On aika viimeisen Iittalan kamaralla kirjoitetun traktoriraportin, mutta ei se sitä tarkoita etteikö dramatiikkaa puuttuisi. Kauppoja liikennöintivälineistä on hierottu ja tehtykin jo, sekä Karvaranteet (TM) koetti vielä kerran pissiä Härmän pojaan muroihin siinä vain osittain onnistuen.
Aloitetaan könkeleiden kuninkaasta Esperiasta. Tuon porsimisen mestarin viimeinen vastaisku koettiin keskiviikkona, kun toinen poljin halkesi. Kyllä, se muovinen lättänä johon mono asetetaan halkesi ja tipahti keskelle kiivainta Rhon iltapäiväruuhkaa. Ei jaksanut enään kuin nauraa. Enihuu, tämäkin saaga sai onnellisen lopun, kun nitkutin yhdellä polkimella kämpille. Tänään autotallilla jotain pakkaustoimenpiteitä säätäessäni paikalle pukkasi myös naapurin ukko. Tokaisin, että haluaisko äijä pari fillaria ilmatteeksi. Hetken aikaa siinä kiivasti tingittiin ja loppuviimein naapurin mafioso-luigi (sidenote: ukko ei käy töissä ja lonnii päivät pitkät kämpillä, mutta ajaa uudenkarheella BMW-prätkällä ja arvonsa tuntevana motoristina omaa myös XC90 Volvon sekä itseänsä n. 30 vuotta nuoremman vaimon tms. naisihmisen) pulitti meikäläiselle 50€ meikäromaanin ja emännyyden fillareista. Byebye Esperia(t), ei tule ikävä.
Jepulis, tänään palauttelin duuniin kaikki sälät ja asensin outlookkiin out-of-officeen hassunhauskan poissaoloviestin. Puoliltapäivin syötin kolleegoille eilen leipomiamme korvapuusteja sekä karjalanpiirakoita ja homma oli taputeltu.
Iltapäivästä poikkesi kämpillä kiinteistövälittäjä-akka, joka nätisti hymyillen totesi, että ompa siistiä, kaikki toimii ja homma bueno. Noh, koska kuitenkin tässä on tullut koettua vuoden aikana yhtä jos toistakin säätöä, olin laatinut paperin, jossa todettiin, että kämppä on jees, vuokrat maksettu yms. ja takuumaksut (3kk:n vuokra, jos sità kysyitte) palautetaan täysimääräisenà minulle. Kiinteistövälittäjä tavasi lappua tovin ja tokaisi, että pyydä vuokraisännältä nimmarit tähän, mutta hänen mielestään kaikki OK. Sädehtivä hymy ja parit buongiornot ja ciaot päälle.
Burger Kunussa suoritetun lounastuksen (kaasut jo katkaistu ja astiat pesty/pakattu) jälkeen mentiin vuokraisukin luokse, joka rupesi suoltamaan jotain karseeta paskaa, että takuumaksu palautetaan, mutta miinustettuna 500€:lla, joka kattaa "kämpän kuntoon saantiin seuraavaa vuokralaista varten". Jos olisin osannut, niin olisin sanonut, että "mitä vittua" italiaksi, mutta tyydyin vain tuijottamaan äijää haavi auki epäuskon vallassa. Ukko kaiken muun hyvän lisäksi antoi ymmärtää, että MINÄ olin moista summaa ehdottanut ja se kiinteistövälittäjä oli "esitykseeni" tyytyväinen. Onneksi, siis onneksi se ukko puhuu englantia ja on loppuviimein järkikavereita, joten saatiin sovittua 200€ miinustus takuusummasta, jolla ukko lupasi hoitaa viimeisen sähkölaskun yms. Kuulemma normikäytäntö Italiassa, että asunnon loppusiivouksesta veloitetaan vuokralaiselta jotain. Voi kilinperse sentään, tässä ollaan kolme päivää hinkattu ja kuunattu ja joka nurkka, kaapinperä, sängynalus yms on taatusti puhdas. Ja sitten pyydetään 500€ "loppusiivouksesta"...Hohhoijaa, taas yritettiin apinaa koijata.
Niin, siis sähkösopimustakaan en saanut itse katkaistua, koska Enel-energiayhtiö ei kykene lähettämään loppulaskua ja lopetuskirjettä ulkomaille...Tämän selvittämiseen meni minulta puhelimessa n. 20min, josta 5min meni nimen tavaamiseen, 5min asian selvittämiseen 8min odotin linjalla kun virkailija "selvitti asiaa" ja 2min se selitti, että en pysty itse katkaisemaan sähkösopparia, vaan tarvitsen jonkun Italiassa hoitamaan sen puolestani...Kontrastina mainittakoon, että soitto Keravan Energiaan kesti 1min 15sek ja sähkösopimus Paippisten Kartanolle on alotuslukemien ilmoitusta vaille valmis.
Mutta siis näillä puheill, huomenaamulla starttaa kotimatka. Ei kovin paljoa traktoria pienempään kulkuneuvoon olisi roinat enään mahtunut...

Kiitoksia mielenkiinnottomuudestanne, heitän vielä viimeisen raportin jahka rantaudumme kotomaan kamaralle!