Tonnarin ilmastoinnin kompura

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jifi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 18:29

Tonnarin ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja jifi »

Elikkäs miten tollasen vm -91 9000 cc kompuran toiminnan voisi itse tarkistaa onko ehjä? Ei ole oikein kokemusta noista kylmäkoneista autossa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tonnarin ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

jifi kirjoitti:Elikkäs miten tollasen vm -91 9000 cc kompuran toiminnan voisi itse tarkistaa onko ehjä? Ei ole oikein kokemusta noista kylmäkoneista autossa.
Laita kylmäkone päälle ja katso tuleeko suulakkeista kylmää , sisälle. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
inFINite
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Loka 20, 2008 13:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Tonnarin ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja inFINite »

Kompuralta lähtee kaksi alumiiniputkea akvaariokoteloonpäin. Toinen lämpenee ja toinen kylmenee, jos kompura toimii.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
jifi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 18:29

Re: Tonnarin ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja jifi »

inFINite kirjoitti:Kompuralta lähtee kaksi alumiiniputkea akvaariokoteloonpäin. Toinen lämpenee ja toinen kylmenee, jos kompura toimii.
No mites sit jos on kylmäaineet loppu, ei kai silloin noin käy? Tarkoitus olisi selvittää onko aineet loppu vai kompura sökö.
jifi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 18:29

Re: Tonnarin ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja jifi »

Firges9000 kirjoitti:
jifi kirjoitti:Elikkäs miten tollasen vm -91 9000 cc kompuran toiminnan voisi itse tarkistaa onko ehjä? Ei ole oikein kokemusta noista kylmäkoneista autossa.
Laita kylmäkone päälle ja katso tuleeko suulakkeista kylmää , sisälle. :idea:
Paha "laittaa päälle" automaatti-ilmastoinnissa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tonnarin ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

jifi kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:
jifi kirjoitti:Elikkäs miten tollasen vm -91 9000 cc kompuran toiminnan voisi itse tarkistaa onko ehjä? Ei ole oikein kokemusta noista kylmäkoneista autossa.
Laita kylmäkone päälle ja katso tuleeko suulakkeista kylmää , sisälle. :idea:

Paha "laittaa päälle" automaatti-ilmastoinnissa
.

kuis noin ?

Aseta minimilämpötila ja katso puhaltaako kylmää sisään 8O
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
inFINite
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Loka 20, 2008 13:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Tonnarin ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja inFINite »

jifi kirjoitti:
No mites sit jos on kylmäaineet loppu, ei kai silloin noin käy? Tarkoitus olisi selvittää onko aineet loppu vai kompura sökö.
Jos kylmäainetta on liian vähän, ei kompura käynnisty.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tonnarin ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Eikös se kompura ota käyttövoiman siltä moniurahihnalta?

Kokeile niitä letkuja toinen kylmenee, toinen kuumenee. Pitää odottaa hetki sen jälkeen, kun on auton käynnistänyt.

Jos sulla pysyy kabiinissa tasanen, digitaalinäytön mukainen, lämpötila ja säätämällä lämpöjä alemmas sisääntuleva ilma viilenee, niin järjestelmä toimii.

Paras keino on käydä huoltoliikkeessä mittauttamassa järjestelmän käyttöpaineet, jos toiminta epäilyttää. Se on ainoa varma tapa saada asiaan selvyys, vaikka se muutaman kopeekan ehkä maksaakin.
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tonnarin ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Mimmi kirjoitti:
GetawayCar kirjoitti:Jos sulla pysyy kabiinissa tasanen, digitaalinäytön mukainen, lämpötila ja säätämällä lämpöjä alemmas sisääntuleva ilma viilenee, niin järjestelmä toimii.
Tällä ohjeella saadaan ainoastaan varmuus ACC:n lämpötilasäädön toimivuudesta eikä tällä ole mitään tekoa kompressorin toimivuuden kanssa.

No joo.. olet oikeassa. Puhuin asian vierestä.

Pieni tarkennus lienee paikallaan. Lähinnä ajattelin parkkipaikalla lämmennyttä autoa ja suurta ACC:n tavoitelämpötilan muutosta esim. 24 ->17, jolloin laitteiston on pakko tehdä töitä ja kompressorin käydä, että haluttu alempi lämpötila voidaan saavuttaa. Jos mitään ei tapahdu, ts. sisään tuleva ilma ei ole huomattavan viileää, on oletettava, että järjestelmässä on joko liian vähän kylmäainetta tai mahdollisesti jopa kompressori vika.

Aikaisemmin mainittu letkujen lämpöjen kokeilu myös toimii, jos ei letkun päältä, niin ainakin letkuliittimiä kokeilemalla, ne kun ovat metallia.

Ainut varma tapa todeta kylmälaitoksen toiminta on kytkeä painemittari laitteiston huoltoliittimeen. Autojen kylmäkompressoreista en tiedä, mutta kiinteistöpuolen laitteissa kompressoriviat ovat kohtuullisen harvinaisia.
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
Vastaa Viestiin