Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

Viesti Kirjoittaja Wege »

Pisti silmään tämmöinen ooppeli-miehille suunnattu vinkki, päteekö myös femmaan:

"Opel Vectra B:llä on tiedetään olevan taipumusta kuluttaa taka-akselin puslia. Samalla B-malli kehittää taka-akselin pusliin sivuttaista väljyyttä, joka voi lopulta aiheuttaa iskunvaimentimien ennenaikaisen rikkoutumisen. Väljyys ei tule esille pienellä tukivarsien ravistelulla, eikä se näy päällepäin.
Ilmiö havaittiin kun Pirkanmaan Koulutusyhtymän autokorjaamo selvitti tilauksestamme melkein uusien iskunvaimentimien rikkoutumista. Selvityksessä löydettiin puslista 15 mm sivuttaisliike. Vika tuli esille, vasta kun puslia painettiin voimakkaasti alaspäin.
Näin suuri vapaaliike riittää sopivan joustoliikkeen tullen aiheuttamaan vinovääntöä
männänvarteen, jolloin vaimennin saattaa rikkoutua.
Selkein merkki, että takapään puslien vaihtotarpeesta on auton suuntavakavuuden
heikkeneminen. Jos perän iskunvaimennus käyttäytyy epämääräisesti tai nykivästi,
saattaa väljyys olla jo vaurioittanut vaimentimia."

Teksti on tuningstudion asiakaslehdestä.
Aattelin vaan kun näissä femmoissa on nuo takaiskarit laadultaan sitä sun tätä niin onko ne sittenkään niin heikkoja johtuen mahdollisesti ylläolevasta?
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

Viesti Kirjoittaja Wege »

Käytä vaikka google-hakua. Löytyy kuvia/speksejä nivomatic-ja tavallisen iskarin eroista. Päättelemällä ja arvailemalla voi saada väärän kuvan asioista mutta so what.

Itse en pidä otsikon ajatusta mahdottomana.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Voisiko asiassa kuitenkin olla perää, vai onko nivon iskareissakin männän halkaisija 13 mm?

Itse vaihdoin juuri -98:n takaiskarit ja siinä oli ennestään 18 mm männällä olevat. Uudet ovat 13 mm. Jouset piti toki vaihtaa samalla.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

Viesti Kirjoittaja Wege »

Kyllä noissa nivomatic:ssa on tanakanpi rakenne, männän varsi on oikea "jorma".
Pikagalluppi tuttavapiirissä kertoi nivojen hajoilevan jopa vuoden ajon jälkeen.
Että se siitä ja sen kestävyydestä.

Se että onko puslilla mitään tekemistä asian kanssa sitä voi vain spekuloida.
Molemman tyypiset iskarit hajoilee kuitenkin aikanaan, nivot tukevampina ehkä myöhemmin?
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Wege kirjoitti: Pikagalluppi tuttavapiirissä kertoi nivojen hajoilevan jopa vuoden ajon jälkeen...
Mut 1200 perusmallin takalasissahan luki , että "vuoden auto" :lol:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Wege kirjoitti:Pisti silmään tämmöinen ooppeli-miehille suunnattu vinkki, päteekö myös femmaan:

"Opel Vectra B:llä on tiedetään olevan taipumusta kuluttaa taka-akselin puslia.

Tämä on ainakin todistettu omalla kohdalla. Ex-Saabissani (9-5 -98) oli tämä ongelma. Ostin auton huhtikuussa 2008 ja juuri ennen kaupantekoa yksityinen myyjä katsastutti auton ja leimaa varten joutui uusimaan takapään puslat. Itse ajoin autolla vuoden aikana alle 6000km ja katsastutin auton maaliskuussa 2009 ja katsastukseen jouduin uusituttamaan taas takapään puslat.

Huhtikuussa sitten vaihdoinkin liikkeessä 9-5:n toiseen merkkiin.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

saabistinet kirjoitti:
Wege kirjoitti:Pisti silmään tämmöinen ooppeli-miehille suunnattu vinkki, päteekö myös femmaan:

"Opel Vectra B:llä on tiedetään olevan taipumusta kuluttaa taka-akselin puslia.

Tämä on ainakin todistettu omalla kohdalla. Ex-Saabissani (9-5 -98) oli tämä ongelma. Ostin auton huhtikuussa 2008 ja juuri ennen kaupantekoa yksityinen myyjä katsastutti auton ja leimaa varten joutui uusimaan takapään puslat. Itse ajoin autolla vuoden aikana alle 6000km ja katsastutin auton maaliskuussa 2009 ja katsastukseen jouduin uusituttamaan taas takapään puslat.

Huhtikuussa sitten vaihdoinkin liikkeessä 9-5:n toiseen merkkiin.

TERO
Uskon että tässäkin tapauksessa on vaihdetut nivelet mallia Scan-Tech?! tällöin valmistusmaana on ollut luultavimmin Kiina tai joku muu Italian "ihme".
Kun kauan on Saabin kanssa ajellut niin tuli mieleen eräs tapaus vuosien takaa: Tuntemani og omistaja kyseli että vaihdatko sinä etu alapallonivelet uusiin lähes joka katsastus? Vastasin kielteisesti koska tuntui uskomattomalta tällainen nivelten vaihtoväli. Kyselin että mitä "merkkiä" hän on sinne asennellut: Halvimmat nivelet tarvikeliikkeestä ja edellämainituin tuloksin!
Rakentavan rupattelun jälkeen suosittelin orkkisnivelten käyttöä/ valmistajana Trw tai Lemförder. Puheet auttoi ja nivelet vaihtuivat em. merkkeihin.
Kokemusta löytyy näistä merkeistä ja myös ainakin febi/bilstein on kunnollista Saksalaista laatua, Ja kyllä kestää!
On ainakin minun mielestäni järjetöntä "säästää" tällaisessa kohtaa osissa noin 25€ pallonivel kun vaihtotyö teetettynä maksaa suhteellisen paljon. Ei kannata myös unohtaa orkkisosien takuuta.
Mutta loppusitaattina: jos femman takapoikkitaistukivarsien ulommat puslat kuluvat vaihtokuntoon 6000km aikana niin sinne asennetut osat on olleet jotain käsittämätöntä pa**aa joita ei turvallisuudenkaan vuoksi saisi asentaa autoon eikä laittaa edes auton lähelle.
Kysynkin saisinko tietää näiden vaihtoon menneiden osien valmistajan tai tukkurin? Varmaan kiinnostaa myös muita 9-5: lla ajavia!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

J.V.A kirjoitti: Kysynkin saisinko tietää näiden vaihtoon menneiden osien valmistajan tai tukkurin? Varmaan kiinnostaa myös muita 9-5: lla ajavia!
Niitä alle 6000 kestäneiden nivelien valmistajaa ja vaihtajaa en tiedä, edellinen omistaja oli jossain korjauttanut.

Itse en tiedä muuta kuin sen, että minun aikanani ne vaihdettiin Auto Westerlundissa ja en tiedä mitä osia hän käyttää.

TERO
Viimeksi muokannut saabistinet, Ke Kesä 03, 2009 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

9-5T kirjoitti:
saabistinet kirjoitti: Niitä alle 6000 kestäneiden nivelien valmistajaa ja vaihtajaa en tiedä,
Tiedätkö oliko molemmilla kerroilla kyse samoista puslista sillä puslia on n.20kpl.
En tiedä sitäkään, kun en ymmärrä noista puslista yhtikäs mitään. Taka-akseliston puslista vain ollut puhe.

Westerlund muistaakseni mainitsi että osa näytti äskettäin vaihdetuilta mutta olivat jo väljät tms.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

oisko ennemmi iskarit sökönä --> puslat ei kestä.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

Viesti Kirjoittaja suapas »

saabistinet kirjoitti: Westerlund muistaakseni mainitsi että osa näytti äskettäin vaihdetuilta mutta olivat jo väljät tms.

TERO
No tämähän on normaalia korjaamovedä....
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Puslat sökönä, iskarit ei kestä?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

9-5T kirjoitti:Eli oikeasti et tiedä kauanko puslat kesti ja ottaen huomioon että ajat japsilla en pidä todistustasi kovinkaan luotettavana.
Katos katos, täällähän alkaa olla samanlaista porukkaa kun suomi24-avohoitofoorumilla...

Onneksi vanha kunnon sähköpostilistakin on vielä olemassa, siellä on sentään näitä vanhankansan Saabistejakin.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
Vastaa Viestiin