Saab 9-5 2,2 TiD Linear Wagon (M2004) koeajettu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jeltsin
"Turbo"

Saab 9-5 2,2 TiD Linear Wagon (M2004) koeajettu

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Hei,

Haaveilen taas Saabilsta ja kun on tullut aika miettiä VW Touranimme vaihtamista pikkuruokaiseen dieseliin. Kävin koeajamassa Aamuruskontien Rinta-Joupilla myynnissä olevan punaisen 9-5:sen.

Huomioina voin todetas, että auto on todella hyvässä kunnossa ja vähän ajettu. Punainen väri (ei tainnut olla metalliväri vaan vakio) on kyllä pirun kerkkä haalistumaan auringossa. Konepellissa oli myös runsaasti nastojen jälkiä - tarkka mies maalauttasi sen.

Moottorista (GM:n 2,2 TiD) voin sanoa, että tehoja oli valtavasti - auto tuntui suorastaan raketilta! Kyseisen moottorin ääni on kuitenkin minun makuuni häiritsevän kova, jopa tyhjäkäynnillä moottorin ääni kantautuu ohjaamoon.
Myös vaihdekepin liikkeet olivat yllättävän pitkät. Vaikka laatikko sinänsä toimi moitteettomasti, tuntui kuin hämmentäisi soppakauhalla puuropataa kun vaihtaa vaihteita. Penkit saisivat myös tarjota paremman sivuttaistuen (Vector). Auton yleisilme oli kyllä yllättävän siisti. Harmitti vain kun joka paikka sisällä oli sivelty silikonisprayllä (mm. vaihdekepim nuppi), eli liukasta oli.

Taidan kuitenkin alkaa katselemaan uudempaa "viirusilmämallia." Jospa sen (Fiatin kehittämä?) 1,9 Tid olisi vähän sivistyneempi? Tämä moottori tosin taitaa kuluttaa hiukan enemmän, mutta myös tehoja 29 hv lisää.
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
rimmi9-5t
"Tuplakaasari"

Re: Saab 9-5 2,2 TiD Linear Wagon (M2004) koeajettu

Viesti Kirjoittaja rimmi9-5t »

Moro. Itse kävin kyseistä autoa myös katselemassa, tosin useampi kuukausi sitten joten aika kauan viihtynyt liikkeessä. Liekö sitten johtuu kovasta hinta pyynnistä.
ka_0593
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja ka_0593 »

Tuota uudempaa viirusilmä mallia saa ruotsista ihan pilkka hintaan. Suomen yksilöt kannttaa näillä nykyhinnoilla jätää väliin..
pocky
"Aero"

Viesti Kirjoittaja pocky »

Mimmi kirjoitti:
Jeltsin kirjoitti:Moottorista (GM:n 2,2 TiD) voin sanoa, että tehoja oli valtavasti - auto tuntui suorastaan raketilta!
Kiitos päivän parhaasta vitsistä :lol: :lol: :lol:
Kyllä täälläkin vähän hymyä levisi huulille.
Vaikka ois kuinka Hirschiä laitettu, niin ei se kyllä vieläkään raketti ole jos vaikka vertaa og9-3:n 125kW softalla.
Jeltsin
"Turbo"

No, OK, ehkä "raketti" oli hieman turhan voimakas luonnehdinta (varsinkin kun tarjolla on tehokkaampiakin myllyjä), mutta mielestäni yllättävän tehokas oli tuo GM:n 2,2l! Koska tiedin sen olevan hieman vanhahtava, olin odottanut laimeampaa käytöstä, mutta äänimaailmaa lukuunottamatta, täysin riittävä moottori.

Minulla oli perjantaina vuokra-autona uusi VW Passat 1,9 TDI (vain 105hv), ja ei kyllä pystry vertaamaan samana päivänä näitä kahta moottoria tehojensa puolesta. Saab oli tehokkaampi iästänsä huolimatta.

Saattaa hyvinkin olla, että olemme kuitenkin päätymässä V50:seen, sen hyvän hinta/laatusuhteensa vuoksi? Suomesta kun ei tahdo löytyä kohtuukilometreillä olevaa viirusilmä-9-5-dieseliä nahkaverhoilulla. Ja jos löytyy, se maksaa.
(jäsen 44862)
pocky
"Aero"

Viesti Kirjoittaja pocky »

Jeltsin kirjoitti: Saattaa hyvinkin olla, että olemme kuitenkin päätymässä V50:seen, sen hyvän hinta/laatusuhteensa vuoksi? Suomesta kun ei tahdo löytyä kohtuukilometreillä olevaa viirusilmä-9-5-dieseliä nahkaverhoilulla. Ja jos löytyy, se maksaa.
Meinaatko mahtua myös sinne V50:n?
On turhan pieni auto kaikin puolin, Mazda 3:n.
Zomm
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Zomm »

V50 on pieni. Harkitsin itsekin, mutta ei se oikein istunut. Ja tuo teho...itsekin kaipailen vähän lisää toisaalla tässä foorumissa. Jos ohitustekniikan on omaksunut jollain mannelavetilla (niinkuin minä), niin kyllähän se yllättävän hyvin onnistuu.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Jeltsin
"Turbo"

Itse asiassa, kun säätää etupenkin mieleisekseen ja istahtaa taakse, niin yllättävän iso se takapenkki on- sanoisimpa, että 9-5:n luokkaa. Ainakaan polvitiloissa se ei mielestäni juuri häviä V70:selle, leveydessä ehkä muutaman millin?. V70 ja V50 hinnoissakaan ei käytettynä ole niin paljon eroa kuin voisi kuvitella. Merkittävä ero on kuitenkin se, että V50 kulkee huomattavasti taloudellisemminm kuin V70. Ulkoa pieni, sisältä suuri kuvaa ehkä parkaiten V50:sen.
Ja mitä tehoihin tulee, niin 2,0D (136hv, 320Nm) takaavat, että auto kiihtyy alle 10s kulutuksen ollessa silti maltilliset 5,6l/100km.
(jäsen 44862)
Maikki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Jeltsin: Minkäs mittainen oikein olet? Minulla on pituutta vain 190cm ja kun säädän etupenkin sopivan etäälle ratista ja polkimista V50:ssä niin takapenkille mahtuu jalaton lapsi. 9-5:een ja V70:een sentään mahtuu minun taakse aikuinen ihminen takapenkille istumaan.

V50 on täysin lifestyle-farkku dinkeille (Double Income No Kids) 4-ovea, farkku mutta takapenkille ei mahdu ja tavaratila on naurettavan pieni...kait sinne golfmailat mahtuu muttei lastenvaunut :lol:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Jeltsin
"Turbo"

En mä kyllä ole kuin 182cm. Käykääpä nyt pojat vielä kerran kokeilemassa! Ehkä te muistelette vanhempaa V40:stä mikä ihan oikeasti on pieni takapenkiltä.
V50:sen (kuten V70:sen) tavaratila on kyllä pieni, sen myönnän kyllä.
(jäsen 44862)
Zomm
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Kyllä mä ainakin autoa ostaessani tiedän, minkä mallisessa autossa istutaan.

Volvo V-50
Legroom front/rear 1057/874mm (1931 mm)

Saab 9-5
Legroom front/rear 1077/930, (Yhteensä 2007 mm)

Erotus 76 mm Saabin hyväksi.

Leveyssuunnassa ja tavaratilan mitoissa en jaksa edes ärhennellä, koska 9-5 tekee kyseiselle Volvolle 6-0. Miksi ei tekisi, sillä se on astetta suuremman kokoluokan auto. Ulkonäöstä ei kannata jankata, mutta jonkinasteisena Volvonkin ystävänä olen ihmetellyt, mitä suunnittelijalla on ollut mielessä perää suunnitellessa.....
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Vastaa Viestiin