saatavilla,ja jos onkin,niin hinta on aina aika suolainen. Mieluummin siihen koneeseen ja kytkimeen laittaa vaik 600e kuin maksaa sen verta ylihintaa 300tkm ajetusta uudemmasta. No 6sataa on tietysti alakanttiin,siihen ei taida kytkin enää kuulua,mut onkin kyse periaatteesta,ei satasesta suuntaan tai toiseen.
Kannattaako ja onnistuuko? Vetoakselit,kiinnitykset ym.?
Katsastus?
Niin; nämä ei ole mitään teinipojan haaveita. Ihan koneremontti taitoinen olen, valuuttapuoli on vaan huonossa mallissa. Mut kumminkin olen miettinyt tämmöstä projektia syksy-kevät ajaksi.
Oluttakin vois kulua vähemmän kun olisi järkevää tekemistä
Tekis siihen halpaan peruskoneeseen täyden rempan ja sitten hommais uudemman vaikka -92 CS:n kopan ja lykkäis sen sinne. Meneekö liian vaikeaks?
Kun eihän näitä -92 turboja ole edes saatavilla,ja jos onkin,niin hinta on aina aika suolainen. Mieluummin siihen koneeseen ja kytkimeen laittaa vaik 600e kuin maksaa sen verta ylihintaa 300tkm ajetusta uudemmasta. No 6sataa on tietysti alakanttiin,siihen ei taida kytkin enää kuulua,mut onkin kyse periaatteesta,ei satasesta suuntaan tai toiseen.
Kannattaako ja onnistuuko? Vetoakselit,kiinnitykset ym.?
Katsastus?
Niin; nämä ei ole mitään teinipojan haaveita. Ihan koneremontti taitoinen olen, valuuttapuoli on vaan huonossa mallissa. Mut kumminkin olen miettinyt tämmöstä projektia syksy-kevät ajaksi.
Oluttakin vois kulua vähemmän kun olisi järkevää tekemistä

Kaikkeen sitä sortuu : )
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 83
- Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32
Re: moottorien sopivuus?
Vai kannattaisko kumminkin ostaa käytetty mikki ja hitsailla itse se -88-89 kuntoon?
Vaihtaa iskarit,jouset ja laittaa se jarrupuoli...
Vaihtaa iskarit,jouset ja laittaa se jarrupuoli...
Kaikkeen sitä sortuu : )
Re: moottorien sopivuus?
Ottakaa huomioon, että jälkiturbotuksen jälkeen vähäpästööinen auto vaatii kalliin vtt:n 1000€ pakokaasutestin, meni läpi tai ei.
Re: moottorien sopivuus?
Ei tarvitse, jos mallisarjasta löytyy valmiiksi ahdettu malli ja vaihdettu moottori on samoilla päästöarvoilla, kuin turbotettavan kori. joissakin tapauksissa katiton vaatii katillisen tekniikan (87-90).allu-85 kirjoitti:Ottakaa huomioon, että jälkiturbotuksen jälkeen vähäpästööinen auto vaatii kalliin vtt:n 1000€ pakokaasutestin, meni läpi tai ei.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: moottorien sopivuus?
muistelen jostain lukeneeni että vtt ei enää yksityisille edes tekisi noita päästö mittauksia, ja hinta oli 1700+alv sillon kun teki.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: moottorien sopivuus?
Ja jotenkin muistelisin, että vaihdettava kone tulee olla samanikäisestä tai uudemmasta, ainakin kun on kyse vähäpäästöisestä autosta. Eli -92 koppaan et voi laitta -89 vuosimallin konetta, vaikka molemmat oiskin kattimalleja.9000LPT kirjoitti:Ei tarvitse, jos mallisarjasta löytyy valmiiksi ahdettu malli ja vaihdettu moottori on samoilla päästöarvoilla, kuin turbotettavan kori. joissakin tapauksissa katiton vaatii katillisen tekniikan (87-90).
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S