Pätkii ja nykii?
Pätkii ja nykii?
Ostin n. viikko sitten vm. 1999 9-5 2,3l turbo ajettu 240tkm.
Huomasin, että kun painaa kaasun ihan pohjaan, niin "katkoo/pätkii/nykii".
Muuten toimii normaalisti. Tyhjäkäynti OK ja ns. normaali kiihdytys sujuu hyvin.
Mistäköhän mahtais johtua?
Ajattelin, että jos on esim. di-kasetissa on vikaa niin vois mennä vielä myyjän piikkiin, vai onko sekin ns. "kuluva osa"?
Huomasin, että kun painaa kaasun ihan pohjaan, niin "katkoo/pätkii/nykii".
Muuten toimii normaalisti. Tyhjäkäynti OK ja ns. normaali kiihdytys sujuu hyvin.
Mistäköhän mahtais johtua?
Ajattelin, että jos on esim. di-kasetissa on vikaa niin vois mennä vielä myyjän piikkiin, vai onko sekin ns. "kuluva osa"?
Saab 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: Pätkii ja nykii?
Moinen vika oli myös muinoin täällä mutta sytytteli välillä check engine valoa ja syynä oli silloin kampiakselin asentotunnistin.
Jos Stadissa pyörit niin täältäkin saa testiin kasetin.
Jos Stadissa pyörit niin täältäkin saa testiin kasetin.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Re: Pätkii ja nykii?
Vain kaasu pohjassa nykiminen kuulostaa myös mahdollisesti IMM-vialta. Vikakoodia ei välttämättä tule.
Oma teki juuri tätä ja ennenkuin ihmettely tuotti tulosta oli yksi mäntä halki.
Oma teki juuri tätä ja ennenkuin ihmettely tuotti tulosta oli yksi mäntä halki.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Pätkii ja nykii?
Oma 9-5 oireili samalla tavalla 270t maissa ja vika korjaantui bensapumpun vaihdolla.Saba900 kirjoitti:Ostin n. viikko sitten vm. 1999 9-5 2,3l turbo ajettu 240tkm.
Huomasin, että kun painaa kaasun ihan pohjaan, niin "katkoo/pätkii/nykii".
Muuten toimii normaalisti. Tyhjäkäynti OK ja ns. normaali kiihdytys sujuu hyvin.
Mistäköhän mahtais johtua?
Ajattelin, että jos on esim. di-kasetissa on vikaa niin vois mennä vielä myyjän piikkiin, vai onko sekin ns. "kuluva osa"?
Re: Pätkii ja nykii?
Tiedätkö onko autossasi viritys softa? Jos on niin aja tankki mahollisimman tyhjäksi ja laita tilalle 98E tai V-poweria.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: La Touko 02, 2009 23:39
Re: Pätkii ja nykii?
Itse ostin 2vkoa sitten muuten saman mut 2,0t:n.Jo kotimatkalla autoliikkeestä alkoi nykimään juuri kuten kerroit, joten soitto Kamuxiin josta lupa viedä auto huoltoon nyrkkipajalle. Vein silti merkkihuoltoon ja heti löytyi vika joka oli sytytyskasetti 350€. Saabin huolto soitti autoliikkeeseen ja lasku sinne. Hienosti toimii!! Sinulla on takuu eli saat vaatia koko summan autoliikkeen piikkiin. Jos ei suostu uhkaa riitauttaa asia kuluttajavirastossa sitä jopa autoliikkeet koitaa välttää ettei maine mene.
Re: Pätkii ja nykii?
No nyt on vikoja kartoitettu Vähämaan autossa hyvinkäällä.
Nykiminen ja pätkiminen loppui tulppien ja kasetin vaihdolla ja autoliike josta ostin auton lupasi maksaa kaikki kulut tähän asti, Mutta auto hukkaa myös jäähdytinnestettä ja korjaamon mukaan ainoa selitys kun ulkoisia vuotoja ei näy on, että kansipahvi vuotaa, autoliike lupasi maksaa puolet kansipahvirempasta eli n.450€ siispä itse pitäis laittaa saman verran juuri ostettuun "ehjään" autoon.
Mitä mieltä olette pitäiskö liikkeen maksaa koko remppa?
Ja vielä ilmastoinnista, itse en ehtinyt saabilla paljoa ajella, mutta sen huomasin, ettei ilmastointi puhalla läheskään niin kylmää kun pitäis eli ilmeisesti ilmastointikaan ei toimi...
Soitin myyjälle ja kysyin, että oliko heillä tietoa ilmastoinnin toimivuudesta niin vastaus oli: "sillon oli vielä niin kylmät kelit kun se auto oli meillä ettei oikeen osaa sanoa, ja ilmastointihan on sellanen, että se vaatii jatkuvaa huoltoa."
Että näin.
Nykiminen ja pätkiminen loppui tulppien ja kasetin vaihdolla ja autoliike josta ostin auton lupasi maksaa kaikki kulut tähän asti, Mutta auto hukkaa myös jäähdytinnestettä ja korjaamon mukaan ainoa selitys kun ulkoisia vuotoja ei näy on, että kansipahvi vuotaa, autoliike lupasi maksaa puolet kansipahvirempasta eli n.450€ siispä itse pitäis laittaa saman verran juuri ostettuun "ehjään" autoon.
Mitä mieltä olette pitäiskö liikkeen maksaa koko remppa?
Ja vielä ilmastoinnista, itse en ehtinyt saabilla paljoa ajella, mutta sen huomasin, ettei ilmastointi puhalla läheskään niin kylmää kun pitäis eli ilmeisesti ilmastointikaan ei toimi...
Soitin myyjälle ja kysyin, että oliko heillä tietoa ilmastoinnin toimivuudesta niin vastaus oli: "sillon oli vielä niin kylmät kelit kun se auto oli meillä ettei oikeen osaa sanoa, ja ilmastointihan on sellanen, että se vaatii jatkuvaa huoltoa."
Että näin.
Re: Pätkii ja nykii?
Huh huh mikä tuuri sulla. Viat ovat selvästikin semmoisia, että olivat jo myyntihetkellä. Vaatisin kaikki korjattavaksi myyjäliikkeen laskuun tai kaupan purkua.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Pätkii ja nykii?
Käsittääkseni et ostanut uutta autoa. Vanhoissa tuppaa olemaan aina jotain pientä. Liike on kyllä mielestäni vallan hyvin korvannut vanhan auton vikoja.
Ainahan toki voi ehdotella josko korvaavat esim. koko kansirempan, jokainen sitten päättäköön mihin tyytyy, hankintahinta huomioon ottaen.
Ainahan toki voi ehdotella josko korvaavat esim. koko kansirempan, jokainen sitten päättäköön mihin tyytyy, hankintahinta huomioon ottaen.
9-5 Aero - 00
Re: Pätkii ja nykii?
Julle kirjoitti:Käsittääkseni et ostanut uutta autoa. Vanhoissa tuppaa olemaan aina jotain pientä. Liike on kyllä mielestäni vallan hyvin korvannut vanhan auton vikoja.
Ainahan toki voi ehdotella josko korvaavat esim. koko kansirempan, jokainen sitten päättäköön mihin tyytyy, hankintahinta huomioon ottaen.
Niin, siis pikkuvikoja en tähän ole edes viitsinyt listata...
Saab 9-5
Re: Pätkii ja nykii?
Mikäli ei pääse tosta kansiremontinsta myyjän kanssa sopimukseen niin kannattaa nyt ensin kokeilla tuon kannen kiristämistä. Aika useasta autosta lopunu vuodot siihen.
#3272
Re: Pätkii ja nykii?
Kokeilleppas apparin jalkatilanmattoa jos se on märkä niin silloin voi päästä helpolla kennon liitoksen o-renkaiden vaihdolla.
900i ja 9-5
Re: Pätkii ja nykii?
Ysifemma voi nykimisineen olla tosi mysteeri. Itselläni ollut vajaan vuoden 2.0T 141kw (Saabin oma viri) ja nykinyt muun muassa melkein koko ajan. Osia vaihdettu pellin alle ison rahan edestä (turbo, mankkuvena, ahtoilman kierrätysvena, ilmamassamittari, veden lämpöanturi, kampiakselin asentoanturi, läppäkotelo, DI-kasetti (takuuseen) ja lamda) Näistä kaksi jälkimmäistä olleet oikeasti rikki. Niin, ja tietysti tulppia. Kaikki alipaineletkut/takaiskuventtiilit tutkittu ja enimmäkseen vaihdettu ja uusin huohotinpäivitys tehty. Techin kanssa on ajettu kymmeniä kilometrejä eri kuormitustilanteita ilman yhtään vikakoodia tai poikkeavaa arvoa. Auto käynnistyy hyvin, kiihtyy suht. hyvin ja aivan pintakaasulla kulkee tasaisen hyvin, mutta kaasutuksen alkuvaiheessa (ihan sama tuuppaako tennaria hitaasti vai lujaa) nykii ilkeästi ja auto ikään kuin hannaa vastaan. Seurannan mukaan tämä lysti on alkanut viemään bensaa (98) pari litraa enemmän eli alussa normaaliajon kulutus alkoi kasilla ja nyt kympillä. Ahtamisen alkuvaiheessa syystä tai toisesta seos tuntuisi menevän tosi rikkaalle. Paine kyllä nousee => 1,97 bar Techin mukaan. Alkaa selluinssiltä vitsit loppumaan eli jos oireet tuntuu tutulta, niin kuulolla ollaan...
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Pätkii ja nykii?
Niin, suureltahan tuo 1,97 tuntuu. Magneetissa sanoivat, että on ok! arvo ja luulin (kun en tiedä), että olisikin tuolle virille. Vaikka tarkkaan ottaenhan viri on miedoimmasta päästä. Mites pudottaminen tasolle 1bar onnistuu?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Pätkii ja nykii?
Arvo oli 197 kilopascalia eli muunnettuna 1,97 bar - alkuperäisen kommenttisi mukaan siis liian suuri. Olen nyt ajanut systeemistä läpi Forten Gas Treatmentin ja menossa on Fuel System Cleaner - toistaiseksi ilman muuta tulosta kuin, että suuttimet ovat nyt hiljaisemmat. Punaiset suuttimet asennettu aikoinaan sarjan yhteydessä. Softapäivitystä olen seuraavaksi ajatellut kun vain tietäisi, missä se näillä nurkilla on jouhevinta teettää. Purkki on aikanaan vaihdettu Olarin Länsiautossa.
Tulipa vielä mieleen tulppahomma, josta palstalla ollut paljonkin juttua. Saabin speksien mukaan tähän 141kW sarjaan kuuluu vakitulppa BCPR6ES11, mutta tietävätköhän kokeneemmat, mikä niiden osuus mainituista ongelmista mahtaa olla?
Tulipa vielä mieleen tulppahomma, josta palstalla ollut paljonkin juttua. Saabin speksien mukaan tähän 141kW sarjaan kuuluu vakitulppa BCPR6ES11, mutta tietävätköhän kokeneemmat, mikä niiden osuus mainituista ongelmista mahtaa olla?
Viimeksi muokannut Jouttis, Su Touko 31, 2009 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02