Onko tarvetta kannen plaanaukselle & pari kysymystä turbosta
Onko tarvetta kannen plaanaukselle & pari kysymystä turbosta
No niin..
Nyt on kansirempassa päästy siihen vaiheeseen, että kansi on vihdoin irti. Kone ei ole keittänyt koskaan, kansipahvi vain antautui. Jossain säikeissä on ollut keskustelua, ettei tarvitsisi kantta plaanata jollei ole keittänyt tai näy halkeamia, tjsp. Totta vai tarua?
Osaatteko suositella Oulun seudulla edullista pajaa joka tuota voisi vilkaista? Tuon lohkon pinnan voi ilmeisesti vain raaputella puhtaaksi, kunhan pitää huolen ettei mene skeidaa öljy- ja jäähdytyskanaviin?
Autona siis 900 T8 vm. -84.
Ja sitten turbosta; autossa on edelleen originaali Garretin turbo, ja pakopuolen siivet näyttää tältä:
http://img291.imageshack.us/img291/2261/turbom.jpg
Onko noilla siivillä paljon vaikutusta suorituskykyyn? Ahtaako pienemmillä kierroksilla paremmin, jos siivet olisi ehjät ja ulottuisivat tuonne kehälle asti?
Pitäisi varmaan välykset vielä tarkistaa tarkemmin, nopeasti sellaista ei tuntunut.
Turbon ja pakosarjan laippapultit oli todella ruosteessa, voiko ne korvata ihan tavallisilla pulteilla vai pitääkö olla jotain erikoispultteja?
- J
Nyt on kansirempassa päästy siihen vaiheeseen, että kansi on vihdoin irti. Kone ei ole keittänyt koskaan, kansipahvi vain antautui. Jossain säikeissä on ollut keskustelua, ettei tarvitsisi kantta plaanata jollei ole keittänyt tai näy halkeamia, tjsp. Totta vai tarua?
Osaatteko suositella Oulun seudulla edullista pajaa joka tuota voisi vilkaista? Tuon lohkon pinnan voi ilmeisesti vain raaputella puhtaaksi, kunhan pitää huolen ettei mene skeidaa öljy- ja jäähdytyskanaviin?
Autona siis 900 T8 vm. -84.
Ja sitten turbosta; autossa on edelleen originaali Garretin turbo, ja pakopuolen siivet näyttää tältä:
http://img291.imageshack.us/img291/2261/turbom.jpg
Onko noilla siivillä paljon vaikutusta suorituskykyyn? Ahtaako pienemmillä kierroksilla paremmin, jos siivet olisi ehjät ja ulottuisivat tuonne kehälle asti?
Pitäisi varmaan välykset vielä tarkistaa tarkemmin, nopeasti sellaista ei tuntunut.
Turbon ja pakosarjan laippapultit oli todella ruosteessa, voiko ne korvata ihan tavallisilla pulteilla vai pitääkö olla jotain erikoispultteja?
- J
R.I.P. 900 T8 -84
Re: Onko tarvetta kannen plaanaukselle & pari kysymystä turbosta
Turbon pultit olen itse ainakin korvannut ihan tavallisilla,ja on vielä aukikin lähtenyt tarvittaessa.Olen hieman sipaissut kuparia niihin,joskin nykyään on vissiin paremmaksi todettu alumiinitahna.
Toiset jättää kannen plaanaamatta,itse kyllä veisin plaanattavaksi koska kun kerran on auki ja tuo operaatio ei niin hirveästi maksa.
Ja lähtee ne tiivisteenjämät mukavasti samalla ilman naarmuuntumisen vaaraa.
Lohkoa en lähtisi millään lastalla puhtaaksi raaputtelemaan ellei lasta ole puuta.
Viimeksi kannen vaihdon yhteydessä(2.0 portattu kansi vaihtui 2.1 portattuun kanteen) asentaja veti hienolla hiekkapaperilla ja hemmetin isolla tasohiomakoneella VAROVASTI lohkon tasopinnan puhtaaksi.
Toiset jättää kannen plaanaamatta,itse kyllä veisin plaanattavaksi koska kun kerran on auki ja tuo operaatio ei niin hirveästi maksa.
Ja lähtee ne tiivisteenjämät mukavasti samalla ilman naarmuuntumisen vaaraa.
Lohkoa en lähtisi millään lastalla puhtaaksi raaputtelemaan ellei lasta ole puuta.
Viimeksi kannen vaihdon yhteydessä(2.0 portattu kansi vaihtui 2.1 portattuun kanteen) asentaja veti hienolla hiekkapaperilla ja hemmetin isolla tasohiomakoneella VAROVASTI lohkon tasopinnan puhtaaksi.
Re: Onko tarvetta kannen plaanaukselle & pari kysymystä turbosta
Satkun kansilla on kyllä tapana mennä kieroon ja IMO ne kannattaa plaanata aina, jos on irti koneesta.
Pikkuveljen auto porsi juuri parisen viikkoa sitten glykolit ulos kannen ja lohkon välistä ja koneesta esiin kaivettu pahvi ei minun eikä parin muunkaan paikallaolijan arvion mukaan ollut orkkis. Kantta ei ollut plaanattu aiemmin eli pahvi lienee kerran vaihdettu museomiehen säästökorjauksena. Lopputuloksena siis toinen kannen avaus, vaikka kilsoja on taulussa vasta rapiat päälle 200tkm ja kansipajan kaveri sanoi kannen olleen aivan käsittämättömässä solmussa. Oliskohan jo edellisen korjaajan ollut fiksumpaa tehdä homma kunnolla, kuten nyt tehtiin? Ja tämä yksilö oli vielä nuhapumppu-vapari, turbon kansien ajossa saama rääkki on vielä paljon suurempaa.
Pikkuveljen auto porsi juuri parisen viikkoa sitten glykolit ulos kannen ja lohkon välistä ja koneesta esiin kaivettu pahvi ei minun eikä parin muunkaan paikallaolijan arvion mukaan ollut orkkis. Kantta ei ollut plaanattu aiemmin eli pahvi lienee kerran vaihdettu museomiehen säästökorjauksena. Lopputuloksena siis toinen kannen avaus, vaikka kilsoja on taulussa vasta rapiat päälle 200tkm ja kansipajan kaveri sanoi kannen olleen aivan käsittämättömässä solmussa. Oliskohan jo edellisen korjaajan ollut fiksumpaa tehdä homma kunnolla, kuten nyt tehtiin? Ja tämä yksilö oli vielä nuhapumppu-vapari, turbon kansien ajossa saama rääkki on vielä paljon suurempaa.
#1970
Re: Onko tarvetta kannen plaanaukselle & pari kysymystä turbosta
ah79: Ajettiinko koneella kuinka paljon vesien sylkäsyn jälkeen? Tuohon kierouteen, kun voi olla muitakin syitä. En jaksa uskoa, että plaanaamaton kansi menisi jokseenki enemmän kieroon, momenttumien ym. ollessa kohdallaan. Voin olla väärässä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: Onko tarvetta kannen plaanaukselle & pari kysymystä turbosta
Eipä sillä ajettu kuin parisenkymmentä kilsaa eli suoraan tallille heti, kun vika oli havaittu parkkipaikalle ajon jälkeen ilmaantuneesta vesilammikosta. Ei keittänyt tai tehnyt mitään muutakaan näyttävää oiretta.himmee kirjoitti:ah79: Ajettiinko koneella kuinka paljon vesien sylkäsyn jälkeen? Tuohon kierouteen, kun voi olla muitakin syitä. En jaksa uskoa, että plaanaamaton kansi menisi jokseenki enemmän kieroon, momenttumien ym. ollessa kohdallaan. Voin olla väärässä.
Sen verran mitä mä olen saabin kansien kanssa ollut tekemisissä niin yleensä ne ovat aina jossain määrin kieroja siinä vaiheessa, kun joudutaan jonkun vian takia irrottamaan ja jos sitten vääntynyt kansi asennetaan koneeseen, jää siihen valmiiksi jännityksiä kun se kansipulteilla pakotetaan väkisin suoraksi. En usko, että ne ainakaan edistävät kannen suorana pysymistä varsinkaan, jos pahvi palaa uudestaan.
Ja pelkkää arvailuahan tämäkin on .
#1970
Re: Onko tarvetta kannen plaanaukselle & pari kysymystä turbosta
Mun kansi ei ollut keittämisen ja pahvin pettämisen jälkeen tippaakaan kiero.
Saab 900S Combicoupe
Re: Onko tarvetta kannen plaanaukselle & pari kysymystä turbosta
T8-koneen rakennuksen yhteydessä oli 8v-kansi ehjästä koneesta purettuna kuin korkkiruuvi.
Re: Onko tarvetta kannen plaanaukselle & pari kysymystä turbosta
8v kansilla on ilmeisesti taipumusta kieroutua, 16v kansilla ei ainakaan sen sijaan ole.
16v kansiremppoja on tullut tehtyä useita (eri autoihin), koskaan en ole plaanannut ja aina on pitänyt.. myös 1,9 bar ahtopaineilla.
16v kansiremppoja on tullut tehtyä useita (eri autoihin), koskaan en ole plaanannut ja aina on pitänyt.. myös 1,9 bar ahtopaineilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com