Syy savuverhoon selvisi, turbo entinen. Edellinen turbo hajosi 117 000 km kohdalla, nykyinen 4 vuotta myöhemmin 171 000 km kohdalla eli turbon vaihtohan pitäisi lisätä normaaliin huolto-ohjelmaan ! Kummallista, ei ole revitelty, etupäässä ajeltu lyhyehköjä työmatkoja ja varsinkin kahtena viimeisenä vuotena kakkosautona vain muutama tuhat km vuodessa.
Kyseessä on Saab 9-5 2.0t automaatti vuosimalli 2001.
Nyt kaipaan tietoa mikä olisi edullisin korjaustapa kun itse en vaihtoon pysty. Mistä uusi Garrett GT 1752 ? Onko kokemuksia ruotsalaisista tai englantilaisista nettikaupoista. Voiko turbon korjauttaa jossain alan liikkeessä tai onko saatavissa kunnostettuja turboja jostain ja mistä? Tiedossa on yksityinen autokorjaamon asentaja, joka ilmeisesti pystyy vaihtamaan turbon vai onko siinä jotain eriskummallista?
Turbo sökö, mikä edullisin korjaustapa
Re: Turbo sökö, mikä edullisin korjaustapa
Olisiko huhottimessa häikkää?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Turbo sökö, mikä edullisin korjaustapa
Maksettuani Garrettin turbosta merkkiliikkeelle 995,85 euroa ostan seuraavan ebay:stä. UK:n saitilla www.ebay.co.uk hinnat tuntuvat olevan noin 350 puntaa (~400 euroa), USA:n noin 500 taalaa (~350 euroa). USA:sta tilattaessa saattaa jumittaa tulliin ja muistaakseni pitää maksaa 10% tullia ja 22% ALV:ia. UK:sta ei tule kuin postikulut eli alle 450 euron pitäisi päästä, mikä on noin 55% alennus merkkiliikkeen hintaan. Alla yksi linkki, mukaan tulee vieläpä 2 vuoden takuukin.
http://cgi.ebay.co.uk/SAAB-9-3-9-5-TURB ... 7C294%3A50
http://cgi.ebay.co.uk/SAAB-9-3-9-5-TURB ... 7C294%3A50
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
Re: Turbo sökö, mikä edullisin korjaustapa
Netissä Elkparts myy myös ahtimia, samoin partsforsaabs, noin 500 eur.
Ruotsin klubin myyntipalstalla on jatkuvasti mitsuja myynnissä jos käytetty kelpaa, ja muutoinkin mitsuun vaihtaminen olisi järkevää mikäli aikoo autoa vielä pitkää pitää ja kilometrejä kerryttää. Konversioon löytyy ohjeita täältä foorumilta.
Öljynkierto kannattanee tarkastaa ennen seuraavan turbon asennusta...
Ruotsin klubin myyntipalstalla on jatkuvasti mitsuja myynnissä jos käytetty kelpaa, ja muutoinkin mitsuun vaihtaminen olisi järkevää mikäli aikoo autoa vielä pitkää pitää ja kilometrejä kerryttää. Konversioon löytyy ohjeita täältä foorumilta.
Öljynkierto kannattanee tarkastaa ennen seuraavan turbon asennusta...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: Turbo sökö, mikä edullisin korjaustapa
1.Vaikutta todella oudolta jos kaksi turbo on mennyt noin vähien kilometrien jälkeen?
2. Oletko vaihtanut öljyt ajoissa? (Saabille pitää tehdä se 10 000 km välein, jos haluaa olla varma.
3. Huohottimen päivitys. Sarjan saa esim. Speedparts.se muutamalla kympillä, mistä myös saa suhteellisen edullisen turbonkin. Huohottimen vaihto ottaa sellaisen tunti, pari. Turbon vaihto riippuu kauanko ehdit pöyrittää moottoria "savuverhon kanssa". Siinä nimittäin siirtyy öljyä älyttömästi putkistoon ja niiden pesu ottaa enemmän aikaa kuin turbon vaihto.
Itse vaihdoin turbon tallissani kolme tuntia kahvipaussi mukaanlukien.
2. Oletko vaihtanut öljyt ajoissa? (Saabille pitää tehdä se 10 000 km välein, jos haluaa olla varma.
3. Huohottimen päivitys. Sarjan saa esim. Speedparts.se muutamalla kympillä, mistä myös saa suhteellisen edullisen turbonkin. Huohottimen vaihto ottaa sellaisen tunti, pari. Turbon vaihto riippuu kauanko ehdit pöyrittää moottoria "savuverhon kanssa". Siinä nimittäin siirtyy öljyä älyttömästi putkistoon ja niiden pesu ottaa enemmän aikaa kuin turbon vaihto.
Itse vaihdoin turbon tallissani kolme tuntia kahvipaussi mukaanlukien.
Re: Turbo sökö, mikä edullisin korjaustapa
Professional Motor Oy
Tommosesta liikkeestä tilasin itte uuden turbon kun hajos 223000 kohdalla ja hintaa oli 700 e. Kunnostetun olis saanu 500e mutta niitä ei ollut juuri sillä hetkellä valmiina. Oli nopea palvelu 2 päivää ja oli paketti jo kourassa. Vanha turbo piti laittaa postissa takasin.
Tommosesta liikkeestä tilasin itte uuden turbon kun hajos 223000 kohdalla ja hintaa oli 700 e. Kunnostetun olis saanu 500e mutta niitä ei ollut juuri sillä hetkellä valmiina. Oli nopea palvelu 2 päivää ja oli paketti jo kourassa. Vanha turbo piti laittaa postissa takasin.