vaihelaatikko "rusahtaa" (automaatti) apuja?!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
seatbelts
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 12:32
Paikkakunta: jyväskylä

vaihelaatikko "rusahtaa" (automaatti) apuja?!

Viesti Kirjoittaja seatbelts »

morjens, elikkä ois pienen pieni onGelma...
kyseessä siis on Ng:900t automaatti :saab: jonka laatikko rusahtaa kun lähtee kiihdyttämään pienestä vauhdista mutta paikaltaan kiihdyttäessä ei oo ongelmaa...
ite ajattelin et voisko johtua moinen vanhoista öljyistä?

kertokaahan te vanhemmat ja viisammat mikä vois :saab: raukkaa vaivata :( :)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: vaihelaatikko "rusahtaa" (automaatti) apuja?!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos rohkaisua öljynvaihtoon kaipaat niin kyllä suosittelen jos ei ole mitään varmuutta paljonko sitä siellä on ja minkä ikäistä. Ne punaviinit mitä sinne pitää laittaa saa noin 30 eurolla, katso laatu ohjekirjasta. Suodatinta ei saa vaihdettua ilman laatikon purkamista.

Samalla kun auton alla kömytään niin tarkastakaapas mottorin tukikumit, ettet vaan tarkoittaisi sellaista vallatonta moottorin heilahdusta kun vedon voimaa äkisti muutellaan. Itellä oli og9-3 automaatin 100 tkm ajetuista kumeista yksi revennyt kahteen osaan, toinen huonokuntoinen ja taaimmainen hydraulivaimennin muuttunut ei-vaimentavaksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
teemumm
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 22:34

Re: vaihelaatikko "rusahtaa" (automaatti) apuja?!

Viesti Kirjoittaja teemumm »

vesa67 kirjoitti:Jos rohkaisua öljynvaihtoon kaipaat niin kyllä suosittelen jos ei ole mitään varmuutta paljonko sitä siellä on ja minkä ikäistä. Ne punaviinit mitä sinne pitää laittaa saa noin 30 eurolla, katso laatu ohjekirjasta. Suodatinta ei saa vaihdettua ilman laatikon purkamista.
Kerralla laatikosta ei saa vaihdettua kuin n. 40% nesteestä, eli ne pitäisi vaihtaa noin kolmeen kertaan ennenkuin suurimman osan saa vaihdettua.

Osaakos joku sanoa tarkemmin miten noiden tukikumien kuntoa pitäisi katsoa. Miten paljon automaattivaihteistoinen kone saisi liikahtaakun siirtää vaihteen P->D:lle?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: vaihelaatikko "rusahtaa" (automaatti) apuja?!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Totta. Öljynmäärähän mitataan sitten moottorin käydessä ja kelaamalla eri vaihdesiirtimen asentoja sitä ennen hetken läpi. Jos öljyt haisee palaneelta niin ei hyvä, samoin vajaus.

Mitenkähän sen heilunnan mittaisi :? meikäläisen tapauksessa kone heilahti muutaman sentin selvästi kun autoa piti jarrulla paikallaan ja vaihteli R:ää ja D:tä päälle ja pois ja vetäytyi senttikaupalla toiseen laitaan kun kaasuttelikin. Käsin sitä nyt ei oikein selvästi saanut ravistelua.

Se akun alapuolelta löytyvä tukikumi oli helppo ottaa pois ja poisottaessa se tuli tosiaan kahtena kappaleena. Ei siis ihme että motti oli hieman löysässä.
Takavaimentimen vaihdoin dieseliversioon pikkasen varmuuden vuoksi sen jälkeen kun olin nähnyt tuon kaksiosaisen kumitekeleen. Jakopään päädyssä oleva oli parhaimmassa kunnossa mutta jo osittain irti vulkanoinninsta.
Automaattiin onneksi nuo tukikumit on kaikkineen halvempia kuin manuaaliin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
teemumm
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 22:34

Re: vaihelaatikko "rusahtaa" (automaatti) apuja?!

Viesti Kirjoittaja teemumm »

vesa67 kirjoitti:Se akun alapuolelta löytyvä tukikumi oli helppo ottaa pois ja poisottaessa se tuli tosiaan kahtena kappaleena. Ei siis ihme että motti oli hieman löysässä.
Edit: Näemmä WISin mukaan nuo etummaiset kumit saa vaihdettua ihan pyöränkotelosta käsin.

Omassa 2.3l automaatissa tuo kone heilahtaa muutaman sentin taaksepäin kun laittaa vaihteen R->D ja pitää jarrun pohjassa. Lisäksi kone tuntuu joskus lämpimänä tekevän tyhjäkäynnillä sellaista "brumm-brumm-brumm" -ääntä ja pakki päällä joskus liikkelle lähtiessäkin nykii. Se tekee tuota siis vain vaihde päällä ja kierroslukumittarissa ei mitään heiluntaa huomaa. Joskus kone täristää kanssa aika lailla kun laittaa vaihteen päälle, joskus jopa sammuu tärinään. Voisikohan tuo johtua juuri rikkoontuneesta etummaisesta tukikumista kun melkein kaikki muut tyhjäkäyntiin vaikuttavat paikat olen jo käynyt läpi.
Vastaa Viestiin